Waarom dekken met onbewezen hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:18

Volgens mijn da krijgt 80% van de 3/4 tjes idd ook last van de hoefkatrolontsteking.
Toevallig heb ik er 1 die bij de overige 20% hoort.
Hij is inmiddels 16 jaar , heeft Z gesprongen en heeft nog nooit wat gemankeerd, maar of dit aan een juiste training ligt, dat geloof ik niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:27

Desiree schreef:
oh, dan geef MIJ maar een paard met een 3tje dat gewoon door kan lopen t/m de olympiade (of in ieder geval hoger dan MIJN niveau en dat is mij allang voldoende) en die nooit weg hoeft voor de slacht.
Jouw opmerking toont aan wat de betekenis is van rontgenologische rapportcijfers: 0 in verhouding met het rijtechnische gevoel van de ruiter. Kom ik weer opnieuw met mijn stelling "3tjes zitten niet in de voeten van een paard, maar op zijn rug".

Spijtig maar ik denk niet dat er heel veel zijn die met 3-tjes week in week uit grote concoursen(vermits je over Olympiade spreekt)kunnen lopen en zeker niet met de nul-tolerantie .Ik heb heeeel lang geleden ook een slecte ervaring gehad (wereld paard gekocht voor mijn zusje met slechte fotos heeft met haar belgisch kampioen geweest bij de jeugdruiters ,gouden laars gewonnen enz .hij heeft na de aankoop welgeteld een anderhalf jaar deftig kunnen lopen daarna was het over ,het begon met phenilbutazone ,injecties enz opdat hij geen pijn zou hebben Op achtjarige leeftijd moeten ontzenuwen war niets opleverde ,als gezelschapspâard gegeven ,na 1 jaar moest hij ingeslapen worden ,kon niet meer lopen .Neen bij mij komt er geen paard met meer dan een 1- 2 meer binnen dat bespaart een hoop ellende !!
Een niet gezond paard kan die wedstrijden niet aan ,die valt toch in panne

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:26

Als je een echte fokker bent, en je kunt fokken en je hebt een goede merrielijn, dan probeer je te verbeteren. En het dekken met jongere hengsten doe je dan om iets te vernieuwen, <<als er maar een basis is>>. En daar komt bij dat als je er oog voor hebt je er ook de jonge goeie hengsten uit kunt pikken. En ook dat als er niet word opgepast en 20 jaar lang bij oude bewezen hengsten word gedekt er niks nieuws komt>>So easy<<. Maar als je er geen verstand van hebt of het dat jaar niet wat aan je stam kan verbeteren, dan kun je gerust terruggaan naar een bewezen hengts. Maar wat noemen jullie nu nog bewezen hengsten>>als je er 1 zoekt die bevoorbeeld zelf hoog in de sport heeft gelopen, vind je er niet meer dan 5 in nederland. Lachen Bloos

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:43

joostvangestel schreef:
Op zich geeft dit ook aan hoe weinig waarde een afstammelingenkeuring heeft. De hengst werd op afstammelingen afgekeurd omdat hij niet vooruit fokt op gewone merries (maar wel vooruit fokt op topmerries, waarvan hij er maar twee heeft gedekt). Een andere hengst werd goedgekeurd op afstammelingen ,waarbij als positieve opmerking stond dat die niet achteruitfokte op topmerries (waarvan hij er veel gedekt had). Tja..

Maar goed: staar je niet blind op afstamming alleen (en dat van iemand die een kleine 50 artikelen over afstamming heeft gepubliceerd en kwa Welsh half allbreedpedigree uit zijn hoofd kent).

Mooi verhaal, maar zo te lezen is het ook een beetje een gok geweest. Twee top merries bij een hengst is nou niet iets om mooie statistieken te krijgen en voor jouw merrie was er misschien nog geen top merrie bij geweest.

In de cijfers van het KWPN wordt weinig gezegt over de aantallen nakomelingen van een hengst welke niet mee tellen voor de indexen. Feitelijk wordt in absolute zin geteld en dat geeft bij hoge dek aantallen meer kans op toppers en dan heet het sneller een bewezen hengst. Je kan ook zeggen dat een populaire hengst makkelijker een top hengst wordt.

Als er succesvolle combinaties moeten worden genoemd, is het voorbeeld snel gevonden in donnerhall x pik bube. Maar noem er nog eens een stuk of tien??? Is dat met rassen(type) fokkerij makkelijker?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 23:04

Voor mij is een bewezen hengst als vaderdier bewezen als kenmerken van wat hij doorgeeft, bekend zijn.

Een sportprestatie daaraan gekoppeld is leuk, ik geef zelf duidelijk de voorkeur aan een hengst die zelf ook wat kon presteren (dat is dus internationaal, ongeacht de discipline; Z regionaal vind ik niet genoeg voor een vaderdier kwa prestatie). Waarbij ik duidelijk een prestatie op 10 jarige leeftijd belangrijker vind dat die Voorbeenwapper-competitie die men voor jonge rijdieren organiseert (al overtuigt Florencio mij wel).

Ik vind een onbewezen hengst dus een dier dat zich nog niet in de echte sport heeft laten zien (vanaf Z), en waarvan helemaal niets bekend is over zijn verervingskracht. Ik wil nafok kunnen zien dat minimaal 3 jaar oud is. Kan een hengst die niet tonen, vind ik hem onbewezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:23

Mijn Hannoveraanse merrie is drachtig van Turbo M. Juist: de jonge, in de wacht gezette hengst die alleen in de wacht is gezet op 1 jaargang afstammelingen van dekkingen uit overwegend matige merries. Helaas, maar ik heb veel vertrouwen in mijn merrie en koos Turbo om zijn afstamming Cabochon x Coctail; twee toppers in mijn ogen en omdat ik het een prachtige hengst vind met veel ras en uitstraling. Bovendien wist ik dat hij goed getraind zou worden door Magic stables, waardoor hij op latere leeftijd zich waarschijnlijk wel in de sport gaat bewijzen.

Toch vind ik dat jonge hengsten ook een kans moeten hebben, en zal ik zo weer bij een jonge hengst dekken. Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:38

wat boeit het nu wat een hengst doorgeeft of niet, bewezen is of niet, presteerd of niet.... als ik een hengst uitkies kan mij het schelen wat een ander heeft of niet heeft, gaat mij dan om mijn veulen.... liever een correct veulen van een jonge hengst die op wacht gezet wordt dan een wrak van een bewezen prestatie hengst.
En wat is bewezen? op welke merries hoe "sterk" zijn die merries, en wat deden hun veulens op latere leeftijd.
Geduld is een schone zaak, vooral in de fokkerij.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:22

Dees schreef:
Voor mij is een bewezen hengst als vaderdier bewezen als kenmerken van wat hij doorgeeft, bekend zijn.

Een sportprestatie daaraan gekoppeld is leuk, ik geef zelf duidelijk de voorkeur aan een hengst die zelf ook wat kon presteren (dat is dus internationaal, ongeacht de discipline; Z regionaal vind ik niet genoeg voor een vaderdier kwa prestatie). Waarbij ik duidelijk een prestatie op 10 jarige leeftijd belangrijker vind dat die Voorbeenwapper-competitie die men voor jonge rijdieren organiseert (al overtuigt Florencio mij wel).

Ik vind een onbewezen hengst dus een dier dat zich nog niet in de echte sport heeft laten zien (vanaf Z), en waarvan helemaal niets bekend is over zijn verervingskracht. Ik wil nafok kunnen zien dat minimaal 3 jaar oud is. Kan een hengst die niet tonen, vind ik hem onbewezen.

helemaal mee eens ,dees OK dan!
Hier in Belgie hebben we in het buitenseizoen een cyclus voor jonge paarden waar ook de gekeurde hengsten verplicht aan moeten deelnemen .Ze moeten aantal foutloze parcoursen hebben om hun dekbrevet te behouden ,je kan al raden wat er op concours en thuis gebeurd om toch maar dat nulrondje te hebben .Van 80% hoor je als 8-jarige niets meer !!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:47

Ik ken mijn merrie en ik weet wat de moederlijn heeft gebracht en welke eigenschappen daarin naar voren komen. vervolgels kijk ik naar de afstamming van de hengst en en zoek daarin de eigenschappen die mijn merrie heeft en daarnaast de sterke vererving van bijvoorbeeld galop.

Ik heb voor de eerste X fokken voor Painted Black gekozen. Tsja waarom? eigenlijk vond ik de hengst erg mooi en mede dankzij het Ferro bloed dat ik hem koos. de galop is bij mijn merrie niet erg sterk.
Nu ik mij veel meer verdiept heb in fokkerij zou ik hem niet meer kiezen bij mijn merrie. Toch ben ik zeer tevreden met mijn fok product. ze heeft zoveel souplesse en beweegt zo makkelijk.

Nu heb ik weer gekozen voor een jonge hengst. Florencio. heb hier langer over nagedacht en meerdere hengsten opgezocht uit zijn moederlijn en uiteraard Florestan zelf. Ik ben dus van mening dat de volgende nakomeling beter zou moeten worden dan de eerste. De hengst spreekt mij enorm aan.

het gata bij mij dus om gevoel die ik wel moet hebben bij een hengst. in dit geval een jonge hengst. Bovendien wil ik eigenlijk niet een bewezen hengst waar er zoveel van zijn.
Al gaat eigenlijk niet op voor beide hengsten die ik heb gebruikt. Painted Black is een Gribaldi X ferro en daar lopen er al zoveel van en Florencio heeft vorig jaar 600 merries gedekt.

Volgend jaar heb ik weer ene jonge hengst gekozen. san Brentano. Fantastisch moederlijn. moeder van san Brentano = volle zus van de moeder van Alabastro bovendien heeft hij een halfbroer uit de zelfde moeder Ruben = V: rubinstein I. dit sluit dus blijkbaar weer goed aan. Mijn merrie = een respect (V: Rubinstein) en zo probeer ik steeds meer op te steken van Fokkerij.

Het is voor mij een leuke hobby die ik goed kan betalen. Ik moet alleen uit gaan kijken dat ik niet alles wil houden Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:53

Merilyn schreef:
Volgend jaar heb ik weer ene jonge hengst gekozen. san Brentano. Fantastisch moederlijn. moeder van san Brentano = volle zus van de moeder van Alabastro bovendien heeft hij een halfbroer uit de zelfde moeder Ruben = V: rubinstein I. dit sluit dus blijkbaar weer goed aan.

En dit jaar kan je veulens gaan bekijken van hem Haha!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:58

Je moet het hengsten aanbod wel breed houden!!
Als je alleen maar dekt met hengsten die zich in de sport ook bewijzen, blijven er maar weinig over en maak je het KWPN en het ras kapot!!
Je kan ook bij een keuring zien hoe de techniek van een spring paard is of dat een dressuurpaard veel lossigheid heeft en of ze correct zijn, verder ligt het er ook zeker aan bij wat voor een ruiter zo'n paard terecht komt!
Heel veel dat kwaliteits (hengsten) paarden worden kapot gereden zodat je ze niet meer ziet na hun 5e jaar omdat er al vanaf hun 4e jaar stang en trens in word gehangen en de passage er al strak op zit.(dit bedoel ik niet voor alle ruiters)
Als zo'n dier dan niet meer uitkomt in de sport omdat ie kapot is gereden, wil nog niet zeggen dat ie geen kwaliteit heeft of dat ie ongezond is.
Veel hengsten worden ook naar het buitenland verkocht en dan hoor je er ook nooit meer wat van.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:29

Yvonnelind"]
Mijn Hannoveraanse merrie is drachtig van Turbo M. Juist: de jonge, in de wacht gezette hengst die alleen in de wacht is gezet op 1 jaargang afstammelingen van dekkingen uit overwegend matige merries. Helaas, maar ik heb veel vertrouwen in mijn merrie en koos Turbo om zijn afstamming Cabochon x Coctail; twee toppers in mijn ogen en omdat ik het een prachtige hengst vind met veel ras en uitstraling. Bovendien wist ik dat hij goed getraind zou worden door Magic stables, waardoor hij op latere leeftijd zich waarschijnlijk wel in de sport gaat bewijzen.

Toch vind ik dat jonge hengsten ook een kans moeten hebben, en zal ik zo weer bij een jonge hengst dekken. Lachen
[/quote]
Cabochon x Cocktail x Kaiserstern, mijn ruin is een Kaiserstern.
Overigens, heb onlangs een PRACHT van een hengstveulen gekocht en verkocht van Turbo Magic, en dit veulen had in ieder geval het mooie front van zijn vader. Dus DAT heeft hij dit veulen in ieder geval vererft. En o, het beestje kan echt goed lopen hoor!
Je hebt denk ik geen slechte keuze gedaan.[quote="Merilyn schreef:
Nu heb ik weer gekozen voor een jonge hengst. Florencio. heb hier langer over nagedacht en meerdere hengsten opgezocht uit zijn moederlijn en uiteraard Florestan zelf. Ik ben dus van mening dat de volgende nakomeling beter zou moeten worden dan de eerste. De hengst spreekt mij enorm aan.

Ook van deze hengst heb ik een jaarlinghengst gezien en die kan wel zo enorm goed lopen. Hij heeft kwaliteiten in huis voor het echte grote werk. Zijn eigenaar heeft al verschillende aanbiedingen gehad op dit dier, maar wil hem houden voor de hengstenkeuring.

Maar ja, jonge hengsten uit een goed en bewezen vaderdier (bij mij hebben Rubinsteins een streepje voor) zeggen toch bij voorbaat al iets over de mogelijke vererving?

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:05

Wij hebben vorigjaar uit een happietappie merrie, dus een niet zo'n beste merrie, en een niet KWPN maar AES gekeurde hengst, een super veulen getrokken. Dat was een gok en het aanbod van de hengsten houder was heel gunstig. Op papier paste het wel heel mooi en ook kwa exterieur zou het kunnen verbeteren op de juiste plekken. Dus dat hebben we gedaan. Het was ook interesant voor de hengste houder want die kon dan heel goed zien wat zijn hengst kon verbeteren bij deze ietwat ongelukkige merrie. En het is echt het beste exemplaar geworden van alle veulens van die hengst... OK dan! En dat moet je toch altijd maar afwachten. Want we hebben hier op stal ook een waanzinnige fokmerrie staan en die hadden we vorigjaar laten dekken door Rossini en daar hadden we hele hoge verwachtingen van. Dat is dus echt op niets uit gelopen, het leek wel een ezel. Vreselijk Verdrietig Dus zo zie je maar. Zelfs die mensen van Rossini vonden het tegenvallen. Dat zegt toch genoeg. Dit jaar hebben we lekker niets en gaan we van het voorjaar beginnen met de nieuwe lichting van dit jaar. Ben benieuwd

Groetjes Poehee

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:52

Ik denk én hoop dat we gelijk hebben Desiree!! (Even een beetje off topic...)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:34

Poehee schreef:
Want we hebben hier op stal ook een waanzinnige fokmerrie staan en die hadden we vorigjaar laten dekken door Rossini en daar hadden we hele hoge verwachtingen van. Dat is dus echt op niets uit gelopen, het leek wel een ezel. Vreselijk Verdrietig Dus zo zie je maar. Zelfs die mensen van Rossini vonden het tegenvallen. Dat zegt toch genoeg. Dit jaar hebben we lekker niets en gaan we van het voorjaar beginnen met de nieuwe lichting van dit jaar. Ben benieuwd

Groetjes Poehee

Uit een lelijk eendje kan een mooie zwaan uit groeien. Geef hem eerst eens tijd voordat je hem veroordeelt tot ezel. Haha!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:11

ART_UMA schreef:
In de cijfers van het KWPN wordt weinig gezegt over de aantallen nakomelingen van een hengst welke niet mee tellen voor de indexen. Feitelijk wordt in absolute zin geteld en dat geeft bij hoge dek aantallen meer kans op toppers en dan heet het sneller een bewezen hengst. Je kan ook zeggen dat een populaire hengst makkelijker een top hengst wordt.

Als er succesvolle combinaties moeten worden genoemd, is het voorbeeld snel gevonden in donnerhall x pik bube. Maar noem er nog eens een stuk of tien??? Is dat met rassen(type) fokkerij makkelijker?

In grote lijnen ben ik het hier mee eens. Maar je kunt de gegevens van het KWPN ook zelf wat verder uitdiepen door niet alleen te kijken naar hoeveel goedgekeurde zonen een hengst bijv. heeft maar ook naar de dekaantallen, aantal hengsten dat niet GGK is maar wel op 1e/2e bezichtiging is geweest, aantal stermerrie's, keurmerrie's etc.
Kun je als je wilt hele leuke berekeningen op loslaten en percentages uithalen.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:03

Soms moet je wel, wil je het bloed van een interessante hengst in je stam krijgen. Dit vanwege bepaalde beschermingsconstructies van het stamboek. Kijk ik zou ook wel een van m'n merries willen laten dekken door Cassini, Contender, of Corrado, maar volgens mij kom je hiervoor alleen in aanmerking als je een (super) merrie hebt, die ingeschreven staat in het stamboek van het Holsteiner Verband. Het kan dan in mijn ogen zeker een overweging zijn om een nog minder bewezen (en nog niet afgeschermde) nakomeling van een van deze hengsten te gebruiken, die gefokt is uit een goede merrie-stam.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:06

_Piet schreef:
Soms moet je wel, wil je het bloed van een interessante hengst in je stam krijgen. Dit vanwege bepaalde beschermingsconstructies van het stamboek. Kijk ik zou ook wel een van m'n merries willen laten dekken door Cassini, Contender, of Corrado, maar volgens mij kom je hiervoor alleen in aanmerking als je een (super) merrie hebt, die ingeschreven staat in het stamboek van het Holsteiner Verband. Het kan dan in mijn ogen zeker een overweging zijn om een nog minder bewezen (en nog niet afgeschermde) nakomeling van een van deze hengsten te gebruiken, die gefokt is uit een goede merrie-stam.

of je koopt een merrieveulen van een van deze hengsten Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:37

Excuseme schreef:

als je er een vindt !!(begin de hoop stilaan te verliezen)

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:21

Excuseme schreef:

Zal wel prijzig zijn. Verder geloof ik de fokwaarde van m'n eigen merries, en hier wil ik dus graag mee verder.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:37

Je kunt nu ook fokken met Coriano, die over een paar jaar onder dezelfde condities zal dekken. Verdelt ook nog eens een keer, vergroot echter niet of nauwelijks.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:52

Excuseme schreef:
Je kunt nu ook fokken met Coriano, die over een paar jaar onder dezelfde condities zal dekken. Verdelt ook nog eens een keer, vergroot echter niet of nauwelijks.

Ik heb er voor dit jaar twee dragend van Coriano Vingers aflikken Hopen dat alles goed gaat.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:58

_Piet schreef:
Ik heb er voor dit jaar twee dragend van Coriano Vingers aflikken Hopen dat alles goed gaat.

OK dan!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:01

Citaat:
Mensen denken dat ze dan bij de eersten zijn en dromen zich een goedgekeurde hengst.

Verbaast me wel weer dat op dit antwoord na, iedereen voor zichzelf heeft gesproken........ Verward Maar ja, als er nu een daad bij woord werd gevoegd.

Off Topic begin is me steeds meer aan de inconsequente antwoorden van de zogenaamde "wijze" bokkers te storen.

Hier iedereen voor gek verklaren om te kiezen voor een jonge hengst en vervolgens met trots vertellen dat je de merrie drachtig hebt van San Brentano......Als een blaadje aan een boom zullen we maar zeggen.

Ik durf iig ook voor jonge hengsten te kiezen. Doe dit wel alleen op basis van een goede moederlijn. Verder zie ik er financieel het nut wel van in om met de jongere volle broers van bewezen hengsten te dekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:06

Rhea schreef:
Hier iedereen voor gek verklaren om te kiezen voor een jonge hengst en vervolgens met trots vertellen dat je de merrie drachtig hebt van San Brentano......Als een blaadje aan een boom zullen we maar zeggen.

Wellicht heb je de rest van de uitleg erbij gemist, je kan natuurlijk altijd heel selektief negatief lezen

Ik heb duidelijk aangegeven dat het een puur commerciele dekking is en dat het veulen al verkocht is. Overigens vertel ik dat niet trots, evenals ik mijzelf niet wijs of succesvol vind. Ik vermeld die dekking slechts. Ik kan niet trots zijn als ik niets presteer alhoewel dat hier wel de gewoonte is. Daar zal je wat mee in de war zijn.

Verder verklaar ik ook niemand voor gek, ik geef alleen aan dat ik indien ik voor mijzelf fok liever een bewezen hengst heb.