welke hengst op dochter van negro: Don ruto of Santiago

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: welke hengst op dochter van negro: Don ruto of Santiago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:30

Ja daar heb je wel weer gelijk in,
Koss
Afbeelding
Parcival
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:33

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:47

Als ik kijk naar de neus en de broekspier van de merrie, vraag ik me ook af of de merrie wel zwart is en niet donkerbruin... Of ligt dat aan mijn beeldscherm Bloos
En ik ben het er mee eens: kies een hengst alsjeblieft niet om de kleur, want dat kan wel eens een teleurstelling opleveren.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 14:33

Wiepie schreef:
Als ik kijk naar de neus en de broekspier van de merrie, vraag ik me ook af of de merrie wel zwart is en niet donkerbruin... Of ligt dat aan mijn beeldscherm Bloos
En ik ben het er mee eens: kies een hengst alsjeblieft niet om de kleur, want dat kan wel eens een teleurstelling opleveren.

ja klokt in de zomer is ze meer donkerbruin en in de winter vind ik haar meer zwart.
nou zou ik donkerbruin ook niet erg vinden.
alleen het probleem is dat jullie allemaal wat anders zeggen Nagelbijten / Gniffelen dus weet ik het niet meer. Verward
en die walser lijkt mij helemaal niks voor mij merrie.
maar ik heb don ruto gezien en vind het een super groot beest om te zien.
ik heb nog niet echt gezien dat jullie 1 hengst echt een perfecte vind voor ti amo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:00

*zucht* Walser, er worden nog 2 andere hengsten genoemd en daar heb je niet eens naar gekeken. Nee Walser is zwart dus alleen daar word naar gekeken.

De perfecte hengst? Die bestaat niet. Je komt aan met een 1 onduidelijke foto, sumiere afstammings info en dan verwacht je van ons een eenduidig hengst. Beetje gek, terwijl de meesten hier zo'n keuze maken voor hun eigen merrie door veel shows af te gaan, de merrie irl kennen en ook weten wat haar zwakke en sterke punten zijn en waar ze evt. op willen inbinden en waar juist niet op. (en dan soms nog blijven twijfelen of de hengst wel juist was) En dat is voor ieder anders. De een zou niet willen ingeven op het langgelijnde en de andere absoluut niet op een verkort voorbeen.
Jij staart je blind op die zwarte kleur, doe dat alsjeblieft niet!!!!!!! Dat heeft geen enkel nut. Er is nl. ook nog een reccesief gen gedeelte en bij jouw merrie moet je echt gaan voor de zojuist mogelijke combinatie en niet in gaan binden vanwege die uiterlijke kleur!

Mijn advies: Wacht nog ff een jaartje, je merrie is jong genoeg en verdiep je dit jaar lekker in de hengsten. Lees boeken, vraag advies, ga keuringen af, ga naar shows en begin dan volgend jaar BLANCO aan een hengstenkeuze.
Bekijk je merrie kritisch en zo objectief mogelijk (vraag iemand anders om dit ook te doen) in beweging en op stand. Maak een lijst van de negatieve dingen en positieve dingen.
Kruis aan wat je liever niet in je veulen terug wilt zien en zoek dan een hengst die deze dingen doorgeeft of niet. Onthoudt dat de merrie minimaal 50% vanzichzelf doorgeeft aan het veulen. Zij speelt dus echt een zeer belangrijke rol hierin.
Van een jonge hengst zijn deze gegevens er haast niet en ook weet je niet wat je merrie doorgeeft; kun je misschien toch beter voor een ervaren hengst gaan. Een veulen moet een investering zijn voor de toekomst, dan kun je beter dit jaar nog even lekker doorsparen waardoor je volgend jaar méér kennis, méér ervaring en méér mogelijkheden hebt.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:08

ik snap ook wel dat we ons niet op de kleur zwart moeten staren maar vind het een mooie kleur en donkerbruin ook.
ik wil het wel dit jaar doen omdat we er dit jaar geld voor hebben.
nou heb ik de kwpn en de khns een email gestuurd wat hun een leuke hengst vinden voor ti amo.
dus ik wacht hun gewoon even af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:18

De knhs? Verward Het kwpn moet je bellen voor zo'n advies.

zwart is een mooie kleur, donkerbruin ook. Tuurlijk, maarreh het gaat om de combi en is het niet zonde als je net die prachtig, bijna perfecte hengst laat staan voor die andere minder perfecte hengst waar alsnog een vos of 'gewoon' bruine uitkomt?

Je hebt er dit jaar geld voor? Een veulen kost elk jaar geld. Voordat je er enig rijplezier van heb, kost het je gemiddeld zo'n €5000 en dan moet wel alles goed gaan. Als het veulen ziek wordt, of iets breekt ben je helaas verder van huis. Realiseer je dat aub! Je hebt er nog weinig kaas van gegeten en alleen al daarom is het misschien verstandig om echt een jaar te wachten. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Er zijn hier op bokt genoeg voorbeelden van de fokkers die wachten op een veulentje en helaas komt en gaat dat niet altijd zo als het behoort te gaan. Helaas Verdrietig
Het geld wat je dit jaar hebt, heb je volgend jaar toch ook nog Verward Zet het op de bank, laat er rente overgroeien.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:29

Als ik het goed begrijp heb jij maar 1 wens?
Graag een zwart veulen (iets groter is mooi meegenomen)

Als we de site mogen geloven dan moet je kiezen voor Saros van het Gestelhof. Deze fokt veel zwart.
http://www.gestelhof.be

Ik zelf denk niet dat je naar kleur moet kijken omdat het altijd maar een gok blijft wat eruit komt.
Wat zit er verder voor kleuren in de lijn van jou paard?

Als kwpn niet perse hoeft, misschien vind je Don romantic of Romanov ook wel leuk.
http://www.bluehors.dk

Je wil dus graag iets vergroten?
Het liefst ook een donker kleurtje?
Zijn er punten aan jou merrie die je zelf zou willen verbeteren?
Bv iets meer dressuurlook? Iets ruimere gangen? Iets meer achterbeen gebruik?
Hoe omschrijf je het karakter en wat mis je, of vind je te veel?

Ik denk dat als je zo een hele lijst maakt en je gaat eens op onderzoek welke hengst daar het beste bij past (vergeet even het zwarte) dat je dan vanzelf een lijst overhoud waar je eventueel verder mee kan gaan op kleur.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:08

Sammie schreef:
De knhs? Verward Het kwpn moet je bellen voor zo'n advies.

zwart is een mooie kleur, donkerbruin ook. Tuurlijk, maarreh het gaat om de combi en is het niet zonde als je net die prachtig, bijna perfecte hengst laat staan voor die andere minder perfecte hengst waar alsnog een vos of 'gewoon' bruine uitkomt?

Je hebt er dit jaar geld voor? Een veulen kost elk jaar geld. Voordat je er enig rijplezier van heb, kost het je gemiddeld zo'n €5000 en dan moet wel alles goed gaan. Als het veulen ziek wordt, of iets breekt ben je helaas verder van huis. Realiseer je dat aub! Je hebt er nog weinig kaas van gegeten en alleen al daarom is het misschien verstandig om echt een jaar te wachten. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Er zijn hier op bokt genoeg voorbeelden van de fokkers die wachten op een veulentje en helaas komt en gaat dat niet altijd zo als
het behoort te gaan. Helaas Verdrietig
Het geld wat je dit jaar hebt, heb je volgend jaar toch ook nog Verward Zet het op de bank, laat er rente overgroeien.

ik weet heus wel hoe duur een paard (veulen) is we hebben er genoeg gehad alleen heb het nog nooit zelf allemaal gedaan.
het probleem is dat ik misschien volgend jaar denk dat ik het geld ergens anders nodig voor heb.
en qua verzorging enzo komt het allemaal goed.
en ik had de knhs een emial gestuurd en gekeken of ze weer wat anders zouden zeggen als kwpn.
maar ik laat mij verder ook goed informeren en heb ook bij verschillende fokkerijen informatie opgevraagd!

en wat ik in een veulen zoek is wat meer pit, meer hoogte, en wil dat het dressuur matig geschrikt is voor de hoge dressuur.
ja moet een leuk sprongetje kunnen maken maar daar heeft ti amo verder ook geen problemen mee.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:25

er zei hier iemand tegen ons don picardi!hadden wij als eerste in onze gedachteN (is niet ZWART)en heb gehoord dat die goed fokt met negro.
even een foto zeg even wat jullie daar van vinden.
Afbeelding

nou vertel?
is een donkere koffievos.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:51

Of Anders "Redford"
Zie foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kom maar met de reacties en alle nodige info..
Weet iemand wat deze kost aan dekgeld?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:01

Ik snap je wel hoor.
Ik heb ook een aantal jaren de fokkerij van dicht bij meegemaakt.
Nu ik de keuze heb gemaakt om mijn eigen merrie te willen laten dekken, is het toch heel anders. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik nog steeds de gedachten heb, oh mijn god dadelijk creeer ik een monster Tong uitsteken

Ik ben goed gaan kijken naar welke punten ik zou willen verbeteren.
Wil niet zeggen dat jou merrie slecht is, maar waarom niet proberen te verbeteren als die mogelijkheid er is?

Je verteld dat je een veulen wil fokken waarmee je toch goed de dressuurkant op kan. Ik heb zo het vermoeden dat je dus toch iets aan je merrie wil verbeteren om dat te bereiken. Wat is dat? Iets meer ruimte in de gangen? Iets meer been gebruik? Iets meer......

Als je zo even je hele merrie bekijkt, van oor tot staart en je schrijft van elk deel waar je langs komt op wat meer of minder mag, welke punten zouden dat dat zijn?

Heb je misschien een betere foto van jou merrie? Bv zoals de 2de foto van Redford?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:42

Redford is een Krack C x Ferro. Daarom zei ik dus in mijn eerdere post dat je die beter kunt laten staan.

Don picardi, Zit wel Donnerhall achter. Wat is trouwens het dekgeld van hem? Ik dacht zo uit mijn hoofd dat die toch ook niet al te goedkoop was.

Saros is een Ramiro, past ook wel bij het ferro bloed. Ben benieuwd wat anderen daar van vinden.
Afbeelding

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:06

Sammie schreef:
Redford is een Krack C x Ferro. Daarom zei ik dus in mijn eerdere post dat je die beter kunt laten staan.

Don picardi, Zit wel Donnerhall achter. Wat is trouwens het dekgeld van hem? Ik dacht zo uit mijn hoofd dat die toch ook niet al te goedkoop was.

Saros is een Ramiro, past ook wel bij het ferro bloed. Ben benieuwd wat anderen daar van vinden.
Afbeelding

die vinden wij ook heel gaaf alleen wat is het dekgeld?
is er ook sperma van deze hengst in nederland?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:33

Patjelisa: van elke levende hengst is sperma te verkrijgen, als je het maar betalen wilt.

Gezien Saros' populariteit bij onze zuiderburen, lijkt het me niet dat hij onder 800 euro in de dekgeld zit, vermoedt dat hij rond de 1.000 euro zit. Het lijkt me op zich een interessante hengt, zijn pedigree overtuigt mij wel. In de filmpjes zie ik echt wel een matige galop onder het zadel, maar jouw merrie (Negro x volbloed) zal zeker goed kunnen galopperen en wellicht dat wel kunnen compenseren.

Je hebt een leuke merrie waar echt wel wat leuks mee te doen is. Heb je je merrie al eens aangeboden op een stamboekkeuring? (in jouw geval vast het kwpn?). Vraag eens aan een oude fokkertje wat hij voor hengst bij jouw merrie zou nemen. Vraag het aub niet meer aan Van Olst, want die blijft volgens mij elk jaar met rietjes van zijn 'Dons' zitten Knipoog

Lijkt me voor jou ook belangrijk om eerst eens te onderzoeken wat jij werkelijk mooi vind in een paard. Kijk, ik zie graag meer bot op je merrie, maar misschien vind jij dat hele tengere juist heel mooi. Je moet proberen te fokken waar je zelf het meest van geniet. En als dat een zwarte is, nou ja, er is ook veel keus in zwarte hengsten. Maar kijk ook naar dingen als hoefbreedte, broekspierlengte, lengte hals en nek, stand van de benen, massa, bot, uitstraling, karakter...

Dan ga je met je wensenlijstje in je achterhoofd naar de hengstshows. en liefst ook nog wat veulentjes van die hengst kijken. Nog beter; ook wat 3 jarigen van de hengst bekijken. Met een open vizier, gewoon in je opnemen wat jij mooi vind en waar jij kriebeltjes bij krijgt. Geef jezelf daar even de tijd voor, je hebt nog alle tijd om de hengst te kiezen, dus ga ze in het echt bekijken. uitzoeken is de helft van de lol. Succes!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:50

Dees schreef:
Patjelisa: van elke levende hengst is sperma te verkrijgen, als je het maar betalen wilt.

Gezien Saros' populariteit bij onze zuiderburen, lijkt het me niet dat hij onder 800 euro in de dekgeld zit, vermoedt dat hij rond de 1.000 euro zit. Het lijkt me op zich een interessante hengt, zijn pedigree overtuigt mij wel. In de filmpjes zie ik echt wel een matige galop onder het zadel, maar jouw merrie (Negro x volbloed) zal zeker goed kunnen galopperen en wellicht dat wel kunnen compenseren.

Je hebt een leuke merrie waar echt wel wat leuks mee te doen is. Heb je je merrie al eens aangeboden op een stamboekkeuring? (in jouw geval vast het kwpn?). Vraag eens aan een oude fokkertje wat hij voor hengst bij jouw merrie zou nemen. Vraag het aub niet meer aan Van Olst, want die blijft volgens mij elk jaar met rietjes van zijn 'Dons' zitten Knipoog

Lijkt me voor jou ook belangrijk om eerst eens te onderzoeken wat jij werkelijk mooi vind in een paard. Kijk, ik zie graag meer bot op je merrie, maar misschien vind jij dat hele tengere juist heel mooi. Je moet proberen te fokken waar je zelf het meest van geniet. En als dat een zwarte is, nou ja, er is ook veel keus in zwarte hengsten. Maar kijk ook naar dingen als hoefbreedte, broekspierlengte, lengte hals en nek, stand van de benen, massa, bot, uitstraling, karakter...

Dan ga je met je wensenlijstje in je achterhoofd naar de hengstshows. en liefst ook nog wat veulentjes van die hengst kijken. Nog beter; ook wat 3 jarigen van de hengst bekijken. Met een open vizier, gewoon in je opnemen wat jij mooi vind en waar jij kriebeltjes bij krijgt. Geef jezelf daar even de tijd voor, je hebt nog alle tijd om de hengst te kiezen, dus ga ze in het echt bekijken. uitzoeken is de helft van de lol. Succes!

ja daar heb je gelijk in en we gaan wel naar hengstenshows hadden we al ingedachten.
maar wist niet dat een hengst uitkiezen zo moeilijk is volgens mij was het vroeger wat makkelijker Bloos
maar waarom is van olst niet zo goed?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:55

Van Olst is prima, maar met een luxe merrie moet je niet aan die Don Huppeldepups beginnen.

Dan moet je echt eerder denken aan Burggraaf en Ramiro...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:34

Vroeger was dat ook niet makkelijker hoor, je moet het nu voorjezelf doen en dat maakt het zo ingewikkeld.

Je kunt via sites veelal lezen wat voor hengst je voor je hebt, maar deze worden dan vooral positief omschreven. Het moet tenslotte ook verkopen.
Heb je er al eens aan gedacht om eens op bokt rond te speuren of er mensen zijn die nakomelingen hebben van de hengsten die jij in gedachten hebt? Die kun je misschien om hun mening van hun nakomeling vragen.
Heb je al eens op google rondgespeurt naar nakomelingen. Bv in de sport, kleine verhaaltjes, foto's enz.
Of via www.melissen.net (bovenste gele button) en dan de naam van de hengst in toetsen om foto's te zien van deze hengst en nakomelingen.

Saros is idd wel een grappige hengst. Op FA staat een klein stukje naar onder een topic over hem.
Op de site kun je nakomelingen en filmpjes bekijken.
Ga gewoon eens afwegen of hij bij je merrie past als je dat zo allemaal eens bekijkt.
(laat eventueel eens weten waarom hij wel en waarom hij niet zou passen)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:01

we hebben naar saros gekeken en die is 1000 euro.
maar painted black vinden wij ook gaaf (komen ze weer met zwart) Bloos
en die nakomelingen staan hoog op hun benen en dat is ook een beetje wat ik zoek.
is wel 800 euro maar ja.
ik weet het niet meer
kijk als ik een beetje wist wat leuk is voor ti amo en niet te duur dan kan ik naar die shows gaan enzo maar heb eigelijk nog niet echt een idee.
en zoek een mooi hoogbenige hengst.
maar mij vriend wil nog steeds 100 procent Don ruto.
maar ik wil ook wel een leuk mooi veulen hebben natuurlijk.
daarom cind ik het heel moeilijk er moet gewoon een hengst zijn dan die don ruto overtreft voor mij vriend.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:26

Daar kan ik je over vertellen Haha!
Painted Black is een gribaldi x ferro Clown
Je gaat dan wel voor super slank en je vergroot niet.

Als je dat mooi vind, waarom dan geen
Sandreo
Sandro hit x Flemmingh
800 euro

Gribaldi
Kostolany x Ibikus
950 euro

00seven
Rubinstein I x Doruto
950 euro

Obelisk
Matador x Clavecimbel
950 euro

Rubiquil
Rubinstein I x Roemer
900 euro

Te vinden via
www.uytert.nl
www.dalhoeve.nl
www.stalhexagon.nl

Nogmaals, heb je een paar fotootjes van jou merrie van zijaanzicht.
Mooie stand foto, eventueel een rijfoto waarop zij goed uit de verf komt.
Aan de hand daarvan zul je ook wel wat tips krijgen.
Laatst bijgewerkt door holly op 24-02-05 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:34

haha ook niks dan maar wat vergroot wel Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:49

Als je van dat zwart af wilt stappen, overweeg dan Farrington eens.
(al is die net ge-exporteerd, dus ben je waarschijnlijk aangewezen op diepvries)

Patjelisa: Kijk eens verder dan je neus lang is dame! Zwart is niet zaligmakend, en er lopen een heleboel minder goede zwarte hengsten rond. Die vriend van jouw, baseert hij zijn keus voor Don Ruto op iets anders dan de zwarte kleur? Zo ja, dan doen wat hij zegt. Zo nee, meteen vergeten dat advies!

Vergeet het maar een dressuurhengst (rijpaard) te vinden onder de 800 euro bij het kwpn. Onmogelijk.
Duits bloed rechtstreeks uit Duitsland kan voor een lagere prijs, maar dan moet je zeer bedacht zijn op de hoeven en het bot in het beenwerk.
Binnen Nederland is de Gelderse fokkerij helemaal geen rare optie voor deze merrie, maar ik raad je aan het vooral te zoeken binnen het NRPS, en dan vooral in de stevigere jongens van het NRPS. Wees niet bang voor wat springbloed.

En als je echt niets anders wilt dan populair dressuur en zwart; gebruik dan maar Gribaldi, dan is het in ieder geval redelijk makkelijk te verkopen Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:54

Farrington is niet echt je van het hoor met de bestelling die hier gemaakt word (ik heb een farrington)
Deze strooit met stokmaten, zo is het mij opgevallen dat je vaak toch aan een wat kleine stokmaat uitkomt.
Geeft veelal vossen met blessen en witte achterbenen.
Geeft veelal een erg kalm,rustig en vriendelijk karakter, niks pittigs aan.
Wel is mijn merrie gezegend met ruime gangen en een goed gebruik van het achterbeen.

Speelt geld geen rol dan zou ik zeggen, Montecristo

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 23:00

Citaat:
En als je echt niets anders wilt dan populair dressuur en zwart; gebruik dan maar Gribaldi, dan is het in ieder geval redelijk makkelijk te verkopen Haha!

we willen het veulen niet verkopen.wij willen er zelf mee gaan rijden.
en voor een echte mooie hengst willen we misschien best 100 euro meer betalen.
maar als ik er een springpaard op zet ben ik weer bang dat ik niet heb wat ik zoek en ik vind over het al gemeen springpaarden klein.
wat ik gewoon best belangrijk vind is dat ik er een wat groter veulen uitkrijg.
dat staat voorop als ik kijk wat ik wil.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 23:01

holly schreef:
Farrington is niet echt je van het hoor met de bestelling die hier gemaakt word (ik heb een farrington)
Deze strooit met stokmaten, zo is het mij opgevallen dat je vaak toch aan een wat kleine stokmaat uitkomt.
Geeft veelal vossen met blessen en witte achterbenen.
Geeft veelal een erg kalm,rustig en vriendelijk karakter, niks pittigs aan.
Wel is mijn merrie gezegend met ruime gangen en een goed gebruik van het achterbeen.

Speelt geld geen rol dan zou ik zeggen, Montecristo

heb je een foto voor mij?van je paardje
Laatst bijgewerkt door Askim op 24-02-05 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt