Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:37

Missouri schreef:
[image]

Toen ik ging kijken had ik nog nooit van de hengst Nevado gehoord. Een of andere totaal onbekende en onbelangrijke schimmel, inmiddels is het ook al geen hengst meer.
Maar toen ik deze dame zag was ik wel verkocht!

Voor een sportpaard vind ik het bloed niet zo heel belangrijk. Het paard des te meer!
En voor de fok, nou ja, bovenstaande merrie stond op de keuring een plaats of 6 boven Cassima, die inmiddels een ggk zoon heeft... Schijnheilig

Een paard niet kopen omdat het bloed 'verkeerd' is, terwijl het hele paard tegen je schreeuwt "Ik ben het, koop mij!!" vind ik echt heel dom.

Zo kocht ik mijn Nevado, toen hij 3 jaar was vond niemand hem interressant genoeg . Nu 5 jaar, M-springen + 30 wp en elke week in de prijzen, echt een toppertje ! OK dan!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:30

Ik sluit mij helemaal aan bij Missouri:

Zelf ken ik de hengst Corland, ben wel vaker bij Wout Jan op stal geweest.. en ik vind dat echt een vervelende hengst.. Het eerste wat ik daarna altijd riep.. ik hoef geen nakomeling van Corland..

Toen ik mijn jaarling als veulen zag, was ik op slag verliefd op hem.. En het kon me al helemaal niets meer schelen dat hij van Corland is. Dit is natuurlijk iets anders dan er bedoeld wordt een onbekende vader.. maar ik wil ermee zeggen, dat voor mij een afstammeling ook niet doorslaggevend is..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:52

Nu zeggen veel mensen wel dat het papier ze niet veel uitmaakt als het dier maar kan bewegen of veelbelovend lijkt voor het springen, maar het punt is: Hoe krijg je kopers naar jouw veulen 'gelokt'?
Je kan wel een advertentie zetten waarin je het dier aanprijst omdat het zo goed kan bewegen maar dan wordt je toch ondergesneeuwt onder de anderen advertenties. Niemand plaatst tenslotte een advertentie waarin hij een matig bewegend veulen aan de man probeert te brengen, als je de advertenties moet geloven lopen er alleen maar superbewegers rond.

Het gaat dus om mijn Ster Prok merrie
En de hengsten die ik op het oog heb zijn Benz en Buddenbrock
Beide komen uit de moederlijn van Doruto, in de pedigree van B Ruta kan je zien hoe mooi je dan terug fokt.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 23-11-04 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:00

Sjuim geef voor de volledigheid ook even foto's van beide heren.
Er zal wel veel ahhh, ohh en Kwijl komen, maar het gaat me meer om het beeld en hoe zulke hengsten jouw kerngezonde merrie dus zouden kunnen aanvullen op gebied van ras en type.
Voor mij is dat dus de ultime vorm van fokken om dat wel te doen, vooral omdat Doruto in de mannelijke lijn niet vertegenwoordigd is binnen de KWPN fokkerij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:12

Dat is zeker mooi terugfokken Sjuim.
Zelf zou ik het niet doen omdat ik niet zo gecharmeerd ben van Traks, maar ik geloof dat jij dat juist wel bent, en daar gaat het toch om.
Als er een goed veulen uit komt is die imo ook verkoopbaar, onafhankelijk van de bekendheid van de vader.
Als ik de hengsten zo op papier en foto bekijk heb ik wel een lichte voorkeur voor Buddendrock.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:19

Ik begrijp het boek Fokken voor Dummies nog niet eens, maar ik zou zelf als ik zou fokken meer voor gevoel gaan dan voor naam.

Ik zou voor durven gaan, al is het alleen maar om een kansje te creeeren de gevestigde orde eens flink de oren te wassen Haha! Haha! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:37

Ceasario,
hou het ajb gezellig.

Buddenbrock:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een aantal ggk zonen:

Epernay, Buddenbrock x Consul x Mahagoni
Afbeelding

In Flagranti, Buddenbrock x Kennedy (Michelangelo) x Onassi (Celano)
Afbeelding

Connery, Buddenbrock x Karo As x Lothar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Benz:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ibikus op 23-11-04 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:53

Het KWPN heeft anders genoeg hengsten met Trak bloed aangekeurd, die hebben ook zeker mijn aandacht.
Alleen wil ik graag eens terug fokken op die lijn van Doruto en dan moet je toch even wat verder om je heen zoeken. Als de keuze inderdaad op 1 van deze hengsten valt is de tijd er nù rijp voor. Jonkvrouw heb ik tenslotte leeg gelaten dit jaar dus ik zou haar nu makkelijk naar Dld kunnen brengen, met een veulen aan de voet zou ik dat toch minder snel doen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:58

Benz vererft z'n dressuurtalent maar wil je een hollands knietje dan zal dat toch van je merrie moeten komen. Hij is een ouder type trakehner.
Buddenbrock is modern, vererft goed maar daar is minder over bekend op gebied van prestatie. Hij is "in" op het moment.
Van beiden kan je gewoon ook vers sperma toegestuurd krijgen naar Nederland.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 23-11-04 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:00

Over het knietje maak ik mij geen zorgen,
dat voegt mijn merrie zonder meer toe.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:08

Benz heeft ook wat meer bloed btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:09

Wat is je achterliggende gedachte om terug te fokken op Dorutobloed Sjuim?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:24

Waar ik me een beetje aan stoor is het woord commercieel. Alsof dat gelijk staat aan het achterna rennen van modetrends, fokken zonder enige fantasie, alleen voor het geld. Waar je mee te maken hebt is de realiteit, persoonlijke smaak, merrie, merrielijn, stamboekbeleid etc. etc.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen en die zijn voor iedereen weer anders. Er is geen goed of slecht, er bestaan geen verkeerde of goede beweegredenen. Ik ga ervan uit dat de gewetensvolle fokker een gedegen afweging maakt. Dat de uiteindelijke keuze wel eens anders zou kunnen zijn dan wat een ander vindt, is niet meer dan logisch.

Het gaat voor mij om prestatie, sport, bewezen vererving en charisma. Welke naam, of welk stamboek daar dan bijhoort is van ondergeschikt belang.
Een onbekende hengst nemen, houdt voor mij in dat er dan geen gegevens over beschikbaar zijn. Bijv. een vb-ker van de buurman... Nee, daar zou ik niet gauw voor kiezen.

Geld speelt nu eenmaal een rol als je je fokproducten niet voor jezelf wilt houden. Iets wat je om wat voor reden dan ook niet aanhoudt, moet voor een ander waarde hebben of een bepaalde herkenning oproepen. Onbekend maakt nu eenmaal onbemind.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:56

Pipo schreef:
Wat is je achterliggende gedachte om terug te fokken op Dorutobloed Sjuim?

Ten eerste wil ik graag origineel en exclusief fokken en daarbij trekt Trakhenerbloed mij enorm. Met dit bloed ben ik absoluut exclusief, niet alleen omdat er nauwelijks fokkers zijn welke een uitstapje maken naar een volle (Niet KWPN gekeurde) Trak (uitstapjes naar bijv. Holsteiner of Oldenburger hengsten zijn veel gewoner) maar ook omdat er bij het KWPN nog maar nauwelijks Doruto bloed voor handen is. Het is dus ook wel een klein beetje een expiriment omdat er naar mijn weten nog niet een dier is wat zo gefokt is. Zeer bekend maar ook toch ook zeldzaam bloed.
Verder is de rug en lendenpartij is naar mijn mening niet het sterkste punt van de gemiddelde Trak en ik denk door het stukje bloedaansluiting de sterke bovenlijn van Jonkvrouw te kunnen behouden.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:57

Ik heb een aantal berichten gesplitst. Gaarne ONtopic reageren en niet op de man spelen, dat maakt het hier een stukkie gezelliger! Knipoog
Dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:16

Sjuimpje schreef:
Ten eerste wil ik graag origineel en exclusief fokken en daarbij trekt Trakhenerbloed mij enorm. Met dit bloed ben ik absoluut exclusief, niet alleen omdat er nauwelijks fokkers zijn welke een uitstapje maken naar een volle (Niet KWPN gekeurde) Trak (uitstapjes naar bijv. Holsteiner of Oldenburger hengsten zijn veel gewoner) maar ook omdat er bij het KWPN nog maar nauwelijks Doruto bloed voor handen is. Het is dus ook wel een klein beetje een expiriment omdat er naar mijn weten nog niet een dier is wat zo gefokt is. Zeer bekend maar ook toch ook zeldzaam bloed.
Verder is de rug en lendenpartij is naar mijn mening niet het sterkste punt van de gemiddelde Trak en ik denk door het stukje bloedaansluiting de sterke bovenlijn van Jonkvrouw te kunnen behouden.

En wat is de verwachting die je hebt bij de nakomeling?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:23

Pipo schreef:
En wat is de verwachting die je hebt bij de nakomeling?

Wat denk je dat een fokker voor verwachting heeft als zij een hoop bewezen dressuurbloed dat elkaar aanvult wil gebruiken Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:29

sarabande schreef:
Wat denk je dat een fokker voor verwachting heeft als zij een hoop bewezen dressuurbloed dat elkaar aanvult wil gebruiken Verward

Dat vraag ik ook altijd wat de verwachting is van de fokker. Dus daarom vraag ik dat nu ook. Het lijkt mij dat je namelijk wel een bepaald idee/verwachting hebt als je een bepaalde hengst kiest. Dat lijkt mij geen vreemde vraag.

Dus nogmaals Haha! Wat is de verwachting die je hebt bij deze combinatie?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:33

Wat ik verwacht?
Best of both worlds.
Ras, schoonheid, uitstraling, gummi, kracht, massa etc.

Ik noem hem Beauty Schijnheilig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:36

Sjuimpje schreef:

En toen kwam er een oerlelijk mormel uit.... Knipoog Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:06

dan word het Beast Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:13

Sjuimpje schreef:
Wat ik verwacht?
Best of both worlds.
Ras, schoonheid, uitstraling, gummi, kracht, massa etc.

En nu ff niet gekscherend. Wat verwacht je nu echt?

Jammer dat je trouwens de Trak keuring net gemist hebt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:17

Lachen

"Approved - Ippon - (Buddenbrock x Inkaperle/Siegbert)

Ippon A calssic Trakehner type with a very harmonius built and a very supple and elastic way of going, this colt was not very correct in his front legs, but displayed such an outstanding sport type that the approval was well received. He sold at auction for 30,000 Euro to the Netherlands."

Verslagje: http://www.trakehners-international.com/neu04.html

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:27

En een Connery x Mahagoni Vingers aflikken

Pipo, ik vraag me af waar je heen wilt.
Ik denk namelijk dat het wel voor zich spreekt wat ik probeer te fokken, ik probeer zo zorgvuldig mogelijk een hengst te selecteren welke mijn verwachtingen kan waarmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:33

Waar ik heen wil? Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom en hoe met tot deze keuze komt. Daarom vraag ik het.

Want er zijn natuurlijk positieve kanten aan deze keuze. Maar wat zijn de negatieve kanten? Dus even kritisch bekeken wat deze combi kan gaan doen?