waarom op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:46

wat heeft mijndochter er nu weer mee te maken?
dat is appels met peren vergelijken en brengt niets.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:50

Wat is je fokdoel eigenlijk?? Zo te horen geen erg verstandige. Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken! Verstandig fokken is al moeilijk genoeg. Je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk door dan ook nog eens met onvolgroeide tweejarige te gaan fokken waarvan je NOGMAALS niet weet hoe zij mbt haar exterrieur eruit zal gaan zien.

Wat ga je dan in hemelsnaam verbeteren?? Haar te korte hals, onderontwikkelde croup, weke rug??? Goh blijkt dat toch op 4 jarige leeftijd volledig te zijn bijgetrokken!! Wat jammer nu van die hengst met lange hals die je erop hebt gezet.... Heb je bij wijze van spreken ineens een veulen met "giraffe nek". Dom geblunder dus wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Trouwens knap dat jij bij voorbaat het resultaat van de dekking al weet!
De hele wereld van fokkers doet daar een moord voor. Kunnen voorspellen wat het resultaat is. Dán was fokken pas echt makkelijk en liepen er niet zoveel beroerde en "mislukte" fokprodukten rond.

Mijn hengst zou ik in ieder geval never nooit een twee jarige merrie laten dekken! Dat soort fokkers zoeken ook maar minder serieuze hengstenhouders.
Laatst bijgewerkt door pegassa op 03-01-05 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:00

geen onvolgroeide 2 jarige.... ik heb het over een rijpe 2 jarige....
na het minder serieuze hengstenhouders valt oom wel mee als ik op de keuring ben en veulens zie van 3 jarigen Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:01

Een 2 jarige is NIET volgroeid hoe RIJP die ook is!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:03

de natuur zegt wat anders... als ze niet volgroeid zou zijn zou de 2 jarige of niet hengstig worden, of niet voldragen of zelf overlijden.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:08

Je maakt een cruciale vergissing tussen geslachtsrijp en volgroeid. Dit zijn twee verschillende zaken.

In de natuur overleven vele drachten van jonge merries het niet en gaan de slechte fokresulaten vroeg dood omdat ze de strenge natuurlijke selectie niet aankunnen. Deze komen dan voor de fokkerij te vervallen.

Bij de gedomesticeerde paarden blijven ook de slechte fokresultaten in leven door ingreep van de mens. Er wordt zelfs weer mee gefokt (op 2 jarige leeftijd als de gebreken nog niet zijn opgemerkt of de paarden helemaal zijn opgelapt). En zo is het circeltje rond...... Hiep hoi..wat zijn we aan het verbeteren. Dus niet!!

We zullen het samen NIET eens worden vrees ik. Gelukkig maar want ik fok liever volgens strengere criteria!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:16

aan elke dekking kleven risico's of een merrie nu 2, 3 of 10 is.
De natuur selcteerd strenger dan wij mensen anders hadden we deze discussie niet. Daarbij heb ik eerder gezegd/geschreven dat ik geen voorstander ben van een dracht bij een 2-jarige maar het OVERWEEG.. wat ik kan be-argumenteren... in mijn ogen rijpe 2-jarige. de natuur enz...(dat enz = lees even terug) ik heb nergens gezegd dat ik een voorstander ben echter ... ... ... zal een merrie die er niet klaar voor is niet hengstig worden, niet voldragen of in het ergste geval overlijden... dat is de natuur en dat is niet te weerleggen... als mijn 2-jarige komt te overlijden mocht ik haar laten dekken kan ik never van mjn langszalikleven kunnen zeggen dat ze was blijven leven als ik haar had laten dekken......

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:18

Zoals eerder gezegd: We worden het NIET eens! Bespaar je de moeite mij op andere gedachten te krijgen.

Jammer alleen dat je voor je merrie en haar nazaten niet wat meer verantwoording neemt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:18

pegassa schreef:
Wat is je fokdoel eigenlijk?? Zo te horen geen erg verstandige. Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken! Verstandig fokken is al moeilijk genoeg. Je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk door dan ook nog eens met onvolgroeide tweejarige te gaan fokken waarvan je NOGMAALS niet weet hoe zij mbt haar exterrieur eruit zal gaan zien.

Wat ga je dan in hemelsnaam verbeteren?? Haar te korte hals, onderontwikkelde croup, weke rug??? Goh blijkt dat toch op 4 jarige leeftijd volledig te zijn bijgetrokken!! Wat jammer nu van die hengst met lange hals die je erop hebt gezet.... Heb je bij wijze van spreken ineens een veulen met "giraffe nek". Dom geblunder dus wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Trouwens knap dat jij bij voorbaat het resultaat van de dekking al weet!
De hele wereld van fokkers doet daar een moord voor. Kunnen voorspellen wat het resultaat is. Dán was fokken pas echt makkelijk en liepen er niet zoveel beroerde en "mislukte" fokprodukten rond.

Mijn hengst zou ik in ieder geval never nooit een twee jarige merrie laten dekken! Dat soort fokkers zoeken ook maar minder serieuze hengstenhouders.

En bedankt!

Het veulen dat ik gefokt heb uit mijn merrie is zeer zeker een verbetering en zeer zeker een aanwinst voor het ras.

Natuurlijk kan ik al een heel goed idee hebben van wat mijn merrie haar goede en slechte punten zijn, er is op mijn "lijstje" ook niets veranderd tussen haar 2e en 4e jaar en ik verwacht ook geen veranderingen.

Ja, ik heb wel een te korte hals verbeterd op mijn merrie. Dat was prima te zien, en niet alleen aan haar te zien, maar aangezien ik ook veel verder kijk dan de eerste generatie (van beide ouders!!)kon ik vele goede en mindere punten ook prima in haar pedigree terug vinden. Ik noem dit geen gokken.

Dat jij het er niet mee eens met, ala, maar noem het nou niet makkelijk en niet serieus fokken.

Ik vraag me ook af waar jij vandaan hebt gehaald dat het de merrie hoe dan ook zal belemmeren?? Terwijl er zelfs onderzoek gedaan is dat erop wijst dat dat niet zo is?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:32

pegassa schreef:
Zoals eerder gezegd: We worden het NIET eens! Bespaar je de moeite mij op andere gedachten te krijgen.

Jammer alleen dat je voor je merrie en haar nazaten niet wat meer verantwoording neemt.

Ik wil jouw niet en niemand niet op andere gedachten brengen, zou niet weten waarom. Echter ik respecteer jouw standpunt zonder beledigend te worden doe dat dan ook met het standpunt van anderen die niet de jouwe delen. En het meest handige zou zijn om eens te lezen wat een ander schrijft.... en daarbij een ander niet te veroordelen maar te oordelen.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:37

jeddah schreef:
En bedankt!

Het veulen dat ik gefokt heb uit mijn merrie is zeer zeker een verbetering en zeer zeker een aanwinst voor het ras.

Natuurlijk kan ik al een heel goed idee hebben van wat mijn merrie haar goede en slechte punten zijn, er is op mijn "lijstje" ook niets veranderd tussen haar 2e en 4e jaar en ik verwacht ook geen veranderingen.

Ja, ik heb wel een te korte hals verbeterd op mijn merrie. Dat was prima te zien, en niet alleen aan haar te zien, maar aangezien ik ook veel verder kijk dan de eerste generatie (van beide ouders!!)kon ik vele goede en mindere punten ook prima in haar pedigree terug vinden. Ik noem dit geen gokken.

Dat jij het er niet mee eens met, ala, maar noem het nou niet makkelijk en niet serieus fokken.

Ik vraag me ook af waar jij vandaan hebt gehaald dat het de merrie hoe dan ook zal belemmeren?? Terwijl er zelfs onderzoek gedaan is dat erop wijst dat dat niet zo is?

Ik heb het in het algemeen niet tegen jou in het bijzonder. Dat je een goede hals er uit gefokt hebt is alleen maar prima, mijn opmerking was slechts als voorbeeld bedoeld, niet naar jouw persoonlijk fokbeleid.

Het minimale wat je met fokken behoord te doen is terug kijken naar de voorouders: 2de 3de 4 de én 5de generatie. Van mijn paarden heb ik de meeste voorouders tot op de 4de generatie in levende lijve gezien. Maar ik kan je verzekeren dat ik soms nog met stomheid geslagen ben wat er ineens kan opduiken...... je kunt dus nooit het resultaat voorspellen.....hooguit wat je logischer wijze denkt te verwachten.

Wat betreft onderzoek naar merries ik denk dat mensen alleen datgene lezen wat ze willen lezen. Ik haal nogmaals het simpele voorbeeld aan: wil jij je dochter van 10 zwanger zien??

Ik blijf het fokken met 2 jarige merries (én hengsten trouwens) niet serieus nemen vanwege bovenstaande en eerder vermelde redenen.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:42

Alane schreef:
Ik wil jouw niet en niemand niet op andere gedachten brengen, zou niet weten waarom. Echter ik respecteer jouw standpunt zonder beledigend te worden doe dat dan ook met het standpunt van anderen die niet de jouwe delen. En het meest handige zou zijn om eens te lezen wat een ander schrijft.... en daarbij een ander niet te veroordelen maar te oordelen.

Waar ligt de scheidslijn tussen oordelen en veroordelen? Iedereen leest tekst met hun eigen emotie en halen daaruit wat ze eruit willen halen. De een zal beledigd zijn terwijl de ander erbij zit te lachen.

Ik heb slechts mijn mening geuit die in het kort samengevat inhoudt dat mensen méér verantwoording dienen te nemen aangaande het fokbeleid.
Mocht jij daardoor beledigd zijn of je aangesproken voelen is dat jouw manier van opvatten. Het is zeker niet mijn achterliggende gedachte of intentie. Maar een goede discussie met duidelijke verwoording kan alleen maar helderheid geven omtrent iemands mening.
Laatst bijgewerkt door pegassa op 03-01-05 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:43

Je haalt het misschien wel algemeen aan, maar als je zegt:
Citaat:
Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken!

Dan is het natuurlijk hartstikke logisch dat mensen die dat wel doen/gedaan hebben/gaan doen zich aangesproken voelen.

Ik probeer zo ver mogelijk in de pedigrees te duiken, met hulp van veel boeken en internet sites waar gelukkig ook veel foto's op staan. Ook ik heb het geluk meerdere paarden in de eerste paar generaties persoonlijk te kennen, en ook alle veulens van de moeder, tevens alle veulens van de hengst die ik gebruikt heb.

Wat betreft het zwanger zijn van een 10 jarig mensen kind, dat zou ik vreselijk vinden!

Maar ik zou een mensen kind ook niet op 3 jarig leeftijd bij haar moeder weg willen halen en in een groep willen gooien met meerdere 3 jarige kinderen en ze in een huis laten vertoeven waar ze zelf voor hun eten moeten zorgen. Dat doen "we" wel met afgespeende veulens, jaarlingen en 2 jarige. Mensen en Paarden zijn nu eenmaal niet te vergelijken.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:49

""Maar ik zou een mensen kind ook niet op 3 jarig leeftijd bij haar moeder weg willen halen en in een groep willen gooien met meerdere 3 jarige kinderen en ze in een huis laten vertoeven waar ze zelf voor hun eten moeten zorgen. Dat doen "we" wel met afgespeende veulens, jaarlingen en 2 jarige. Mensen en Paarden zijn nu eenmaal niet te vergelijken.""

Het feit dat bovenstaande maar al te vaak gebeurd (niet bij ons dus!) praat het dekken op 2 jarige leeftijd niet goed. Het is niet zo dat aangezien we het éne ook al niet volgens de regels van de natuur doen, doen we het andere ook maar niet volgens de regels.......

Als mens dienen we na te denken en onze verantwoording te nemen. Daar hebben we ons brein voor gekregen. Daarin zouden we tenslotte verschillen van de "beesten"?!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:53

Wat ik bedoel te zeggen Pegassa is dat een mens op een heel andere leeftijd en een heel andere manier volwassen wordt dan een paard, het is ronduit niet te vergelijken. Als jij 2 met 10 vergelijkt is dan 4 hetzelfde als 20? en 8 als 40?? Want dan zouden paarden die 16 zijn....eh 80 jaar oude mensen zijn met jouw vergelijking.

Ik ben het helemaal met je eens dat je niet zomaar alles moet doen omdat het in de natuur ook gebeurd, want in de natuur dgaat ook veel dood.

Ik ben ook helemaal niet voor elke merrie op die leeftijd dekken. Ik zeg alleen maar dat het voor MIJ zeer goed uitgepakt heeft en dat ik er geen spijt van heb en ik durf vol vertrouwen te zeggen dat mijn merrie er niet onder geleden heeft en dat ik heel netjes een mooi fok "produckt" voortgebracht heb.
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 03-01-05 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:53

"Je haalt het misschien wel algemeen aan, maar als je zegt:
Quote:

Dan is het natuurlijk hartstikke logisch dat mensen die dat wel doen/gedaan hebben/gaan doen zich aangesproken voelen.
"

Dat was ook precies de bedoeling! Hopen dat mensen zich aangesproken voelen en daardoor er misschien eens over gaan nadenken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:54

daarin verschillen we niet van de beesten maar van de dieren en maakt mensen tot beesten.

Denk je dat in de natuur een hengst een hengstige merrie overslaat omdat ze nog mar 2 is?
Als een merrie er niet aan toe is zal ze niet hengstig worden of niet drachtig of ... ... de natuur doet dan gewoon haar werk, en dat heeft niets maar dan ook niets te maken of het dan wel of niet doordacht is of dat dat van een fokker een gokker maakt of vermeerderaar.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:55

pegassa schreef:
"Je haalt het misschien wel algemeen aan, maar als je zegt:
Quote:

"

Dat was ook precies de bedoeling! Hopen dat mensen zich aangesproken voelen en daardoor er misschien eens over gaan nadenken.

Waarom dan de opmerking ik heb het niet tegen jou in het bijzonder als ik er op in ga???? Ik snap helemaal niks meer van je Verward .

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:55

Alane schreef:
daarin verschillen we niet van de beesten maar van de dieren en maakt mensen tot beesten.

Denk je dat in de natuur een hengst een hengstige merrie overslaat omdat ze nog mar 2 is?
Als een merrie er niet aan toe is zal ze niet hengstig worden of niet drachtig of ... ... de natuur doet dan gewoon haar werk, en dat heeft niets maar dan ook niets te maken of het dan wel of niet doordacht is of dat dat van een fokker een gokker maakt of vermeerderaar.

Ik heb op deze stelling al eerder gereageerd. Lees maar even terug.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:57

denk je nu werkelijk dat mensen die een 2 jarige laten dekken niet nadenken en zomaar wat aanprutsen?

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:57

jeddah schreef:
Waarom dan de opmerking ik heb het niet tegen jou in het bijzonder als ik er op in ga???? Ik snap helemaal niks meer van je Verward .

Ik heb het tegen niemand in het bijzonder!!! Slechts tegen een kennelijke mening van meerdere personen omtrent fokken op 2 jarige leeftijd!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:58

Alane schreef:
denk je nu werkelijk dat mensen die een 2 jarige laten dekken niet nadenken en zomaar wat aanprutsen?

Ik vind het zacht gezegd niet aan te raden!!!!!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:22

Hoe zou het komen dat doorgewinterde, ervaren fokkers er in sommige gevallen geen enkel probleem in zien en de Pennygeneratie al moord en brand schreeuwt bij de gedachte?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:26

Moet je ook zo laten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:27

pegassa schreef:
Ik heb het tegen niemand in het bijzonder!!! Slechts tegen een kennelijke mening van meerdere personen omtrent fokken op 2 jarige leeftijd!

Dat wat je zegt over een 2 -jarige niet kennen is bull dat weet je zelf ook ;Ik ken mijn jonge merries -spijtig voor jouw argumenten - heel goed Het verschil in bouw etc is van eenmerrie die van 2 naar drie gaat is echt nog minimaal met een merrie die van 3 naar 4 gaat ;misschien is dat bij jouw arabieren anders!
Er zijn genoeg fokkers die fokken met een oudere merries die zelfs nog geen zadel op hun rug hebben gehad of hooguit een ibopje hebben meegemaakt en die weten dan wel de slechte en goede kanten van hun merrie Die moeten zelfs een tiental jaar wachten om te weten wat hun produkten uit die meerie gaan doen -als ze al ooit een € investeren om ze in de sport te laten lopen,