Zannekin schreef:Toch niet, ik hoef geneeneens te meppen. De onze doen dat niet, er stond "zou". Ik ben nog altijd het dominante paard en heb je een paard al zien reageren op een veulen dat steigert richting hun?
Dat doen de veulens meestal niet, omdat door alles in de houding van het oudere dier blijkt dat ze dominant zijn. Dat moet je bereiken, niet bang zijn maar respect hebben. Een veulen dat geen respect leert hebben of dat afgeleerd heeft is een gevaar op latere leeftijd.
Gisteren nog een mep gezien van één veulen naar het andere tijdens het eten: zo hard kan een mens niet hoor.....
Hier ga ik volledig in mee. Als je een veulen van 3 maanden, met dit soort dingen weg laat komen, heb je over 2.5 jaar een moordenaar in huis.
Bij onze eigen veulens, hebben we dit soort problemen zelden gehad. En als er al eens wat voorviel, dan was de oorzaak meestal terug te voeren, naar een fout van de persoon die het overkwam.
Aan de andere kant is het me in de opfok een aantal keren overkomen, dat we 1.5 of 2 jarige hengsten binnen kregen, die idd met (bijna) moord zijn weg gekomen. En dan kun je 2 dingen doen, terug sturen naar de eigenaar, of het uit vechten (en dan ook winnen).
Dat het er dan af en toe hard aan toe ging, dat laat zich raden.
Maar als het een keer uitgevochten was, had je weer rust in de tent en waren het door de rit genomen echt niet de moeilijkste dieren in de koppel.
Maar dat het op zo'n niveau uitgeknokt moet worden, zou gewoon niet nodig moeten zijn.
Als een jong dier (en dan maakt het niet uit, of het nu een hond een kat of een veulen is) vanaf het begin consequent geleerd wordt dat er grenzen zijn aan zijn gedrag, die niet overschreden mogen worden, dan heb je als ze ouder worden zelden of nooit problemen.
En als je zelf niet de kennis of de mogelijkheden hebt om dit goed te doen, tja dan zul je het door iemand anders moeten laten doen, die het wel kan.
Maar ongewenst gedrag tolereren, is absoluut geen optie, NOOIT.
(Geldt niet alleen voor dieren trouwens
)