Kostenplaatje fokken van een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robyn

Re: Kostenplaatje fokken van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:50

Wij hebben ons erg vergist in het voer wat de merrie krijgt als ze zoogt. Het is al 2 jaar geleden dus precies weet ik het niet meer maar de zakken vlogen er doorheen.

Bij mij kwam ook de nageboorte niet vanzelf. De dierenarts is vanaf 22:00 uur t/m 01:30 met haar bezig geweest. (medicijnen + wachten+ medicijnen+ wachten + nageboorte zelf eruit halen + spoelen) Dit is uiteindelijk een rekening van 400 euro geworden. Die trouwens niet vergoed wordt door een standaard ziektekostenverzekering.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:02

Ai wat naar... is alles wel goedgekomen met de merrie en het veulen?

Veel brok inslaan merk ik dus Knipoog

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:15

Ja hoor alles is helemaal goedgekomen.

Wij hebben haad veel te snel van het werk afgehaald. 6 weken van tevoren hebben we haar op de weide gezet en niet meet gereden. Ze had dus veel te weinig conditie om de hele bevalling vol te houden.
Gelukkig waren we erbij en konden we ingrijpen en het veulen zelf eruit trekken want ze deed niks meer.

Dus lekker blijven bewegen voor de bevalling (zolang als het gaat natuurlijk)

De boer bij ons had een soort spul wat hij ook bij de kalveren gebruikt. Dat deed hij met een spuitbusje gelijk toen het veulen eruit kwam op zijn snuit spuiten. Het smaakt heel erg vies waardoor het veulen van schril een hap lucht neemt. Misschien heeft je neef het ook wel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:52

Die van mij was nog niet eens onder het zadel toen ze haar veulen kreeg Robyn. Toch heeft ze de bevalling prima volgehouden Ja

Veel fokmerries worden niet getraind, staan alleen maar drachtig te zijn en veulens op te voeden. En toch gaat het meestal prima Knipoog

Ben het trouwens wel met je eens dat je je merrie het beste zo lang mogelijk in beweging kan houden, maar absoluut noodzakelijk is het niet.
Vind het trouwens wel vreemd dat een paard dat goed in vorm is in 6 weken de conditie voor een groot deel kwijt is. Basisconditie blijft vaak lang hangen.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:23

Ja ik snapte er ook niks van.
Ze was echt helemaal uitgeput en deed helemaal niks meer. Volgens de dierenarts omdat ze te weinig conditie had. Maar idd in de opfok waar het veulen nu staat lopen de merrie's ook het hele jaar op het land.

wings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:18

Het kostenplaatje valt wel mee hoor, het dekgeld natuurlijk

Scannen vind ik niet persé noodzakelijk,

als alles normaal verloopt (en ik heb reeds 7 veulentjes gehad)
wat meestal zo is, moet er pas een dierenarts komen bij de geboorte voor de eerste biest en controle.

Wat ik meestal van de andere niet als kostenplaatje zie is het ETEN, wat uiteindelijk het duurste is....
Je moet je merrie toch gedurende 4 maanden, bijna 2kg per dag extra voedsel geven, en dat loopt wel een beetje op,
uiteindelijk valle alle kosten wel mee.

Je kan natuurlijk alles zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wil.

Groetjes,

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:18

Robyn schreef:
Ze was echt helemaal uitgeput en deed helemaal niks meer. Volgens de dierenarts omdat ze te weinig conditie had. Maar idd in de opfok waar het veulen nu staat lopen de merrie's ook het hele jaar op het land.

Sommige merries zijn echt total loss, wij hadden hier vorig jaar een M2 merrie, super conditie, maar het duurde echt heel lang voordat die weer op orde was. Pas na het spenen werd ze weer echt normaal. Niet te voorspellen dus, mijn eigen merrie is er een week na de bevalling meestal wel weer klaar voor.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:17

Kendra schreef:
Robyn schreef:

Sommige merries zijn echt total loss, wij hadden hier vorig jaar een M2 merrie, super conditie, maar het duurde echt heel lang voordat die weer op orde was. Pas na het spenen werd ze weer echt normaal. Niet te voorspellen dus, mijn eigen merrie is er een week na de bevalling meestal wel weer klaar voor.......

ja die van mij ook bij der vorige 2 bevallingen,
maar ook waarsschijnlijk omdat ze 2 x een abnormaal grote hengst heeft uitgepoept. (niet zeer heel groot maar voor een merrie van 160 wel)
ik hoop dit jaar een merrie'tje te krijgen en hoop voor mn merrie dat t ook makkelijker gaat.
we hebben r alle 2 x moeten helpen!
gelukkig hebben we t van begin tot eind gezien, we hebben zelfs t vruchtwater horen/zien lopen!

_Nath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:50

Robyn schreef:

ja zeg,
ze stond toen natuurlijk wel in haar eentje op het land. echt beweging kreeg ze niet en er waren ook geen andere paarden om mee te rennen.
ookal is een paard niet onder het zadel, dan kan hij best conditie hebben. (om een paard beweging te geven, hoeft hij niet per definitie onder het zadel te zijn, je kunt natuurlijk ook longeren etc..)
en het was haar eerste veulen, dat kan zowieso meer moeite kosten.
het lichaam van een fokmerrie is natuurlijk een hoop meer "gewend"
Haha!