Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mimpje schreef:FS Harry Potter is een zoon van Don't Worry, en wél goedgekeurd bij NRPS, hij staat ook bij Jos Houwen (zelfde site). Is dat niet iets om in de gaten te houden? Lees het perscommentaar maar... Hij is geloof ik in 't zelfde jaar goedgekeurd als Composer, die dus exterieurkampioen was.
gabrycha schreef:Voor mij is het GEEN belemmering een niet erkende of nrps goedgekeurde hengst te gebruiken dan maar geen doorverwijzing naar ermelo als veulen zijnde. Met dit tempo en weinig aanvoer van nieuwe interresante ponyhengsten zie ik het somber in voor het nrps.
Harry potter is een mooi hengstje maar staat verder weg voor diegeen die haar pony wil laten dekken als de opa ervan...
Citaat:Goedgekeurde NRPS E-pony dekhengst met een super karakter. De hengst is leergierig, gehoorzaam eerlijk en bereid om te werken. Hij is rustig in omgang en laat zich prima rijden tussen de andere paarden.
Expensive heeft uitzonderlijke bewegingen, hij loopt niet hij zweeft! Ook beschikt hij over bijzondere springcapaciteiten. Hij sprong naar een tweede plaats tussen de paarden in Geesteren. De hengst heeft al enkele veelbelovende nakomelingen met uitzonderlijke springcapaciteiten.
In de afstammeling van Expensive vindt men enkele grote namen als Ulft en Le Mexico, wat de kwaliteit van de hengst prima aangeeft.
jeddah schreef:Toch erg jammer he? Dat er bij de D pony's eigenlijk vrij weinig keus is, zeker als je geen El Beauty wil/kan gebruiken in de lijn.
Mijn merrie is een hulpboek merie, haar vader is geen goed gekeurde hengst, kan ik dan ook "buiten" het stamboek gaan kijken? Ik wil wel naar de keuring kunnen en niet weer een hulpboek pony fokken.
gabrycha schreef:En ponymens je hebt groot gelijk, ik heb wel eens op je website gekeken en die koffievos merrie is een prachtig merrie geworden uit die combi. Veel ponyhengsten van het nrps zijn vind ik te fijn en ielig en vaak ook te heet.
En met een rijpaard dekken op een d pony dat wil het nrps liever niet zien.Wel vind ik verdiep je eens in de lijnen van je merrie en de hengst want lukraak een forester of ander ras op je merrie zetten heeft niet altijd het gewenste reultaat.
ponymens schreef:Als je goed naar de afstamming kijkt, is er wel degelijk over nagedacht welke New Forest hengst(en) ik heb gekozen. Beide hengsten voeren Floki bloed, wat bijna niet meer voorkomt in de huidige ponystapel en beide hengsten voeren ook Sweet William bloed, wat een bewuste lijnenteelt is want de merrie is een kleindochter van Sweet William. Ik probeer van deze 2 hengsten (floki en sweet william) de super gebruikseigenschappen en karakter te verankeren met net dat beetje extra uitstraling door de 12,5% bloedvoering.
ponymens schreef:Ik had het ook niet als aanval opgevat, maar het zijn beiden geen "populaire" NF hengsten, dus ik dacht je de keuze misschien niet begreep.
Mimpje schreef:Hm het NRPS is wel n stamboek dat veel bloed van buitenaf gebruikt, werkelijk alles zit er doorheen, welsh, new forest, connemara, noem 't maar op. Als 't maar 25 % arabisch bloed heeft, en als 't in 't plaatje van 't NRPS past (sportpony dus). Het enige wat ze als restrictie hebben tegenwoordig, is dat ponyhengsten met paardenvaders of moeders, niet goedgekeurd worden, en andersom. Maar dit is geloof ik 'n andere discussie...
Ik zou inderdaad ook bij 't New Forest kijken, daar kan ook iets heel leuks bij zitten!
LolaTFB schreef:En wat dacht je van Volltreffer of FS Don't Worry? Ik weet niet zoveel van deze hengsten, alleen dat ze beiden Duitse rijpony's zijn én bij het NRPS zijn goedgekeurd. Dan sla je dus 2 vliegen in een klap![]()
FS Don't Worry wordt door Jana Freund uitgebracht in de Intermediaire I (staat toevallig deze week een stuk over in de Hoefslag) en is 1.47.
Volltreffer heeft individueel zilver gewonnen (dacht ik) op een EK, je kunt hem vinden op www.volltreffer.nl. Hij staat in Nederland dus dan is er ook geen taalbarriere.