wat kost een leuk veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:49

ceasario schreef:
Daar zit het probleem en niet bij de marktprijzen of excuses van het zal wel niks zijn zo'n veulen.

Men heeft zich laten tillen door de sperma verkopers.
En volgend jaar weer en weer en weer. Ach gut

Ik heb het over dit soort opmerkingen. Iemand die bij zijn volle verstand voor een hengst kiest waarbij van te voren de prijs van de dekking bekend is laat zich niet tillen, maar maakt een keuze.

Daar is niets zwart of wit aan

Anderen kiezen hengsten naar aanleiding van het lage dekgeld, kan je ook wat van zeggen.

Maar het is ieders eigen keuze en of het wel of niet de prijs of verkoopbaarheid van het veulen beinvloed daar komt de fokker t.z.t. zelf achter.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:23

mijn vader heeft laatst 2 veulens gekocht allebei 500 euro geloof ik het zijn geen elegante paardjes ofzo. maar er zitten bij beide goeie papieren enzo.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:42

Citaat:
mijn vader heeft laatst 2 veulens gekocht allebei 500 euro geloof ik het zijn geen elegante paardjes ofzo. maar er zitten bij beide goeie papieren enzo.

zoiets ga ik ook zoeken. volgens mij gaat het wel lukken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:21

judith_slu schreef:

Goed papier.

Zo zie je maar weer , de kwaliteit niet bepaald wordt door een laag of hoog dekgeld.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:13

Ik ben een paar weken geleden op de veulenveiling in Dwingeloo geweest. Daar gingen meerdere veulens weg voor 1050 euro. Ook veulens met goed papier en die meegelopen hadden in Ermelo.
Voor sommige veulens werd niet eens 1000 euro geboden.

kablom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:16

op dit moment staan e rbij ons 4 hele leuke veulens met goed papier. maar wel dressuur maar onder 1000 moet je er wel 1 hebben. pb anders ff ofzo

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:47

judith_slu schreef:

KWPN-ers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:04

Kendra schreef:
KWPN-ers?

Spreek maar eens met wat handelaren, die krijgen ze dagelijks aangeboden voor dat geld. Kwpners, met net papier, welke later gewone fijne leuke paarden worden. Helemaal dieren waar de ts heel veel plezier mee kan hebben.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:21

Ik weet nog een leuk Scandic veulen voor 1000 euro !

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:01

Ruchet schreef:
Ik weet nog een leuk Scandic veulen voor 1000 euro !

Ik denk dat er sommige maar Struisvogels moeten gaan fokken.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:24

ceasario schreef:
Ik denk dat er sommige maar Struisvogels moeten gaan fokken.

Is daar wel wat aan te verdienen? Cool

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:29

Bucephalus schreef:

Komt meer vlees af .Schnitzel. Haha!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:44

Bucephalus schreef:

Stuisvogelbiefstuk schijnt erg lekker te zijn Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:23

Hurrycane schreef:
Stuisvogelbiefstuk schijnt erg lekker te zijn Haha!

= erg lekker Vingers aflikken Maar een stukje veulenvlees halen veel mensen hun neus ook niet voor op hoor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:59

Alles is te krijgen met een papiertje en zekker wat uit ziet als een "leuk" veulentje, en dit voor 1000 euro en minder.
Maar als je het hebt over een veulen die aangezien zijn afstamming voorgestemd is voor de sport, met Papieren enz dan denk ik echter dat 1000 euro veelste weinig is! Het dubbel is dichter bij de realiteit.
Met dekgeld en registratiekosten alleen al om en bij de 1000 euro, denk ik niet dat een "echte" fokker dit zich kan permitteren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:52

Peterina schreef:
..........dan denk ik echter dat 1000 euro veelste weinig is! Het dubbel is dichter bij de realiteit.
Met dekgeld en registratiekosten alleen al om en bij de 1000 euro, denk ik niet dat een "echte" fokker dit zich kan permitteren.

Daar gaat dus om, dat fokkers veulens verkopen beneden de kostprijs. Er komt soms een moment dat het niet meer uitmaakt of het financieel verantwoord is - dan telt alleen "vol is vol" en moet er dus wat weg.

Ik denk zelf dat de prijzen van vooral veulens erg worden bepaald door 'wat een gek er voor wil geven'. Als je de tijd hebt komt er soms iemand die verliefd wordt op JOUW veulen, en dan kun je een normale prijs vragen. Maar als je haast hebt gaat er best wel eens wat onder de prijs weg.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:36

Kendra schreef:
Er komt soms een moment dat het niet meer uitmaakt of het financieel verantwoord is - dan telt alleen "vol is vol" en moet er dus wat weg.

En feitelijk is dit het kern van de probleem dat sommige fokkers gewoon blijven door fokken zelfs als ze hun "quota" van vorig jaar nog niet kwijt zijn proppen ze weer hun merries vol. Dit is niet kwaliteit fokken maar kwantiteit ... En dit komt alleen de koper goed uit omdat er te veel aanbod is, met gevolg een verlaging van de prijzen = Basic Economics !
Ik ben van het principe ... geen plaats = niet fokken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:37

Tja, Peterina, maar je kan jou principes niet aan een ander opdringen. En als die mensen wel willen blijven doorfokken en de veulens onder de kostprijs verkopen, dat is dat hun eigen keuze.

En het komt op het moment gewoon heel veel voor dat veulens onder de kostprijs weggaan. Ook uit goede moederlijnen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:48

Volkomen gelijk. Er zijn gewoon veelste veel fokkers, laat staan de 'huis en tuin' fokkers.
Ik vind het gewoon verschrikkelijk jammer dat veel veulens in het slacht belanden omdat ze niet aan 'onder de prijs' prijzen verkocht raken, zelfs die met goede papieren.
Fokken met geld winst is een ware kunst en echter weggelegd voor weinigen, de meeste fokkers zijn blij als ze een 'break even" situatie kunnen handhaven. Ik heb tot nu toe altijd mijn paarden en veulens onder de prijs verkocht, maar ze zijn wel naar goede huizen/stall gegaan en ik weet ze allemaal (op een na) staan!

Thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:38

gut te gut....
Waar hebben jullie het hier over??
De ene goede fokker probeert hier de andere goede fokker te overtuigen, en nog erger aan de huis tuin en keuken fokker word zich hier geergerd!
Nog erger vind ik het als mensen zomaar wat roepen over wat een "leuk" veulen moet kosten. Wat is een leuk veulen??
Het is heel simpel..een topper koop je niet voor dat geld en er is geen fokker zo gek om z`n topper te verkopen voor 1000 euro, ook niet als de stal vol is!! Dan praten we dus niet meer over topveulens maar over de middelmaat..tja en daar zijn er veel van, dus wat een gek ervoor geeft en hoe graag wil de fokker ervan af?
Maar het is je reinste kolder om hier dan maar weer met een "fictief" veulen op de proppen te komen waarbij de "kenners" de prijs wel even zullen bepalen. Geen veulen is hetzelfde en dus de prijs ook niet.

Voor de TS..het lijkt mij wel degelijk mogelijk om een veulen te kopen voor dat geld en met de bedoelingen die jij ermee hebt, maar een topper voor dat geld is niet te koop laat je niks wijsmaken..... zo erg is het met de fokkerij gelukkig ook nog niet gesteld!!!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:23

Nog sterker: een topper koop je niet als veulen.
Dan moet je meer veulens kopen met een hoge verwachtingswaarde en hopen dat er eentje is die echt TOP wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:40

Thee schreef:
gut te gut....
De ene goede fokker probeert hier de andere goede fokker te overtuigen, en nog erger aan de huis tuin en keuken fokker word zich hier geergerd!
Nog erger vind ik het als mensen zomaar wat roepen over wat een "leuk" veulen moet kosten. Wat is een leuk veulen??
Het is heel simpel..een topper koop je niet voor dat geld en er is geen fokker zo gek om z`n topper te verkopen voor 1000 euro, ook niet als de stal vol is!! Dan praten we dus niet meer over topveulens maar over de middelmaat..tja en daar zijn er veel van, dus wat een gek ervoor geeft en hoe graag wil de fokker ervan af?
Maar het is je reinste kolder om hier dan maar weer met een "fictief" veulen op de proppen te komen waarbij de "kenners" de prijs wel even zullen bepalen. Geen veulen is hetzelfde en dus de prijs ook niet.

Voor de TS..het lijkt mij wel degelijk mogelijk om een veulen te kopen voor dat geld en met de bedoelingen die jij ermee hebt, maar een topper voor dat geld is niet te koop laat je niks wijsmaken..... zo erg is het met de fokkerij gelukkig ook nog niet gesteld!!!!

Als je een beetje met fokkers praat en veel handelaren spreek kan je echt wel een inschatting maken wat een veulentje ong. kost welk aan de eisen van de topicstarter voldoet.

Iedere randdebiel weet dat je geen topveulen voor dat geld koopt, ondanks dat ook helemaal niemand weet welke wel, of niet een topper op latere leeftijd gaat worden. Dat is een grote illusie wat je koopt. Goed een .............x............. kan je een redelijk inschatting van maken dat het geen topper word.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:35

Kendra schreef:
Nog sterker: een topper koop je niet als veulen.
Dan moet je meer veulens kopen met een hoge verwachtingswaarde en hopen dat er eentje is die echt TOP wordt.

Als je zo de interviews leest, de historie van pak em beet de Borculo veulens of de aankopen van sommige van de grotere handelaren zou je kunnen zien dat er vrij veel toppers als veulen gekocht worden.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:47

Thee schreef:
gut te gut....

Nou vertel dan maar eens wat een beetje veulen moet gaan kosten !
Je komt weer gezellig binnen trouwens Haha!
Mijn oudste zoon is nu 12 dus als ik nu of volgend jaar wat van dat jonge spul hier in de opfok gooi kan ie zo van de pony op de paarden Tong uitsteken !!
Bedoel als ik het goed begrijp is het op het ogenblik 3 halen 1 betalen in de veulenhandel!!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:54

hoera schreef:
Bedoel als ik het goed begrijp is het op het ogenblik 3 halen 1 betalen in de veulenhandel!!

Voor de veulentjes die later maximaal L halen wel.