KWPN beste stamboek(maar moet dat zo)???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:02

Excuseme schreef:
Het onterechte zit hem voor het grootste deel in het feit dat het KWPN die punten bij elkaar haalt met paarden, die rechtstreeks uit buitenlandse hengsten komen. Authentic (Guidam), Montender (Contender), Royal Kaliber (Ramiro) etc. etc. . Om over de Indoctro's, Flemminghs, Corlands nog maar te zwijgen. Nog erger dan plagiaat, bah!

Tja, dan moet je je bij de WBFSH beklagen....

Verder ben ik het met Sjuimpje en Sarabande eens: ze doen het toch nooit goed: Ze keuren te weinig buitenlandse hengsten goed en als ze dan winnen gebruiken ze te veel buitenlands bloed dus is het geen Nederlandse prestatie.. Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:16

Het is ook nooit goed...............

Als Nederland de resultaten van de hengsten niet mag meetellen, die in hun ROOTS buitenlands zijn, dan houden we niks over.
Het KWPN is juist groot geworden door gedoseerd gebruik te maken van buitenlands bloed.
Soms zijn ten onrechte goed buitenlanders niet toegelaten, en soms ten onrechte juist ook wél.............

Maar als we er van moeten uitgaan dat een hengst pas Nederlands is als zijn grootouders allemaal als KWPNner zijn geboren, dan hoeven we alleen nog maar de Geldersen mee te tellen voor de sportprestaties..............

En zelfs die Geldersen (en Groningers) zijn doordrenkt met Duits bloed......
als je zover wilt gaan kun je wel ophouden met stamboeken vergelijken.

Maar persoonlijk zegt die top 100 van de wereld me trouwens HELEMAAL NIKS. Als het KWPN er NIET ÉÉN bij had staan had me dat geen moer gescheeld. Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:19

Dan zou je lidgeld toch niet goed besteed zijn volgens mij CGJ.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:36

Zannekin schreef:
Dan zou je lidgeld toch niet goed besteed zijn volgens mij CGJ.

Ik had hier eigenlijk wel een leuk antwoord van CGJ op verwacht Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:50

sarabande schreef:
Ik had hier eigenlijk wel een leuk antwoord van CGJ op verwacht Haha!

Waarom?
Ik zie weinig aanleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:58

@Sarabande: Iets beter lezen, er staat volgens mij in mijn reactie het rijpaard kan wel wat van het Duitse karakter gebruiken.
Het Gelders paard kan de bloedvernieuwing hard gebruiken en het is van oorsprong al ontstaan uit Duitse rassen.

Anton van Lijssel heeft zelf gebruik gemaakt van Engels volbloed in zijn stam Knipoog
Ik heb zelf een merrie die bij hem gefokt is waar zowel Anblick als Krawall inzit Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:16

Ilindra schreef:
@Sarabande: Iets beter lezen, er staat volgens mij in mijn reactie het rijpaard kan wel wat van het Duitse karakter gebruiken.
Het Gelders paard kan de bloedvernieuwing hard gebruiken en het is van oorsprong al ontstaan uit Duitse rassen.

Anton van Lijssel heeft zelf gebruik gemaakt van Engels volbloed in zijn stam Knipoog
Ik heb zelf een merrie die bij hem gefokt is waar zowel Anblick als Krawall inzit Haha!

Illindra ik gun jou een prima paard en welk bloed je gebruikt om dat prima paard naar jouw smaak te creeren is helemaal aan jou.
Maar om dat Gelders te noemen, daar begrijp ik niets van.
Ik vind het volledige onzin om een soort paard Gelders te noemen dat uit Duits bloed ontstaan is.
Mijn standpunt daarin is bekend denk ik.

Door veel mensen hier wordt het gebruik van Hackney bij de tuigers en Volbloed bij de rijpaarden, verworpen, maar Duits bloed dat Gelders wordt lijkt me veel oneigelijker.

Over jouw opmerking dat Duitse rijpaardhengsten een beter karakter in brengen bij KWPN rijpaarden het volgende: KWPN rijpaarden staan internationaal bekend om hun goede karakters, het is een van de redenen dat er hier paarden gekocht worden.
Ik ken heel wat spooky Duitse paarden of uit welke fokkerij dan ook.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:22

sarabande schreef:
Door veel mensen hier wordt het gebruik van Hackney bij de tuigers en Volbloed bij de rijpaarden, verworpen, maar Duits bloed dat Gelders wordt lijkt me veel oneigelijker.

Over jouw opmerking dat Duitse rijpaardhengsten een beter karakter in brengen bij KWPN rijpaarden het volgende: KWPN rijpaarden staan internationaal bekend om hun goede karakters, het is een van de redenen dat er hier paarden gekocht worden.
Ik ken heel wat spooky Duitse paarden of uit welke fokkerij dan ook.

Idd, Duits bij Gelders lijkt mij ook niet zo'n strak plan............
Ik las een oude IDS gisteren. En daar stond ook in, van een ruiter, hoe graag hij kwpn-ers wilde hebben omdat ze een goed karakter hebben. En dat waren zuivere WPN-ers. Geen halfbloedjes.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:18

MissSisa schreef:
Idd, Duits bij Gelders lijkt mij ook niet zo'n strak plan............
Ik las een oude IDS gisteren. En daar stond ook in, van een ruiter, hoe graag hij kwpn-ers wilde hebben omdat ze een goed karakter hebben. En dat waren zuivere WPN-ers. Geen halfbloedjes.......

Wat is in vredesnaam een zuivere wpn'er Verward
Het (K)WPN bestaat pas sinds 1970 Knipoog
Misschien moeten er een paar nog maar eens de geschiedenis van het KWPN nakijken.
Afbeelding

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:52

Ilindra schreef:

Die heeft spijt............... ooooooooohhhhh dat wil je niet weten.... Bloos!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:21

Hoe zit het dan met de cavalerie paarden? In mijn familie zijn nog foto’s in bezit van familieleden van rond 1900 die in de cavalerie dienden. Op de foto’s zitten zij te paard en deze paarden zien er toch heel veel uit als Volbloeden en absoluut niet Gelders of Gronings o.i.d. Waren deze paarden nergens ingeschreven en werden deze paarden alleen maar voor het leger gebruikt en was deze fokkerij geheel gescheiden van alle overige fokkerij?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:06

http://www.cavaleriehistorie.nl/De-remontering.htm

De remontering (1814-1940)
Remonteren was het voorzien van het leger met rij- en trekdieren. Het Nederlandse Leger remonteerde uitsluitend met paarden.
Aanvankelijk (1814) geschiedde de aanschaf van paarden, 'remontes' genaamd, door middel van publieke en onderhandse aanbestedingen. Aangezien op deze wijze niet de benodigde aantallen paarden konden worden verkregen werd, om de fokkerij te stimuleren, door Koning Willem I respectievelijk in 1820 en 1822 een hengstendepot te Wolferdange in Luxemburg en één te Borculo opgericht. Door het gebrek aan animo bij de fokkers werden beide hengstendepots in 1839 opgeheven.
Nadien werd overgegaan tot het systeem van militaire commissies, welke jaarlijks op gezette tijden werden uitgezonden om tegen billijke prijzen de voor de korpsen benodigde paarden te kopen. Daarbij was bepaald dat geen paarden mochten worden aangekocht, die niet hier te lande waren gefokt.
Daar ook deze commissie het benodigde aantal paarden niet kon aanschaffen, werd opnieuw overgegaan tot aanbestedingen. Aangezien bleek, dat door aanbestedingen de beste resultaten werden verkregen, bleef deze wijze van remonteren tot 1879 bestendigd. Tijdens de mobilisatie van 1870 werden wederom enige aankopen in het binnenland verricht. De aanbestedingen bleven nog tot 1879 in zwang. De leveranciers waren Nederlandse en Duitse handelaren en het grootste deel der paarden kwam uit Hannover. Kennelijk had men de eis van het in Nederland gefokte paard laten vallen.
Langzamerhand werd de levering van paarden uit Hannover moeilijker, daar de fokkers aldaar zich gingen toeleggen op het fokken van koetspaarden. Voor de cavalerie en de rijdende artillerie, die de cavalerie overal moesten kunnen volgen, vormde dit een groot bezwaar. Daar kwam nog bij dat de prijzen steeds hoger werden en de paarden minder geschikt. In 1878 was de gemiddelde prijs reeds FL 669,= terwijl de cavalerie hoe langer hoe slechter bereden werd.
Men heeft toen getracht - bij wijze van proef - een deel van de cavaleriepaarden in Hongarije aan te schaffen en andere door aanbestedingen te verkrijgen. Deze proef slaagde niet en werd in 1881 beëindigd.
De prijzen voor de in Hongarije gekochte paarden bedroegen gemiddeld FL 530,=. De reis- en verblijfkosten van de aankoopcommissie waren hieronder niet begrepen. Van de 350 paarden die in drie jaar waren geleverd, waren vele spoedig versleten. Daar kwam nog bij dat in 1880 en 1881 de helft van de paarden uit Hongarije van het depoteskadron van het 2e Regiment Huzaren te Venlo in verband met waanblindheid moest worden verkocht. Daar ook de aanbestedingen voor de aanschaf van rijpaarden voor de cavalerie en rijdende artillerie niet meer voldeed, besloot men in Ierland te gaan kopen. De paarden voor de veldartillerie werden in Nederland aangeschaft.
http://www.cavaleriemuseum.nl/museum/ex ... breda.html

Kort voor 1900 werden op internationale hippische concoursen steevast alle overwinningen door buitenlandse ruiters behaald. Om de nationale eer te redden en de prestaties van Nederlandse ruiters en hun paard te verbeteren, moest er dus iets veranderen. Er waren voldoende ruiters met aanleg en ambitie, maar er was in Nederland te weinig gelegenheid om zich in wedstrijdverband te meten. Bovendien was onvoldoende geld beschikbaar voor de aanschaf en training van eersteklas springpaarden.Nadat in 1905 een groot internationaal concours was georganiseerd in Breda, werd besloten tot de oprichting van de Bredasche Concours Hippique Vereeniging. Het doel van deze vereniging was tweeledig. Men streefde ernaar om de paardenfokkerij te bevorderen en de paardsport, in het bijzonder de militaire, op een hoger niveau te brengen.Wedstrijden waren essentieel en daarom werd besloten om in Breda ook een jaarlijks Concours Hippique te houden. Het evenement had uitdrukkelijk een nationaal karakter. Zo werden prijzen immers onder Nederlandse ruiters verdeeld. Om zich ervan te overtuigen dat het concours aan zijn doel beantwoordde, organiseerde het bestuur eens in de vijf jaar ook een internationaal treffen. Daarmee konden de vorderingen van de Nederlandse ruiters aan buitenlandse maatstaven worden getoetst.Aan iedere eerste prijs op het nationale concours werd een ereprijs verbonden, de Beker van Breda. Op het internationale concours werd die beker niet verreden. Maar de winnaars van de vier voorgaande jaren waren wel verplicht om aan dit evenement deel te nemen en te tonen dat zij hun prijs waardig waren. Nadat het parcours was afgelegd, mochten zij dan de beker - nu als hun eigendom - in ontvangst nemen.
Het bestuur van het Concours Hippique verzocht de Burgemeester en Wethouders van Breda om deze zilveren beker namens de gemeente uit te loven. B en W adviseerden de gemeenteraad met het verzoek in te stemmen en er een bedrag van 140 gulden voor te reserveren. Gemeenteraadslid Van Hal achtte de som 'wel wat gering, vooral wanneer men in aanmerking neemt dat deze prijs vijf achtereenvolgende jaren door denzelfden deelnemer moet gewonnen worden'. Het bedrag werd uiteindelijk verhoogd tot 300 gulden.In 1907 diende het bestuur van het Concours Hippique opnieuw een aanvraag in bij de gemeente. Een van de raadsleden wees er op dat het jaar daarvoor uitdrukkelijk was gezegd dat de beker voor vijf jaar zou gelden. De voorzitter antwoordde dat de beker pas na vijf jaar in bezit van de winnaar kon komen, maar dat er eerste vier jaar een beker uitgeloofd moest worden. 'Dat wordt een heel servies', merkte gemeenteraadslid Van Keppel droogjes op.Het eerste nationale concours vond plaats op 27 mei 1906. Winnaar werd J.A. van Gellicum, Ritmeester van de Cavalerie, met zijn paard Youpla. In 1908 werd de beker gewonnen door Luitenant der Cavalerie J. Knel met Red Cap. Beide officieren verdedigden hun beker in 1910 op het internationale concours, waarna de trofeeën definitief in hun bezit kwamen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:13

Citaat:
besloot men in Ierland te gaan kopen. De paarden voor de veldartillerie werden in Nederland aangeschaft.

Als je nu ook nog even uitlegt hoe er een concours in die tijd uitzag
dan krijg je meer inzicht.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:29

Dat weet ik niet, maar ik stel me er een soort eventing parcours bij voor, een soort terrein rit.

Foto van 1932:

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:37

Citaat:
Himyar schreef:
Dat weet ik niet, maar ik stel me er een soort eventing parcours bij voor, een soort terrein rit.

Foto van 1932:

Juist een soort samengestelde wedstrijd gebaseerd op de jagt.
Alleen weggelegd voor de elitaire en geselecteerde uit de cavelarie.

Verder dien je er rekening mee te houden dat paarden gekocht werden bij het land waar men niet in oorlog was of net was geweest.

Wat dus niets van doen heeft met de kwaliteit van de paarden maar eerder met de commerciele kant.
Vandaar dat paarden ook gebrand werden om de herkomst te achterhalen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:10

Afbeelding
Afbeelding

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:52

Wat is dit????

Ceasario in betere tijden?

Haha!:D:D:D:D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:58

Citaat:
Kort voor 1900 werden op internationale hippische concoursen steevast alle overwinningen door buitenlandse ruiters behaald

Springfoto's
Is dat 1900?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:21

In 1900 zaten ze toch nog niet in de verlichte zit? Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:09

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 15:47

Ilindra schreef:
Wat is in vredesnaam een zuivere wpn'er Verward
Het (K)WPN bestaat pas sinds 1970 Knipoog
Misschien moeten er een paar nog maar eens de geschiedenis van het KWPN nakijken.
[image]

Ik bedoelde alleen maar:
Paarden die voor een groot deel uit KWPN bloed bestaan en niet met veel Duitse paarden zijn gkruist of wat dan ook.......

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:58

Gebruik van vreemd bloed is van alle tijden, men heeft nooit geschroomd buitenlands bloed te gebruiken:
http://www.szh.nl/zeldzaamhuisdier/1996/zh21406b.htm

Van Stal Gehaald no. 15 Het 'Amelander' paard
Terwijl allerlei andere landen als Groot-Brittannië (eiland Man met de staartloze kat en het Manx Loghtan schaap), Frankrijk (Ouessant schaap, Corsicaanse geit), Spanje (Mallorca rund, geit, schaap, hond en duif) verscheidene eiland-rassen hebben voortgebracht, kent Nederland alleen het Texelse schaap. Daarnaast hadden we bijna een paardenras op een eiland gehad. Tenminste als men het fokken van paarden daar langer dan de crisis van de jaren '30 had volgehouden. Het 'Amelander' paard is helaas nooit een welomschreven volwaardig paardenras geworden, desondanks treft men de voorbereidingen om een beeld voor dit type paard op het eiland te onthullen. Vanaf 1717 (en wellicht eerder) bestond er op Ameland een officiëel depot van stadhouder prins Willem V, in 1767 werd dit opgeheven. Van 1823 tot 1851 werd Ameland als dependance van de koninklijke stoeterij te Borculo gebruikt en werden de hengsten na een trip van 7 dagen hier ter dekking gestald; de merries kwamen altijd van de boeren. Doel was het verkrijgen van toppaarden voor de cavalerie. M.D. Teenstra schreef in 1854: "de Amelanders waren klein en rank van bouw met fijne benen, spitse rug en kromme kop (kromhals of Dillenburger ramsneus) en uitmuntend geschikt als rijpaard." Vervolgens moesten de Amelanders zelf de paardenfokkerij weer ter hand nemen, de beste paarden werden 'sprinkhanen' genoemd, het aankopen van een hengst gebeurde door de Boerenstand van Hollum en Ballum. In 1871 wordt het bekendste Amelander paard, Dibbels, geboren. Enige tijd later wordt de Vereniging ter Veredeling van het Paardenras op Ameland opgericht, in 1907 ontstaat een coöperatie. In 1929 wordt deze geliquideerd. Vanaf 1890 tot 1930 hebben 17 hengsten op Ameland gestaan, alleen al in 1902 dekten 3 hengsten 275 merries. "Het waren vooral hengsten van Engelsch, ook van Pruisisch, Russisch en Arabisch ras, die hunne beste deugden in de Amelanders overplantten. Dit leverde zeer goede resultaten op, zodat de Amelanders een zekere vermaardheid verkregen en enkele exemplaren zelfs voor fabelachtige prijzen werden verkocht. De lichte bodem met het minder krachtige voedsel (van de schrale duingronden) maakt dat een jong paard daar wel een jaar later volwassen wordt." Op Terschelling heeft men een soortgelijk, maar minder hoogstaand paard gefokt. (UIT: o.a. Hippos 15-9-1893 & Pollepraat nrs. 3 t/m 7 1982)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:13

MissSisa schreef:
Ik bedoelde alleen maar:
Paarden die voor een groot deel uit KWPN bloed bestaan en niet met veel Duitse paarden zijn gkruist of wat dan ook.......

Ik probeer het je nog een keer uit te leggen, het Nederlandse KWPN paard bestaat niet, het is een grote vergaarbak van allerhande rassen en types (huiswerk: wat is het verschil tussen een ras en een type ), dus ook heel veel Duits, waar het Nederlandse sportpaard sinds 1970 uit ontstaan is.
Waar denk jij dat de stamvaders als Amor 1196 Sgldt vandaan komen (een hint, hij heette eerst Heros 3788 Holstein Knipoog ).

Nog een paar: Courville NWP 1502 (=XX2327), Doruto (Trakhener), Lucky Boy (XX1834), Marco Polo 1496 NWP (Trakhener).
Dat zijn toch echt de grondleggers van het huidige KWPN en komen allemaal uit het buitenland.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:15

@Ilindra: Maar nu worden ze KWPN-ers genoemd.....
Eigenlijk wordt het KWPN gewoon een vergaarbak voor alles......

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:20

MissSisa schreef:
@Ilindra: Maar nu worden ze KWPN-ers genoemd.....
Eigenlijk wordt het KWPN gewoon een vergaarbak voor alles......

Dat is het altijd al geweest....