Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Duveltje schreef:Op een gegeven moment zal de hh wel niks meer aannmen want een hengst kan toch op een gegeven moment niet genoeg meer leveren. Sperma voor nieuwe merries en diegene die terug komen.
Per hengst zal de limiet wel ergens anders liggen.
Franske schreef:Laten we het dan eens anders bekijken, die 300 + fokkers die met zijn allen achter 1 hengst aanlopen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd en dat zo'n hengst na 4-5 jaar of eerder gruwelijk tegenvalt en dat het uitpuilt van die hengsten.
Dan zou je toch denken dat die fokkers eens wat logischer na gingen denken..
Het blijft toch een kudde schapen.........
sarabande"]
Het onderwerp is wel eens eerder aan de orde geweest, maar omdat ik hoorde dat de hengst Trento (KrackC x Ramiro x Amor) over de........ vroeg ik me af wat nu de invloed van zo'n hengst op de fokkerij is.
[/quote]
Ligt aan de kwaliteit van de nakomelingen. Mocht nu blijken dat, in dit specifieke voorbeeld, de veulens van Trento onvoldoende kunnen bewegen, dan is het vrij snel afgelopen met het grote aantal dekkingen. De fokkers zien het namelijke zelf heus wel, zijn over het algemeen kritisch genoeg. Nakomelingen zullen minder gewild zijn en als de kwaliteit dan 2 jaar later ook nog eens tegenvalt dan is de kans op een aantal ggk zonen ook beperkt. Met andere woorden: de markt corrigeert zichzelf behoorlijk snel en de invloed op de fokkerij blijft beperkt.
Voorbeeld Farmer, die na een uitmuntende cat A. hengstencompetitie ook 300+ dekte. Los van het feit of het mee of tegen viel, de invloed op de fokkerij heden ten dage is onvergelijkbaar vergeleken met zijn jaargenoot Ferro (dat jaar dekte Ferro er minder dan Farmer).
[quote="sarabande"]
Of zou het toch maar beter zijn om een deklimiet van pakweg 50 merries toe te staan voor de hengsten die uit de verrichtingen komen.
[/quote]
Leuke theorie, maar vergeet het maar. Gewoonweg niet haalbaar. Als de markt een hengst wil, dan pakt de markt die hengst (en die vrijheid hebben ze). Bovendien zal er voor iedere hengsteneigenaar / houder toch echt een kostenwinner moeten zijn. Een hengst die net uit de verrichtingen komt heeft al het een en ander gekost in aanschaf, opleiding en verrichtingsonderzoek zelf. Laat staan dat de markt eist dat dezelfde hengst ook nog eens optimaal in de sport gaat lopen. Alsof het allemaal niets kost. Zoals Franske al aangaf, dan is het hele circus het gewoon niet meer waard om aan te beginnen. Kan je beter verkopen met 3 jaar, en dan denk ik dat de kwaliteit van de fokkerij er zeker niet op vooruit gaat, aangezien we dan de goeie zwemmertjes met het badwater weggooien.
[quote="sarabande"]
Of gaat men zoals hier vaak beweert wordt puur op het mooie koppie en de geweldige bewegingen af en hoopt omdat men bij de eerste is minstends een nieuwe dekhengst te fokken??
[/quote]
Bij een jonge hengst die zich heeft getoond a la Trento in Den Bosch in Feb, is er sprake van een hoge verwachtingswaarde. Een veulen uit de eerste jaargang is gewoon interesant voor de markt, althans daar gaan vele individuele fokkers vanuit.
[quote="sarabande schreef:In de KWPN fokkerij is jouw voorbeeld ook diverse malen voorgekomen, bijvoorbeeld na het zien van de volle broer van Lancet dekte de hengst zelf aanzienlijk minder.
Fokker79 schreef:Vraag me af hoeveel mensen bewust deze volle broer uit de N jaargang hebben gezien.
Denk dat dat meer samenhing met de nakomelingen van Lancet zelf. Ik geloof ook niet dat Jazz minder dekte na het zien van Klister en geloof ook niet echt dat de interesse voor Krack minder is geworden na het zien van bijvoorbeeld een volle zuster, evenals Ferro en zijn moeder. Een hengst vererft of niet.
Alane schreef:Wat ik me dan afvraag bij die gestelde 450 dekkingen..... zullen dat dan allemaal domme fokkers zijn die tegen zichzelf in bescherming genomen dienen te worden?
sarabande schreef:Nee hoor die denken allemaal dat ZIJ degene zijn met DE unieke match en DE toekomstige topper.
Ik vind die fokkers ook niet zo belangrijk, die moeten dat zelf weten
Ik vind de mogelijke impact op de fokkerij interessant.
Alane schreef:Collega fokkers zullen dan blij zijn dat je zo over hun denkt... En de fokkers niet zo belangrijk... juist als je het kleine vergeet ga je ten onder aan de hoogmoed..of te wel.. zij die de kleine poelen onderschatten verzuipen in de zee..
sarabande schreef:Collega fokkers worden geacht vrijwillig hun eigen keuzes te maken.
Ik ben diep geroerd door je mededogen, ook het daarboven vermelde drinkgedrag van medebokkers zal een interessant item zijn, maar zou het in dit topic toch graag over de KWPN fokkerij willen hebben en de impact daarop van veel dekkingen door een hengst waar nog weinig bekend van is.
sarabande schreef:Collega fokkers worden geacht vrijwillig hun eigen keuzes te maken.
Ik ben diep geroerd door je mededogen, ook het daarboven vermelde drinkgedrag van medebokkers zal een interessant item zijn, maar zou het in dit topic toch graag over de KWPN fokkerij willen hebben en de impact daarop van veel dekkingen door een hengst waar nog weinig bekend van is.
Citaat:Collega fokkers worden geacht vrijwillig hun eigen keuzes te maken
Citaat:Wat loop je nu telkens de drammen over KWPN, moet ik eerst mijn KWPN lidnummer vermelden eer ik mee mag praten?

Alane schreef:Wat loop je nu telkens de drammen over KWPN, moet ik eerst mijn KWPN lidnummer vermelden eer ik mee mag praten
Fokker79 schreef:Wat zal de invloed van Stravinsky xx op de fokkerij zijn denk je?
sarabande schreef:Je zal de mensen de kost moeten geven die bij Samba Hit gedekt hebben omdat hij de volle broer van Poetin is.
De meeste mensen die ik ken waren indertijd aardig geschrokken van die broer van Lancet. Het is jammer dat er toen niet de lering uit getrokken is dat hij edele merries nodig heeft.
sarabande schreef:Dat zijn jouw gevoelens, het topic gaat over een KWPN hengst die een bepaalde hoeveelheid KWPN merries dekt derhalve over zijn invloed op de KWPN fokkerij.
Het staat je natuurlijk vrij om met een vergelijkbaar cijfer uit een andere fokkerij te komen.
Alane schreef:Kom dan eens met cijffers hoe kun je nu over impact praten als je niet cijffers komt of geen cijffers weet?
sarabande schreef:Ik denk eigenlijk goed, we moeten afwachten hoeveel er overblijven want niet veel fokkers zullen met zulke merries durven te fokken helaas. Ik vind een oordeel vellen op veulens heel gevaarlijk zoals in het verleden vaak te zien is.