Mooie en lelijke hoofdjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Mooie en lelijke hoofdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:27

joostvangestel schreef:
Boos! Ach gut

Voor die foto is me veel geld geboden. De onderste foto is gemaakt in 1987. In de rechtsbenedenhoek zie je de broek van Piet Steeghs Clown De foto stond op de voorpagina van het kerstnummer van IDS 1987.

Ik ben de fotograaf. Als je bij Emrys Griffiths _/-o_ op bezoek ging, dan stond er één foto in zijn huiskamer. Deze foto. Toen ik dat hoorde, was ik apetrots Cool

Sorry de foto kwam me bekend voor, maar ik kon hem niet linken met iets. De broek van Piet herkende ik ook al niet Gestoord

En je mag apetrots zijn op de foto, het is een beeldschone foto.

Maarre om op het onderwerp terug te komen, vind jij die hoofdjes nu zoveel verschillen als je er wat poets en schilderwerk op loslaat???

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:44

Natuurlijk moet het hoofd bij het paard passen,
maar uiteindelijk word je blijer van een lelijk-goed paard, dan een mooi-maar-ik-kan-er-niks-mee paard.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:54

joostvangestel schreef:
Deze merrie kreeg van de Nederlandse jury altijd op haar donder omdat ze geen mooi hoofd zou hebben

Code
mooie foto, maar foto's quote kan eigenlijk allang niet meer. Foto is bovenste uit post van joostvangestel hierboven

Twee Engelse juryleden vonden dat helemaal geen bezwaar en een daarvan plaatste haar gewoon keihard voor een nationaal kampioene met de kanttekening dat het verschil in beweging en front simpelweg te groot was om de kampioene voor te laten gaan.

Referentie: dit is een mooi hoofd Knipoog

Code
Foto van hengst met legendarische fokker ernaast uit post hierboven

PS: ik kom niet naar de CHK, mijn vader gaat misschien wel. Ik weet redelijk goet wie er gaan komen. Ik ben trouwens a.s. week in NL, dus pas op! Je kan per ongeluk zo maar ergens een [FA] moddie tegenkomen.

het 2e paardje heefd idd een mooi hoofdje en mooie grote ogen.
kun je mij vertellen wat een moddie precies is?????
snap het namelijk niet echt.

[edit= joostvangestel] gequote foto's weggehaald.[/edit

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:01

inowa schreef:
joostvangestel schreef:
Deze merrie kreeg van de Nederlandse jury altijd op haar donder omdat ze geen mooi hoofd zou hebben

Code
foto uit quote gehaald. zie boven

Twee Engelse juryleden vonden dat helemaal geen bezwaar en een daarvan plaatste haar gewoon keihard voor een nationaal kampioene met de kanttekening dat het verschil in beweging en front simpelweg te groot was om de kampioene voor te laten gaan.

[quote="inowa"]
deze merrie is op zich ook wel mooi hoor.
alleen haar ogen mochten wat groter en haar oren wat kleiner.
ook haar neusgaten mochten wat groter zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:29

Dat is er dus niet op vooruit gegaan in de nieuwe versie er kunnen weer foto's gequoot worden

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:08

Nou, toen ik een beetje aan het rondneuzen was op marktplaats zag ik een paard, in mijn eigen woonplaats nota bene, maar hij sprak me totaal niet aan omdat hij zo'n ontzettend klein oog had, het leek wel of er alleen maar een gat zat ofzo Verward (nou was dat sowieso een lelijke foto weet ik nu. En misschien leek dat ook wel omdat het paard zwart is en het oog ook, ik vind bij een schimmel bijv. kraaloogjes altijd wel leuk)
Maar toen ik hem in het echt zag (bleek toevallig dezelfde te zijn als het paard op marktplaats) viel me dat helemaal niet op omdat de rest van zijn hoofd zo schitterend is. Hij heeft echt een ENORM hoofd, maar hij zelf is ook enorm dus dat hoort erbij. En hij heeft echt een kap om z'n oog zeg maar, net als dat paard van Sjuimpje zag ik. Dat het zeg maar uitsteekt boven z'n hoofd vanuit een bepaalde hoek. En dat vind ik echt het mooiste aan een hoofd.
Nouja, misschien is een illustratie wel handig Clown
Afbeelding

Ik vind het hoofd van de 1,5-jarige van Wienna trouwens schitterend! Ja

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:47

Ben helemaal arabierenfreak.

Hier 2 foto's van 2 van onze arabieren.

lekker bekkie Vingers aflikken
Afbeelding
Afbeelding

Koppies vind ik dus HEEEEEEEL belangrijk !!!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:50

haha jaaa als je met arabieren gaat smijten dan zijn wij KWPN'ers uitgeluld Haha!

mooi hoor!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 00:05

Lenn schreef:
haha jaaa als je met arabieren gaat smijten dan zijn wij KWPN'ers uitgeluld Haha!

mooi hoor!

hahahaha thanks Cool Tong uitsteken
Me very proud of these two Bloos

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:20

Arabieren hebben gewoon altijd mooie koppie's.
Ik plaats nog even een foto van Parouscha haar hoofdje ,

Dit is mijn paard der koppie :

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:46

joostvangestel schreef:
Ik denk verder dat de hoofdvorm en maat weinig toedoet aan de uiteindelijke prestatie (tenzij het hoofd relatief zó zwaar wordt dat er een onbalans onstaat Knipoog ). In gevallen met een paard met gelijke aanleg, denk ik dan dat het paard met het mooiere hoofd uiteindelijk de voorkeur krijgt bij de koper. Waar of niet waar?

Terug naar de oorspronkelijke vraagstelling.

Hoofdvorm draagt weinig bij tot prestatie, een welshfokker en Arabieren fokker zal daar zwaarder aan tillen dan een sportpaarden fokker.
Maar ook daar bestaan nuances.
Een springruiter zegt: op een mooi hoofd kan je niet rijden, maar een dressuurruiter is o.a. afhankelijk van de totale presentatie.

Joost heeft gelijk wanneer hij zegt dat het mooiere hoofd (dat dan wel in verhouding tot de rest van het lichaam moet staan) de voorkeur krijgt van de koper.

Maar dat geldt tot er gepresteerd wordt.

Ik plaatste de foto's van mijn jonge merrie als reactie op de stelling dat een mooi hoofd kwaliteit garandeert, dat en het tegenovergestelde is volgens mij onzin.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:03

Lenn schreef:
............
Ik vind het hoofd van de 1,5-jarige van Wienna trouwens schitterend! Ja

Dank je!!! Lachen

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:39

Een mooi hoofd geeft nog geen garantie voor een goed sportpaard. Ook niet in de dressuur. Je kunt met een hoofdstel nog best het e.e.a. verbloemen (verbergen), het gaat ten alle tijden toch om het totaal beeld.
Wij hebben er een op stal staan met een zogenaamd boos oog (grote witte rand om de pupil), ik moet zeggen dat is wel even wennen hoor, nu zie ik het nog amper. Hoofd had verder ook wel wat mooier gemogen qua aftekening maar dat valt alleen op in stilstand. De merrie kan zo lekker door het lijf bewegen dat het hoofd en het oog echt niet opvallen (gelukkig maar).

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:58

sarabande schreef:
Terug naar de oorspronkelijke vraagstelling.

Hoofdvorm draagt weinig bij tot prestatie, een welshfokker en Arabieren fokker zal daar zwaarder aan tillen dan een sportpaarden fokker.

Maar ook daar bestaan nuances.
Een springruiter zegt: op een mooi hoofd kan je niet rijden, maar een dressuurruiter is o.a. afhankelijk van de totale presentatie.

Joost heeft gelijk wanneer hij zegt dat het mooiere hoofd (dat dan wel in verhouding tot de rest van het lichaam moet staan) de voorkeur krijgt van de koper.

Maar dat geldt tot er gepresteerd wordt.

Ik plaatste de foto's van mijn jonge merrie als reactie op de stelling dat een mooi hoofd kwaliteit garandeert, dat en het tegenovergestelde is volgens mij onzin.

Bij KWPNkeuringen letten ze er ook wel degelijk op hoor, een rijpaard moet voldoende ras vertonen en daarbij word oa naar het koppie en het oog gekeken. Maar idd wel minder dan bij de Welsh en Arabjes Knipoog

Verder vind ik een mooi koppie toch wel degelijk van belang, maar ik kijk niet gericht of het hoofd groot is en of hij een mooi oog erin heeft. Als het je maar aanspreekt, je moet het wel fijn vinden om naar je eigen paard te kijken Ja

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:16

Een tijd geleden was er iemand op bokt die het hoofd van een paard 'las'.
Die kon zien wat voor karakter / trekjes het paard had.

Zou wel leuk zijn moest je dat allemaal aan een koppie kunnen zien! Haha!

eebaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:24

Ik denk dat het totaal beeld belangrijker is dan alleen het hoofd!
Ik ben zelf helemaal weg van het hoofd van Vicky...
2,5 jr hier op de foto...van Paddox
Afbeelding

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:46

Het hoofd heeft na mijn mening echt geen invloed op de sportprestaties.
Wel kan ik helemaal verliefd raken op het hoofdje van mijn paardje! Die mooie grote ogen kijken je helemaal verliefd aan Lachen

Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 20:35

sarabande schreef:
Maarre om op het onderwerp terug te komen, vind jij die hoofdjes nu zoveel verschillen als je er wat poets en schilderwerk op loslaat???

Met poets en schilderwerk heeft die bovenste (Sumrin Tessa) een hoofd waarop de meeste paarden trots op zouden zijn. Ik heb heel wat Arabieren gezien met een minder hoofd. Het hoofd is wat aan de grote kant. Kwa oog en neusgaten ben ik het niet met Inowa eens, kwa oren wel, hoewel een Brits jurylid gezegd heeft dat haar oren precies goed zijn Knipoog. Hij heeft me zelfs laten zien hoe je het moet meten. Overigens, voor de 2e wereldoorlog waren er geen Welsh ponies met zo'n mooi hoofd.

Als je van die onderste hengst (Revel Humming Top) het hoofdje ging poetsen, denk ik dat je de mooiere hoofdjes in de paardenwereld op één hand kan tellen. Ik denk dan alle Arabieren groen zouden worden van jaloezie als je met zo'n hoofd aan zou komen. Héél groot verschil.

Voor Inowa: een moddie is een moderator. In dit geval ik dus Knipoog

Kwa beweging: in de Welsh is het zeker zo dat er een aantal lijnen met extreme hoofdjes minder uit de voeten kunnen van achter. Degenen die heel goed uit de voeten kunnen, hebben vaak grote hoofden. Het gaat pas mis met de mensen met vooroordelen: Diegenen die denken dat een groot hoofd altijd gepaard gaat met goede bewegingen (pure onzin) en diegenen die denken dat een klein hoofd altijd gepaard gaat met slechte bewegingen (ook pure onzin). Voor mij gaat een Welsh pony met een "gewoon" hoofd en goede bewegingen wél keihard voor de Welsh pony met een "mooi" hoofd en matige bewegingen. Ras fokken is tien keer gemakkelijker dan beweging. De échte fokker kan ze allebei fokken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:54

joostvangestel schreef:
sarabande schreef:

Kwa oog en neusgaten ben ik het niet met Inowa eens, kwa oren wel, hoewel een Brits jurylid gezegd heeft dat haar oren precies goed zijn Knipoog. Hij heeft me zelfs laten zien hoe je het moet meten. Overigens, voor de 2e wereldoorlog waren er geen Welsh ponies met zo'n mooi hoofd.

ieder zijn mening he.
ik ben trouwens ook nog in de leer maar vind in elk geval dat haar ogen groter moeten(niet te veel)datzelfde geldt dus ook voor de neusgaten.

Voor Inowa: een moddie is een moderator. In dit geval ik dus Knipoog

bedankt,had wel zo,n idee maar wist het niet zeker.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:09

'Beauty lies in the eye of the beholder'

Wat is mooi... Ik vind het totaal pakketje belangrijk, een voor mij mooi koppie is niet kompleet zonder levendige/mooie ogen.

Ik vind mijn merrie een mooi koppie hebben, maar haar buurman, met zijn enorme hoofd, vind ik ook mooi, omdat hij 'persoonlijheid' uitstraalt. het 'past' bij hem.

Of het functioneel is..
Wat al eerder gezegd is, bij dressuur paarden wordt toch meer naar het 'geheel' gekeken. Maar dat is toch ook weer smaak/tendens gevoelig.

Ik persoonlijk wordt hier heel blij van, maar of het ook mee werkt aan de prestaties? Tja, als je ervan uitgaat dat het karakter/instelling van het paard, uitstraalt door de ogen...
Het past bij haar, ze heeft uitstraling, persoonlijkheid.

Afbeelding

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:40

Als de ogen al iets verkeerds(lees: iets dat mij helemaal niet aanstaat) uitstralen vind ik de hele pony niet leuk

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:52

parouscha schreef:
Arabieren hebben gewoon altijd mooie koppie's.

Dat ben ik het niet met je eens.
Hier in NL lopen arabieren rond, die niet echt aan het rasstandaard voldoen.
Het zouden ook NRPS-ers kunnen zijn of veredelde KWPN-ers Tong uitsteken