Geschikte hengst voor mijn nrps pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankie1

Re: Geschikte hengst voor mijn nrps pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:31

Wat dacht je van RH PAJKOVSKI? avs goedgekeurd en loopt M2 dressuur,kan super bewegen en heeft een heerlijk karakter! wint alle zadelrubrieken....
*Winnaar Ridden Class Hengstenklasse Arabissimo 2004 te Exloo

*Winnaar zadelrubriek hengsten op de Regionale Keuring te Heiloo

*Winnaar en Nationaal Kampioen zadelrubriek hengsten op de Nationale Keuring te Drunen

*Winnaar en Europees Kampioen ridden class hengsten op het EK te Moorsele

*Uiteindelijk op dat zelfde EK in de finale winnaar van alle klassen (hengsten, merries en ruinen) en betiteld met International Champion Ridden Classes

RH Pajkovski (Focus Khemali x Pajturma v. Drug) heeft al eerder een merrie van Ismael gedekt,namelijk Ayla ,Pajkovski x Ismael (NRPS) is in 2004 jeugdkampioen Noordholland geworden op de NRPS keuring in Assendelft. Voor meer info en foto's kijk even op mijn site Haha!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:25

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:30

Hier even een wat duidelijker foto ,en Pajk staat juist mooi hoog op z,n benen,ze zijn zeker niet kort Knipoog
Afbeelding
en hier de NRPS merrie Ayla Pajkovski X Ismael
Afbeelding

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:52

Marjolein het is een arabier! Haha!

Het enige probleem vind ik zijn stokmaat met 1,57m fok je geen d pony meer, maar een e pony.

Vind m wel mooi degelijk en een mooi lang voorbeen hebben. Knipoog

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 08:37

hihih bedoelde met een hoger voorbeentje Knipoog
hoger optillen in beweging;)
want op de foto vond ik hem ietwat vlak:$

ik bedoel dus zo'n voorbeentje in draf Tong uitsteken
Afbeelding

en dus niet zo'n soort voorbeentje
Afbeelding
want dit vind ik beetje stekerig.. en dat willen ze niet meer zien bij het NRPS

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:56

Dat "voorbeentje"bij Pajk zit wel goed hoor Clown hij is natuurlijk niet voor niets Nederlands en europees kampioen riddenklasse..(bestgaande rijpaard) maar als de topicstarter echt intresse heeft weet ze me te vinden Knipoog

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:37

ankie1 schreef:
Dat "voorbeentje"bij Pajk zit wel goed hoor Clown hij is natuurlijk niet voor niets Nederlands en europees kampioen riddenklasse..(bestgaande rijpaard) maar als de topicstarter echt intresse heeft weet ze me te vinden Knipoog

kampioen bij arabieren ja...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:51

Ik ben zelf helemaal weg van Krimh ox... volbloed arabier maar echt een sportpaardje. Qua bouw fokt hij ook niet van die hele arabische types door. Ik heb een 3 jarige van Krimh (en mijn eigen merrie, ik heb dus Krimh gekozen als dekhengst Haha! ) en Krimh heeft mijn merrie (volbloed arabier) echt op zoveel punten verbeterd. Eclipse heeft echt het goede beenwerk en de mooie gangen van zijn vader georven... Eclipse oogt echt als een degelijk sporttypisch paardje. Helaas doet de zoekfunctie het niet want er staan talloze foto's van hem op bokt. Voor mij was de keuze nadat ik Krimh in levende lijve had gezien heel makkelijk.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:42

marjolein88 schreef:
ankie1 schreef:

kampioen bij arabieren ja...

En wat wil je daar mee zeggen dan?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:27

Marjolein je mag best respect hebben voor andermans paarden hoor!

Bovenste foto heb je fs champion d eluxe staan, mooie en goede pony die loopt echter aan een touwtje en de onderste foto is uitgestrekte draf, dit staat qua manier van bewegen totaal los van elkaar, net appels en peren vergelijken.

Daar komt bij dat een pony ook zijn achterhand mee moet nemen is misschien belangrijker dan het voorbeengebruik.

Ik ben zelf weg van duetsches reitpony en op mijn merrie komt daarom dit jaar een rijpony maar neemt niet weg dat ik zeker kan genieten van andersmans paarden en in dit geval ook deze arabier!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:29

ik snap wel wat marjolein bedoelt met kampioen bij de arabieren Pling

arabieren hebben een andere bewegingsvorm dan de rijpony's bij het nrps
of een pony nu onder het zadel loopt of niet hij heeft toch een bepaald voorbeen gebruik
mij paard heeft ook een vlakke bewegingsvorm zowel onder het zadel als aan de hand
de bovenste foto's toont een pony met het gewenste voorbeen gebruik
met achter heeft dat niets te maken

bij de arabische paarden worden er andere eisen gesteld aan beweging dan bij het nrps
die wil van dat vlakke (arabisch) voorbeen af en van de mindere galop die arabieren nu eenmaal kunnen hebben
dus kampioen bij de arabieren wil nog niet zeggen dat dat ook de gewenste bewegingsvorm is bij het nrps

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:36

Wat dacht je van Expensive?

Enrico x Ulft x Fast x Le mexico

kijk maar even op www.stalhoogwoud.nl

onder fokkerij

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:58

Krimh ox heeft overigens ook een prestatiepredikaat (en goed presterende nakomelingen zoals Kanshebber). Krimh is -als ik me niet vergis- Nederlands kampioen Z(z?) springen tussen de paarden geweest. Hij is ook (succesvol) dressuur (z geloof ik) en samengesteld uitgebracht. Als ik mijn merrie ooit weer zou laten dekken (wat ik ernstig betwijfel Haha!, ik kan de veulens niet verkopen, raak er veel te veel aan gehecht) dan zou mijn voorkeur zeker weer uitgaan naar Krimh.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:27

unamie schreef:

of een pony nu onder het zadel loopt of niet hij heeft toch een bepaald voorbeen gebruik
mij paard heeft ook een vlakke bewegingsvorm zowel onder het zadel als aan de hand

bij de arabische paarden worden er andere eisen gesteld aan

beweging dan bij het nrps

die wil van dat vlakke (arabisch) voorbeen af en van de mindere galop die arabieren nu eenmaal kunnen hebben
dus kampioen bij de arabieren wil nog niet zeggen dat dat ook de gewenste bewegingsvorm is bij het nrps

Oke das een stukje duidelijker, thanks Haha!
Maar ......... Marjolijn heeft Pajkovski nog nooit zien bewegen Knipoog eneh..... Hij is al gevraagd voor het NRPS Clown Clown Dus denk niet dat hij stekerig loopt... maar goed we dwalen af van het onderwerp Cool als er intresse is hoor ik het wel van de topicstarter

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:46

Ik heb een dochter van de arabische hengst Gil, deze merrie kan enrom galopperen en heeft een zeer sterk achterbeengebruik en een mooi voorbeen gebruik en een indrukwekkend front, ik neem voor haar moeder een pony omdat deze in de e maat valt ongunstig dus.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:51

ankie1 schreef:
Oke das een stukje duidelijker, thanks Haha!
Maar ......... Marjolijn heeft Pajkovski nog nooit zien bewegen Knipoog eneh..... Hij is al gevraagd voor het NRPS Clown Clown Dus denk niet dat hij stekerig loopt... maar goed we dwalen af van het onderwerp Cool als er intresse is hoor ik het wel van de topicstarter

de hengstenkeuring van het nrps is pas geweest
is Pajkovski daar aangeboden?
zou wel een aanwinst zijn als ie goed kan lopen Knipoog

damour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:09

Ik ben zelf helemaal gek,van Lobeke ox.We hebben er zelf 2 afstammelingen van en deze doen het hardstikke goed in de sport.
Het zijn echte allround ponys.Wij dressuuren,springen en doen samengesteld met de ponys met goede resultaten.
Lobeke ox zijn sportprestaties:bij de ponys Z dressuur,Z-springen en Z-Sgw. Bij de paarden ZII dressuur,M springen en Z sgw onder Chantal Megchelenbrink.Zowel Lobeke als de nakomelingen die wij hebben beschikken over een geweldig karakter en het zijn ook nog mooie ponys om te zien met veel uitstraling.
Misschien is het een aanrader om de NRPS catalogus op te vragen bij het stamboek,misschien kun je daar een keuze uit maken.
Veel succes .

sophiecondor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 10:56

Het lukt me niet om de foto's hier te krijgen, maar ik heb een oude website, daar staan 2 redelijk goede foto's van het springen, ze zijn wel al drie jaar oud ofzo. Ik zal er ook nog wel een recente foto op zetten.

De site is
http://groups.msn.com/sophietjeg

Dan moet je kijken bij afbeeldingen en dan bij Condor.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:02

unamie schreef:

bij de arabische paarden worden er andere eisen gesteld aan beweging dan bij het nrps

ja zo bedoel ik het nou Lachen thnx

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:08

marjolein88 schreef:
ja zo bedoel ik het nou Lachen thnx

my pleasure Knipoog

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:15

als je pony geen sterke rug heeft en je kiest voor een 'bloederig type' hengst heb je weinig kans op een sterkere rug. Ik zou als ik jou was eens rondkijken bij de Welsh-NWR pony's, daar is een grote verscheidenheid te vinden aan types. Bovendien is het voorbeen gebruik bij de meesten van hen erg aansprekend. Veel nakomelingen van NWR hengsten zijn bovendien toe te laten tot het nrps stamboek ivm het vaak aanwezige percentage arabisch bloed. Veel pony's van dit ras doen het internationaal ook erg goed en ze worden veelzijdiig ingezet, iets wat altijd handig is. De pony's van stal Coelenhage zijn in vergelijking tot de anderen vrij stevig, maar kunnen ongelooflijk bewegen, en ik denk dat dat wel slim is voor jou om te kiezen omdat je merrie zo veel bloed voert. Anders krijg je van die hete paardjes die schrikken van grassprietjes en dan de rest van de dag onderhals erop zetten, start omhoog trekken die rug wegdrukken.

Maar wat sowieso slim is...bezoek sites, vraag folders aan, praat met fokkers...en veel plezier met de voorbereiding en straks met je veulentje!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:29

Wij hebben nog een leuk hengstje op stal! Haha!

Edgar is ook goedgekeurd bij het NRPS .
7 jaar , vos , v. Elegant , 1.41 m , Z-SGW , ZZ-spr , L2-dress.

53,90 % arabisch bloed .

mocht je toch wat ‘heters’ willen , we hebben ook
Moran ox op stal .

Moran is ook goedgekeurd bij het NRPS & AVS.
10 jaar , donkere vos , v.Monitor ox m, 1.53 m , Z-spr ,M2-dress & L-sgw.

wel 100 % arabisch bloed dus! Wel mooi hard beenwerk!

plukkiedruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:59

Wat dacht je vaqn Moran, dit is een arabisch volbloed hengst die door het nrps is erkend als dekhengt. Deze hengt heeft goed karakter is correct gebouwd en heeft 3 stabiele correcte gangen. Hij kan ook super springen!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:07

mijn merrie heeft net een veulentje van Prins Alfred gekregen... een E-pony van 1.56 groot. hij is goed gekeurd bij het NRPS en loopt Z dressur en M springen... hij heeft twee goedgekeurde zonen en word niet meer afgekeurd. het veulentje dat er bij mij uit is gekomen is zeer mooi! duzz

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:29

ik heb zelf een e-pony van neron, dat zijn over het algemeen hele lieve pony's(zijn nakomelingen) mijn pony is echt een super schat. ik kan alles met hem doen.
maar ze kunnen best pittig zijn met rijden. maarja...het is eigenlijk wat je er zekf van maakt he?
ik vind neron een mooie bouw en kleur hebben.
en zijn kleur vererft hij naar zijn nakomelingen.