Wat kan een veulen op 8 maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:04

thiry schreef:
Dan zou ik als ik jou was eens gaan kijken bij sommige bedrijven die paarden zadelmak maken of opleren.Zeg NIET dat ze allemaal zo zijn,maar er zijn er.Denk je echt dat die zo zachtzinnig zijn met een dwars paard.Heb wel wat anders gezien!

Hoeveel paarden moeten er volgens jou dan gebroken worden? Niet ieder paard is moeilijk zadelmak te maken! Niet ieder paard is dwars,... Wat Gijsenkim zegt, de meest dwarse paarden zijn die die teveel in de hand zijn geweest als jong dier!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:19

Ik heb mijn veulen ook alles al geleerd wat hij later te wachten staat. Behalve het rijden dan. Meestal speelt hij in de groep met zijn maatjes buiten. Maar zo af en toe doe ik is wat anders dan alleen poetsen en tuttebellen. Ff rond wandelen met een zadeltje op zijn rug of dekje, dekentje een andere keer doe ik wat om zijn benen zoals beenbeschermers of een singeltje met een bandage achter zijn billen. Leren longeren, hoofdstelletje aan enz... Niet om zwaar lichamelijk te trainen maar ff wennen en er mee rond wandelen eraf halen en vervolgens ff laten dollen in de bak. Hij heeft het prima naar zijn zin en is inmiddels een hele brave 2.5 jarige.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 19:02

Wat leuk zeg!
Dat is wat ik ook hoop te bereiken met mijn veulens.Dat bewijst dat niet alle veulens die veel in de hand geweest zijn later niet te benaderen zijn.Bedankt voor je info.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 07:50

gijsenkim schreef:
De paarden die bij een trainingsstal staan, zijn over het algemeen paarden die wat lastiger zadelmak te maken zijn......... hoofdzakelijk paarden die teveel in handen zijn geweest.

Nou, bij de africhtingsstal waar ik vaak kom is dat toch echt niet zo. Komen zeer veel paarden, en de lastigste paarden zijn de paarden waar nu net niks mee is gedaan. Veel van die beesten zijn levensgevaarlijk.

En daar komen echt niet alleen paarden die lastiger zadelmak te maken zijn. Ik heb daar mijn eigen merrie ook naar toe gebracht, terwijl zij helemaal niet lastig is. Er zijn ook veel mensen die het inrijden liever aan een professional over laten om het paard de beste opleiding te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:06

Ik weet niet op welke africhtingsstal jij dan rondloopt, maar de afgelopen 20 jaar is mijn ervaring dus compleet andersom. De paarden waar niks mee gedaan is zijn het makkelijks in de omgang EN het makkelijkst zadelmak te maken.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:38

Citaat:
De paarden waar niks mee gedaan is zijn het makkelijks in de omgang EN het makkelijkst zadelmak te maken.

dan is er toch is fout gegaan in de opvoeding? Kim heeft gelijk dat als een paard iets fout is aangewend, dan krijg je dat er moeilijk uit. Kent een paard helemaal niets, dan heeft het ook nog niet wat fouts aangeleerd en kan er gelijk correct worden opgetreden.

Sommigen gaan een paard longeren op 2 jarige leeftijd, of net voor het zadelmak maken. Als daar al iets is fout gegaan, krijg je met zadelmak maken enorme problemen. En inderdaad ja, blijf er dan maar van af....., tenzij je een behoorlijke kennis hebt van het africhten.

Leschem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:55

Nu ben ik weer mn berichtje kwijt dat ik al geschreven had maar goed. Mijn veulentje van 7,5 maand kan nu voetjes geven, aan het halster met je mee lopen, op de weg lopen zonder van auto's te schrikken. De vorige eigenaresse had haar al aan deze dingen gewend.
Ook vindt ze de trailer niet zo eng meer maar echt vrienden zijn ze niet.

Ik wil trouwens niemand voor de voeten lopen hoor, met zijn of haar opvoeding, maar is kopstuk en singel enzo niet wat vroeg? Verward
Greetz Nadine

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:58

In het eerste half jaar is het de bedoeling dat je je veulen de meeste basisdingen leert; vast staan, aanrakingen accepteren, hoeven krabben, meelopen aan het halster, dat soort dingen. Mijn paardje van inmiddels bijna 1 jaar en 9 maanden kan dat en weinig meer. Ze heeft de mens beter leren kennen de afgelopen tijd, waardoor ze wat minder schichtig is. Verder heb ik geoefend met halster over de oren doen, oren knippen, meedraven aan de hand, om gaan bij druk, de beentjes zijn 1x gewassen (noodgedwongen ivm mok) en dat is het geloof ik wel.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:11

Mijn 8 maanden oud veulen is al zadelmak.. Haha!
Afbeelding

En dat zadel heeft er welgeteld 10 sec. opgelegen voor de foto.. Verder kan ze vaststaan (korte tijd) en voetje geven (krab ze niet uit, ze staat nooit op stal). En wat ze heel goed kan is spelen met haar vriendje..

Ik weet niet in welke hoeveelheid jij het doet met je veulen. Een keer bandages om kan best.. Doe je het elke week, dan is het een beetje nutteloos..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:21

Mariska... Hoe kun je?? Dit vraagt om problemen op bokt Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:22

griebels schreef:
Mariska... Hoe kun je?? Dit vraagt om problemen op bokt Haha!
Hit me Hit me... ~~}> Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:25

Deze foto heb ik al eens eerder gezien van jou. Lachen
Ik heb 1x een dekje proberen op te leggen bij mijn paardje, dat vond ze niks. Ik ga het binnenkort weer eens proberen met een handdoekje.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:48

Ik kan een alles (wassen, vastzetten, meelopen, achterwaarts, deken, boven haar hoogte gaan staan, haar manen bij de oren knippen etc etc) doen met mijn jaarling behalve een bitje en zadel heeft ze nog niet opgehad (dekensingel wel). Longeren begin ik nog niet aan, vind ik haar te jong voor. Ho = ho, dat betekend dat ze geen enkele voet meer mag verzetten. Dit allemaal omdat ik haar aan het klaarmaken was voor de amateurkeuring (arabieren). Echter staat het nu op een laag pitje ivm haar beenblessure.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:33

Ik hoorde laatst ook via via van iemand, die echt voor haar vak in de paarden zit, dat ze haar jaarling af en toe longeert. Nou dat vind ik echt not done.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:08

het ras is wel zeer bepalend of je deze dingen wel of niet kunt doen. Ik denk dat dit veulen er zich weinig van aan trekt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:39

gijsenkim schreef:
Ik weet niet op welke africhtingsstal jij dan rondloopt, maar de afgelopen 20 jaar is mijn ervaring dus compleet andersom. De paarden waar niks mee gedaan is zijn het makkelijks in de omgang EN het makkelijkst zadelmak te maken.

Een handels-en africhtingsstal in de wat duurdere paarden, voornamelijk springpaarden. Een hele goede stal, en daar worden de paarden heel makkelijk en vriendelijk afgericht, en lopen ze niet als ze 3 a 4 maanden onder het zadel zijn aan een bijzet-slofteugel.........

sorry, maar ik heb in je profiel gekeken en ik begin vroeg met paarden, maar zo lopen ze er bij ons dus niet bij! Als je op zo'nmanier te werk gaat snap ik waarom je er geen problemen mee hebt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:02

Neonlight schreef:
Een handels-en africhtingsstal in de wat duurdere paarden, voornamelijk springpaarden. Een hele goede stal, en daar worden de paarden heel makkelijk en vriendelijk afgericht, en lopen ze niet als ze 3 a 4 maanden onder het zadel zijn aan een bijzet-slofteugel.........

sorry, maar ik heb in je profiel gekeken en ik begin vroeg met paarden, maar zo lopen ze er bij ons dus niet bij! Als je op zo'nmanier te werk gaat snap ik waarom je er geen problemen mee hebt.

Volgens mij hangt die slof er op alle foto's als een waslijn bij, dus ik denk dat je te snel conclusies trekt, maar goed, dat is een andere discussie.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:42

Het eerste jaar leer je een veulen gewoon, voetje geven, vast staan, langs je lopen, aan verkeer laten wennen (dus aan een auto en fiets, geen tochten van een half uur) en jou en andere mensen accepteren.
Laat daarna je veulen lekker veulen blijven en tot zijn 2de lekker laten spelen, en op zijn 3de pas gaan beleren'.

Waarom moet een veulen al gewend zijn met bandages en een singel Scheve mond
Een baby leer je toch ook al niet autorijden, dat komt later allemaal wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:36

Neonlight schreef:

Jammer dat jij je profiel niet ingevuld heb Haha! Haha! Haha!

Eens kijken ik was 16 toen begon ik bij John Janssen te werken, een handelsstal in de betere sportpaarden... deel van mijn werk was het zadelmak maken van het jonge spul... ik ben nu 35 dus dat euh 19! jaar geleden... na daar 5 jaar gewerkt te hebben ben ik een jaar naar Amerika gegaan, daarna weer terug bij John. tot mijn 24 ste heb ik bij Janssen gereden, Toen een half jaar bij Nadine Capellman (je weet wel die van het Duitse Olympische team) Toen bij Theo Pauw een tijd gewerkt En bij Bob rademakers..... er even een jaartje of anderhalf tussen uitgeweest omdat er een kindje kwam... en weer begonnen bij Henk den Boer....... en van daaruit voor mezelf begonnen.......

Maar ik denk inderdaad dat ik het helemaal verkeerd doe

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:51

Slapen

Ik zeg niet dat jij het verkeerd doet met inrijden, ik zeg alleen maar dat een paard waar vroeg van alles mee is gedaan helemaal niet lastig hoeft te zijn.

Tja, en ik heb inderdaad mijn profiel niet ingevuld. Wat wil je weten? Dat ik vanaf mijn 7de rijdt, vanaf 12 op een eigen pony, met 17 op een paard ben overgestapt, en daar op mijn 19de mee gestopt ben? En op mijn 29ste een jaarling heb gekocht, en nu ik 31 ben weer net een paar maandjes rijdt? O ja, vanaf 16 ben ik wel overactief in de aangespannen sport, hackney's.
Of wil je weten dat ik bij ASML werkzaam ben? Geen paardjes, lithografische machines die chips maken. Niet echt interessant dacht ik.

Nee, voor mij geen gepoch over N. Capellman, als je iets over mijn behaalde resultaten wilt weten moet je maar even de KNHS bellen, ben daar wel bekend. Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:57

Neonlight schreef:
. Een hele goede stal, en daar worden de paarden heel makkelijk en vriendelijk afgericht, en lopen ze niet als ze 3 a 4 maanden onder het zadel zijn aan een bijzet-slofteugel.........

Het gaat mij om deze zinnen, Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben, ik rij vreemde en jonge paarden met helm, BP EN Slof...

Alleen iemand die weinig kijk heeft op het rijtechnische vlak zou commentaar kunnen hebben op het slofgebruik, en zo iemand is nou niet echt de persoon die mij terecht moet gaan wijzen
[HAW] Update Tiesto

dit is hetzelfde paard maar dan als hij wat safer te rijden is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:54

En het gaat er mij om dat wij safe met een paard kunnen rijden die vroeg in de hand is geweest, waar vanalles al mee gedaan is, zonder er een slof aan te moeten hangen. Oftewel, dankzij de voorgeschiedenis van de paarden zijn wij al direct "safe".
Geloof best dat je goed met paarden bezig bent, kan ik zo hier vanuit een stoel niet beoordelen.

Wat ik nog wel even wil vragen, wat is BP? Verward Weet het echt niet en kan het ook niet uit de zin afleiden. Enige waar ik op kom is Brittish Patrol, en dat zul je zeker niet gebruiken! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:06

Haha! Haha! Bodyprotector Haha! ... Mijn lijf is niet meer zo soepel als toen ik 16 was en heeft wat meer bescherming nodig Haha!

Dat is ook denk ik het grote verschil.......... meestal als ik voor de eerste keer op een paard ga zitten ken ik het dier 5 minuten.... en das best wel eens lastig, vooral als eigenaren de voorgeschiedenis iets anders voordoen als dat deze geweest is........... helaas kom je dat nog wel eens tegen.

Met dit betreffende paard is alles altijd goed gegaan, geen problemen behalve zijn Tiestaans kwartiertje.... Hij is ook al een dikke paar maanden slof af. Gewoonweg omdat hij nu stout kan zijn, maar voor mij controleerbaar.

Ik ben gewoon een ouwe taart, die zuinig is op haar lijf en leven

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:19

Ik heb ooit een Haflinger gehad waar wij toen ook mee fokte en het eerste veulen heb ik zelf opgevoed, Twister, ik heb haar als veulen al een licht zadel opgelegd (zonder singel), ging redelijk vaak met haar langs de weg (ik woonde ook wel in de perfecte omgeving daarvoor), borstelen & hoeven ook al vanaf het begin... Ik heb nog nooit zo'n makkelijk en lief paard mee gemaakt, echt niet! Het is echt totaal niet fout om aan een veulen/enter/twenter te zitten. Jullie overdrijven echt!

Longeren is ook een verhaal appart, daar ben ik het ook niet echt mee eens maar daar zitten ook voor en na's aan... Ik heb nu zelf een twee en een half jarige en die longeer ik nu sinds kort 2/3 keer per week kort. Meer dan genoeg, niet voor de conditie maar zodat ze voor me wil werken en zich laat leiden dus voor de gehoorzaamheid.

Als je per dag 10 minuten bezig bent met je veulen en er ook consequent voor bent, dus dat het je niet gaat domineren, is het meer dan genoeg...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:10

Mijn veulentje is zeer angstig van aard dus ik doe eigenlijk heel erg weinig met haar.
Ze hoeft van mij niks te doen, mag elke dag lekker spelen met leeftijdsgenootjes, wordt geknuffeld en we zijn er hard mee bezig om haar vertrouwen te winnen.
Borstel haar af en toe maar dat vind ze dus echt helemaal niks.
En loop heel af en toe een heel klein stukje met haar aan de hand.
Ik overhaast dus niks en laat haar lekker veulen zijn, ik heb nog jaren de tijd om haar dingen te leren.
Oja mijn veulen is nu 8 maanden.

Groetjes Esme