welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:26

Nou ik weet wel zeker dat topsporters hun paarden laten opereren aan gebreken! Een goeie mag geld kosten...!!
Niet alle toppers zijn immers gebrek vrij!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:30

sarabande schreef:
Ik vind dit geen goed voorbeeld. Coby is geen doorsnee fokker en de meeste fokkers hebben geen gratis Coby achter de hand.
Een gewone fokker had Coby moeten betalen om uit te vinden of dit paard aanleg had waarbij de kans erg groot was dat de kwaal de prestatie in de weg zou staan en ook niet operabel was.

Dat is pas echt gokken.

Voor Coby echter is dit zelfgefokte paard nu geld waard, zoniet had het haar alleen tijd gekost.

Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen??!!

Als zij niet in Pasternak zou geloven, had hij allang weggeweest!

En wat maakt Coby meer fokker dan de doorsnee fokker? Geloof me, ook voor Coby is het een verrassing wat er geboren wordt hoor!
En ik geloof niet dat Coby, omdat zij toevallig goed kan rijden voorrecht heeft op een ander!
Zij heeft Pasternak zelf gefokt en aangehouden omdat zij wel iets in hem zagen, dat heeft hij inmiddels bewezen en is de operatie van Pasternak een dusdanig voordeel geworden, dat het zijn vruchten afwerpt!

Dus ik snap niet goed wat je met deze post bedoeld??

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:46

Kaja schreef:
Nou ik weet wel zeker dat topsporters hun paarden laten opereren aan gebreken! Een goeie mag geld kosten...!!
Niet alle toppers zijn immers gebrek vrij!

Ja klopt gelukkig worden ze tegenwoordig geopereert en goed begeleid, vroeger ging dat meestal stiekum en dus was het welzijn van dat paard wel eens in het geding!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:53

Kaja schreef:

Wat ik bedoel is dat wanneer hij niet door henzelf, maar bij boer Janssen gefokt was, de kans dat hij zo hoog opgeleid zou zijn veel kleiner is.
Niet alle cornage operaties lukken bijvoorbeeld, dus 5 jaar Coby op een ruin dat als jong paard niet gezond is is vrij uitzonderlijk als investering voor een ander als Coby zelf.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:04

sarabande schreef:
Kaja schreef:

Wat ik bedoel is dat wanneer hij niet door henzelf, maar bij boer Janssen gefokt was, de kans dat hij zo hoog opgeleid zou zijn veel kleiner is.
Niet alle cornage operaties lukken bijvoorbeeld, dus 5 jaar Coby op een ruin dat als jong paard niet gezond is is vrij uitzonderlijk als investering voor een ander als Coby zelf.

Dat klopt maar coby is niet de enige goeie ruiter in nederland en je hoeft ook nog eens geen goede ruiter te zijn om een goed paard te herkennen, en er hoeft er maar 1 te zijn die dat paard dan ziet.
En ik ben wel met je eens dat hij bij coby de meeste kansen heeft maar de meeste fokkers kunnen wel zien of ze een topper in de dop hebben, maar dan moeten ze er ook nog in geloven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:11

Ja maar dit ging over een ruin met cornage, en daar zullen de meeste fokkers toch geen pak em beet 700 a 1000 euro per maand in willen of kunnen steken omdat ie zo goed kan lopen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:45

Dus Pasternak heeft een gelukje dat hij bij Van Baalen is geboren... ja toch??? Maar wat dan nog???

Je moet eens weten hoeveel paarden "pech" hebben....
Maar daar draait het verhaal nu niet om!
Ik schreef het verhaal van Pasternak als voorbeeld op een quote van Zerena!
En bij het soort van reacties als van Sarabande kan ik nog wel een aantal verhalen bij vinden, het draait immers op geluk uit!
Had Bonfire even geluk dat Anky volhield in de Lichte Tour terwijl hij bijna altijd als laatste eindigde....

Hopelijk heeft Lingh ook zoveel geluk nu hij is goedgekeurd, misschien wordt hij dan niet verkocht en mag hij alsnog bij Gal blijven!

Een dosis geluk hebben we allemaal nodig!
Je ziet het maar weer met Ferro, 18 jaar, koliek en......

Weten waar je mee bezig bent, de juiste keuze maken en een dosis geluk... en wie weet....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:15

De grondvraag was welke afwijking zouden jullie nog wel willen.
Ik ben het verder volledig met jouw insteek eens Kaja, maar vond Pasternak geen duidelijk voorbeeld van een paard waarvan de kwaal, voor een fokker acceptabel is.

Voor anderen ligt dat misschien anders, maar Cornage is niet voor niets bij het KWPN afkeur.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:46

sarabande schreef:

Voor anderen ligt dat misschien anders, maar Cornage is niet voor niets bij het KWPN afkeur.

Dat is ook bij andere stamboeken.
Donneruf kon op het landgestut vertrekken ook toen hij geopereerd was. En van de fluitist Wenzel I is men bij zijn kinderen ook sceptisch geworden alvorens ze gekört werden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:30

sarabande schreef:
De grondvraag was welke afwijking zouden jullie nog wel willen.
Ik ben het verder volledig met jouw insteek eens Kaja, maar vond Pasternak geen duidelijk voorbeeld van een paard waarvan de kwaal, voor een fokker acceptabel is.

Dan heb je mij toch echt verkeerd begrepen Sarabande, en verwijs ik je naar de post van Zerena, waar mijn post een reactie op was!

Ik ben echt anti cornage en vind deze kwaal verre weg van acceptabel voor een fokker, maar de post van Zerena lokte mijn reactie en voorbeeld van Pasternak uit! Verder was mijn post nutteloos en off topic voor wat betreft dit topic!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:43

sarabande schreef:
Ja maar dit ging over een ruin met cornage, en daar zullen de meeste fokkers toch geen pak em beet 700 a 1000 euro per maand in willen of kunnen steken omdat ie zo goed kan lopen.

Ja wel dus want als ze hem dan "herkennen" dan hebben ze dat er wel voor over.
En natuurlijk heeft het ook wel met geluk te maken ,en mischien is het wel een geluk voor een paard dat hij niet word herkent want dan komt hij mischien wel bij een recreatie ruiter terecht die lekker buitenritjes met hem gaat maken, maar mischien ook wel andersom dat ze geluk hebben dat ze wel herkent worden en vinden ze dat harde werken ook leuk, dat is per paard verschillend.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:50

zerena schreef:
sarabande schreef:

Ja wel dus want als ze hem dan "herkennen" dan hebben ze dat er wel voor over.
En natuurlijk heeft het ook wel met geluk te maken ,en mischien is het wel een geluk voor een paard dat hij niet word herkent want dan komt hij mischien wel bij een recreatie ruiter terecht die lekker buitenritjes met hem gaat maken, maar mischien ook wel andersom dat ze geluk hebben dat ze wel herkent worden en vinden ze dat harde werken ook leuk, dat is per paard verschillend.

Of hij komt bij de slager, want niet iedereen heeft geld voor een operatie over!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:51

Kaja schreef:
Ik ben echt anti cornage en vind deze kwaal verre weg van acceptabel voor een fokker, maar de post van Zerena lokte mijn reactie en voorbeeld van Pasternak uit!

Zijn we het dus helemaal eens Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:56

Bij een fokmerrie heb ik eigenlijk liever geen afwijkingen, hoe klein dan ook maar geen enkel paard is perfect dus je probeert door het fokken de mindere punten te compenseren.

Bij een sportpaard vind ik meerdere dingen niet zo erg als ze er maar goed mee omgaan en hun lichaam goed gebruiken en met karakter kunnen compenseren.

Ik vind een licht toontredende stand niet zo erg. Vaak maaien deze paarden wat maar dat geeft vaak een mooi voorbeengebruik in de zijgangen.
Stand van het achterbeen zegt me vaak niet zoveel, gaat er net om hoe ze t gebruiken.

Rug-lendenpartij mag iets week zijn maar t paard moet wel in verbinding lopen, vaak drukken ze dan de rug zo makkelijk naar beneden zodat het achterbeen nakomt en dat is niet helemaal de bedoeling.

Maar hoe minder tekortkomingen op exterieur, hoe makkelijker he?

Qua gezondheid geef ik niks toe. Liever geen rontgengezeik en cornage enzo.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:53

Iedereen heeft het liefst geen gebreken maar soms moet je keuzes maken want er zijn weinig gebrek vrije paarden, en degene die er wel zijn (poetin bijv.) moet je een vermogen voor betalen.

Maar gelukkig wonen we in nederland en mag dus iedereen zijn eigen mening hebben!

En ik heb het nooit over cornage gehad dat ik daar wel mee zou fokken want dat wil ik ook niet, maar ik had het over een hanentred en die accepteer ik ook niet altijd maar bij deze merrie wel,.

Het hangt er bij mij maar net vanaf wat de merrie te bieden heeft en waarvoor ik een veulen fok, want ik accepteer ook niet alle gebreken(zoals kribbebijten en luchtzuigen en weven hoef ik per definitie niet. Het is niet bewezen maar naar MIJN IDEE kunnen paarden dat namelijk wel degelijk overnemen).
Laatst bijgewerkt door Zerena op 21-02-05 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:54

Ik heb hier eigenlijk niks te zeggen aangezien ik geen sportpaarden fok. Wel ponies die als ze het niet op de keuring waarmaken ze toch zeker ook wel voor de (recreatieve) sport geschikt moeten zijn.

En zeker: geen paard is perfect, maar de ene afwijking is de ander niet. Velen hebben het hier over een gebrek, dwz een gebrek waarop een paard/pony veterinair afgekeurd kan worden. Ik denk niet dat iemand dat zou moeten willen, tenzij ze een drang hebben tot verpleger/verpleegster.

Hebben we het dan over gebreken binnen de veterinaire normen? Accepteren we een afhangend kruis, een wat te diep uit de borst komende hals? Iets gebrek aan ruimte in de beweging? Dat zijn allemaal directe selectiecriteria.

Dan zijn er ook nog schoonheidsfouten, zoals de kleur, het hoofd, de ogen, het behang. Feitelijk zouden we daar niet naar moeten kijken. Hoeveel mensen zien schoonheidsfouten echt door de vingers? Zijn die soms erger dan anatomische fouten?

Last but not least: Karakterfouten. Valse paarden, gestoorde paarden, luie paarden. Zijn die erger of zien sommigen ook wel dit soort fouten door de vingers? Of zijn luie paarden juist veel beter als lespaard op de manege en wat hetere paarden beter voor de (top)sport?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:40

zerena schreef:
Als je voor de sport fokt is het best wel dubbel want een gewoon sportpaard mag niks aan mankeren, maar als het een topper is maakt het ineens niet meer uit of hij luchtzuigt of weeft of frans staat of weet ik veel.

Zerena, ik haal jouw quote nogmaals aan, waarover ik mijn reactie gaf en ik Pasternak als voorbeeld aanhaalde!
Als niemand leest blijven we namelijk doorratelen over het "cornage-gezeur". Ik hoop dat het nu DUIDELIJK mag zijn Knipoog !

joostvangestel schreef:
Last but not least: Karakterfouten. Valse paarden, gestoorde paarden, luie paarden. Zijn die erger of zien sommigen ook wel dit soort fouten door de vingers?

Paarden worden niet vals of gestoord geboren!
Een fout van de mens komt hierbij kijken waarbij het welzijn van het paard in het gedrang is gekomen!
Zoals het eerder over Miss Montana ging, dit paard heeft (had) ook een "storing". Doordat er naar haar geluisterd is en haar karakter en welzijn in waarde wordt gelaten ontpopte Miss Montana zich tot een heus springkanon!

joostvangestel schreef:
Of zijn luie paarden juist veel beter als lespaard op de manege en wat hetere paarden beter voor de (top)sport?

Mag ik je verwijzen naar een recentelijk onderzoek van de waiboerhoeve? Een magnefiek onderzoek naar toppers in de dop, of je ze kunt herkennen?! Een korte conclusie daar was hoe "heter" het paard, hoe groter de kans op een topper!

Een ongekend en werkelijk verrassend onderzoek waar zelfs gerenormeerde fokkers van de uitslag stonden te kijken!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:15

Kaja schreef:
Een fout van de mens komt hierbij kijken waarbij het welzijn van het paard in het gedrang is gekomen!
]

Mag ik je verwijzen naar een recentelijk onderzoek van de waiboerhoeve? Een magnefiek onderzoek naar toppers in de dop, of je ze kunt herkennen?! Een korte conclusie daar was hoe "heter" het paard, hoe groter de kans op een topper!

Een ongekend en werkelijk verrassend onderzoek waar zelfs gerenormeerde fokkers van de uitslag stonden te kijken!

Het feit dat hetere paarden beter presteren, is een bekend gegeven.

Wanneer heet vertaald wordt door slecht karakter is het wel verassend, maar dat zal geen zinnig mens bedoelen.

Zoals al eens eerder een citaat van Johan Hinneman:
De fokker bepaalt 3/4 deel van het paard + zijn karakter
De fokker maakt de keus voor de hengst en merrie en fokt het veulen op.

Ik wil absoluut geen onberekenbare, paarden. Dat leer je ze in de eerste weken.
Ik zie ook mensen met bloed fokken dat ze zelf niet aankunnen en dan heel vroeg met hun jonge paarden gaan beginnen omdat die dan nog te overbluffen zijn.
Dat helpt niets, integendeel, die paarden worden ouder en sterker, en hebben een tegenzin tegen werken gekregen.

On topic wat accepteer ik niet in een paard is voor mij op nummer een met stip een paard met een slecht karakter dat wel het talent en de mogelijkheden, maar geen wil heeft om mee te werken.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:36

Kaja schreef:

Ieder paard wordt geboren met een stuk eigen karakter, het zijn geen blanco kaartjes die je naar believen in kan vullen!

Daar zitten soms wel degelijk minder prettige karaktertjes bij!!!

Als een van de duidelijkste voorbeelden heb ik hier een K-welsh op stal staan. De merrie is keur-preferent-prestatie met 2 aangewezen zonen, 1 in Nederland goedgekeurde zoon en 1 in Zweden goedgekeurde zoon

De merrie heeft hier 13 veulens gehad, van verschillende vaders.
De laatste twee veulens, beide van dezelfde vader, zijn qua karakter vanaf de eerste minjuut dat ze geboren waren zo duidelijk anders dan de rest!!!! Het merrieveulen van vorig jaar, daar was echt niks mee te beginnen, levensgevaarlijk. Het hengstveulen van dit jaar is bijna even bang, maar net iets hanteerbaarder..........En alle veulens hebben qua omgang, opvoeding, voeding en alles jaar in jaar uit allemaal hetzelfde gehad!!!!

Dat karakter hebben ze duidelijk wel degelijk van de vader meegekregen, of door de combinatie van die vader met deze merrie!

Voor mij is dus o.a. karakter zeer sterk mede bepalend in de keuze van de hengsten voor mijn merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:00

Wat betreft karakter, wat ik persoonlijk een belangrijker selectiecriterium vind dan een wat weke rug, ik wil zelf geen neuroot op stal of in de wei hebben en er ook geen één fokken, karakter ís wel degelijk erfelijk. Paarden als Montana zijn uitzonderingen die het wel halen, de meeste paarden met zo'n karakter belanden bij de slager en daar tegenover lopen er heel veel brave paarden in de topsport(de rest) Dat 1 neurotisch paard de top haalt wil niet zeggen dat alle neuroten dat doen, integendeel.
Stukje gekopieerd:
De internationale paarden vertegenwoordigen, uitgaande van de EU populatie , slechts 1.6% van de totale populatie-aanwas binnen de EU. Aangezien het KWPN in de discipline eventing überhaupt geen rol speelt, ligt de kans voor een KWPN fokker om een internationaal paard te fokken op niet meer dan 1.1%!
Toch is het hele KWPN fokbeleid afgestemd op de 0.2 % internationale score bij de dressuurpaarden en de 0.9 % bij de springpaarden.
In werkelijkheid behaalt slechts 0.86% van de jaarlijks door de KWPN fokkers geproduceerde paarden het internationale circuit. Op de totale KWPN populatie ligt dit percentage nog veel lager.
Aan de duizenden en duizenden gewone amateurruiters wordt niet gedacht. De achterliggende filosofie is dat als het paard niet de internationale schijnwerpers haalt, hij altijd nog goed genoeg is voor een van die duizenden amateuruiters.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:10

Ben het met bovenstaande niet eens.
Fokken op de mogelijkheid om te kunnen presteren, heeft niets met het fokken van een slecht karakter te maken.
Karakter is al heel lang wel degelijk een selektieonderdeel binnen de KWPN fokkerij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:29

Het hangt er bij mij maar net vanaf wat de merrie te bieden heeft en waarvoor ik een veulen fok, want ik accepteer ook niet alle gebreken(zoals kribbebijten en luchtzuigen en weven hoef ik per definitie niet. Het is niet bewezen maar naar MIJN IDEE kunnen paarden dat namelijk wel degelijk overnemen).[/quote]

Dat is wel erg kortzichtig denk je niet dat alleen paarden het overnemen die op dezelfde manier gehouden worden? Die zich dus ook vervelen teveel te eten krijgen en te weinig beweging hebben? Verdiep je eens in de gebreken zou ik zeggen,ik heb hier al 5 jaar een wever staan,en sinds kort een luchtzuiger de paarden staan lekker buiten bij ons krijgen veel beweging,en vermaken zich prima,de rest van de paarden hebben nog steeds geen gebreken hoor.En dus ook geen reden om die te ontwikkelen..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:37

Elisa2 schreef:
Het hangt er bij mij maar net vanaf wat de merrie te bieden heeft en waarvoor ik een veulen fok, want ik accepteer ook niet alle gebreken(zoals kribbebijten en luchtzuigen en weven hoef ik per definitie niet. Het is niet bewezen maar naar MIJN IDEE kunnen paarden dat namelijk wel degelijk overnemen).

Dat is wel erg kortzichtig denk je niet dat alleen paarden het overnemen die op dezelfde manier gehouden worden? Die zich dus ook vervelen teveel te eten krijgen en te weinig beweging hebben? Verdiep je eens in de gebreken zou ik zeggen,ik heb hier al 5 jaar een wever staan,en sinds kort een luchtzuiger de paarden staan lekker buiten bij ons krijgen veel beweging,en vermaken zich prima,de rest van de paarden hebben nog steeds geen gebreken hoor.En dus ook geen reden om die te ontwikkelen..
[/quote]

Ik zeg niet dat ze dat altijd overnemen maar ze kunnen het wel overnemen! Bij mij heeft er geen een een stalgebrek en dat wil ik zo houden!
En aangezien het veulen heel veel van de moeder overneemt hoef IK geen luchtzuiger over wever, wat een ieder ander doet moet hij/zij toch zelf weten ieder heeft toch een eigen mening, en dan ben ik mischien maar kortzichtig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:42

dat kan ik wel begrijpen,toch denk ik dat paarden als ze juist gehouden worden,het niet overnemen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:50

Elisa2 schreef:
dat kan ik wel begrijpen,toch denk ik dat paarden als ze juist gehouden worden,het niet overnemen.

Dat ben ik wel met je eens maar veulens nemen toch heel snel iets over van hun moeder en ik zou het gewoon heel erg zonde vinden als ze dat dan daadwerkelijk doen.
En natuurlijk als volwassen paarden genoeg te doen hebben op een dag zal het niet zo snel gebeuren maar de kans bestaat, maar het gaat mij dus het meeste om de veulens.