Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pegassa schreef:Wat is je fokdoel eigenlijk?? Zo te horen geen erg verstandige. Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken! Verstandig fokken is al moeilijk genoeg. Je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk door dan ook nog eens met onvolgroeide tweejarige te gaan fokken waarvan je NOGMAALS niet weet hoe zij mbt haar exterrieur eruit zal gaan zien.
Wat ga je dan in hemelsnaam verbeteren?? Haar te korte hals, onderontwikkelde croup, weke rug??? Goh blijkt dat toch op 4 jarige leeftijd volledig te zijn bijgetrokken!! Wat jammer nu van die hengst met lange hals die je erop hebt gezet.... Heb je bij wijze van spreken ineens een veulen met "giraffe nek". Dom geblunder dus wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Trouwens knap dat jij bij voorbaat het resultaat van de dekking al weet!
De hele wereld van fokkers doet daar een moord voor. Kunnen voorspellen wat het resultaat is. Dán was fokken pas echt makkelijk en liepen er niet zoveel beroerde en "mislukte" fokprodukten rond.
Mijn hengst zou ik in ieder geval never nooit een twee jarige merrie laten dekken! Dat soort fokkers zoeken ook maar minder serieuze hengstenhouders.
pegassa schreef:Zoals eerder gezegd: We worden het NIET eens! Bespaar je de moeite mij op andere gedachten te krijgen.
Jammer alleen dat je voor je merrie en haar nazaten niet wat meer verantwoording neemt.
jeddah schreef:En bedankt!
Het veulen dat ik gefokt heb uit mijn merrie is zeer zeker een verbetering en zeer zeker een aanwinst voor het ras.
Natuurlijk kan ik al een heel goed idee hebben van wat mijn merrie haar goede en slechte punten zijn, er is op mijn "lijstje" ook niets veranderd tussen haar 2e en 4e jaar en ik verwacht ook geen veranderingen.
Ja, ik heb wel een te korte hals verbeterd op mijn merrie. Dat was prima te zien, en niet alleen aan haar te zien, maar aangezien ik ook veel verder kijk dan de eerste generatie (van beide ouders!!)kon ik vele goede en mindere punten ook prima in haar pedigree terug vinden. Ik noem dit geen gokken.
Dat jij het er niet mee eens met, ala, maar noem het nou niet makkelijk en niet serieus fokken.
Ik vraag me ook af waar jij vandaan hebt gehaald dat het de merrie hoe dan ook zal belemmeren?? Terwijl er zelfs onderzoek gedaan is dat erop wijst dat dat niet zo is?
Alane schreef:Ik wil jouw niet en niemand niet op andere gedachten brengen, zou niet weten waarom. Echter ik respecteer jouw standpunt zonder beledigend te worden doe dat dan ook met het standpunt van anderen die niet de jouwe delen. En het meest handige zou zijn om eens te lezen wat een ander schrijft.... en daarbij een ander niet te veroordelen maar te oordelen.
Citaat:Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken!
pegassa schreef:"Je haalt het misschien wel algemeen aan, maar als je zegt:
Quote:
Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken!
Dan is het natuurlijk hartstikke logisch dat mensen die dat wel doen/gedaan hebben/gaan doen zich aangesproken voelen. "
Dat was ook precies de bedoeling! Hopen dat mensen zich aangesproken voelen en daardoor er misschien eens over gaan nadenken.
. Alane schreef:daarin verschillen we niet van de beesten maar van de dieren en maakt mensen tot beesten.
Denk je dat in de natuur een hengst een hengstige merrie overslaat omdat ze nog mar 2 is?
Als een merrie er niet aan toe is zal ze niet hengstig worden of niet drachtig of ... ... de natuur doet dan gewoon haar werk, en dat heeft niets maar dan ook niets te maken of het dan wel of niet doordacht is of dat dat van een fokker een gokker maakt of vermeerderaar.
pegassa schreef:Ik heb het tegen niemand in het bijzonder!!! Slechts tegen een kennelijke mening van meerdere personen omtrent fokken op 2 jarige leeftijd!
Die moeten zelfs een tiental jaar wachten om te weten wat hun produkten uit die meerie gaan doen -als ze al ooit een € investeren om ze in de sport te laten lopen,