Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Ik vind dit geen goed voorbeeld. Coby is geen doorsnee fokker en de meeste fokkers hebben geen gratis Coby achter de hand.
Een gewone fokker had Coby moeten betalen om uit te vinden of dit paard aanleg had waarbij de kans erg groot was dat de kwaal de prestatie in de weg zou staan en ook niet operabel was.
Dat is pas echt gokken.
Voor Coby echter is dit zelfgefokte paard nu geld waard, zoniet had het haar alleen tijd gekost.
Kaja schreef:Nou ik weet wel zeker dat topsporters hun paarden laten opereren aan gebreken! Een goeie mag geld kosten...!!
Niet alle toppers zijn immers gebrek vrij!
Kaja schreef:Dus ik snap niet goed wat je met deze post bedoeld??
sarabande schreef:Kaja schreef:Dus ik snap niet goed wat je met deze post bedoeld??
Wat ik bedoel is dat wanneer hij niet door henzelf, maar bij boer Janssen gefokt was, de kans dat hij zo hoog opgeleid zou zijn veel kleiner is.
Niet alle cornage operaties lukken bijvoorbeeld, dus 5 jaar Coby op een ruin dat als jong paard niet gezond is is vrij uitzonderlijk als investering voor een ander als Coby zelf.
sarabande schreef:
Voor anderen ligt dat misschien anders, maar Cornage is niet voor niets bij het KWPN afkeur.
sarabande schreef:De grondvraag was welke afwijking zouden jullie nog wel willen.
Ik ben het verder volledig met jouw insteek eens Kaja, maar vond Pasternak geen duidelijk voorbeeld van een paard waarvan de kwaal, voor een fokker acceptabel is.
Voor anderen ligt dat misschien anders, maar Cornage is niet voor niets bij het KWPN afkeur.
sarabande schreef:Ja maar dit ging over een ruin met cornage, en daar zullen de meeste fokkers toch geen pak em beet 700 a 1000 euro per maand in willen of kunnen steken omdat ie zo goed kan lopen.
zerena schreef:sarabande schreef:Ja maar dit ging over een ruin met cornage, en daar zullen de meeste fokkers toch geen pak em beet 700 a 1000 euro per maand in willen of kunnen steken omdat ie zo goed kan lopen.
Ja wel dus want als ze hem dan "herkennen" dan hebben ze dat er wel voor over.
En natuurlijk heeft het ook wel met geluk te maken ,en mischien is het wel een geluk voor een paard dat hij niet word herkent want dan komt hij mischien wel bij een recreatie ruiter terecht die lekker buitenritjes met hem gaat maken, maar mischien ook wel andersom dat ze geluk hebben dat ze wel herkent worden en vinden ze dat harde werken ook leuk, dat is per paard verschillend.
Kaja schreef:Ik ben echt anti cornage en vind deze kwaal verre weg van acceptabel voor een fokker, maar de post van Zerena lokte mijn reactie en voorbeeld van Pasternak uit!
zerena schreef:Als je voor de sport fokt is het best wel dubbel want een gewoon sportpaard mag niks aan mankeren, maar als het een topper is maakt het ineens niet meer uit of hij luchtzuigt of weeft of frans staat of weet ik veel.
!joostvangestel schreef:Last but not least: Karakterfouten. Valse paarden, gestoorde paarden, luie paarden. Zijn die erger of zien sommigen ook wel dit soort fouten door de vingers?
joostvangestel schreef:Of zijn luie paarden juist veel beter als lespaard op de manege en wat hetere paarden beter voor de (top)sport?
Kaja schreef:Paarden worden niet vals of gestoord geboren!
Een fout van de mens komt hierbij kijken waarbij het welzijn van het paard in het gedrang is gekomen!
]
Mag ik je verwijzen naar een recentelijk onderzoek van de waiboerhoeve? Een magnefiek onderzoek naar toppers in de dop, of je ze kunt herkennen?! Een korte conclusie daar was hoe "heter" het paard, hoe groter de kans op een topper!
Een ongekend en werkelijk verrassend onderzoek waar zelfs gerenormeerde fokkers van de uitslag stonden te kijken!
Kaja schreef:Paarden worden niet vals of gestoord geboren!
Elisa2 schreef:Het hangt er bij mij maar net vanaf wat de merrie te bieden heeft en waarvoor ik een veulen fok, want ik accepteer ook niet alle gebreken(zoals kribbebijten en luchtzuigen en weven hoef ik per definitie niet. Het is niet bewezen maar naar MIJN IDEE kunnen paarden dat namelijk wel degelijk overnemen).
Elisa2 schreef:dat kan ik wel begrijpen,toch denk ik dat paarden als ze juist gehouden worden,het niet overnemen.