Natuurlijke dekking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:50

MarijeR schreef:
Dan kan je ook afvragen waarom de merrie dat deed.
Was ze toch nog niet helemaal dekrijp? Was ze al over het punt van dekken heen? De hengstigheid is een cyclus en verloopt geleidelijk. Er zit geen aan of uit knopje op voor de hengstigheid en een merrie kan dan wel hengstig tonen maar niet (meer) dekrijp zijn.

Soms scheelt het ook als de merrie de hengst wat langer ziet. Mooiste is dan om ze in aansluitende weilanden te zetten of naast elkaar in een veilige stal.
Ik heb bij verschillende hengstenhouders mijn merries gebracht en daar werd de merrie eerst netjes geschouwd en daarna een tijd naast de hengst op stal gezet.
Daarna werd er pas gedekt.
Zeker als het voor de merrie de eerste keer is of als ze een jong veulen aan de voet heeft. Dan zijn merries vaak wat onvoorspelbaar bij het dekken aan de hand. In een kudde staan ze namelijk niet stil voor, tijdens en na het dekken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 00:43

marije ik respecteer jouw mening.Ik heb nergens gezegt dat ik jouw manier van dekken onzin vind. Jij zegt echter dat op de manier waarop ik het doe meteen de hengst niet opgevoed is of de merrie niet spoort en dat is onzin.dat is niet eens een mening want hoe kun je immers een mening geven over een hengst die je niet kent en een merrie die je nooit hebt gezien.

Ik ben het met je eens dat in de natuur weinig blessures voorkomen maar hoeveel hengsten zie jij in de vrije natuur aan de hand dekken???JUIST! dat gebeurd dus niet.
Aan de hand dekken is dus totaal niet te vergelijken met de vrije natuur.
Ik rijd altijd met cap dat is niet omdat ik een beroerde ruiter ben of omdat alle paarden waar ik op stap levensgevaarlijk zijn maar omdat ik kies voro veiligheid!!Dat doe ik ook met het spantouw.
Ik heb 100 keer liever dat ik achteraf (en dat gebeurd 9 van de 10 keer ook)kan zeggen ach ik had 'm niet nodig gehad dan dat ik die ee keer mijn hengst verlies of zelf in het ziekenhuis terechtkom(of erger) en denk; jee had ik maar....

Dat jij dat afdoet als onopgevoed vind ik onbegrijpelijk en gewoonweg dom. WBT veiligheid naar jezelf en paardentoe kun je nooit voorzichtig genoeg zijn.

Waarom die merrie het deed geen idee weet jij het wel?ze is gescand, hengstig bevonden,het ei was rijp. ze toonde goed hengstig na lang schouwen ze was hardstikke hengstig toen de hengst opzij sprong maar van achter sloeg ze.waarom? Geen idee wat ik wel weet is dat ze nooit meer natuurlijk gedekt is.
Geen enkele hengstenhouder kreeg het voor elkaar.

Waarom die andere merrie na het dekken van zichafsloeg en daarom de fokker van mijn hengst doodsloeg? geen idee.Had het voorkomen kunnen worden?Ja!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:57

Nimber schreef:
marije ik respecteer jouw mening.Ik heb nergens gezegt dat ik jouw manier van dekken onzin vind. Jij zegt echter dat op de manier waarop ik het doe meteen de hengst niet opgevoed is of de merrie niet spoort en dat is onzin.dat is niet eens een mening want hoe kun je immers een mening geven over een hengst die je niet kent en een merrie die je nooit hebt gezien.

Jij zegt duidelijk dat ik loop te blaten.
Mijn mening is dat IK het onnatuurlijk gedrag vind van een hengst (onopgevoed in paardengedrag) en van een merrie als je (in het algemeen dus, niet toevallig JIJ!!!) allerlei poespas nodig hebt met dekken.
Dat is MIJN mening en jij zegt letterlijk dat je dat onzin vindt.
Leuke discussie

Ik zeg nergens dat een spantouw of iets anders nooit nodig is.
Bij een merrie die lastig is met dekken kan ik dat prima begrijpen en zou ik dat zelf ook wel gebruiken.
Maar op dat moment vertoont die merrie naar MIJN mening onnatuurlijk gedrag.
Ook als een hengst heel druk is met dekken kan een spantouw een oplossing zijn. Dan kan een merrie best eens flink uithalen.
Omdat de hengst op dat moment geen natuurlijk gedrag vertoond. In een kudde zou hij op zo'n moment ook flink op zijn donder krijgen maar dan kan hij weglopen. Nu niet, dus dan kan je hem daar tegen beschermen.
Maar gedraagt een hengst zich netjes, dan is dat niet nodig naar mijn idee.

En volgens mij ging het de TS ook om het natuurlijke of onnatuurlijke bij het dekken. Zij vond KI zo onnatuurlijk omdat de mens zich daar zo mee bemoeit.
Ik weet niet wat onnatuurlijker is als je (wéér in het algemeen!!!) allerlei hulpmiddelen gebruikt bij het dekken...

Citaat:
Waarom die merrie het deed geen idee weet jij het wel?ze is gescand, hengstig bevonden,het ei was rijp. ze toonde goed hengstig na lang schouwen ze was hardstikke hengstig toen de hengst opzij sprong maar van achter sloeg ze.waarom? Geen idee wat ik wel weet is dat ze nooit meer natuurlijk gedekt is.
Geen enkele hengstenhouder kreeg het voor elkaar.

Als het geen enkele hengstenhouder het lukt om die merrie netjes te dekken, zou die merrie dan toch geen afwijkend gedrag vertonen?
Of vindt je dat wel normaal gedrag?
Kan hoor, dat is dan jouw mening...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 09:50

Kan afwijkend gedrag zijn van de merrie maar had jij dat van te voren kunnen zien? Ik niet.JIJ zegt letterlijk in je eerste quote dat je alleen een spantouw gebruikt bij paarden die niet natuurlijkgedrag vertonen of niet opgevoed. Dat is gewoon weg geblaat omdat ik 100% zeker weet dat jij niet alle hengstenhouders te wereld kent die met een spantouw dekken laat staan alle hengsten en welke merrie's daarbij komen.

Jouw mening is dus gebaseerd op niets je zegt letterlijk met die eerste zin dat iemand die een spantouw gebruikt dus een onopgevoede hengst heeft of dat de merriehouder een niet opgevoede merrie heeft en dat is ONZIN en absoluut NIET waar.
Ik gebruik een spantouw voor veiligheid van de hengst en van mij. Met een spantouw heeft de merrie de mogelijkheid om af te slaan,9 van de 10 keer heb ik 'm niet nodig en ik zeg nou eenmaal liever goh ik had 'm niet nodig dan dat ik zeg tjee had ik 'm maar gebruikt.

Dat jij dat soort dingen over mensen die je amper kent verkondigd is geen mening maar gewoon een leugen.

Jij beweerd letterlijk (zie eerste quote) dat de enige reden is om een spantouw te gebruiken is dat de hengst en merrie afwijkend zijn.
Dat is gewoon ronduit niet waar.
Als dat nog steeds jouw mening is prima maar dan stookt er heel wat aan jouw mening.En dat is idd letterlijk onzinj omdat ik alleen al voor onze stalkan spreken dat het niet waar is.

Als iknu roep dat jij jouw paarden slecht verzorgd kan dat mijn mening zijn(als voorbeeld he voor er mensen zijn die denken dat marije echt slecht is voor haar paarden) maar dat is mogelijk niet waar.
ga jij er niet tegenin dan?En hoeveel mensen die dat lezen denken dan tjee misschien heeft Nimber daarwel gelijk in?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:20

Nimber"]
JIJ zegt letterlijk in je eerste quote dat je alleen een spantouw gebruikt bij paarden die niet natuurlijkgedrag vertonen of niet opgevoed. Dat is gewoon weg geblaat omdat ik 100% zeker weet dat jij niet alle hengstenhouders te wereld kent die met een spantouw dekken laat staan alle hengsten en welke merrie's daarbij komen.
[/quote]
Nee Nimber. Ik zeg dat ik het niet nodig vind om meteen al die poespas te gebruiken. Dat is iets heel anders dan wat jij hier nu verdraait van mijn woorden.
Dat heeft ook niets te maken of ik alle hengstenhouders ter wereld en hun hengsten ken Rolleyes

[quote="MarijeR schreef:
Voor mij is het natuurlijke er wel vanaf als je moet beginnen met een spantouw, kluisters of soms zelfs (standaard) een praam bij de merrie.

Als dat echt nodig is, heb je óf een merrie die geen natuurlijk gedrag vertoond óf een hengst die niet opgevoed is.

Nimber, lees dit nog eens en wat staat er dan?

Citaat:
Jouw mening is dus gebaseerd op niets je zegt letterlijk met die eerste zin dat iemand die een spantouw gebruikt dus een onopgevoede hengst heeft of dat de merriehouder een niet opgevoede merrie heeft en dat is ONZIN en absoluut NIET waar.

Lezen Nimber, lezen en niet mijn woorden verdraaien...
Ik zeg dat als een spantouw echt nodig is, dat er dan naar mijn mening wat mankeert aan het gedrag van een hengst of merrie.

Citaat:
Ik gebruik een spantouw voor veiligheid van de hengst en van mij. Met een spantouw heeft de merrie de mogelijkheid om af te slaan,9 van de 10 keer heb ik 'm niet nodig en ik zeg nou eenmaal liever goh ik had 'm niet nodig dan dat ik zeg tjee had ik 'm maar gebruikt.

Dat is je goed recht.
Ik zeg alleen dat dat niet mijn manier van werken is en dat die manier van werken voor mij het 'natuurlijke' van een natuurlijke dekking af haalt omdat je dan als mens er erg mee bemoeit.
En daar ging het de TS om.

Citaat:
Dat jij dat soort dingen over mensen die je amper kent verkondigd is geen mening maar gewoon een leugen.

Ik laat me niet graag voor leugenaar uitmaken Nimber!
Plus dat ik niets zeg over mensen maar over een werkwijze.

Citaat:
Jij beweerd letterlijk (zie eerste quote) dat de enige reden is om een spantouw te gebruiken is dat de hengst en merrie afwijkend zijn.
Dat is gewoon ronduit niet waar.

Zie mijn quote eerder in dit bericht. Niet mijn woorden verdraaien aub.

Citaat:
Als dat nog steeds jouw mening is prima maar dan stookt er heel wat aan jouw mening.En dat is idd letterlijk onzinj omdat ik alleen al voor onze stalkan spreken dat het niet waar is.

Ik val in herhaling... Zie quote boven...

Citaat:
Als iknu roep dat jij jouw paarden slecht verzorgd kan dat mijn mening zijn(als voorbeeld he voor er mensen zijn die denken dat marije echt slecht is voor haar paarden) maar dat is mogelijk niet waar.
ga jij er niet tegenin dan?En hoeveel mensen die dat lezen denken dan tjee misschien heeft Nimber daarwel gelijk in?

Waar zeg ik zoiets over jou?
Misschien moet je buiten het extra lezen eens nadenken dat het niet alleen om jou draait als iemand een antwoord geeft in een topic.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:25

Als dat echt nodig is, heb je óf een merrie die geen natuurlijk gedrag vertoond óf een hengst die niet opgevoed is.zijn letterlijk jouw woorden zelfs in je post hierboven.Snap je je eigenwoorden niet?

Ik gebruik altijd een spantouw maar niet om de door jouw genoemde reden.Ik snap zowieso niet wat er natuurlijk is aan een dekking aan de hand?zie jij dat in de natuur wel gebeuren dan??

Ik gebruik een spantouw puur om veiligheids redenen. Slaat de merrie wel af en heb ik dus het spantouw echt nodig gaat de hengst weer op stal. Ook dat heeft helemaal NIETS met een onopgevoede hengst of geschifte merrie te maken.

Prima dat jij dat wel vind,maar kom niet aan dat de enige reden van gebruik van een spantouw is die jij noemt dat zijn nml leugens en imo is iemand die onwaardheden verspreid gewoon een leugenaar.

Tuurlijk mag jij jouw mening hebben maar wat jij in je eerste post beweerd is gewoon weg NIET waar. Maar prima blijf jij maar geloven dat iedereen met een spantouw een gestoorde hengst heeft of dat alle merriehouders die hun merriehouder laten dekken met spantouw een gestoorde merrie.Jouw feestje. Blijf jij fijn zwart/wit kijken ik maak me er ook niet meer druk om.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:52

Nimber schreef:
Als dat echt nodig is, heb je óf een merrie die geen natuurlijk gedrag vertoond óf een hengst die niet opgevoed is.zijn letterlijk jouw woorden zelfs in je post hierboven.Snap je je eigenwoorden niet?

Als dat echt nodig is = als een merrie echt vol uit haalt.
Gebeurt dat niet, dan doet dat touw toch niets?
Het geeft misschien een veiliger gevoel voor de hengstenhouder maar als een merrie netjes blijft staan, draagt dat touw toch niet bij aan een dekking?
Of doet bij jou een spantouw iets extra's voor de bevruchting oid?
En nogmaals, als een merrie echt vol uit haalt, is er naar mijn idee iets mis. Of niet optimaal hengstig, of hengst te ruw of merrie reageert abnormaal enz...

Citaat:
Ik gebruik altijd een spantouw maar niet om de door jouw genoemde reden.Ik snap zowieso niet wat er natuurlijk is aan een dekking aan de hand?zie jij dat in de natuur wel gebeuren dan??

Ik vind dat ook niet natuurlijk maar dat wordt wel zo genoemd en daardoor denkt de TS dat het veel natuurlijker is dan KI.
Daarom vraag ik mij af wat er natuurlijker is, KI of dekken aan de hand waarbij hulpmiddelen worden gebruikt.

Citaat:
Ik gebruik een spantouw puur om veiligheids redenen. Slaat de merrie wel af en heb ik dus het spantouw echt nodig gaat de hengst weer op stal. Ook dat heeft helemaal NIETS met een onopgevoede hengst of geschifte merrie te maken.

Dan gebruik je dat toch omdat het jou een veilig gevoel geeft?
Prima, niets mis mee, hiermee val ik alweer in herhaling.

Citaat:
Prima dat jij dat wel vind,maar kom niet aan dat de enige reden van gebruik van een spantouw is die jij noemt dat zijn nml leugens en imo is iemand die onwaardheden verspreid gewoon een leugenaar.

Wil je nu echt niet lezen wat ik schrijf?

Citaat:
Tuurlijk mag jij jouw mening hebben maar wat jij in je eerste post beweerd is gewoon weg NIET waar. Maar prima blijf jij maar geloven dat iedereen met een spantouw een gestoorde hengst heeft of dat alle merriehouders die hun merriehouder laten dekken met spantouw een gestoorde merrie.Jouw feestje. Blijf jij fijn zwart/wit kijken ik maak me er ook niet meer druk om.

Je leest nog steeds niet wat ik schrijf.
Zoveel woorden stonden er niet in die zin toch?
Wáár schrijf ik dat iedereen die met een spantouw dekt een gestoorde hengst heeft of dat het gestoorde merries zijn?
Dat schrijf ik nergens (en dat heb ik al tig keer herhaald ook).
Ik schrijf dat IK het niet nodig vind om als IK hier thuis een merrie dek met MIJN hengst, daar standaard een spantouw of wat dan ook bij te gebruiken.
Als de merrie zich normaal gedraagt en de hengst ook, gaat dat prima zonder. Merries worden er al jaren drachtig van, ook zonder touw.
Dat jij dat niet wilt doen, moet jij weten. Jouw hengst, jouw dekking.
Er zijn ook hengstenhouders die standaard de merries kluisteren en/of een praam op zetten.
Dat is ook niet mijn werkwijze.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:43

Jammer dat het topic nu meer draait om het halen van gelijk ipv het informeren van de TS. Zoveel mensen, zoveel meningen maar daardoor hoeft het toch niet gelijk zo persoonlijk te worden aangetrokken?

Is het zo moeilijk je neer te leggen dat sommige mensen een andere mening zijn toebedeeld? Iedereen zoekt zelf de hengstenhouder die bij hem past, zoals hengstenhouders de merrieshouders selecteren die bij hun werkwijze aansluit.

De mijne is in iedergeval zo min mogelijk poespas en vertrouwen op de meest elementaire drift van de paarden. Dekken en gedekt te worden. Merrie en hengst weten héél goed hoe dit moet, hebben ze geen 18+ movie voor nodig. De enige tussenkomst van de mens is om het geheel in goede en veilige banen te leiden voor paard én mens!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:58

pegassa schreef:
Jammer dat het topic nu meer draait om het halen van gelijk ipv het informeren van de TS. Zoveel mensen, zoveel meningen maar daardoor hoeft het toch niet gelijk zo persoonlijk te worden aangetrokken?

Is het zo moeilijk je neer te leggen dat sommige mensen een andere mening zijn toebedeeld? Iedereen zoekt zelf de hengstenhouder die bij hem past, zoals hengstenhouders de merrieshouders selecteren die bij hun werkwijze aansluit.

Een verschil van mening is het probleem ook niet, daar kan je een leuke discussie door krijgen.
Maar als iemand mijn woorden verdraait en mij voor leugenaar uit maakt dan wordt ik daar heel pissig om.
Dat vind ik namelijk een hele lage manier om te proberen je gelijk te halen.

Citaat:
De mijne is in iedergeval zo min mogelijk poespas en vertrouwen op de meest elementaire drift van de paarden. Dekken en gedekt te worden. Merrie en hengst weten héél goed hoe dit moet, hebben ze geen 18+ movie voor nodig. De enige tussenkomst van de mens is om het geheel in goede en veilige banen te leiden voor paard én mens!

Daar ben ik het mee eens!
Dekken en gedekt worden is voor paarden nog altijd een heel normaal iets, daar hebben ze niet zoveel hulp bij nodig...

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:26

Gelijk halen bestaat niet. Gelijk hebben wel ! Haha!

Heb nog nooit een winkel gezien waar je gelijk kunt halen.....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:33

Punt voor jou Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:33

Nieuwe ronden nieuwe kansen.......op naar de koelkast!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:11

Ludmilla schreef:
jeetje hoe moet t voor een merrie zijn als er eens mens komt die zn hand ff naar binnen steekt en de merrie later voelt dat ze drachtig is.

Zelf nog geen kinderen??? Nooit naar een gyneacoloog geweest???? Ach, als je dat eenmaal hebt meegemaakt, moet een merrie vooral niet zeuren over een mensenhandje (opvoelen gaat via de anus bij merries, bij ons vrouwen gelukkig niet) die een dracht hoopt te constateren, *LOL* Clown .
Ik heb alleen maar zeer positieve ervaring met KI, lekker thuis insemineren en geen stress met een hitsige hengst op onbekend terrein.
Mijn dierenarts verwende de merrie zelfs tijdens de inseminatie, ze genooooooot!!!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:11

Verward

Hoeveel merries heb jij?? En wie is die "idiote" dierenarts?? Hitsige hengsten mogen niet...maar hitsige dierenartsen kennlijk wel? Bizar!

Weinig professionaliteit maak ik hier uit op zowel van eigenaar als behandelend dierenarts.....

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:21

Vind dat de beslissingen van KI en natuurlijk dekken en wat het fijnst is voor merrie ook afhangen van de merrie. Zo is mijn merrie gesteld op natuurlijke dekking (twee weken nauwelijks te scheiden van de hengst) en ze heeft daarnaast een gigantische hekel aan opvoelen oid. Ze is dit jaar twee keer opgevoeld en daarna heeft ze nog diverse maanden gehad, dat we bij het tuig op doen, eigenlijk de staartriem van haar niet om mochten doen. Dan kneep ze met volle kracht dr staart tussen dr billen.

Maargoed, ken inderdaad ook wel weer andere merries die bijna doodsangsten uitstonden bij de natuurlijke dekking en voor hen is dan KI weer fijner.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:31

pegassa schreef:
:?

Hoeveel merries heb jij?? En wie is die "idiote" dierenarts?? Hitsige hengsten mogen niet...maar hitsige dierenartsen kennlijk wel? Bizar!

Weinig professionaliteit maak ik hier uit op zowel van eigenaar als behandelend dierenarts.....

Heeft NIETS met onkunde te maken of een bizarre dierenarts, maar puur met een DA die toch iets meer gevoel toont voor een merrie, Haha! . Deze betreffende merrie is een stresskikker, wordt moeilijk drachtig. We hebben een jonge hengst naast haar gezet om goed hengstig gedrag te vertonen en toén pas geinsemineerd. Dit werkte uitstekend en ze pakte het eindelijk goed op. Erg kortzichtig om direct je oordeeltje klaar te hebben...........is er maar 1 goede manier dan? Ga je niet eens experimenteren als het op de 'normale' KI-manier niet lukt?? Ik ben absoluut geen toevals- fokker maar ben erg serieus met mijn merries bezig. Tuurlijk sta je wat vreemd te kijken als de DA met zijn plan komt, maar als alle andere pogingen niet lukken nadat je je merrie al veterinair binnenstebuiten hebt laten keren en betreffende hengst niet natuurlijk dekt????

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:58

Misschien als je het gehele topic had gelezen dan had je kunnen vernemen dat een merrie die niet goed hengstig wordt héél vaak naast een hengst wordt gezet. Dat is natuurlijk gedrag tussen twee paarden nl.
Een merrie reageert op een hengst...raar maar waar?!

Het is juist het Ki gedoe waardoor een stuk van het natuurlijke gedrag wordt overgeslagen. Merrie uit stal plukken en hoppa rietje erin. Dit gaat bij vele goed, maar bij zg. probleem merries dus niet. Die hebben een sterkere impuls nodig voor een optimale ontwikkeling van het ei. Dit kan onder invloed van temperatuur, licht en of hengst zijn. Basis schooling voor iedere dierenarts én merrie houder dus. Helemaal niets nieuws onder de zon.

Maar een dierenarts die de merrie voor haar genot verder gaat opvoelen gaat mij toch echt te ver. Het dient geen enkel foktechnisch doel. Als je de merrie dan echt een plezier wilt doen laat dr dan natuurlijk dekken!

En laat dierenarts en eigenaar een leuk videootje huren voor hun eigen plezier....... ...kunnen ze er samen naar kijken.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 08:44

pegassa schreef:
Maar een dierenarts die de merrie voor haar genot verder gaat opvoelen gaat mij toch echt te ver. Het dient geen enkel foktechnisch doel. Als je de merrie dan echt een plezier wilt doen laat dr dan natuurlijk dekken!

Aha, je hebt compleet iets nieuws bedacht wat ík niet heb geschreven! Verder opvoelen???? Dat zijn jou woorden en daar ga je mij op veroordelen........... , niet netjes!
Als je goed hebt gelezen, had je ook kunnen lezen dat betreffende hengst NIET natuurlijk dekt. Ik fok niet zomaar veulens, ik fok kwalitatief zeer goed en kies dus zorgvuldig een hengst uit.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:08

Ik heb je nimmer veroordeeld op je kwaliteit van fokken. Daar kan ik niet eens over oordelen zonder je fokprodukten te hebben gezien.

Als een hengst niet natuurlijk dekt en een merrie met KI niet drachtig wordt zul je op zoek moeten naar andere alternatieven. In jouw geval is het gelukkig wel gelukt...gefeliciteerd. Het enige waar ik moeite mee heb is je opmerking dat je dierenarts je merrie "verwende" en dat zij daarvan "genoot" jullie daar de humor van inzien, maar de merrie die moeilijk met Ki drachtig wordt niet natuurlijk hebben laten dekken.....(door bijvoorbeeld een andere hengst die ook aan het fokdoel voldoet).

Ik zie liever een natuurlijk dekking dan eerder genoemde verwennerij.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:53

pegassa schreef:
Ik heb je nimmer veroordeeld op je kwaliteit van fokken. Daar kan ik niet eens over oordelen zonder je fokprodukten te hebben gezien.

Als een hengst niet natuurlijk dekt en een merrie met KI niet drachtig wordt zul je op zoek moeten naar andere alternatieven. In jouw geval is het gelukkig wel gelukt...gefeliciteerd. Het enige waar ik moeite mee heb is je opmerking dat je dierenarts je merrie "verwende" en dat zij daarvan "genoot" jullie daar de humor van inzien, maar de merrie die moeilijk met Ki drachtig wordt niet natuurlijk hebben laten dekken.....(door bijvoorbeeld een andere hengst die ook aan het fokdoel voldoet).

Ik zie liever een natuurlijk dekking dan eerder genoemde verwennerij.

Helaas zijn er geen hengsten van mijn keuze die natuurlijk dekken, anders was dat een goede uitkomst voor deze merrie geweest. Laten we er verder maar over ophouden, mijn opmerking heeft bij jou een ranzige indruk achtergelaten, maar ik kan je geruststellen, niets geks is er gebeurt, de merrie was alleen extreem gecharmeerd van een jong ventje naast haar en vertoonde prachtig hengstig gedrag.