Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Peterina schreef:Vader draagt zwart (vanwege zijn kleur) EN vos (omdat ze moeder vos was) genen MAAR geen agouti (omdat hij zwart is en agouti maakt een genetisch zwart paard bruin) dus ... Ee aa.
Moeder draagt zwart (omdat ze bruin is) EN ?? (is vraagteken omdat we niet met 100% zekerheid kan zeggen wat ze als tweede kleure gene heeft geerfd) EN minstens een Agouti gene (omdat ze bruin is) dus ... Ee of EE met Aa of AA
= EE Aa of EE AA of Ee Aa of Ee AA
(als ze ooit een vos veulen heeft gehad dan is ze Ee)
Deze combinatie kunnen geven:
= Ee aa x EE AA
- EE Aa of Ee Aa = bruin
= Ee aa x EE Aa
- EE Aa of Ee Aa = bruin
- EE aa of Ee aa = zwart
= Ee aa x Ee Aa
- EE Aa of Ee Aa = bruin
- EE aa of Ee aa = zwart
- ee aa of ee Aa = vos
= Ee aa x Ee AA
- EE Aa of Ee Aa = bruin
- ee Aa = vos
Quirinake schreef:Bedankt zeg, maar dat vraagteken..Hoe zou ik dat moeten kunnen invullen? Wat moet je daarvoor weten? Ze heeft iig nog geen veulen gehad.
Kun je ook concreet zijn wat de kansen zijn op bruin of zwart want aan die e's en de a's kan ik niet zo heel goed aan uit![]()
Alikesflame schreef:is donkerbruin domianant over gewoon bruin? ik nl. uit te zoeken hoe mijn paard d'r genen zitten![]()
Kartoga en Towerfee hebben beide vos kinderen gekregen.
Pioen staat er 2 keer in is dus ook het zelfde paard.
als je meer wilt weten vraag. Ik wil dus weten wat voor genen er in mijn paard kunnen zitten.
Peterina schreef:De vraagteken: tweede kleur gene is zwart E of vos e maar dit weten wij niet. Je kan een DNA test laten doen en dan kom je de 'E' en 'A' stand te weten. Je kan ook proberen via afstamming (ouders) dit te achterhalen.
Is een van haar ouders vos = e;
is een van haar ouders zwart = E (misschien e) en zeker a;
is een van haar ouders bruin = E of e en A of a ... alles dus.
Omdat ze nooit een veulen heeft gehad, bijvoorbeeld een vos dan weet je 'e' of een zwart veulen dan weet je 'E' en 'a', is het echt alleen maar gissen zonder DNA testing.
Eerste combinatie : 100% bruin
tweede combinatie : 50% bruin en 50% zwart (ligt aan het erven van het 'A'-tje .. die bepaald bruin of zwart)
derde combinatie : 25% kans op een vos veulen; van de andere 75% is er 50% kans op een bruin veulen dus 37.5% zwart en 37.5% bruin.
vierde combinatie : 75% bruin, 25% vos
Maar eumh over die ouders... De vader is dus donkerbruin.. en de moeder zal waarschijnlijk bruin zijn zoals zij zelf...Want de vader van haar moeder is ook bruin zoals zijzelf. Dus zal het waarschijnlijk ook bruin geweest zijn.. Dus gewone bruine moeder en donkerbruine vader
Ik hoop dat je hier wat met bent en uiteraard héél erg bedankt voor al die moeite die je erin steekt
Alikesflame schreef:weet je ook hoe het zit met schimmel met de e en a?
biek schreef:Mijn gelderse merrie is een vos en heeft een zwarte vader en moeder.
Ze heeft nu een zwart hengstveulen van OO Seven.
Gulpje schreef::o? Sabino Gene? Qu'est-ce que c'est?