1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:29

oke, dus ik kan ze er beter zo snel mogekijk uit laten halen.
Is de kans groot dat zo'n operatie slaagt ? De ocd zijn wel behoorlijk groot.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:33

Dat vraag je best: gewoon met de foto's bij een kliniek langsgaan waar je operatie zou overwegen.
Bij ons was de algemene regel in Gent: als er symptomen waren: manken of opzetting dan operatie.
Nu laat men ze vaak ook zonder enig symptoom weghalen maar daar was men niet zo happig op, er kunnen altijd complicaties zijn.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:33

Ik heb eigenlijk verder geen infomatie meer aan mijn eigen dierenarts gevraagd, omdat hij mij aanrade het beestje op te ruimen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:36

CGJ12 schreef:
Welnee........
Caeasario heeft sterk ontwikkelde paarden en die kunnen dat best aan bij 18 maanden..........

Dat is bull.
Maar je kunt die dieren toch ligt werk laten doen.
Ze worden eerder rot van niks doen. Zie de mens.

Zannekin

Ruchet schreef:
Ik heb eigenlijk verder geen infomatie meer aan mijn eigen dierenarts gevraagd, omdat hij mij aanrade het beestje op te ruimen.

Tja, volgens mij is de prijs rond 1000 euro voor 1 gewricht. Ik veronderstel dat ze beiden afzonderlijk doen dan moet jij overwegen of het opweegt.
Als het grote stukken zijn blijf je het alleszins op foto zien.

Ruchet

Zannekin schreef:
Dat vraag je best: gewoon met de foto's bij een kliniek langsgaan waar je operatie zou overwegen.
Bij ons was de algemene regel in Gent: als er symptomen waren: manken of opzetting dan operatie.
Nu laat men ze vaak ook zonder enig symptoom weghalen maar daar was men niet zo happig op, er kunnen altijd complicaties zijn.

Dezelfde eventuele complicaties/ risico als bij een chip weghalen ?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:41

ceasario schreef:
Dat is bull.
Maar je kunt die dieren toch ligt werk laten doen.
Ze worden eerder rot van niks doen. Zie de mens.

Een paard is geen mens.. Knipoog

Ruchet

Zannekin schreef:
Tja, volgens mij is de prijs rond 1000 euro voor 1 gewricht. Ik veronderstel dat ze beiden afzonderlijk doen dan moet jij overwegen of het opweegt.
Als het grote stukken zijn blijf je het alleszins op foto zien.

Dat is het punt een beetje, het is een "denk ik" heel gewoon beestje, dus dat gaat me geld kosten.
Maar wat moet ik anders, ik ga zo,n beestje ook niet opruimen, en zeker niet verkopen.

Zannekin

Risico van infectie en narcose (ik ken iemand die haar paard verloren is in de narcose bij een simpele kijkoperatie in het gewricht). Komt zelden voor maar als je die pechvogel bent dan ben je wel extra veel kwijt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:43

Ruchet schreef:
Maar wat moet ik anders, ik ga zo,n beestje ook niet opruimen, en zeker niet verkopen.

Dan zeker voor de opinie van de chirurg gaan. Kost niks.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:32

youngster schreef:
Een paard is geen mens.. Knipoog

Was dat maar zo. Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:50

ceasario schreef:
Was dat maar zo. Knipoog

Nou soms wel idd.. Maar met 18 maanden aan de longeerlijn.. Nee dat doe ik bij die van mij maar niet..
Dit mag nog fijn 12 maanden eten en spelen..

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:08

Ik ben gister ook geweest en vond het een interessante avond. Er waren ook veel mensen op af gekomen. Afgelopen donderdag hadden VHV-leden op de fokkersavond al een korte samenvatting van het hele OCD-verhaal gekregen van inspecteur in opleiding Ben Bontjer, dit leverde toen ook al veel discussie op (oa. Tewis). Gisteravond werden er kritische vragen gesteld door mensen uit het publiek, dat maakte het zeker niet minder interessant Lachen .

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:47

Ik ben gisteren ook geweest en vond het net als MissHIS een hele interessante avond.

Wat mij wel opviel was dat als je veulens op de foto worden gezet dat dan alleen; haar en bloed wordt afgenomen en de conditie en stokmaat wordt gemeten. Ik vind het nogal vreemd dat de milieufactoren (voer, beweging etc) niet worden bekeken. Dit is namelijk een variabele die best wel belangrijk kan voor het al dan niet hebben van OC.

Onze veulens staan van hun veulen leeftijd tot hun 3de jaar 27/4 buiten op het land. Ze krijgen in de wintermaanden goed hooi en veulenbrok (in de eerste maanden krijgen ze idd nog Pavo Podo erbij).
We gaan dit jaar de eerste zelf opgefokte merrie PROK-ken, ben benieuwd wat daaruit komt

Wat vonden jullie trouwens van die man die erg negatief was over dit onderzoek?? (met dat lange betoog)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:28

Het is natuurlijk erg moeilijk om wetenschappelijk betrouwbare informatie te verzamelen over opfok en andere milieufactoren. Omstandigheden verschillen te veel en niet alle mensen vertellen de waarheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:31

op de volgende bijeenkomst moet je gewoon eens vragen waarom OCD wel bij het KWPN stamboek voorkomt en bijvoorbeeld niet bij Haflinger, Fjorden, IJslands, Pre ...... 10 jaar geleden bestond het hele OCD verhaal niet eens.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:38

gijsenkim schreef:
op de volgende bijeenkomst moet je gewoon eens vragen waarom OCD wel bij het KWPN stamboek voorkomt en bijvoorbeeld niet bij Haflinger, Fjorden, IJslands, Pre ...... 10 jaar geleden bestond het hele OCD verhaal niet eens.

Worden die daar allemaal op getest Kim???

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:42

We hebben gister cijfers gezien en daaruit bleek dat OCD ook "in het wild" voorkomt. Alleen in aanzienlijk mindere mate.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:47

Dat weet ik niet Saar, Ik weet alleen dat het 10 jaar geleden nog een totaal onbekend probleem was. Is iets van de laatste jaren.

Ik weet ook dat het in die kringen niet speelt Haha! Haha! Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:49

Dat het verhaal 10 jaar geleden nog niet bestond betekent niet dat oc nog niet bestond.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:50

Kendra schreef:
Dat het verhaal 10 jaar geleden nog niet bestond betekent niet dat oc nog niet bestond.

Precies, 1947 was het he? Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:56

gijsenkim schreef:
Dat weet ik niet Saar, Ik weet alleen dat het 10 jaar geleden nog een totaal onbekend probleem was. Is iets van de laatste jaren.

Het gebruik is anders dus er komen zaken naar voren die dat gebruik in de weg staan.
Tinkers schijnen veel artrose te hebben, wordt daar rekening mee gehouden met het fokken???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:05

Zou wel moeten saar, zou wel moeten

en natuurlijk is het gebruik anders geworden... maar ik blijf toch bij mijn simpele constatering dat er vroegah minder tot geen info cq problemen mee waren EN dat het kwpn stamboek er meer last van schijnt te hebben dan andere stamboeken.

Ik ben heel benieuwd hoe dat komt. Zoals iedereen ondertussen wel weet op bokt ken ik het boek fokken voor dummies niet eens begrijpen. Dus ik constateer met mijn simpele geest gewoon een voor mij begrijpelijk iets. Iets dat jaren terug niet of nauwelijks voorkwam EN bij andere stamboeken niet of nauwelijks voorkomt is in mijn bekrompen foktechnisch niet ontwikkelde hoofdje een foktechnisch probleem Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:15

Volgens mij is het meer een verzekerings en geld kwestie dan een paardenkwestie.

Laten ze eerst maar eens onderzoeken hoeveel paarden werkelijk kreupel worden op botproblemen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:23

gijsenkim schreef:
Zou wel moeten saar, zou wel moeten

en natuurlijk is het gebruik anders geworden... maar ik blijf toch bij mijn simpele constatering dat er vroegah minder tot geen info cq problemen mee waren EN dat het kwpn stamboek er meer last van schijnt te hebben dan andere stamboeken.

Waar baseer je dit op? Ze zijn in bv. Duitsland en België ook actief bezig met het OCD-beleid.

Bovendien zoals ik al zei: ook paarden in de natuur hebben OCD.