voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jean

Re: voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:15

HE IK WAS NOG NIET KLAAR,

ER MOEST NOG BIJ DAT IK HELEMAAL DUBBEL LAG TOEN IK DAT HOORDE, EN MIJN VRIENDEIN VROEG OF IK DAT NIET ERG VOND , EN IK VAN WELNEE WAAROM ZOU IK , IK HECHT GEEN WAARDE MEER AAN HET OORDEEL VAN IEMAND DIE GEZAKT IS VOOR HET TOELATINGS EXAMEN VAN KEURMEESTER

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:18

NOU JA RAAR VORIGE BERICHT WEG,

IK WAS HET EENS MET SOKKEBOK EN MARISKA EN DAT IK DAAROM VIND DAT FALCON BETER IJ HET NST ZOU PASSEN QUA TYPE.

EN TOEN VERTELDE IK DAT ER AFGELOPEN WEEKEND EEN SEMINAR WAS IN DENEMARKEN OVER DE FOKKERIJ EN DAT MARIJKE FOTO'S EN OF DIA'S LIET ZIEN VAN HET ALLERSLECHTSE VOORBEELD VAN EEN DEKHENGST EN DAT DAT EEN FOTO VAN FALCON WAS , HAHAHA

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:55

violar schreef:
Marjolein schreef:
Ach elke labrador is een hond maar niet elke hond is een labrador.
Ik ben iig blij met het stamboek waar ik bij zit. (grootste voordeel ervan is dat het bestaat!)

Hoi Marjolein,

ik snap je opmerking niet helemaal, (kan aan mij liggen hoor!)

Maar we zijn nu toch ook niet bezig om een arabier met een tinker te vergelijken?? maar een ic is toch het zelfde als een tinker?

mijn merrie was(!!) bv opgenomen bij het ics En bij het nst voor ik ze overal weghaalde omdat ik er niet tussen wilde zitten.
als beide stamboeken ze opneemt onder cob lijkt het me dat ze toch echt dezelfde rasomschrijvingen hebben

groetjes violar

dat si dus t probleem, de cob bij t ICS is niet de cob van het NST. Als je bij t ICS wordt opgenomen in het kadertje Cob, kan je bij t NST misschien wel een Grai zijn omdat zij meer keuze hebben om je paard in een hokje te proppen. Wordt je paard als cob bij het NST goedgekeurd dan zal het dus ook altijd een cob bij het ICS zijn. Het NST keurt op andere dingen dan het ICS en andersom. Het gaat misschien om hetzelfde type paard maar het krijgt niet altijd hetzelfde type mee.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:58

Mariska_28 schreef:
Precies zoals ik er ook over denk. Welk stamboek je kiest kan ook afhangen aan je paard.. Heb je een luxere tinker dan ben je echt beter af bij het NST. Heb je een zware cob, dan past ie misschien beter bij het ICS.

maar met een zwaardere tinker kan je dan toch een Vanner worden bij het NST? wat is daarop tegen? geeft dat een nadeel aan je paard als die zwaar is en bij het NST is ingeschreven? Bij de luxere kan ik het begrijpen, dan wordt je een grai of een crossbred maar dat laatste willen ze niet meer bij het ICS.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:59

Maar dan zijn het toch de stamboeken die het probleem maken, terwijl het om dezelfde paarden gaat.
Als ik nu een stamboek opzet voor een wat slankere Labrador blijft het een Labrador, ookal plak ik er een andere naam aan omdat ik het een ander type vind.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:06

Maar wat is dan t juiste stamboek? Het stamboek dat de grotere en kleinere labradors heeft of het stamboek dat alleen de kleinere op wil nemen?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:13

Mij lijkt het stamboek dat ze allebei accepteert, daarom vind ik ook dat er nu eigenlijk niet veel van klopt.
Het ene stamboek accepteert voor mijn gevoel alle types, het andere maar twee.
Alleen heeft het daar één naam:de Irish cob.
Ongeacht de hoogte, dus die komen dan volgens mij overeen met de cob en de vanner van het nst.
Terwijl de oorspronkelijke fok toch ook slankere paardjes gaf, misschien wat later dan de zwaardere maar het blijven tinkers.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:19

Ik ga ook voor het stamboek dat alles opneemt, ook al is dat niet gevestigd in het thuisland. Maar wat is het thuisland? Ken genoeg tinkers uit Engeland.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:28

Nu ben ik nog wel benieuwd hoe de anderen hierover denken maar dat zullen we morgen pas horen denk ik.

En er zijn genoeg Tinkers uit Engeland gekomen ja, daar heb je gelijk in.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:45

Ik ben gewoon blij dat er een keuze is. NST neemt wel alle types op, maar de echte zware cobs staan daar niet vooraan.
Een nadeel van het NST vind ik dat er geen echte fokrichting is. Juist doordat er 4 types en alle combinaties daartussen rondlopen, en meestal een vrij lichte en best lopende vooraan staat. Je weet als merriehouder niet welke richting je op moet fokken en welke hengst daarvoor geschikt is. Nu lijkt het erop dat er naar een lichter type gefokt dient te worden, omdat die winnen. En dat is bij het ICS wel duidelijk, iedereen die de rasomschrijving leest kan zich een beeld van een Irish Cob vormen, en weet waar naartoe er gefokt moet worden.

Maar juist doordat de wat lichtere types winnen bij het NST en de zwaardere die winnen bij het ICS, kunnen de stamboeken prima naast elkaar bestaan.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:50

Volgens mij won er vorig jaar een vanner de dagkampioenschap en later het nederlands kampioenschap.
Bij het ICS word er volgens mij meer op type gekeurd en minder op beweging. Terwijl bij het NST de beweging wel zwaar meetelt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:52

Marjolein schreef:
Volgens mij won er vorig jaar een vanner de dagkampioenschap en later het nederlands kampioenschap.
Bij het ICS word er volgens mij meer op type gekeurd en minder op beweging. Terwijl bij het NST de beweging wel zwaar meetelt.
Klopt, maar die vanner had bij het ICS waarschijnlijk niet vooraan gestaan omdat ze vrij licht beenwerk en sokken had.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:55

Sokkebok schreef:
violar schreef:
het is toch te triest voor woorden!!!!
2 stamboeken en iedereen zegt dat haar of zijn paard een echt .....is.
nou mijn ervaring is dat het toch de zelfde paarden zijn, klaar!!!

Ja het zijn idd dezelfde paarden, vind ik ook hoor, maar het zijn andere types die vooraan lopen op de keuring.
Bij het ICS lopen de zwaardere types vooraan met veel behang en bij het NSvT lopen de luxere types vooraan met minder behang en ruime gangen met knieaktie. Ik persoonlijk vind deze meer neigen naar de friezen, maar dan bont. (hopelijk wordt nu niemand boos, het is maar een mening hoor, geen feit)
Wil je een beetje scoren op een keuring, dan moet je eerst je paard goed kennen en de stamboeken voor je een stamboek kiest.

Ben ik het niet helemaal met je eens (en dat hoeft ook niet) Tong uitsteken

Bij het NTS hebben ze ook het cobtype. De raskenmerken die aan dit type worden gesteld zijn hetzelfde als bij het ICS. Wanneer je een Cob hebt die echt van een mooi type is zul je ook bij het NST vooraan staan! Een voorbeeld hiervan is multi kampioen Jenny, Bo, Miss Hyacinth, Lessie etc. Je paard wordt ook beoordeeld op de graad waarin hij of zij bij de typeomschrijving past. Heb je bijvoorbeeld een zwaargebouwde Cob maar met de benen van een Grai, dan zul je voor het exterieur geen hoge punten krijgen, net zoals bij jullie.
Ik denk dat de grootste verwarring of onderscheid tussen het ICS en het NST vooral is gekomen doordat in den beginne de Cobs achter de goed bewegende vaak luxere Grai's kwamen te staan. Dat is voor de liefhebber van, in veel ogen, "de echte Tinkers/Cobs een doorn in het oog. Nu is het gelukkig apart en wordt er ook bij de kampioenskeuring gerelativeerd naar dit verschil.

Ikzelf ben ook meer liefhebber van de zwaar gebouwde en behangen Tinkers die het ICS wil aantrekken. In het begin twijfelde ik dan ook nog over een eventuele overstap. Maar na een bezoekje aan een keuring wist ik al gauw dat ik dit niet wilde. De Tinkers die er rondliepen waren niet veel anders dan bij het NST. Oke, er liepen misschien een paar slankere Tinkers minder rond maar niet veel. Vaak werd er eerder door ICS-ers als kritiek opgemerkt dat er bij het NST bonte pony's rondliepen. Deze paarden trof ik juist aan bij het ICS, deze werden opgenomen bij het ICS als Crossbred. Terwijl ze in mijn ogen niks of weinig van een Tinker in zich hadden. Waarschijnlijk waren ze bij het NTS wel weggestuurd, maar hier werden ze wel opgenomen alleen dan onder een andere naam. Terwijl de bonte pony's juist een kritiekpunt was van de ICS leden. Hier zag je ze dus net zo goed, en werden ze altijd opgenomen.
Mijn keuze is gevallen voor het NTS. Ik wil graag mooie Cobs/Vanners fokken. Dit zou bij het ICS ook makkelijk kunnen.... Toch vind ik dat als je echt serieus wilt fokken je bij het NTS wilt zijn. Een Cob/Vanner moet namelijk ook goed kunnen bewegen. Hier wordt bij de ICS niet of nauwelijks naar gekeken. Het maakt de keuringen wellicht relaxter en vrijblijvender maar de kwaliteit van de paarden minder. Mooi voorbeeld hiervan is een verhaaltje wat ik las op het TV forum van een trotse bazin die vertelde dat haar merrie een 1e premie had behaald ondanks dat ze voor onregelmatig liep.
Toen ik aankwam op de hengstenkeuring heb ik voor de ingang even gekeken naar een hengst die bij de dierenarts werd gekeurd voor hij de ring in moest. Hij liep heel erg onregelmatig op de kleine volte op harde ondergrond, dat kon een kind zelfs zien. Stond een metertje naast de DA en hij constateerde dit ook. Tot mijn grote verbazing zag ik de hengst toch in de ring verschijnen dezelfde dag!!

Het niet of nauwelijks keuren op gangwerk en het niet verplicht rontgenologisch goedkeuren bij hengsten, kan in de toekomst de Irish Cob of Tinker nog wel eens tegen gaan werken...

Dus als er strakjes een ander stamboek komt, zorg dan alsjeblieft dat er op deze punten nauwkeuriger wordt gelet.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:01

Mariska_28 schreef:
Marjolein schreef:
Klopt, maar die vanner had bij het ICS waarschijnlijk niet vooraan gestaan omdat ze vrij licht beenwerk en sokken had.

En Djenny dan?? Is Ster bij jullie en is erg vaak bij het NTS kampioen geworden.. Bo is ook bij het NTS een kampioen en bij het ICS ook 1e premie.
Het kan echt wel, maar dan moet je ook echt een goede cob of vanner hebben. Eentje die er mooi uitziet en kan lopen. Een mooi paard alleen is niet genoeg..

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:03

Haha! Naast het KWPN heb je ook het NRPS en studbook Zangersheide, etc. Ook die bestaan gewoon naast elkaar.
Dit moet met het iCS en NST ook kunnen, samenwerking heet dat.

En ik heb dit topic een beetje gevolgd Slapen we doen moeilijk over hoe ze er uit moeten zien, maar wat dachten jullie van het karakter, daar ga ik voor, OK dan! daarom ben ik aan Tinkers begonnen, omdat ze zo heerlijk cool zijn. OK dan!

en over het keuren, dat zijn nu eenmaal mensen met verschillende meningen, net als jullie allemaal, we denken nu eenmaal allemaal anders, daarom wordt er wel eens anders gekeurd als je verwacht had Slim
Haha! hoewel er mensen zijn die denken dat ze er verstand van hebben Haha!
maar heb allemaal vertrouwen in de toekomst en in onze tinkertjes, het komt allemaal goed Doei!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 06:55

ik denk dat vooroordelen altijd blijven bestaan ten opzichte van de ics en van het nederlandse stamboek ! Bloos

ik ben vorig jaar op twee keuringen geweest een van het nederlandsstamboek en een van de ics,
ik vind er persoonlijk weinig verschil in zitten (ja ze zijn beter gekleed met het nederlandsstamboek, de begeleiders en de jury met de hoedjes ) Haha!
wat ik wel fijn vond was de uitleg van de jury bij het keuren van het nederlandsstamboek, het hoe en waarom ze bij een bepaald type hoorden en de uitleg over de bouw en dergelijke ! Cool

maar wat betreft de beweging bij allebei de stamboeken mogen ze een hhhhhhhhhhhhheeeeeeeeeeeelllllllllll klein rondje draven dus dat kan je nooit perfect beoordelen bij geen van tweeen ! Lips are sealed

wat ik heel jammer vind blijft de haat en nijd tussen de leden, dat merkt je zelfs hier,ik ben lid van alletwee de stamboeken en ben bevriend met ics mensen maar daardoor ben ik nog niet de vijand !
ik ga dit jaar pas beslissen waar ik macho laat opnemen !
en fouten maakt elk stamboek dat hebben we recent nog meegemaakt !
nou ik ga aan het werk ! Pling

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 07:01

Ik vind dat de keuringen en uitleg bij het NST veel beter zijn, veel duidelijker en professioneler en een goede uitleg, zo zou ik het ook graag willen zien.

Verder denk ik dat de leden nu toch aardig met elkaar omgaan, op de keuring heb ik dat gezien en hier op bokt ook.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:45

Het nederlands stamboek keurt volgens officiele richtlijnen met een driehoeksysteem. Als de afstanden kloppen, heeft het paard genoeg ruimte om zich te laten zien. het gaat namelijk niet zo zeer om de afstanden die ze draven maar ook om het moment van vertrek na de bocht. dan zie je hoe een paard van achter aanzet (of niet)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:47

ja ik vind de sfeer ook enorm verbeterd moet ik zeggen. het is soms de toon van sommigen maar verder OK dan!

en zoals eerder iemand zei, er wordt niet gezegd dat het ene stamboek beter is dan het andere, de verschillen worden iedere keer bediscussieerd en bevraagd.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:27

kiss schreef:

we doen moeilijk over hoe ze er uit moeten zien, maar wat dachten jullie van het karakter, daar ga ik voor, OK dan! daarom ben ik aan Tinkers begonnen, omdat ze zo heerlijk cool zijn. OK dan!

En juist voor dat karakter zouden de IBOP proeven (gebruiksproeven)
in de toekomst heel goed zijn. Maar dan helemaal anders als dat ze afgelopen jaar op de ICS keuringen gedaan werden, want dat vond ik zelf weinig voorstellen wat ik er 1 keer van gezien heb.

Bij de fjorden worden deze altijd in de winter gehouden en dat gaat heel goed. Je hebt daar een uitgebreide rijproef, een trekproef en een menproef. Er worden bv. punten gegeven voor: gedrag bij optuigen, gedrag bij opstijgen, temperament, gangen, trekvastheid en gewilligheid, houding, stelling en wendbaarheid, karakter en algemee indruk.
En zo kan je dus ook PRESTATIE paarden krijgen naast het ster-predikaat.
Misschien een idee voor beide stamboeken.

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:16

Dat kan misschien wel een goed idee zijn,
maar dan moet iedereen zijn of haar paard dus en onder de man en in het tuig beleren?
ik denk niet dat mensen dat snel zullen doen.
ik zelf heb mijn tinker onder de man maar ga haar zeker niet ook voor de koets zetten.

gr violar

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:57

Neeee, zo werkt het niet.
Je kan kiezen voor de rijproef, de trekproef of de menproef.
Maar je mag natuurlijk ook 2 of 3 (alle ) proeven kiezen.

Bij de fjorden was het geloof ik zo dat als je een A diploma had voor de rijproef en een A diploma voor 1 van de aangespannen proeven, dan had je paard PRESTATIE certificaat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:57

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:05

Nee hoor, je bent niet gek!
Ik heb het ook gezien! nou eigenlijk niet , want het is er gewoon niet meer.
Ik heb je net een mail gestuurd om te vragen of jij daar iets over weet, maar jij weet net zo veel als ik!! Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Misschien heeft iemand anders het antwoord?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:06

alleen betreffende moddie(s) en degene die heeft gevraagd of de topic weg mocht als dit zo het geval is??? schept weer lekkere onduidelijkheid zo. misschien is er een reden aangegeven bij de ts waaro het is weggehaald???