Zouden jullie fokken met deze merrie (v. Uniform)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:23

sarabande schreef:
EV geeft, zoals al veel eerder aangetoont elasticiteit, moed en uithoudingsvermogen, het model hangt sterk af van de aanparing. Al in eerdere discussies zijn jouw vooroordelen uitgebreid weerlegd.

Iets anders is als je gewoon zegt dit is mijn mening, maar of deze TS daar veel aan heeft betwijfel ik. Zo als je elders zelf zegt men moet kijken wie wat zegt.

Wellicht vind jij mijn vermeende vooroordelen weerlegd, ik weet nog niet of ik vind dat jij (of wie dan ook weerleggen wilde) gelijk hebt.

Maar goed; ik VIND meer dan 25% EV in een rijpaard puur onwenselijk.
Ik VIND dat gezondheidsproblemen ontstaan door gebouwd zijn op de voorhand. Ik VIND die modern afgedraaide kontjes niet kunnen schakelen in het bekken, ik VIND iets plattere kruizen veel functioneler.

Ik VIND overigens ook dat het gedeelte wat ik vet heb gekopieerd uit jouw citaat, typerend is voor jouw manier van reageren. Waar de TS wat aan heeft, mag hij/zij toch immers lekker helemaal zelf weten, of niet dan? Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:34

Wat ik bedoelde is dat TS weinig heeft aan het gekissebis over een bepaalde voorkeur van iemand. En met name wanneer de uitgesproken mening voor de EV weer ter tafel komt levert dat eindeloze discussies op.
Daar heeft TS weinig aan, lijkt mij.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:51

GertJan schreef:
Als Rubiquil al iel is, wat moet UB40 dan zijn?

Rubiquil doet iel aan. UB-40 is een hengst met massa en beweging( geweldig paard Kwijl ).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:51

Anders wil ik ook wel even bellen, moet ik alleen weten waar ik ze heen moet sturen....

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 19:28

Niet zo heel scherp en duidelijk, maar hier een paar foto's waar haar moeder op staat. Vind het trouwens leuk dat ik zoveel reacties krijg en van iedereen een mening hoor, ook al zijn deze heel verschillend.
Afbeelding
Afbeelding
Voor zover ik kan zien is moeder dus ook niet het rankste type.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:45

Ik neem aan dat het die witte merrie is Lachen.
Beetje moeilijk te zien, het lijkt mij op de eerste foto dat ze een groot hoofd/oren heeft. Op de tweede foto vind ik haar een normaal (misschien naar huidige maatstaven beetje ouderwets) model hebben. Of misschien ik wel gewoon gewend aan mijn eigen tank Bloos Maar echt super ouderwets vind ik het zelf niet. Zou echter wel Rubi laten staan, vanwege Eros. Is het veulen op de foto jouw merrie?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:01

Als ik de merrie zie lopen (eh... op de foto dan..) zou ik eerder de voorhand willen verbeteren dan de achterhand, dus een hengst kiezen die een meer vertikaal geplaatste, lange hals en een wat langere, schuine schouder vererft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:13

Volgens mij is moeders eerder het barokke model dan een EV.
Schimmel komt ook weinig voor bij EV. Kontje van moeders lijkt me minder plat als die van haar kind.

Maar het is absoluut een grote gok als je verder niets van de merrielijn weet. Een eigen veulentje fokken is duur, maar wel heel leuk.
Kijk uit naar een bewezen hengst, liefst waarvan de hengst in combi met Uniform bloed eerder succesvol was. en dan nog is het een gok Haha!
Veel plezier!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:38

Ik kan het me best voorstellen dat het je leuk lijkt om een veulen uit je eigen paard te fokken, maar ik zou het niet doen.
Ik zou liever een merrie met een goed papier kopen en daar eventueel mee gaan fokken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:39

Sammie schreef:
Ik neem aan dat het die witte merrie is Lachen.
Beetje moeilijk te zien, het lijkt mij op de eerste foto dat ze een groot hoofd/oren heeft. Op de tweede foto vind ik haar een normaal (misschien naar huidige maatstaven beetje ouderwets) model hebben. Of misschien ik wel gewoon gewend aan mijn eigen tank Bloos Maar echt super ouderwets vind ik het zelf niet. Zou echter wel Rubi laten staan, vanwege Eros. Is het veulen op de foto jouw merrie?

Ja, het veulentje is mijn paardje toen ze nog lief klein en onschuldig was. De witte merrie is inderdaad haar mamma. Foto's heb ik van haar fokker gekregen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:22

Sjuimpje schreef:
Desiree,
ze vraagt om meningen en dus geef ik die, waarom zou dat flauw zijn?

Het is de manier waarop je het brengt.
Het is heel goed van je, dat je haar wijst op het feit dat kopen goedkoper is dan fokken en opfokken. Dit is namelijk inderdaad waar. MAar ze vraagt om advies WELKE hengst. En dan zou je een sugestie kunnen doen. En dan zou je haar vervolgens nog even erop kunnen wijzen dat ze wel even stil moet staan bij het feit dat kopen goedkoper is dan fokken etc. Opbouwende kritiek noemen ze dat.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:33

MissSisa schreef:
Tuurlijk met elk paard kun je fokken............
Maar je paard mag iets meer bespiering en hals hebben dus het moet wel een een tjahhhhh ik kom niet meer op het woord(groot, waardere....)
Ik dacht aan UB-40(v. Olivi).

ja,maar ze wil niet vermeerderen.
ik weet het niet.
ik ben sowieso niet uniform-achtig,en ik vind dat je heel goed moet letten dat je de merrie op alle fronten verbeterd:de bouw,het karakter en het bewegen.
op de draf foto vind ik haar heel erg kort lijken.
als jij zegt dat ze voldoende tact heeft geloof ik dat,maar er moet ook ruimte komen.
en ze is pas 4,het is moeilijk te zeggen hoe ze uitgroeit.
ik zou voor een bewezen hengst kiezen,en het liefst binnen het kwpn stamboek,ivm rommelige stamboom.(voor eventuele verkoop als het veulen niet voldoet)
tja,en welke hengst je dan moet gaan kiezen,ik durf het niet te zeggen.
veel succes!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:40

timilon schreef:
ja,maar ze wil niet vermeerderen.
ik weet het niet.
ik ben sowieso niet uniform-achtig,en ik vind dat je heel goed moet letten dat je de merrie op alle fronten verbeterd:de bouw,het karakter en het bewegen.
op de draf foto vind ik haar heel erg kort lijken.
als jij zegt dat ze voldoende tact heeft geloof ik dat,maar er moet ook ruimte komen.
en ze is pas 4,het is moeilijk te zeggen hoe ze uitgroeit.
ik zou voor een bewezen hengst kiezen,en het liefst binnen het kwpn stamboek,ivm rommelige stamboom.(voor eventuele verkoop als het veulen niet voldoet)
tja,en welke hengst je dan moet gaan kiezen,ik durf het niet te zeggen.
veel succes!

Dat kort in de gangen op de foto kan wel kloppen. Ze is zowiezo niet superruim, maar nog geen week na het maken van deze foto ben ik naar Utrecht gegaan en bleek ze een dubbele zware peesblessure aan haar linkervoorbeen te hebben. Een gat in de tussenpees en de oppervlakkige buigpees voor meer dan de helft beschadigd. Daar heeft ze dus al een tijdje mee gelopen en zich dus behoorlijk vast gezet in haar lijf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:48

Ik ken iemand die een uniform had, beetje ouderwets degelijk type. Liep goed maar niet bijzonder. Daar had zij de hengst Flemmingh bij gehaald, en daar is me toch een mooi beest uitgekomen! En lopen dat ie kan! Bleek toch een goede fokmerrie te zijn!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:21

hier heb ik ook nog een mooie hengst kroonjuweel.
hier heb je info.

kleur:vos
stokmaat: 1.73
eigenaar: Jan van Kooten en Dressuurhof J&A
Fokker: G.J. Vervoorn
v. Belisar
m. Charites; ster; pref; prest
m.v. Roemer; pref

De vader van Kroonjuweel is de hengst Belisar, al jaren een begrip onder de dressuurliefhebbers. Aan zijn vele nakomelingen in de topsport heeft Belisar zijn hoge waardering op de dressuurindex te danken.

De moeder van Kroonjuweel is de merrie Charites. Zij stamt af van de fenomeen op het gebied van de dressuurpaarden vererving, namelijk de preferente hengst Roemer. Zij zelf is ster, preferent, prestatie en staat met 208 punten bovenaan in de fokwaarden overzicht discipline Dressuur.
Kroonjuweel is een hengst met bijzonder veel ras en hardheid, en wordt geprezen om zijn kracht en souplesse.

Dat de kruising Belisar x Roemer een schot in de roos was, blijkt nu in zijn prestaties onder Alexander de Meij op ZZL niveau. Inmiddels staat Kroonjuweel zelf in de top 3 van de Dressuurindex.

Kroonjuweel laat zich goed bewerken en geeft het gevoel van een fijn sensible dressuurpaard met perspectief

Kroonjuweel staat ter dekking en training bij Dressuurhof J&A

kijk op www.dressuurhof.nl

Afbeelding

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:55

Desiree,
de topicstartster begon zo:
Twinklebel schreef:
Mijn vierjarige merrie, vader Uniform, afstamming moeder onbekend (import uit Engeland), ingeschreven bij het KWPN in het b-register is misschien door een peesblessure, als gevolg van een ongeluk, niet meer geschikt als rijpaard. Ik zit er nu over te twijfelen met haar te gaan fokken. Ik geef eerlijk toe, ik heb hier niet zoveel verstand van, en wil graag de mening van fokkers en kenners weten. Als ik met deze merrie zou fokken, zou daar dan een leuk sportpaardje uit kunnen komen, of ben ik dan alleen aan het vermeerderen. Dat is namelijk absoluut niet mijn bedoeling.

En ik heb daar op ingehaakt, moet ik dan ook maar een stel hengsten noemen en haar zo op het verkeerde been zetten?
Ik denk dat ze tot een betere beslissing komt als ze voors èn tegens leest, wat voor besluit ze ook mag nemen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 01:13

Desiree schreef:
Het is heel goed van je, dat je haar wijst op het feit dat kopen goedkoper is dan fokken en opfokken. Dit is namelijk inderdaad waar. MAar ze vraagt om advies WELKE hengst. En dan zou je een sugestie kunnen doen. En dan zou je haar vervolgens nog even erop kunnen wijzen dat ze wel even stil moet staan bij het feit dat kopen goedkoper is dan fokken etc. Opbouwende kritiek noemen ze dat.

Voor opbouwende kritiek OK dan! OK dan! Desalnietemin mag iedereen zijn mening hier natuurlijk zeggen. Als het maar opbouwend is vind ik (maar goed dat is off-topic)

Ik denk dat je bij deze merrie moet letten op de lengte. Er mag naar mijn mening iets meer rek in. Zoals bij alle Uniforms vind ik dat je erg moet letten op het elastische, zowel in achterbeen- als voorbeengebruik. Een paard moet immers gummi hebben vind ik. En dat missen de Uniforms weleens vind ik. Ook bijvoorbeeld een knietje in het voorbeen. Ik ga geen hengsten opnoemen. Waarom? Ik ken je merrie niet. Het is beter dat je rekening kan houden met bepaalde punten. Die ik dan geef aan de hand van ervaringen die ik gehad heb met Uniform nakomelingen. Van daaruit kan je misschien zelf een hengst vinden.

Je moet maar eens in mijn profiel kijken. Uniform nakomelingen zat Haha! Haha!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 03:20

Jan_VT schreef:
Voor opbouwende kritiek OK dan! OK dan! Desalnietemin mag iedereen zijn mening hier natuurlijk zeggen. Als het maar opbouwend is vind ik (maar goed dat is off-topic)

Ik denk dat je bij deze merrie moet letten op de lengte. Er mag naar mijn mening iets meer rek in. Zoals bij alle Uniforms vind ik dat je erg moet letten op het elastische, zowel in achterbeen- als voorbeengebruik. Een paard moet immers gummi hebben vind ik. En dat missen de Uniforms weleens vind ik. Ook bijvoorbeeld een knietje in het voorbeen. Ik ga geen hengsten opnoemen. Waarom? Ik ken je merrie niet. Het is beter dat je rekening kan houden met bepaalde punten. Die ik dan geef aan de hand van ervaringen die ik gehad heb met Uniform nakomelingen. Van daaruit kan je misschien zelf een hengst vinden.

Je moet maar eens in mijn profiel kijken. Uniform nakomelingen zat Haha! Haha!

mee eens, tis zowiezo moeilijk om op een forum tot een conclusie te komen, leuk om verschillende meningen te horen hoor, maar vele komen uit andere hoeken, en uh ook een aantal die denken dat ze verstand hebben van een paard, een hengst, een topper is leuk, maar zegt niet veel over nakomelingen, zeker niet bij een merrie met onbekende moederlijn, zoek een hengst waar je de achtergrond van weet, die de dingen waar jou paard iets in mist, zeker heeft... ik ben zeker niet tegen een jonge hengst ,zonder bewezen nakomelingen , te gebruiken, mits de achtergrond van die hengst wel aansluit bij een merrie, en dan nog blijft het een "gok"

succes

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:42

Ik sluit me bij Sjuimpje aan. Je moet je nog eens goed afvragen of je echt wilt fokken met deze merrie. De kosten om een veulen te fokken zijn enorm. En zo op de foto's gezien, gaat het om een merrie die nogal op de kop gebouwd is, een strakke rug heeft, en over weinig buiging in het a.b. beschikt. Bovendien is ze geblesseerd geraakt na een minimale belasting (in hoeverre is dat erfelijk?) Daarbij komt nog een keer dat ze uit een onbekende moederlijn komt. De hengst moet wel enorm verbeteren op de merrie, wil je er een verkoopbaar en acceptabel sportpaard meefokken. In jouw geval zou ik het geld wat je kwijt bent aan de dekking, veterinaire kosten en opfok opsparen en een goed gebouwd veulen uit een prestatiestam terugkopen. Een goede kost in het onderhoud net zo veel als een slechte, dus dan maar liever een goede op stal...

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:56

Desiree schreef:

Ik zie toch duidelijk als titel van dit topic: "zouden jullie fokken met deze merrie? (v. Uniform)" Verward

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:32

Dees schreef:
Volgens mij is moeders eerder het barokke model dan een EV.
Schimmel komt ook weinig voor bij EV. Kontje van moeders lijkt me minder plat als die van haar kind.

Maar het is absoluut een grote gok als je verder niets van de merrielijn weet. Een eigen veulentje fokken is duur, maar wel heel leuk.
Kijk uit naar een bewezen hengst, liefst waarvan de hengst in combi met Uniform bloed eerder succesvol was. en dan nog is het een gok Haha!
Veel plezier!

De moeder lijkt wel een klassiek hunter type en is dan waarschijnlijk Iers/Engels volbloed x Irish Draught. Afgaande op de foto, zou iets meer maat wel wenselijk zijn, maar of je nu aan het type zoveel moet versleutelen?

Je zou je overigens eerst kunnen afvragen of dracht wel bevordelijk is bij een dergelijke zware peesblessure.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 19:02

Esprietje schreef:
Bovendien is ze geblesseerd geraakt na een minimale belasting (in hoeverre is dat erfelijk?)

De blessure is opgelopen door een ongeluk (draadwond door waarschijnlijk visdraad) in de wei. Dit leek mee te vallen, maar bleek na een jaar toch erger dan ingeschat (zie mijn profiel). Heeft dus niets met de belasting te maken, is al ontstaan voordat het paard onder het zadel was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:24

Vrolijk gebeuren hierzo, is iedereen hier met de perfecte merrie begonnen? En wat versta je onder sportpaard? Daar heb je diverse defenities van.

Het enige wat ik je mee wil geven, is dat je moet uitkijken met het kijken naar: Merrie heeft een lange rug, dus ik gebruik een hengst die wat beknopter is, dat werkt namelijk vaak voor geen meter.
Probeer de goede punten van je merrie te verankeren, en de slechte punten te verbeteren. Maar 1+1= 2 gaat niet geheel op in fokkerij land.

Succes!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 23:37

Ehm, ik geloof dat het hier en daar niet meer over mijn paard gaat (hier en daar ook wel)? Misschien weer even ontopic. Want ik vind de verschillende meningen best interessant zonder dat jullie elkaar afmaken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:29

Twinklebel schreef:
Ehm, ik geloof dat het hier en daar niet meer over mijn paard gaat (hier en daar ook wel)? Misschien weer even ontopic. Want ik vind de verschillende meningen best interessant zonder dat jullie elkaar afmaken.