Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Desiree schreef:oh, dan geef MIJ maar een paard met een 3tje dat gewoon door kan lopen t/m de olympiade (of in ieder geval hoger dan MIJN niveau en dat is mij allang voldoende) en die nooit weg hoeft voor de slacht.
Jouw opmerking toont aan wat de betekenis is van rontgenologische rapportcijfers: 0 in verhouding met het rijtechnische gevoel van de ruiter. Kom ik weer opnieuw met mijn stelling "3tjes zitten niet in de voeten van een paard, maar op zijn rug".
joostvangestel schreef:Op zich geeft dit ook aan hoe weinig waarde een afstammelingenkeuring heeft. De hengst werd op afstammelingen afgekeurd omdat hij niet vooruit fokt op gewone merries (maar wel vooruit fokt op topmerries, waarvan hij er maar twee heeft gedekt). Een andere hengst werd goedgekeurd op afstammelingen ,waarbij als positieve opmerking stond dat die niet achteruitfokte op topmerries (waarvan hij er veel gedekt had). Tja..
Maar goed: staar je niet blind op afstamming alleen (en dat van iemand die een kleine 50 artikelen over afstamming heeft gepubliceerd en kwa Welsh half allbreedpedigree uit zijn hoofd kent).
Dees schreef:Voor mij is een bewezen hengst als vaderdier bewezen als kenmerken van wat hij doorgeeft, bekend zijn.
Een sportprestatie daaraan gekoppeld is leuk, ik geef zelf duidelijk de voorkeur aan een hengst die zelf ook wat kon presteren (dat is dus internationaal, ongeacht de discipline; Z regionaal vind ik niet genoeg voor een vaderdier kwa prestatie). Waarbij ik duidelijk een prestatie op 10 jarige leeftijd belangrijker vind dat die Voorbeenwapper-competitie die men voor jonge rijdieren organiseert (al overtuigt Florencio mij wel).
Ik vind een onbewezen hengst dus een dier dat zich nog niet in de echte sport heeft laten zien (vanaf Z), en waarvan helemaal niets bekend is over zijn verervingskracht. Ik wil nafok kunnen zien dat minimaal 3 jaar oud is. Kan een hengst die niet tonen, vind ik hem onbewezen.
Merilyn schreef:Volgend jaar heb ik weer ene jonge hengst gekozen. san Brentano. Fantastisch moederlijn. moeder van san Brentano = volle zus van de moeder van Alabastro bovendien heeft hij een halfbroer uit de zelfde moeder Ruben = V: rubinstein I. dit sluit dus blijkbaar weer goed aan.
Yvonnelind"]
Mijn Hannoveraanse merrie is drachtig van Turbo M. Juist: de jonge, in de wacht gezette hengst die alleen in de wacht is gezet op 1 jaargang afstammelingen van dekkingen uit overwegend matige merries. Helaas, maar ik heb veel vertrouwen in mijn merrie en koos Turbo om zijn afstamming Cabochon x Coctail; twee toppers in mijn ogen en omdat ik het een prachtige hengst vind met veel ras en uitstraling. Bovendien wist ik dat hij goed getraind zou worden door Magic stables, waardoor hij op latere leeftijd zich waarschijnlijk wel in de sport gaat bewijzen.
Toch vind ik dat jonge hengsten ook een kans moeten hebben, en zal ik zo weer bij een jonge hengst dekken.
[/quote]
Cabochon x Cocktail x Kaiserstern, mijn ruin is een Kaiserstern.
Overigens, heb onlangs een PRACHT van een hengstveulen gekocht en verkocht van Turbo Magic, en dit veulen had in ieder geval het mooie front van zijn vader. Dus DAT heeft hij dit veulen in ieder geval vererft. En o, het beestje kan echt goed lopen hoor!
Je hebt denk ik geen slechte keuze gedaan.[quote="Merilyn schreef:Nu heb ik weer gekozen voor een jonge hengst. Florencio. heb hier langer over nagedacht en meerdere hengsten opgezocht uit zijn moederlijn en uiteraard Florestan zelf. Ik ben dus van mening dat de volgende nakomeling beter zou moeten worden dan de eerste. De hengst spreekt mij enorm aan.
Dus zo zie je maar. Zelfs die mensen van Rossini vonden het tegenvallen. Dat zegt toch genoeg. Dit jaar hebben we lekker niets en gaan we van het voorjaar beginnen met de nieuwe lichting van dit jaar. Ben benieuwd Poehee schreef:Want we hebben hier op stal ook een waanzinnige fokmerrie staan en die hadden we vorigjaar laten dekken door Rossini en daar hadden we hele hoge verwachtingen van. Dat is dus echt op niets uit gelopen, het leek wel een ezel. VreselijkDus zo zie je maar. Zelfs die mensen van Rossini vonden het tegenvallen. Dat zegt toch genoeg. Dit jaar hebben we lekker niets en gaan we van het voorjaar beginnen met de nieuwe lichting van dit jaar. Ben benieuwd
Groetjes Poehee
ART_UMA schreef:In de cijfers van het KWPN wordt weinig gezegt over de aantallen nakomelingen van een hengst welke niet mee tellen voor de indexen. Feitelijk wordt in absolute zin geteld en dat geeft bij hoge dek aantallen meer kans op toppers en dan heet het sneller een bewezen hengst. Je kan ook zeggen dat een populaire hengst makkelijker een top hengst wordt.
Als er succesvolle combinaties moeten worden genoemd, is het voorbeeld snel gevonden in donnerhall x pik bube. Maar noem er nog eens een stuk of tien??? Is dat met rassen(type) fokkerij makkelijker?
_Piet schreef:Soms moet je wel, wil je het bloed van een interessante hengst in je stam krijgen. Dit vanwege bepaalde beschermingsconstructies van het stamboek. Kijk ik zou ook wel een van m'n merries willen laten dekken door Cassini, Contender, of Corrado, maar volgens mij kom je hiervoor alleen in aanmerking als je een (super) merrie hebt, die ingeschreven staat in het stamboek van het Holsteiner Verband. Het kan dan in mijn ogen zeker een overweging zijn om een nog minder bewezen (en nog niet afgeschermde) nakomeling van een van deze hengsten te gebruiken, die gefokt is uit een goede merrie-stam.
Citaat:Mensen denken dat ze dan bij de eersten zijn en dromen zich een goedgekeurde hengst.
Maar ja, als er nu een daad bij woord werd gevoegd.Rhea schreef:Hier iedereen voor gek verklaren om te kiezen voor een jonge hengst en vervolgens met trots vertellen dat je de merrie drachtig hebt van San Brentano......Als een blaadje aan een boom zullen we maar zeggen.