Herzruf trakehnerhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:58

Wat Zep schrijft is precies wat ik bedoel, zij vat het in de juiste woorden. OK dan!

Zep schreef:
Ik vind het, om bij het topic te blijven, grappig dat het vooral de mensen zijn die er niet opzitten, of die recreatief rijden, die zo enthouasiast zijn over Traks. De meeste (prof) ruiters die je spreekt zijn er minder over.

Dit viel me ook al op, dat de fokkers zo enthousiast zijn over paarden waar ruiters veel minder over praten. Niet alleen in dit topic, maar ik zie een algemene tendens op [FA] dat fokkers de mening van ruiters afdoen als mensen die er niets van weten en die er niets over moeten zeggen want ze fokken zelf niet. Terwijl die fokkers van rijpaarden toch uiteindelijk fokken voor de ruiters, of het moet alleen over keuringspaarden gaan.

Sarabande: ik hèb Ictenos gezien vóórdat ie bij Anky kwam èn ik heb hem op het WK gezien. Waarschijnlijk zien we het vanaf volgend jaar vanzelf.....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:00

Zannekin schreef:
Ik zou ook niet zeggen dat er nu meer traks naar recreanten gaan dan naar topruiters, verhoudingsgewijs van het totaal aantal gefokte paarden. (Ik vraag me nog altijd af bv wat een Holger Hetzel als prof springruiter bezielt om telkens naar zuivere traks te gaan zoeken.)

Als je het internationaal bekijkt rijden de meeste presterende! prof dressuurruiters op Hannoveranen. Dus wat moet je dan concluderen? Dat die het meest rittig zijn, makkelijker? Ik zou het niet weten.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 09-12-04 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:08

Aimee schreef:
Sarabande: ik hèb Ictenos gezien vóórdat ie bij Anky kwam èn ik heb hem op het WK gezien. Waarschijnlijk zien we het vanaf volgend jaar vanzelf.....

Dus je bent het met mij eens Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:18

sarabande schreef:
Dus je bent het met mij eens Knipoog

Ik ben het in die zin met je eens dat Ictenos als jong paard een hele beste was, maar ik denk ook dat het een paard is dat afhaakt als het laatste van hem wordt gevraagd. Er zijn echter ruiters die dat soort paarden aan de praat krijgen en in dat geval is het vast en zeker een geschikt LT-paard.
Anky neemt die moeite echter niet, die gaat voor 100 % en anders niet. Nogal logisch dat er bij hun een flink aantal jonge paarden binnen komen, die er ook weer vertrekken zonder dat wij daar veel van hebben gehoord. Dat is overigens niet alleen bij hen zo. Mij valt gewoon op dat het steeds de Traks zijn die vroegtijdig vertrekken en dat is ook niet alleen bij A&S zo....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:23

Hoeveel traks en hoeveel KWPN'ers komen daar dan binnen Aimée? en hoeveel % van beiden schat je dat blijft?
Vind het nu toch nogal krom worden, die veronderstellingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:24

Aimee dat laatste ben ik met je eens en zo als je weet wijt ik dat met name aan het gezondheidsbeleid, of liever de afwezigheid daarvan, die tot voor kort bij het Verband gehandhaaft werd. Maar wat betreft Anky zijn het niet alleen Traks die het daar niet bolwerken.
Het is eigenlijk dubbel Anky wil graag bloedpaarden omdat die werklustig en sensibel zijn, maar die passen niet altijd in hun systeem.
Eerder in het topic zei je dat de fokker zich moet aanpassen aan de ruiter.
Maar hoe zou je hierop moeten inspelen????

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:30

sarabande schreef:
Het is eigenlijk dubbel Anky wil graag bloedpaarden omdat die werklustig en sensibel zijn, maar die passen niet altijd in hun systeem.

van snel klaarstomen en rap versleten zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:31

Zannekin schreef:

Denk ik, ik zet het eens netjes neer Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:33

sarabande schreef:
Maar hoe zou je hierop moeten inspelen????

Zoals Zep schrijft zijn er bloedpaarden en bloedpaarden. Traks voeren op een andere manier bloed toe dan bijv. volbloeden. Om bij Anky als voorbeeld te blijven; zij wil inderdaad bloedpaarden oa omdat die werklustig en sensibel zijn. Maar dat zijn precies de eigenschappen die nogal eens bij Traks ontbreken.
Op jongere leeftijd blijkt dit vaak nog niet eens, maar ze haken af als het erop aan gaat komen. En dan passen ze inderdaad niet in hun systeem want een paard moet bij hun werklustig en sensibel blíjven, ook als het werk zwaar wordt.

Hoe een fokker op dit soort dingen in moet spelen?
Ten eerste niet fokken op Pavo-cup gedender. Ten tweede fokken met merries die wat in de sport hebben gedaan, zodat daarvan bekend is hoe ze zich gedragen. Ten derde eens grondig uitzoeken wat nou precies de karakter-eigenschappen zijn die ruiters graag in een paard hebben (volgens mij stond hierover een onderzoek in de IDS, maar die heb ik niet, dus weet geen details) en vervolgens hoe dat in een paard te verankeren is.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:37

Aimee schreef:
Om bij Anky als voorbeeld te blijven; zij wil inderdaad bloedpaarden oa omdat die werklustig en sensibel zijn. Maar dat zijn precies de eigenschappen die nogal eens bij Traks ontbreken.

Bij welke traks? *LOL* Ach gut

Zou je als ruiter trouwens niet eerder verkiezen dat met merries gefokt werd wiens nakomelingen het bewijzen in de sport? Stel je voor dat het sportieve element niet erfelijk is
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 09-12-04 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:37

Zannekin schreef:

Er zijn ruiters die hun paarden véél sneller klaarstomen dan A&S. Bij hun komen de paarden uit in de LT op 8 à 9 jarige leeftijd en krijgen doorgaans daarna nog zeker een jaar of langer de tijd om zich te ontwikkelen tot GP-paard. da's tegenwoordig een zeldzame zaak....

(maar dit topic ging niet over het wel en wee bij A&S, ik heb hen als voorbeeld gebruikt omdat daar een aantal Traks op stal stonden en omdat iedereen weet wie ze zijn)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:38

Zannekin schreef:

Met name bij de Herzrufs....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:40

Aimee schreef:
Hoe een fokker op dit soort dingen in moet spelen?
Ten eerste niet fokken op Pavo-cup gedender. Ten tweede fokken met merries die wat in de sport hebben gedaan, zodat daarvan bekend is hoe ze zich gedragen. Ten derde eens grondig uitzoeken wat nou precies de karakter-eigenschappen zijn die ruiters graag in een paard hebben (volgens mij stond hierover een onderzoek in de IDS, maar die heb ik niet, dus weet geen details) en vervolgens hoe dat in een paard te verankeren is.

Nou Aimee ik ben benieuwd naar jouw toppers als je ooit gaat fokken, want als het zo 1+1 = 2 was dan had ik al minstends 10 OS paarden gefokt Haha!

Ze voldoen bijna aan alles maar paarden zijn helaas geen fietsen waar je de juiste onderdelen in kan zetten Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:45

Voor de topicstarter:
M-Real St. Payano: momenteel internationaal GP met de Finse mevrouw Stegars en zoon van Herzruf.
Afbeelding

verder heeft hij nog een nakomeling S-springen en een goedgekeurde zoon Linné:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 09-12-04 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:51

Sarabande, het zijn slechts drie punten die er toe kunnen bijdragen dat fokkers meer fokken wat ruiters willen en niet zozeer de keuringsmannen. Maar letten op die drie punten wil niet automatisch zeggen dat je fokproduct op de OS loopt.

Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om topfokker te worden, daarvoor zit ik hier niet op [FA]. Ik zou graag zien dat er in de fokkerij meer vanuit de ruiters zou worden gedacht, díe moeten het uiteindelijk waarmaken met de gefokte paarden.
En je mag best weten dat mijn eerste fokproduct totaal mislukt is. Voor details mag je best pben, is hier totaal off-topic.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 01:00

Ik kan mij wel vinden in wat in dit topic ter sprake komt. Ik vind persoonlijk dat dit nog weinig met fokken te maken heeft. Dit gaat meer over de psychologie tussen ruiter en paard. De ene ruiter rijdt graag met het ene paard, en de andere met het het andere, de ene vindt de knoppen op de ene en de andere op de andere. Persoonlijk vind ik dat op een Trak een ruiter moet komen die toch enigzins geduld moet hebben, en weet hoe hij dit paard moet aanpakken.

Wijzelf fokken met een merrie die behoorlijk wat Trak bloed in zich heeft, en dan nog veel volbloed. Waarom, omdat ik zelf graag met dit soort paarden rijdt. Maar wie ben ik??? Ik heb nog nooit het laatste gehaald uit de nakomelingen van mijn merrie. Maar wij (ik en mijn vader) zien Trak wel graag in de moederlijn. Het geeft iets stimulerend aan een paard vinden we.

Anky heeft keuze zat. Die kiest er gewoon het beste uit. Dat daar weinig Trak's bij zijn??? Maakt mij niet veel uit. Met Ictenos klikte het waarschijnlijk niet. Net zoals het met Junior waarschijnlijk niet klikte, of met Joker...

Als ik het dan puur op fokken bezie, dan vind ik dit niet echt een meerwaarde. Ik zie de Trak's meer als een soort van stutenmachers, mooi in de bloedlijn. Combineer dat eens met andere, laat me nu zeggen meer klassieke bloedlijnen. Wat denken jullie ervan? Knipoog

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 01:48

Zannekin schreef:
Voor de topicstarter:
M-Real St. Payano: momenteel internationaal GP met de Finse mevrouw Stegars en zoon van Herzruf.
[image]

verder heeft hij nog een nakomeling S-springen en een goedgekeurde zoon Linné:
[image]

Kwijl
Wat een mooie paarden!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:00

Zannekin schreef:

Zou je als ruiter trouwens niet eerder verkiezen dat met merries gefokt werd wiens nakomelingen het bewijzen in de sport? Stel je voor dat het sportieve element niet erfelijk is :)*

15 % Progressie in 5 generaties.
net als OCD Haha!

Beweging 40 %
Hoogte 60 %.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:06

Jan_VT schreef:
Als ik het dan puur op fokken bezie, dan vind ik dit niet echt een meerwaarde. Ik zie de Trak's meer als een soort van stutenmachers, mooi in de bloedlijn. Combineer dat eens met andere, laat me nu zeggen meer klassieke bloedlijnen. Wat denken jullie ervan? Knipoog

Dat behoeft verder geen commentaar OK dan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:50

Aimee schreef:
Terwijl die fokkers van rijpaarden toch uiteindelijk fokken voor de ruiters, of het moet alleen over keuringspaarden gaan.

.

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:18

sarabande schreef:
Raar dat hij op die site van Geling als zwart paard staat terwijl hij vos is (dat staat er ook onder) en niet in de deckliste is opgenomen.

Hebben ze een vergissing gemaakt. Haha!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:42

sarabande schreef:

Ben ik het niet mee eens. De fokker moet proberen om fijne gezonde paarden te fokken. De ruiter moet proberen zich aan te passen aan het paard. Tuurlijk moet je wel het kader hebben wat een ruiter graag wil, maar daar niet in doorslaan. Maar als je concreet gaat fokken wat de ruiters willen, dan krijg je allemaal van die voorbeenzwaaiers, want teveel ruiters zijn in de hallelulla van wat ze bij de Pavo zien.

Want even heel eerlijk, de rijderij in Nederland is om te huilen ( incl mijzelf) en de profs zijn er zo handjevol, daar kan je niet voor fokken. Die topper komt toch uit de massa.

En daarnaast, lastige paarden worden volgens mij nog altijd gemaakt en niet geboren. De een kan wat meer werklust hebben dan de ander. Maar het zijn altijd dezelfde ruiters die een paard verkopen, omdat ie "het niet meer doet".

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:42

Pipo schreef:
Tuurlijk moet je wel het kader hebben wat een ruiter graag wil, maar daar niet in doorslaan. Maar als je concreet gaat fokken wat de ruiters willen, dan krijg je allemaal van die voorbeenzwaaiers, want teveel ruiters zijn in de hallelulla van wat ze bij de Pavo zien.

Dan fok je weer voor de verkeerde ruiters.... Clown

Zie ook mijn rijtje; als eerste staat er dat er niet voor dat Pavo-gedender gefokt moet worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:44

Pipo schreef:
En daarnaast, lastige paarden worden volgens mij nog altijd gemaakt en niet geboren. De een kan wat meer werklust hebben dan de ander. Maar het zijn altijd dezelfde ruiters die een paard verkopen, omdat ie "het niet meer doet".

Het gaat me niet om lastig. Een paard kan imo best lastig of moeilijk te rijden zijn en tóch een hele goede Rittigkeit hebben. Of tóch net die laatste nerv hebben om het tot toppaard te maken. Dat zijn zelfs vaak niet de makkelijkste paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:02

Ben ik niet met je eens. Paarden die kwaliteit hebben en wat lastiger zijn, steekt men tijd in. Paarden zonder kwaliteit die “lastig” zijn stopt niemand tijd in, dan is voor een prof de moeite niet waard, en de amateur kan er niet mee overweg, dus die dieren belandden ergens anders.

Maar daarmee word vaak gezegd: De betere paarden zijn lastiger, dat denk ik absoluut niet.