Kleur voorspellen (artikel in Bit)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Kleur voorspellen (artikel in Bit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:25

Peterina schreef:

Het is absoluut niet zo simpel te zeggen ik heb twee donkerbruinen die beiden EEAA zijn, dus moeten alle nakomelingen van die combinatie ook dezelfde donkerbruin zijn. Genetisch misschien wel in dat het ook EEAA is maar de samenstelling van de E en de A zijn compleet anders.

Het is een moeilijke onderwerp en ik hoop dat ik het een beetje duidelijk neer zet wat ik probeer uit te leggen.

> Zeker! Ja

Om even misverstanden uit de weg te gaan versta ik hier met lichtbruin een paard met zwarte manen, staat en benen en een vacht kleur van een viese vos (ongeveer), bruin is gewoon een bruin met zwarte manen enz, donkerbruin is bij mijn zwartbruin.
Wij hebben het hier over de kleuren tinten van de engels benaming BAY.

Er is natuurlijk ook de kleur BROWN. De kleuren definitie van BROWN zou heel anders zijn, maar gebaseerd zijn op die van BAY. Hier zou een onderverdeling in de Agouti allele invloed hebben. EN hier zou dan de redenering: "...de volgorde van dominantie lichtbruin-bruin-donkerbruin ..." misschien wel van toepassing zijn

Bij BROWN heeft Bruin dan zwarte manen en staart en zwarte onderbenen t/m de voorknie en hak, Lichtbruin haalt het zwart nog verder weg, het komt niet hoger dan ong de kogel en is niet scherp afgetekend en de manen en staart zijn niet diepzwart, Donker-/zwartbruin haalt het zwart alleen weg aan de snoet en in de liezen ?
Dit zijn de 'bruinen' die ik bedoelde, maar de schetser van mijn merrie's lichtbruine moeder heeft wrs gewoon de tint bruin bedoeld?

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:03

Supertje schreef:
holly schreef:
Hoe zie ik dat dan? Of bedoel je, dan zou zij ook schimmel zijn?

Begrijp ik het nu goed dat een schimmel eigenlijk dus niet mogelijk is? Word dus altijd richting het bruine.

Een schimmel is inderdaad niet mogelijk. Om een schimmel te krijgen moet 1 van de ouders schimmel zijn.
Schimmel is dominant, als een paard het schimmelgen heeft is dat te zien, maw, het paard is dan schimmel. Er bestaat dus niet zoiets als een verborgen schimmelgen.
De moeder van jouw merrie was dus een heterozygote schimmel.

Citaat:
Correct me if i'm wrong Je kan toch niet zeggen, de vader is bruin, de moeder vos, wat ga ik nu krijgen?
Heb je daar niet wat meer kleuren uit de lijn voor nodig om dat te kunnen zeggen?

Je kunt wel zeggen wat de kans is op welke kleur.
Behalve bij vos x vos kun je het idd niet met zekerheid zeggen wat voor kleur het veulen gaat krijgen als je het genotype van de ouders niet kent.
Zelfs als je exact het genotype van beide ouders kent kun je dat niet altijd met zeker heid zeggen, de keuze van welk allel er doorgegeven wordt is geheel willekeurig namelijk.

Jouw merrie is vos dus iig ee. Maar aangezien ze een bruingeboren moeder heeft kan ze ook het augouti-gen (gen voor bruin, A) hebben meegekregen. Dit toont echter alleen op zwart (agouti maakt zwart bruin), en niet op vos, dus kan ze dat verborgen dragen.
Jouw merrie kan dus zijn:
eeaa , eeAa of eeAA

De vader is bruin draagt dus zeker het gen voor zwart en het gen voor bruin , heeft dus iig 1 E en 1 A, hij kan dus zijn:
EeAA , EEAA , EEAa , EeAa

Van daaruit is een kansberekening te maken en kom je dus uit op 50% kans op vos, 37,5% kans op bruin en 12,5% kans op zwart.

Ik heb nog ergens een heel schema liggen van welke kleuren etc. krijgt.
Ik zal hem wel even gaan zoeken en dan ga ik hem wel even inscannen en dan zet ik hem wel bier in dit topic:P

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:09

Aangezien er in de titel van het topic staat: artikel in Bit, zou het hier toch eigenlijk ook bij moeten staan! Wie heeft dit artikel en kan het inscannen?