Peterina schreef:
Het is absoluut niet zo simpel te zeggen ik heb twee donkerbruinen die beiden EEAA zijn, dus moeten alle nakomelingen van die combinatie ook dezelfde donkerbruin zijn. Genetisch misschien wel in dat het ook EEAA is maar de samenstelling van de E en de A zijn compleet anders.
Het is een moeilijke onderwerp en ik hoop dat ik het een beetje duidelijk neer zet wat ik probeer uit te leggen.
> Zeker!![]()
Om even misverstanden uit de weg te gaan versta ik hier met lichtbruin een paard met zwarte manen, staat en benen en een vacht kleur van een viese vos (ongeveer), bruin is gewoon een bruin met zwarte manen enz, donkerbruin is bij mijn zwartbruin.
Wij hebben het hier over de kleuren tinten van de engels benaming BAY.
Er is natuurlijk ook de kleur BROWN. De kleuren definitie van BROWN zou heel anders zijn, maar gebaseerd zijn op die van BAY. Hier zou een onderverdeling in de Agouti allele invloed hebben. EN hier zou dan de redenering: "...de volgorde van dominantie lichtbruin-bruin-donkerbruin ..." misschien wel van toepassing zijn
Bij BROWN heeft Bruin dan zwarte manen en staart en zwarte onderbenen t/m de voorknie en hak, Lichtbruin haalt het zwart nog verder weg, het komt niet hoger dan ong de kogel en is niet scherp afgetekend en de manen en staart zijn niet diepzwart, Donker-/zwartbruin haalt het zwart alleen weg aan de snoet en in de liezen ?
Dit zijn de 'bruinen' die ik bedoelde, maar de schetser van mijn merrie's lichtbruine moeder heeft wrs gewoon de tint bruin bedoeld?