Hoogbenig = pré voor succes ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:44

Albert schreef:
Optisch hoogbenig; dit leest voor mij als weinig romp en dus weinig inhoud.
Een jong paard lijkt altijd hoogbeniger dan dat zelfde paard op volwassen leeftijd. Bijvoorbeeld: Aktion.

Precies daarom had ik geen probleem toen men zo een veulen omschreef, die lijken vaak nog op hertjes Haha!

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:52

Zep schreef:
Daarbij heeft Dorn uitstraling. Dorn is een 'emotiepaard'. Salinero is ook een emotiepaard, Rusty niet. Bonfire was ook een emotiepaard, Gigolo niet.

Daar speelt toch een serieus aandeel Nederlands chauvinisme volgens mij!! Het gaat niet over een 'emotie'-gen, het gaat er gewoon om dat jij als Nederlander sneller geëmotioneerd zal zijn door een goede prestatie van een Nederlands paard (lees een Duits paard onder een Nederlandse amazone) dan van een Duits paard. En daar is op zich niets verkeerd mee, maar dat is wel individueel bepaald. Gigolo deed mij ook niet extreem veel maar Rusty kon zeker evenveel emoties oproepen als Salinero.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:41

Bij mensen spreek je toch ook van een X-factor?
Paarden hebben die X-factor ook (of missen die juist).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 08:27

Sjuimpje schreef:
Hoogbenigheid is pas een trent van de laatste jaren,
er zijn nog maar nauwelijks echt hoogbenige modellen die al op een GP leeftijd zijn.

Ik denk dat het nog te vroeg is om er al wat over te zeggen, daarbij zijn er zat mensen die hoogbenigheid als het belangrijkste selectieonderdeel zien bij het fokken en ik denk dat er zat andere factoren veel belangrijker zijn.

Persoonlijk zie ik wel de schoonheid van een hoogbenig model in

Er lopen in de Grand prix al heel wat hoogbenige paarden rond. Ik zou Salinero nl niet kortbenig willen noemen.
Er word nu sinds een paar jaar op geselecteerd. Maar ze lopen er rond hoor. Bonfire was al gezegend met een langvoorbeen. Hengsten als Jazz en Montecisto (beide grand prix) staan ook hoog op de pootjes.
Ik denk overigens niet dat het het belangrijkste selectie onderdeel is. Een sterk, dragend achterbeen is denk ik een punt wat het KWPN nog veel liever ziet.