Verschil tinker/irish cob?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:28

He??????????????? Waarom staat ie er nou 2x???

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:30

Sharmila schreef:
Ja dat zou ik ook wel willen! Als is het alleen maar om te kijken wat ze nou eigenlijk van mijn tink vinden...

Flanna heeft een tijdje bij beide stamboeken ingeschreven gestaan.
En ze heeft ook bij beide stamboeken meegedaan aan keuringen en als ik de papieren naast elkaar leg komen ze zelfs overeen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:27

dobbel schreef:
ja ik wordt hier ook zo moe van dat gezeur tussen die 2 stamboeken.
nou ik ga mijn hengst bij beiden stamboeken laten keuren en ik zie wel wat daar van komt.
Ik trek me verder niks aan van wat ze allemaal zeggen over elkaar dat is jaren geleden begonnen en dat moeten ze maar lekker zamen uitzoeken.

Voor mij zijn de paarden ook hetzelde Bij de ics hebben ze ook wel wat grotere en minder compacte paarden en andersom ook.

Eigelijk zouden deze topics niet meer moeten want het is precies wat anderen ook al zeggen je krijgt hier alleen maar wrijving tussen elkaar wat onondig is.
Laten we toch gewoon lekker van de paarden genieten.

wat jammer is dat je hengst maar met 1 dekboek mag dekken.. dus je heb er niks aan om 2 stamboeken aan gemeld te zijn

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:29

EN een paard mag maar 1 paspoort hebben.. dus als je BV een NSVT paspoort heb.. dan kan je via ICS geen paspoort meer krijgen..

en andersom natuulijk.. zonder paspoort komt een paard in het registerbeok te staan of gewoon NIET op genomen..

Je moet daarin de keuze maken of helemaal geen opname

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:14

Cayusejuhh schreef:
wat jammer is dat je hengst maar met 1 dekboek mag dekken.. dus je heb er niks aan om 2 stamboeken aan gemeld te zijn

wacht even. Ik weet niet beter dan dat je een hengst bij beide stamboeken mag aanbieden. Wanneer hij voldoet aan de rasomschrijving en aan de gestelde eisen mag een hengst meerdere stamboeken dienen.
Dan moet het ene stamboek (verplicht) het dekbewijs van het andere stamboek accepteren (hoeveel moeite ze er ook mee hebben Knipoog)
Een NRPSér mag ook voor het KWPN dekken wanneer deze goedgekeurt wordt, of een Arabier bij het NRPS.

Nog een optie, helemaal afschaffen die stamboeken, zucht....

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:19

ja dat klopt.. MAAR je mag 1 dekboek hebben.. dus OF NSVT OF ICS..
danmag je wel die merries dekken maar dan krijg de ene geen papier bij zn merrie en de ander wel..

Dit is aantal maanden geleden in een ander topic ten sprake gekomen en daar heb iktoen Miranda over gemailt.. en het blijkt dus zo te zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:43

voor mij toch niet van toepassing, dus ik kan er niet wakker van liggen Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:20

voor mij ook niet gelukkig.. ik lig er zeker niet wakker van wwhahahahaha

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:37

Cayusejuhh schreef:
danmag je wel die merries dekken maar dan krijg de ene geen papier bij zn merrie en de ander wel...
Gelul (komt vast een ander woord te staan.. Haha!) Neem bijv. O`Malley. Die is bij beide stamboeken goedgekeurd voor de dek. Hij voert het ICS boek. Dat betekend alleen maar dat de mensen die vanuit het NTS bij hem dekken een ICS dekbon meekrijgen. En verder maakt het niets uit. Hengst (hoort) gewoon in de papieren van het veulen vermeld te worden. Wou jij nou gaan zeggen dat het niet zo is?? Dan houdt het NTS zich namelijk niet aan de regels, en dat lijkt me zeer sterk..

Als hengstenhouder kun je gewoon je hengsten bij beide stamboeken aanmelden. Wel willen ze (het PVE) het zo doen (of misschien is dat al zo) dat als de hengst bij het ene stamboek afgekeurd is, deze niet meer bij het andere stamboek aangeboden mag worden. Dus wordt de hengst op type ofzo bij het NTS afgekeurd, dan zou hij niet meer bij het ICS aangeboden mogen worden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:54

Mariska_28 schreef:
Gelul (komt vast een ander woord te staan.. Haha!) Neem bijv. O`Malley. Die is bij beide stamboeken goedgekeurd voor de dek. Hij voert het ICS boek. Dat betekend alleen maar dat de mensen die vanuit het NTS bij hem dekken een ICS dekbon meekrijgen. En verder maakt het niets uit. Hengst (hoort) gewoon in de papieren van het veulen vermeld te worden. Wou jij nou gaan zeggen dat het niet zo is?? Dan houdt het NTS zich namelijk niet aan de regels, en dat lijkt me zeer sterk..

Als hengstenhouder kun je gewoon je hengsten bij beide stamboeken aanmelden. Wel willen ze (het PVE) het zo doen (of misschien is dat al zo) dat als de hengst bij het ene stamboek afgekeurd is, deze niet meer bij het andere stamboek aangeboden mag worden. Dus wordt de hengst op type ofzo bij het NTS afgekeurd, dan zou hij niet meer bij het ICS aangeboden mogen worden.

Ja dat heb ik ook zo gehoord en ik wil hem gewoon bij bijde stamboeken gekeurt hebben en dan zien we de rest later wel weer.
IK heb nu overgens een ics paspoort.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:36

Ik heb een "Kieranbeest", helaas geen hengst meer anders had ik het Stamboek voor Kieranbeesten kunnen oprichten! Tong uitsteken Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:46

MelanieS schreef:
Ik heb een "Kieranbeest", helaas geen hengst meer anders had ik het Stamboek voor Kieranbeesten kunnen oprichten! Tong uitsteken Haha!
Had ik Dipsy bij jouw stamboek ingescheven hoor.. Haha! Worden wel beide ouders genoteerd?? Haha!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:22

volgens mij weten die mensjes van het stamboek zelf ook nog niet het verschil Haha! ik vind het maar verwarrend, ik moest op school een presentatie geven over de tinker nou dat is niet gemakkelijk, zowel de geschiedenis als de stamboekzaken je hebt zoveel verschillende tinkers (types) scudders, gray, cob, vanner, maar het verschil tussen die types vind IK erg klein, een tinker is een tinker!!! dat is toch bij andere rassen ook zo? bij de friezen willen ze ook niet meer het ouderwetse type zien die zwaarder gebouwd zijn ze willen het luxe type zien, maar bij de tinkers weten ze gewoon niet wat ze willen zien, mijn tinker Dana zat bij de eerste keer dat ze naar de keuring ging 2 punten van de eerste premie af, en de tweede eer had ze ook een tweede premie maar lager geplaatst, daarom gaan wij ook nu eerst niet meer met onze tinkers naar de keuring. om dat ze toch nog niet goed weten wat ze willen zien, komt er een jury die bijv. luxe types wil zien (fries achtig) nou dan kun je net zo goed met een kruising friesxtinker komen, en zeggen dat die net uit ierland komt dan fok je zo'n veulen, en die krijgt dan een eerste premie en kun je voor veel Geld, geld! verkopen. Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:45

emmelske schreef:
volgens mij weten die mensjes van het stamboek zelf ook nog niet het verschil Haha! ik vind het maar verwarrend, ik moest op school een presentatie geven over de tinker nou dat is niet gemakkelijk, zowel de geschiedenis als de stamboekzaken je hebt zoveel verschillende tinkers (types) scudders, gray, cob, vanner, maar het verschil tussen die types vind IK erg klein, een tinker is een tinker!!! dat is toch bij andere rassen ook zo? bij de friezen willen ze ook niet meer het ouderwetse type zien die zwaarder gebouwd zijn ze willen het luxe type zien, maar bij de tinkers weten ze gewoon niet wat ze willen zien, mijn tinker Dana zat bij de eerste keer dat ze naar de keuring ging 2 punten van de eerste premie af, en de tweede eer had ze ook een tweede premie maar lager geplaatst, daarom gaan wij ook nu eerst niet meer met onze tinkers naar de keuring. om dat ze toch nog niet goed weten wat ze willen zien, komt er een jury die bijv. luxe types wil zien (fries achtig) nou dan kun je net zo goed met een kruising friesxtinker komen, en zeggen dat die net uit ierland komt dan fok je zo'n veulen, en die krijgt dan een eerste premie en kun je voor veel Geld, geld! verkopen. Knipoog

dat is niet helemaal waar.. Ik probeer het beleid van het NSVT even in het kort samen te vatte.

Wij ( NSVT ) hebben 4 types. Aan de hand van de hoogte breedte en luxe worden ze beoordeeld. Dit is pas in werking gezet zon 2 jaar geleden. Omdat de het strijden op een keuring niet met appels en peren vergeleken kan worden.
Zo worden dus de Cobs en de vanner en de grai die in 1 ring uit komen.. apart gejureerd. ( apart beoordeeld) en de premie ook voor vanners en cobs en grai apart gegeven

Een reeds gekeurde tinker die op een volgende keuring wordt voorgesteld, wordt in de eigen categorie in gedeeld ( dat is bij het ICS ook zo) BV cross breds tegen Crossbreds. ( ikken eerlijk gezegd de andere types van dit stamboek niet)
Om zo eerlijk en gelijk concurentie te hebben.

Een keuring is een moment op name.. dat geld bij ons maar ook ICS zo.
Is een paard goed in beweging en voldoet aan alle eisen wordt hij BV 1e premie.. Maar mocht het zelfde paard BV een week later gekeurd worden.. en stijf lopen kan het zijn dat het mindere punten krijgt.
Net als een wedstrijd... thuis lopen ze perfect en mischien op een wedtrijd wat minder.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijkheid heb gegeven

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:45

emmelske schreef:
volgens mij weten die mensjes van het stamboek zelf ook nog niet het verschil

Het NST weet dat wel. Er is geen verschil. Alleen een andere manier van keuren en opnemen.

Citaat:
Dana zat bij de eerste keer dat ze naar de keuring ging 2 punten van de eerste premie af, en de tweede eer had ze ook een tweede premie maar lager geplaatst

Ze kan toch minder gepresteerd hebben. het wil niet zeggen dat je altijd beter bent dan de eerste keer. Misschien waren je tegenstanders nu sterker.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:53

het paard word beoordeeld en niet de tegenstanders, er kunnen wel 4 tinkers zijn met een 1 e premie in de ring

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:56

emmelske schreef:
het paard word beoordeeld en niet de tegenstanders, er kunnen wel 4 tinkers zijn met een 1 e premie in de ring

dat klopt.. daar heb je gelijk in.

( ik kan altijd iets moeilijk uit leggen als het makkelijk kan )

MAAR als de concurentie hoog is.. kan het benadeelend zijn ( naar mijn weten )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:02

Zucht, nog 1 keer. Een tinker valt wel onder Cob, maar een Cob hoeft geen Tinker te zijn. Je praat dus wel over twee verschillende types (okee tegenwoordig mogen ze wel ras heten).

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:06

emmelske schreef:

Dat klopt, maar jij schrijft dat je verder naar achteren staat. Dus zullen je voorgangers meer punten hebben en dus sterker zijn dan vorig jaar.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:13

Cayusejuhh schreef:
danmag je wel die merries dekken maar dan krijg de ene geen papier bij zn merrie en de ander wel..

Dit is aantal maanden geleden in een ander topic ten sprake gekomen en daar heb iktoen Miranda over gemailt.. en het blijkt dus zo te zijn.

Sorry, maar dit klopt dus niet. het NST accepteerd wel bonnen van een ICS dekboek. Als de moeder ook bekend is bij ons, dan wordt het gewoon een stamboekveulen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:20

Lusitana schreef:
Zucht, nog 1 keer. Een tinker valt wel onder Cob, maar een Cob hoeft geen Tinker te zijn. Je praat dus wel over twee verschillende types (okee tegenwoordig mogen ze wel ras heten).
Nou... het is eerder andersom hoor. Niet elke Tinker is zwaar genoeg om een Irish Cob te zijn, maar alle Irish Cobs zouden in principe als Tinker opgenomen kunnen worden, en zo genoemd worden. Wat bij het ICS als Irish Cob opgenomen wordt, wordt bij het NST als cob of vanner opgenomen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:28

Lusitana schreef:

En daarom verdeelt NSVT hun paarden in 4 types

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:04

Mariska_28 schreef:
Had ik Dipsy bij jouw stamboek ingescheven hoor.. Haha! Worden wel beide ouders genoteerd?? Haha!

Tuurlijk! Het SvKB registreert ook familieleden van het Kieranbeest! Maar Kieranbeesten zijn natuurlijk wel heel zeldzaam en bijzonder Haha! Bloos

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:47

Cayusejuhh schreef:
EN een paard mag maar 1 paspoort hebben.. dus als je BV een NSVT paspoort heb.. dan kan je via ICS geen paspoort meer krijgen..

en andersom natuulijk.. zonder paspoort komt een paard in het registerbeok te staan of gewoon NIET op genomen..

Je moet daarin de keuze maken of helemaal geen opname

Mijn jaarling heb ik gekocht met NST paspoort en ik was al lid van het ICS en wil haar misschien in de toekomst laten keuren bij het ICS omdat ik haar daar meer kans geef vanwege haar bouw (cobtype). Kan dat niet dan?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:49

Sokkebok schreef:
Mijn jaarling heb ik gekocht met NST paspoort en ik was al lid van het ICS en wil haar misschien in de toekomst laten keuren bij het ICS omdat ik haar daar meer kans geef vanwege haar bouw (cobtype). Kan dat niet dan?
Ja hoor dat kan gewoon. Ze houdt dan gewoon het NTS paspoort en krijgt er een ICS stempel in. Dan wordt ze door het ICS stamboek bij het NST afgemeld. That`s all..