staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:15

zoekie schreef:
ik denk dat het vooral de penny-achtige-mensen zijn die invlechten penny-achtig vinden.
Niet banketstaaf bedoeld maar denk dat die al onzeker zijn of dat ze serieus genomen worden en dan juist zulke dingen als penny-achtig bestempelen.

Dan voelde 99% van alle voorbrengers van jonge hengsten zich geweldig pennyachtig Clown

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:56

Ik ben zelf ook een voorstander van staarten scheren, de kont komt gewoon mooier uit en je hebt het hele jaar een verzorgde staart zonder dat je er veel voor hoeft te doen. Lijkt me niet dat je elke keer als je gaat rijden de staart invlecht.

Nou twijfel ik wel over mijn 2jarige. Ze heeft aan de bovenkant een erg blonde staart en ik vind een wit vlechtje ook wel leuk staan. Ik heb nog dik een jaar om te denken gelukkig Haha!

Hier een foto van vorig jaar (niet erg netjes gevlochten)

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:56

Over vlechten, penny-achtigen en hengsten...

Ik, toch liefhebber van gevlochten staarten, vind een vlecht achterop een hengst een bananengezicht. Vlechtjes zijn voor merries en mietjes en niet voor hengsten.
Een jonge hengst vlecht je niet op van achteren, dat staat niet.

Maar voor een merrie vind ik een vlecht mooi.
Ik twijfel nog of ik mijn mietjes-ruin ga invlechten wanneer ik met hem ga starten. Aan de andere kant, hij heeft een mooie staartaanzet, ik denk dat licht bijtrekken hem een mooi 'waaier-effect' gaat geven waardoor zowel vlechten als scheren overbodig zal zijn.

En of ik dan een 'penny' ben? Jazekers Haha!
Heimelijk wens ik vrijwel iedere dag dat ze een ponykamp voor 30+ gaan organiseren; ik wil zo graag weer zaklopen met een A-tje Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:00

Jaaaaaaaa, ponykamp!!! Ik zou ook zo weer gaan als ze het organiseren in mijn leeftijdscathegorie, lekker zaklopen, appelhappen, ringsteken en boscrossen..... Hyper!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:51

Petraaken,
ik vind die staartdracht die jij laat zien niet mooi, en dat is exact het beeld wat ik probeer te voorkomen d.m.v. opscheren. (Naast het feit dat ik het ook mooier vindt)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:01

Afbeelding

Verhip!
Het zusje van Scandic !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:07

Sjuimpje schreef:
Petraaken,
ik vind die staartdracht die jij laat zien niet mooi, en dat is exact het beeld wat ik probeer te voorkomen d.m.v. opscheren. (Naast het feit dat ik het ook mooier vindt)

was ook de eerste keer dat ik een staart vlechtte daar en zoals ik al aangaf veel te ver doorgevlochten. De jaren nadien was dat beter en niet meer zo ver doorgevlochten. Zag zaterdag op de hengstenkeuring veel geschoren staarten en ik vond het bij heel veel hengsten geen gezicht. Vooral bij die iele staartjes hadden ze veel te veel weggeschoren. Heb een paar hengsten gezien zonder geschoren of gevlochten staart en dat stond ook heel mooi. Met een vlecht kan je schuurplekken verdoezelen en met scheren niet. Ik vind dat altijd zo'n zonde om die staarten te verminken door te scheren. Bij een paard met een dunne staart tonen ze dan nog een beetje staart en bij een volle dikke staart blijf ik er dan opnieuw liever vanaf omdat die zo mooi is. Een penny ben ik zeker niet heb al heel mijn leven een hekel aan strikjes en kwikjes. Rij alleen noodgedwongen af en toe met een rode strik in de staart (dik tegen mijn zin).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:39

Afbeelding
Mijn ruin was dus een mietje?!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:44

KarinvdM schreef:

Ja natuurlijk Karin anders was ie nog wel hengst Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:50

petraaken,
ik bedoel niet dat je lelijk gevlochten hebt.
Ik vind de staartdracht erg lelijk, de staart wordt gedragen als een stokje die diagonaal in de kont is gestoken. Dit zie je vaak bij dieren die gevlochten zijn vind ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:21

Sjuimpje schreef:
petraaken,
ik bedoel niet dat je lelijk gevlochten hebt.
Ik vind de staartdracht erg lelijk, de staart wordt gedragen als een stokje die diagonaal in de kont is gestoken. Dit zie je vaak bij dieren die gevlochten zijn vind ik.

Oh op die manier, sorry ik heb je dan verkeerd begrepen. Dat gevoel krijg ik bij veel paarden met een geschoren staart. Al heb ik er begrip voor dat veel hengstenstations of stoeterijen die meer dan 3 paarden voorbrengen die staarten scheren. Ik ben nu al vaak een uur bezig met manen en staart vlechten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:23

sarabande schreef:
zoekie schreef:
ik denk dat het vooral de penny-achtige-mensen zijn die invlechten penny-achtig vinden.
Niet banketstaaf bedoeld maar denk dat die al onzeker zijn of dat ze serieus genomen worden en dan juist zulke dingen als penny-achtig bestempelen.

Dan voelde 99% van alle voorbrengers van jonge hengsten zich geweldig pennyachtig Clown

Haha! Oei zou Edward Gal zich ook een penny voelen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:29

Edward scheert geen staarten op.

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:36

Wij scheren altijd alle staarten op voor de keuring, merries + veulens en ook de jonge hengsten. De wedstrijdpaarden en dekhengsten (enkele wel) zijn niet opgeschoren en worden ook niet gevlochten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:42

Tja eigen keus [is het zowiezo Cool ]
Staat ook wel netter vind ik geschoren, zowiezo bij die rijpaarden.
Zelf doe ik het niet, de meeste Appaloosa's hebben al niet zo super veel haar. En als ik die staart op ga scheren houdt ze niks meer over. Nee laat maar lekker groeien Knipoog
Vorig jaar naar de nationale keuring geweest; Staart los [ook geen vlecht] ietswat lange manen in dikkere knotten. Merrie 1 A premie met Ster *LOL*

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:47

sarabande schreef:
zoekie schreef:

Ik heb het niet over de hengsten maar over de merrie's die eenmalig even voorgebracht worden en wel inde wedstrijdsport worden uitgebracht met een volle,mooie staart.
Hengsten moeten als het goed is meerdere malen voorkomen. Sigaar

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:48

Orame schreef:
Wij scheren altijd alle staarten op voor de keuring, merries + veulens en ook de jonge hengsten. De wedstrijdpaarden en dekhengsten (enkele wel) zijn niet opgeschoren en worden ook niet gevlochten.

En jij bent? Haha! Om even een beeld te krijgen van de hengsten waar we nu over spreken Cool

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:56

zoekie schreef:
Orame schreef:

En jij bent? Haha! Om even een beeld te krijgen van de hengsten waar we nu over spreken Cool

Een handlangertje van VDL om het even oneerbiedig te zeggen........ Knipoog

Die VDL begrijpt het circus donders goed.
De 2,5 jarigen worden opgeschoren voor de keuring (anders krijg je er echt geen 11 naar verrichtingen) en daarna laten ze de meeste staarten voor wat ze zijn, afhankelijk van wat "de markt" vraagt............... Haha!

Of zit ik er nu ver naast? Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:57

KarinvdM schreef:

Niet direct.
Maar daar werd hij door andere paarden wel voor aangezien zo..........

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:19

Wel of niet mooi blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik denk ook echt niet dat je paard geen ster zal worden om de eenvoudige reden dat de staart niet bijgeschoren is, maar....
Door het scheren kan je optisch wel je paard er beter uit laten zien en dat kan nou net voor zorgen dat je paard ster wordt (of niet Knipoog ).

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:20

CGJ12 schreef:
KarinvdM schreef:

Niet direct.
Maar daar werd hij door andere paarden wel voor aangezien zo..........

hengst zonder ballen = ruin en wordt al snel voor mietje aangezien door andere paarden Clown

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:23

ingvdh schreef:
Wel of niet mooi blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik denk ook echt niet dat je paard geen ster zal worden om de eenvoudige reden dat de staart niet bijgeschoren is, maar....
Door het scheren kan je optisch wel je paard er beter uit laten zien en dat kan nou net voor zorgen dat je paard ster wordt (of niet Knipoog ).

De mijne was gevlochten in haar staart en heel vlot ster geworden.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:25

Okeej het is weer helder, handlangertje Lachen

Ik snap het allemaal en vind het normaal dat de staart eraf gaat/de zijkanten voor sommige doeleinden bij bepaalde stallen.

Maar ik had ooit een Libero H met een hele dikke staart, zo'n barbie-paardenstaart Knipoog Jaja Blond En die ging er niet af hoor hahahaha maarja daar ben ik denk ik een meisje voor.

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:22

Citaat:
Een handlangertje van VDL om het even oneerbiedig te zeggen........ Knipoog

Die VDL begrijpt het circus donders goed.
De 2,5 jarigen worden opgeschoren voor de keuring (anders krijg je er echt geen 11 naar verrichtingen) en daarna laten ze de meeste staarten voor wat ze zijn, afhankelijk van wat "de markt" vraagt............... Haha!

Of zit ik er nu ver naast?

We kijken allemaal wel even naar je onderschrift, dat zegt genoeg.

Ik weet niet wat je tegen VDL hebt maar het is ondertussen wel duidelijk dat er iets is. Wordt een beetje vermoeiend ondertussen.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:32

Jemig zeg... het lijkt wel een welles/niettes verhaal te worden... Vork
Ieder zijn eigen smaak. De een vindt het wel mooi en de ander niet. Lekker belangrijk.

Je kan het ook zo bekijken, beter een mooi geschoren staart dan een lelijke vlecht óf beter een mooie vlecht dan een lelijk geschoren staart... iedereen weer blij Haha! .