Waarom géén schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:30

Ik snap het ook niet, ik ben gek op schimmels en heb een schimmel, maar als ze een andere kleur was geweest had ik haar ook gekocht hoor. Maar goed , je kan dus nooit zeker weten of je een schimmelveulen krijgt?

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:34

Donkere schimmels vind ik helemaal geweldig :L

Maar owee, als ze echt wit zijn dan vind ik er persoonlijk niks meer aan Bloos! Sorry voor de echte witte paarden eigenaren hier Schijnheilig

Bleven die mooie donkere maar echt donker, DAN wist IK het wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:37

Ik riep eerst ook hard, wil geen schimmel
En mijn eerste eigen paard, is..een schimmel.
Van mij uit was het ook gewoon luiheid.

Nu merk ik idd dat het meer werk is, maar als hij dan zuiver is op concours, dan heb je toch ook een juweeltje onder je kont Lachen

Voor mij dus zo weer een schimmel

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:46

Ben bang dat sommige mensen van mijn paarden gruwelen, eerst een schimmel (een enorme viespeuk ook) en nu een vos met veel wit Haha!

Maar mij maakt het weinig uit, al is een donkere wel makkelijker met het werk voor de wedstrijd. Je hoeft alleen net de witte sokjes te wassen. Peanuts dus.

Het enige nadeel wat ik nu echt ondervindt is dat de vos schimmels niet eng vindt (zoals sommigen die nooit of weinig een schimmel zien) maar naar de eerste de beste schimmel staan te hinneken op vreemd terrein. Haha!

Maar vind een witte op concours toch wel speciaal nog steeds. Ik denk aan een Milton, de Sjiem, Pion, etc.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:56

Een goed paard heeft inderdaad geen slechte kleur en ik geloof stellig dat kleur niets en ook niets met karakter te maken heeft.
Wat wel karakter beinvloed zijn de bloedlijnen, afstamming dus, het milieu en natuurlijk de mens !
Mijn personelijke ervaring is inderdaad met sport hengsten hetzij springers en dressuur. Een gedreven karakter (genoemd "winner's drive") mag er best zijn maar hierbij heb ik ook een aangeboren valsheid ook ervaren wat ik gewoon afschuwlijk vond. Het "zat" gewoon in de bloedlijn en de eerste jaren mensen contact hebben niet geholpen.

pegassa: ... "Grow up!!" als commentaar vindt ik niet alleen aanstotend maar duidt op je onvolwassenheid ! Not only do I not have to grow up but I think you had better stick to the language you are accustomed to, and quite obviously it has nothing to do with curtesy !

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:03

Wat een verhalen allemaal in dit topic....jammer dat ze niet allemaal op de waarheid berusten.

Vroeger zei ik ook altijd: ik wil geen schimmel, alleen een donkerbruine of een zwarte.
Maar mijn eerste pony was een schimmel (echt spierwit)......en toen ik aan een grotere toe was zei ik weer: nu geen schimmel meer.

En weer kom ik met een schimmel thuis.
Gewoon omdat het paard mij aansprak. De handelaar liet hem lopen en ik dacht wauw, die wordt van mij!

Nu heb ik mijn schimmel merrie nog steeds (al 10 jaar), en ik moet zeggen; ik ben nu een echte schimmelfan. Heb haar zelfs dit jaar laten dekken door "jawel" een schimmelhengst! Dus het veulen wordt wel een schimmeltje waarschijnlijk. OK dan!

Oh, trouwens dat poetsen valt nogal mee hoor. Zeker als ze een deken op heeft, dan hoef je alleen haar hals even te poetsen.....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:32

Ben helemaal schimmel fan!

Je valt me een schimmel echt op, maar als je een lelijke schimmel hebt van die wel meer op imo als een lelijke bruine, die gaat op concours bijvoorbeeld toch meer op in de massa. Maar met een mooie schimmel val je ook extra op.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:01

Ik wilde eerst ook geen schimmel, maar kon deze toch niet laten staan.
Hij is nog heel donker dus hoef nog niet veel te poetsen. Zijn staart is al wel helemaal wit dus dat is wassen geblazen.
Iets meer werk, maar ik heb er al wat op gevonden. Ik houd zijn staart in een vlecht, dan blijft hij een hele tijd behoorlijk schoon.
Ik hoef alleen even uit te pluizen en dan ziet hij er toch heel netjes uit als ik weg ga. Voor een wedstrijd was ik dan wel weer een keer extra.

En ik zie idd best veel mensen kijken als ze hem zien, maar ja hij is dan ook extra mooi Knipoog

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:31

Voor alle schimmelliefhebbers en haters:

rechts: "schone" schimmel,
links: schimmelkind in wording, overigens met een kruintje op het voorhoofd en uit een vosse moeder met 4 witte benen, van hem zal dus wel niets terecht komen Haha!

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:25

Ik vind schimmels ook erg mooi. Wel vind ik schimmels met donkere manen/staart een stuk mooier als schimmels die lichtere manen hebben als hun vachtkleur.

Spierwit vind ik ook mooi, maar ik hoop dat het nog lang duurt voordat die van mij echt wit is. Ik vind het best veel werk om haar mooi schoon te houden, maar ik heb het er graag voor over Haha!

Dat van de zwakkere in de kudde, slaat in ieder geval niet op mijn paard. Zij is tot nu toe in elke kudde/groep nog wel de baas geweest.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:33

Ik ben zelf ook absoluut geen schimmel friek Scheve mond
Maar als ik een schimmel wil, dan moet het dier ook spierwit zijn!
Onze eigen merrie is heel donker, ik hou er niet van Tong uitsteken

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:52

irmaz schreef:
Voor alle schimmelliefhebbers en haters:

rechts: "schone" schimmel,
links: schimmelkind in wording, overigens met een kruintje op het voorhoofd en uit een vosse moeder met 4 witte benen, van hem zal dus wel niets terecht komen Haha!

[image]

wahahahhah, rol even van mijn stoel ... met kruintje nog wel Haha! Haha! Haha!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:14

Peterina schreef:
Not only do I not have to grow up but I think you had better stick to the language you are accustomed to, and quite obviously it has nothing to do with curtesy !

Courtesy. Als we dan toch over de grens gaan praten...

Overigens heeft het liever-geen-schimmel wel een praktische kant voor mij: wij hebben de paarden het hele jaar grotendeels buiten en altijd zonder deken. Omdat ik dus van oktober tot april niet was en toch wel eens redelijk voor de dag wil kopen op les ed, heeft een donkere kleur de voorkeur. Maar zoals gezegt, een echt geniaal paard blijft er niet op staan.

melissa19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:38

ik riep zelf ook altijd geen schimmel.ik wilde altijd een zwarte.en heb nu een donker bruine bijna zwart.en even later hebben we er nog een schimmel bij gekocht.wat maakt het uit als het karakter maar goed is toch??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:40

Peterina schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een schimmel willen maar dat is omdat mijn ervaring met schimmels is dat ze rot karakters hebben!!! Neem daarbij het extra poetswerk en dan is de keus voor mij heel makkelijk.

Trouwens behalve 'geen schimmels' zie je ook 'en ook niet vos' !!! Waarom ... mag joost weten.

Karakter is erfelijk....maar echt niet via de kleur. Kan jouw ervaring zijn maar dat lijkt mij eerder toeval.

Ik vind persoonlijk alle kleuren mooi. Als ze maar mooi getekend zijn. Een vos met vier witte voeten en een bles *LOL* Prachtig!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:43

Skipper schreef:
Ben bang dat sommige mensen van mijn paarden gruwelen, eerst een schimmel (een enorme viespeuk ook) en nu een vos met veel wit Haha!

Nee hoor Ik smul van een vos met veel wit. *LOL*
Ik heb nu een bruine met bles en vier witte voeten...ook leuk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:02

Een goed paard heeft geen kleur, maar een "minder" paard laat ik wel staan als het een schimmel is. Ik ben geen fan van schimmels, hebt vroeger meerdere schimmels gehad en ook erg veel plezier mee gehad.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:07

Mijn verzorgpony is ook een schimmel en houd erg van zich vies maken. K denk dat mensen dat te veel werk vinden. Persoonlijk vind ik vooral een mooi koppie belangrijk, en natuurlijk ook de bouw en het lopen. (en een superlief karakter Lovers )
Verder vind ik schimmels wel origineel, iedereen komt met 'n bruine met zwarte manen. En op wedstrijd kun je goed laten zien dat hij schoon is Pling
Vroeger vond ik zwarte paarden heel mooi, maar die zie je ook best veel tegen woordig dus vind ik dat ook niet meer zo opvallend.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:01

Hier ook een schimmel fan! Ik vind ze vaak juist iets extra's hebben, net als vossen met veel wit. Vrijwel alle paarden met veel wit spreken mij aan. Bij paarden zonder wit aan het hoofd lijkt het hoofd vaak wat langer, en soms ook wat lomper. Tuurlijk komt dat ook door de oogstand en de blik in de ogen, maar als een paard dan ook geen wit in t gezicht heeft vind ik het toch minder mooi.

Maar zoals hier al veel vaker gezegd is: Een goed paard heeft àltijd de goede kleur.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:08

horselover23 schreef:
Een goed paard heeft geen kleur, maar een "minder" paard laat ik wel staan als het een schimmel is.

Ik laat ELK minder paard staan, ongeacht de kleur Haha!

Het is erg leuk op concours met een schimmel. Mensen kijken wel een keertje extra als mijn dwaasje langskomt. Ik moet constant aan mensen uitleggen wat voor bloed het is, en constant krijg ik complimenten over mijn mooie paard en dat-ie zo opvalt en dat-ie net van zilver is... hééél vervelend hoor! Schijnheilig Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 06:44

Roosje17 schreef:
Wat een verhalen allemaal in dit topic....jammer dat ze niet allemaal op de waarheid berusten.

Is dat zo??

En idd, een goed paard heeft geen kleur.
Maar als het even kan wordt het toch een schimmel Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:09

Ik wil liever geen schimmels gewoon door het vele poetswerk dat je aan ze hebt. Zeg ik die op dit moment een schimmelpony heeft als gezelfschapsdier en die dus ook nog een grote smeerpoets is in de wei. Rolt niets liever dan in de modder en dan nog het liefst nadat pas gepoetst is. Verder vind elk kleur best. Al begin ik tegenwoordig toch al aardig bruin moe te worden. Tja de mijne zijn dan ook allemaal gelijk gekleurd bruin.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:55

Het is puur een kwestie van smaak in de meeste gevallen. Ik ben wel een schimmelfan, mijn eerste 3 eigen paarden waren alle schimmel, ook mijn eerste gekeurde hengst was schimmel. Daar heb ik ook gemerkt dat vele niet met schimmels willen werken ivm de afzet van de veulens en ook de verkoop van het sperma. Maar ik denk echt dat het een kwestie van smaak is. Overigens is een schimmel in de ring altijd een opvallende verschijning, maar in tegenstelling tot een zwarte (die ook opvallen), zie je bij een schimmel veel sneller de fouten, zowel in zijn bouw als in zijn training en de uiteindelijke proef. Een zwarte heeft het voordeel van de donkere kleur waardoor zijn fouten minder opvallen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:08

Hoe bedoel je je ziet bij een schimmel beter de fouten in de bouw en zo? Verward

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:30

Van een zwart paard zegt men toch al sneller, op het eerste zicht, dat het een mooi dier is. Bij een schimmel zie je sneller dat hij bijvoorbeeld een groter hoofd heeft of een langere rug, bij een donker paard valt dat minder op en dat komt echt door onze interpretatie van de kleuren. Alles wat licht van kleur is valt meer op, zo ook een paard maar dan ook zijn negatievere kanten. Bij een donkere zie je die ook wel als je beter kijkt maar bv leken zullen altijd het zwarte paard mooier vinden, ook al klopt de bouw van geen kanten en als het dier een andere kleur had, zouden ze sneller zeggen dat het dier er eigenaardig uitziet.