Is het normaal dat een veulen bijt en stijgert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:31

Die van mij heeft het ook wel geprobeerd hoor,
zijn moeder had hem de eerste maanden ook echt op een voetstuk staan dus ik was de enige die af en toe ingreep.
Na 3 maanden was de merrie het echter goed zat en die heeft hem toen een spoedcursusje gegeven, hij was met 2 dagen zijn praatjes kwijt en het was zo'n zoet veulen
Bij het afspenen heeft hij het nog even geprobeerd maar ik had hem bij een ruin staan die hem ook liet weten: "Tot hier en niet verder".
[ITP] Boss en Ozep, week of a lifetime Haha!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:10

Zandor is een keertje, tijdens onze vakantie, zijn verzorgster in de nek gesprongen, maar die reageerde heel adequaat met een gerichte elleboogstoot en een bestraffend: "ê", Pas Op!!. Gelukkig is hij slim en heeft het daarna niet meer gedaan. Ik verdenk hem er wel van dat hij aanstalten maakt, doordat hij zijn hoofd tegen je rug aanvlijdt en omhoog drukt. Een keertje het waarschuwingssignaal herhalen is al voldoende Haha!.
Het helpt dat mams ook minder toegeeflijk wordt en zij maakt korte metten. Een beweging van een oor zegt al genoeg!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:10

pegassa schreef:
Het is héél normaal dat hengstveulens stijgeren, bijten, slaan en bokken. Ik zou me pas ernstige zorgen maken als ze het NIET zouden doen. Dit is allemaal doodnormaal "jongemannen" gedrag. Een veulen kijkt en probeert tot hoever ze kunnen gaan. Zodra door moeders (of baasje) tot de orde worden geroepen weten ze dat het niet de bedoeling is je zo te gedragen. Maar hengstveulens zijn doorgaans erg hardleers en zullen vaak en veel gecorrigeerd moeten worden voordat het kwartje valt.

Maak hem duidelijk dat gedrag wat hem in de wei wordt toegestaan door zijn moeder, niet per difintitie geoorloofd is terwijl je hem aan het halster meeneemt. Bokken,stijgeren,bijten, slaan......zijn dan uit den boze!! Probeer hem dit zo duidelijk mogelijk te maken zonder dat hij angstig voor je gaat worden!! Op deze manier heb je straks een volwassen hengst die vertrouwen in je heeft maar toch gehoorzaam is.

Wat betreft de opmerking van ANNA.......onzin!! Ik denk dat ze zelf erg weinig hengstveulens heeft grootgebracht. Het is allemaal héél normaal gedrag voor zo'n kleine ukkepuk Haha!

Hmmz, dan heb ik toch wel een hengst uit de 1000'en getroffen want die heeft tot op heden vandaag nog geen enkele keer (proberen) te bijten of te schoppen en heeft slechts 1 keer op z'n achterse benen gestaan toen ie iets te enthousiast werd dat ie op de wei mocht. Lachen (hij is nu dik 1.5 jaar)
Moet ik me nou zorgen maken om mijn lieve Portugese knuffelhengst? Tong uitsteken
Z'n halfbroer was ook al zo een zoet ding.

Hackney hengstje van de buren is overigens ronduit gevraarlijk agressief.

Maar die van mij heeft echt nog nooit een stap verkeerd gezet, begon me al af te vragen of ie wat mankeerde. Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:43

toen ik mijn hengst in handen kreeg was hij 4 maand oud, geen idee wat er precies met hem gedaan was voor ik hem kocht, maar nadien heeft hij mij nooit gebeten. Geloof weldat hij het eens bij een ander geprobeerd heeft. Geslagen heeft hij 2 keer, toen hij bijna een jaar was, en precies een jaar later. Daar heeft een megaschop voor terug gehad.
Het enige waar ik af en toe op moet letten (hij is inmiddels 3,5 en dekt ook), is dat hij zijn aandacht bij mij laat liggen als ik met hem bezig ben. Dus ook als hij op stal of op de wei staat. Onder het zadel is het een schat.

Een 3 maand oud veulen dat bijt en steigert dient flink aangepakt te worden, op welke wijze de eigenaar het het liefste heeft. Maar er moet duidelijk verteld worden wat wel en wat niet mag.
Zoals al eerder gezegd, wat ze op de wei uithalen, is aan hun, dat regelen ze onderling wel....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:53

petraaken schreef:
Indien het tweede het geval zou ik zeggen zo snel mogelijk zijn ballen er af. Misschien dat hij dan wat handelbaarder wordt.

Dat wordt zoeken naar 2 doperwten ..................... Haha! Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:58

Kitten schreef:
:)* Dat wordt zoeken naar 2 doperwten ..................... Haha! Haha!

Die van mij heeft ook miniballies Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:13

Kitten schreef:
:)* Dat wordt zoeken naar 2 doperwten ..................... Haha! Haha!

je moet natuurlijk wachten tot helemaal ingedaald zijn. Haha!

Marinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:21

Wat mij opvalt is dat hengstveulens die hoger in het bloed staan vaker steigeren (vooral spring-gefokte veulens) dan iets minder hoog in t bloed staande veulens. Het was tot nu toe altijd af te leren bij ons.

Valt jullier dat ook op of zijn onze veulen raar?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:24

Nou ik denk dat shetveulens, welshveulens en de rest van de veulens het ook vaak genoeg probeert. Het ligt echt aan de opvoeding denk ik hoor. En niet aan wat voor bloed erin zit..

Marinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:49

Maar ik bedoel veulens die een paar dagen oud zijn en dus nog amper opvoeding hebben gehad. Bij ons zijn de iets hogere afstammelingen sneller op de achterste beentjes dan de minder hoge. En nogmaals: het is altijd binnen een mum van tyijd af te leren hier.

En vind jij trouwens dat welshjes niet hoog in het bloed staan??

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:38

Jawel staan wel hoog in het bloed, maar heb het nog niet echt meegemaakt dat ze tegen je aanklimmen eigenlijk..

ruiter44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:44

Ik zou maar eens een afspraak maken met een paardenfluisteraar. HAHA

Er is maar 1 regel, vanaf het begin niets accepteren, en zeker ook niet teveel aandacht!!!!!!!

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:47

Zannekin schreef:
Ik zou hem wel een goeie mep geven,

ja hoor sla er ook nog maar even op los!
Word het alleen maar erger van en krijg je een vals en onbetrouwbaar dier.
Met paarden omgaan is een wederzijdse vertrouwens band, en die krijg je niet op deze manier.
je kunt ook je gezonde verstand proberen te gebruiken.

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:47

Dit is vrij normaal hoor. Heeft mijn hengstveulen ook altijd gedaan. Ik heb hem wel altijd gecorrigeerd hierin (niet te ruw of te hard anders worden ze bang van je) en nu is het gewoon helemaal over. Die van mij stond altijd alleen en sinds hij in een koppel staat is hij trouwens ook een stuk socialer en een stuk rustiger geworden. Ze worden dan opgevoed door leeftijdsgenootjes en dit is altijd nog het beste vind ik.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:04

johanna13 schreef:

Toch niet, ik hoef geneeneens te meppen. De onze doen dat niet, er stond "zou". Ik ben nog altijd het dominante paard en heb je een paard al zien reageren op een veulen dat steigert richting hun?
Dat doen de veulens meestal niet, omdat door alles in de houding van het oudere dier blijkt dat ze dominant zijn. Dat moet je bereiken, niet bang zijn maar respect hebben. Een veulen dat geen respect leert hebben of dat afgeleerd heeft is een gevaar op latere leeftijd.
Gisteren nog een mep gezien van één veulen naar het andere tijdens het eten: zo hard kan een mens niet hoor.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:46

johanna13 schreef:
Met paarden omgaan is een wederzijdse vertrouwens band, en die krijg je niet op deze manier.

Sorry, maar die van mij krijgt ook wel eens een ferme tik of mep of hoe je het ook wilt noemen als daar een reden toe is. Paarden meppen nog veel harder dan een mens hoor.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:53

Zannekin schreef:
Toch niet, ik hoef geneeneens te meppen. De onze doen dat niet, er stond "zou". Ik ben nog altijd het dominante paard en heb je een paard al zien reageren op een veulen dat steigert richting hun?
Dat doen de veulens meestal niet, omdat door alles in de houding van het oudere dier blijkt dat ze dominant zijn. Dat moet je bereiken, niet bang zijn maar respect hebben. Een veulen dat geen respect leert hebben of dat afgeleerd heeft is een gevaar op latere leeftijd.
Gisteren nog een mep gezien van één veulen naar het andere tijdens het eten: zo hard kan een mens niet hoor.....

Hier ga ik volledig in mee. Als je een veulen van 3 maanden, met dit soort dingen weg laat komen, heb je over 2.5 jaar een moordenaar in huis.

Bij onze eigen veulens, hebben we dit soort problemen zelden gehad. En als er al eens wat voorviel, dan was de oorzaak meestal terug te voeren, naar een fout van de persoon die het overkwam.

Aan de andere kant is het me in de opfok een aantal keren overkomen, dat we 1.5 of 2 jarige hengsten binnen kregen, die idd met (bijna) moord zijn weg gekomen. En dan kun je 2 dingen doen, terug sturen naar de eigenaar, of het uit vechten (en dan ook winnen).

Dat het er dan af en toe hard aan toe ging, dat laat zich raden.
Maar als het een keer uitgevochten was, had je weer rust in de tent en waren het door de rit genomen echt niet de moeilijkste dieren in de koppel.

Maar dat het op zo'n niveau uitgeknokt moet worden, zou gewoon niet nodig moeten zijn.

Als een jong dier (en dan maakt het niet uit, of het nu een hond een kat of een veulen is) vanaf het begin consequent geleerd wordt dat er grenzen zijn aan zijn gedrag, die niet overschreden mogen worden, dan heb je als ze ouder worden zelden of nooit problemen.

En als je zelf niet de kennis of de mogelijkheden hebt om dit goed te doen, tja dan zul je het door iemand anders moeten laten doen, die het wel kan.

Maar ongewenst gedrag tolereren, is absoluut geen optie, NOOIT.

(Geldt niet alleen voor dieren trouwens Haha! Haha! )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:38

Blijkbaar ben ik ook altijd gezegend geweest met hengsten 'engeltjes' die het niet nodig vinden om te bijten of te steigeren naar een mens.
En dit dan uit merries met karakter!
Moet wel zeggen dat de dames op de wei de meeste 'opvoedend' werkt doen en zijn heeeeel streng met de hengstenveulens .
Als fokker probeer ik altijd de juiste hengst uit te zoeken met een aangename karakter want papa heeft ook iets te zeggen in de karakter van de kleine knul .
Indien de knul het toch nodig vindt mij uit te testen (meestal gebeurt dit al rond de 3 weken oud) ... en dit heb ik snel door ... dan wordt hij snel erop gewezen dat dit gedrag niet past en zeker ook niet gewaardeerd wordt >;) .
En ja, een tikje op zijn tijd is soms nodig als hij hard-leers is Ach gut maar normaal is het hoogtens twee keer nodig om de rangorder te herstellen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:46

Is er dan tijdens de eerste 3 maand veel meer misgegaan?
Ik bedoel een veulen zal toch niet spontaan bedenken om een mens gericht te bijten, te schoppen en/of in de nek te springen?
Dat is toch een proces die langzaam beginnen is of een kronkel in de kop als het spontaan gebeurd...

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:41

mijn hengst(je) half arabier half appie...
heb ik al vanaf 4 maanden en hij heeft nog nooit aan de hand gesteigerd, in de wei overigens wel vollop. maar spelen moet kunnen vind ik.

hij heeft toen hij ong. 6 maanden was 1 x geprobeerd om te bijten, toen heb ik hem direct gecorrigeerd ( kneep in zijn hals) daarnaast heeft hij 1x geprobeerd om te slaan, ware het geluk aan mijn zijde en zag ik het ruim op tijd. meneer heeft toen letterlijk een schop onder zijn kont gehad...

hij is inmiddels ruim 2 jaar oud en heeft naast die 2 voorvalletjes als veulen nooit meer iets gedaan. hij weet heel duidelijk zijn plaats en dat hij zodra hij een halster om heeft naar mij dient te luisteren...

geen idee of hij zo'n engel is of dat het door opvoeding komt. maar hij gedraagt zich absoluut voorbeeldig!!
ook in de buurt van hengstige merries!

nou mijn antwoord op je vraag...

direct corrigeren, probeer hem altijd een stapje voor te zijn. (voor zover dit gaat)
het gedreutel aan de hand dus absoluut niet accepteren. laat hem weten dat jij de baas bent en behandel hem consequent maar met respect. dan zul je zien dat hij dit ook bij jou zal doen. Bloos

succes ermee

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:55

johanna13 schreef:

Hoe krijg je die vertrouwensband dan? Door je te laten bijten en schoppen?

Wat mij betreft komt respect eerst. En respect is: ik ben hoger in rang, haal het niet in je hóófd. Een hoger in rang staand paard maakt dat duidelijk door met de oren te draaien of een dreigend voetje op te tillen; heeft dat geen resultaat dan volgt een mep of hap. Ik maak dat duidelijk door een stemhulp, heeft dat geen resultaat dan volgt een snelle en rechtvaardige schop onder z'n billetjes.

En hey, hij snapt het! Opeens val ik onder de groep wezens waarbij hij dat soort dingen niet kan flikken. Respect opgedaan, dan komt het vertrouwen pas.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:54

denk je dat een paard het verschil niet ziet tussen een soortgenoot en een mens?
Als je veulen/paard begint met schoppen en bijten ben je te laat, dan is er al iets mis gegaan ergens waar waardoor dat respect er niet is...
Respect verdien je, wederzijds respect moet verdiend worden.
Ik zeg niet dat je je dan maar moet laten bijten of schoppen, absoluut niet.
Maar een veulen dat na 3 maand spontaan in de aanval gaat is niet goed in zijn bovenkamer of je hebt andere signalen gemist....

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:12

Natuurlijk. Maar als je met 3 maanden en zulk gedrag een dier in handen krijgt moet je toch iets. Dan is het helaas al te laat voor de subtiele manier.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:51

Ik ben laatst bij mijn mogelijke toekomstige veulen geweest en die bijt niet hard of agressief ofzo, maar hij loopt wel op je af en gaat in de jas hangen en met zn mond naar je gezicht om je zo naar achteren te drijven. Hij is nogal dominant, maar het is ook een hengst he..(en nogal pittig en intilligent van karakter) Hij moet nog een hoop lere, maar denk dat hij dat nog wel af kan leren. wat jullie?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:06

Dominant als excuse... kan ook.
Dan ben je mooi dom dat je je naar achteren laat drijven... het zal alleen zijn instelling maar bevestigen.
Ik heb 2 hengstveulens en die hebben niets dominants te doen... maar gewoon normaal.
Een hengst mag niet dominant zijn... de alfa merrie is dominant.. en jij als mens staat daar net iets boven.
Wat dat veulen heeft is geen dominantie maar jij hebt angst.