shetlandhengstenkeuring wie gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:31

aaaaahh die zwart bonte konden wij kopen! maar we hadden sören al. die s ook heel mooi Tong uitsteken we zaten voor het dekgeld te denken aan 150, betasasl je voor zwart bont. en dan vanaf 2 week 50 cent per dag weidegeld. maar misschien doen we vanaf 3 week, das nog ff bekijken.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:34

leuk trouwens dat het je gelukt is. ben benieuwd naar jullie pony'tje!!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:58

en ik naar Sören Haha! , was gisteravond ook erg blij om dat te horen

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:01

Helaas! Starco is vandaag voor de herkeuring geweest maar afgekeurd. Van alle hengsten op de herkeuring is er uiteindelijk eentje doorgegaan, volgens mij Riverman van Stal Brammelo, een grote maats zwarte.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:56

Jammer dat Starco toch is afgekeurd. Heeft hij nog mogelijkheid om volgend jaar alsnog goedgekeurd te worden of is de kans wel heel klein?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:26

sören is echt een megaascheet hahaha..ik ga elke dag ven met hem rennen en probeer hem dan op te fokken, maar helaas doet hij bijna nooit meer dan een beetje met zijn hoofd schudden Tong uitsteken haha

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:30

(sorry, ik kom net kijken bij deze kleine donderstenen Knipoog )

Waar ligt Mariënheem? En is dit voor NSPS?

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 01:05

snowdon schreef:

ja Haha!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:38

snowdon schreef:

Ligt vlak bij Raalte

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:38

elinax21 schreef:
sören is echt een megaascheet hahaha..ik ga elke dag ven met hem rennen en probeer hem dan op te fokken, maar helaas doet hij bijna nooit meer dan een beetje met zijn hoofd schudden Tong uitsteken haha

Meneer is dus een koele kikker, zal mij benieuwen of dat ook zo is met dekken, of het dan ook so'n sukkel is hahaha

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:24

Is het jaarlijks alleen in Mariënheem, de hengstenkeuring?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:53

ik verwacht dat meneer dan idd wat feller wordt Haha! alhoewel hij de (paarden) merries bij hem op stal niet heel erg opwindend vindt haha... zal wel denken, dat lukt me toch niet. Knipoog;)ben trouwens ook wel benieuw hoe hij er uit ziet in z'n zomervachtje! hopelijk blijft ie net zo mooi als nu Tong uitsteken

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:00

snowdon schreef:
Is het jaarlijks alleen in Mariënheem, de hengstenkeuring?

Klopt, de nieuwe jaarganghengsten worden eerst in decemer gekeurd of ze worden goedgekeurd of niet. Dit is echter tijdelijk (bij goedkeuring, je kan ook nog een dekbeperking krijgen of helemaal afgekeurd worden), de hengsten die zijn goedgekeurd moeten op de hengstenkeuring in januari weer verschijnen om te bepalen of ze een stamboekpremie krijgen of helemaal geen premie (ze zijn dan nog steeds goed gekeurd). Verschijnen ze niet, dan mogen ze komen voor de herkeuring en anders mogen ze weer een jaar wachten, kunnen ze in december opnieuw verschijnen.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:04

elinax21 schreef:
ik verwacht dat meneer dan idd wat feller wordt Haha! alhoewel hij de (paarden) merries bij hem op stal niet heel erg opwindend vindt haha... zal wel denken, dat lukt me toch niet. Knipoog;)ben trouwens ook wel benieuw hoe hij er uit ziet in z'n zomervachtje! hopelijk blijft ie net zo mooi als nu Tong uitsteken

Of het is meneer nu wat te koud hahaha. Ik ben ook benieuwd hoe hij eruit ziet in zomervacht! Vaak worden ze dan nog mooier! Heeft zijn fokker geen foto's van hem in zomerkledij?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:20

die hengsten worden 3 maand voor de keuring ergens weg geplukt, worden dan snel geleerd om goed te lopen, en dan als ze goedgekeurd zijn worden ze meestal verkocht. de fokkers weten vaak alleen maar hoe de veulens eruit zagen als veulen, want daarna moeten ze zich de eerst 2 jaar maar redden tussen de andere opfokhengtsen. dus hij heeft helaas geen foto van zomerkledij Tong uitsteken we zijn van t zomer bij kovin v. malang geweest, maar die vond ik in zijn wintervacht wel mooier dan in zomervacht. maar goed...als we maar een mooi veulen van hem krijgen. helaas heeft 1 al n miskraam gehad Boos! nu verwachten we nog 1 veulen van hem

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:40

dat las ik inderdaad op de website ja. Zonde, maar niks aan te doen. En inderdaad hopen op een mooi veulen van hem en anders volgend jaar een zooi van Sören Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:37

Hmmz... nu maar hopen dat ik over 2 jaar goed vervoer kan regelen, Mariënheem is hier een roteind vandaan en wilde het eigenlijk wel gaan proberen met Ultimate....

Als jaarling is hij trouwens al best wel.... ehm... "mans"... Nu nog hopen op een goede ontwikkeling

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:34

jaaa...we zijn heel erg benieuwd (ook wel angstig), naar sören z'n veulentjes!!! hopelijk fokt hij wel veel bont. zijn moeder is vos bont dus die kans is er ook!!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 08:25

snowdon schreef:
Hmmz... nu maar hopen dat ik over 2 jaar goed vervoer kan regelen, Mariënheem is hier een roteind vandaan en wilde het eigenlijk wel gaan proberen met Ultimate....

Als jaarling is hij trouwens al best wel.... ehm... "mans"... Nu nog hopen op een goede ontwikkeling

Ik was in je profiel al aan het snuffelen naar een foto..... kan niks vinden, maarre wel leuk bedacht, je profiel Haha!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 08:28

elinax21 schreef:
jaaa...we zijn heel erg benieuwd (ook wel angstig), naar sören z'n veulentjes!!! hopelijk fokt hij wel veel bont. zijn moeder is vos bont dus die kans is er ook!!

Dus hij is volledig bont gefokt als ik het goed begrijp???? Dan moeten er bij de bonten zeker bont uit komen. Bij de effen kleuren ligt het er denk ik aan wat er in de familie voorkomt. Ik heb 50% kans op bont. Want de vader van Pinky is ook vosbont. En de andere die waarschijnlijk volgend jaar komt (moeten ze maar niet zeggen dat ik die ook gebruiken mag Schijnheilig )is volledig bont gefokt. Zij zelf is zwartbont, haar moeder is vosbont (ook een dochter van Zeoliet van de Ponyhoeve) en haar vader is ook zwartbont) Carlos van Heesselt! Dus dat wordt een hele grote kans op bont.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:36

Annechien schreef:
Ik was in je profiel al aan het snuffelen naar een foto..... kan niks vinden, maarre wel leuk bedacht, je profiel Haha!

Schijnheilig

Bijna 6 maanden oud: http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4 ... aN27hy1aNu

Hij is nu bijna 8 maanden Lachen En lijkt wel alsof hormonen al opspelen qua gedrag Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:50

nee sören is niet volledig bont gefokt. er is in nederland geen enkele goedgekeurde hengst die volledig bont is. sören zijn vader is zwart, en moeder vos bont. bij een vosbonte merrie heb je dus een redelije kans op een vosbonte. bij een zwarte merrie heb je vooral kans op zwart bont.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 06:51

ik zou haast zeggen succes op de keuring Haha! , hij heeft een heel mooi hoofdje! Maar je moet nog 2 jaar wachten.

Is dat zo dat er geen enkele bonte hengst volledig bont gefokt is???? Wordt dat eens tijd Tong uitsteken . Wordt echt tijd dat ik van de bonte hengsten eens stambomen ga napluizen.......

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 07:56

Annechien schreef:
ik zou haast zeggen succes op de keuring Haha! , hij heeft een heel mooi hoofdje! Maar je moet nog 2 jaar wachten.

LOL *LOL*

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 07:59

Annechien schreef:

Is dat zo dat er geen enkele bonte hengst volledig bont gefokt is???? Wordt dat eens tokd

Het is sowieso lastig om een homogeen bonte ouder te vinden. Bont is dominant, dus in fenotype (uiterlijk) zie je geen verschil tussen homogeen(volledig) bont en heterogeen bont... Via stambomen kan je wel een goede gok wagen, maar dan zit je ook nog eens met de onzichtbare bonten.... dus degenen die effen lijken, maar door een kleine aftekening ergens, genetisch gezien toch nog bont zijn... Schijnheilig