Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Peterina"]
Even een vraag ....
Jullie hebben het allemaal over 'Nederlandse' passport, 'Duitse' passport ???
Bedoelen jullie hiermee de Equine Passport die uitgegeven is door een lidstaat van het EEG ??? of de Stamboek papieren die uitgegeven zijn door een Nationale Stamboek ???
[/quote] is een pot nat... de paspoorten waar wij over praten zijn itgegeven op grond van de eeg-richtlijn 90/426/eeg, 90/427/EEG EN 2000/68 EEG Waarbij de laatste de recentste toevoeging is....
[quote="Peterina schreef:Als het een EP is dan moet men eerder over een European passport spreken uitgegeven in Nederland, Duitsland of Belgie.
Citaat:Mijn paarden hebben EU EP's met daarin de Stamboek papieren (center stuk) en geen chip registratie nummer daar het niet in Belgie verplicht is, enz enz enz enz.
Citaat:Dus er is een levensnummer die GELDING is in geheel EEG en een stamboekregistratie nummer die alleen van toepassing is voor de BWP.
Citaat:Men moet zeer goed onthouden:
EP (levensnummer) is NIET gelijk aan Chip nummer is NIET gelijk aan Stamboek reg.nummer !!
Citaat:Bij het overschrijven naar een andere stamboek in het buitenland (welke land dan ook binnen de EEG) veranderd alleen de stamboek gedeelte en normale wijze niet de EP gedeelte. Dit is wat ons is medegedeeld door het Min.van Landbouw tijdens de laatste vergadering hieromtrent nav precies zo'n vraag ivm verkoop, fokker en competitie in het buitenland.
Er is maar EEN EU Equine Passport per paard en dit dient zijn hele leven bij DIE paard te blijven ... waar ook het zich bevindt (welk land dan ook).
Alane schreef:Het paspoort blijft nl in eigendom van de paspoortuitgevende instantie ongeacht naar welk stamboek je gaat....
In het paspoort veranderd dan helemaal niets omdat een ministerie of de EEG de stamboeken alleen aangewezen hebben als paspoortuitgevende instanties niets meer en niets minder omdat zij reeds paarden registreren..
Jaren terug is men reeds begonnen met het registreren en identificeren van paardachtigen dmv oa schets + levensnummer.
Er zijn meerder EU ggk paardenpaspoorten die uiterlijk niet op elkaar lijken maar inhoudelijk wel...
vwb de chipverplichting: Als ik een in Duitsland gefokt paard koop en deze in NL wil houden dan moet ik dat dier invoeren... opdat moment moet ik dus ook voldoen aan die chipverplichting... Verblijft dat paard gewoon in Duitsland hoef ik niet te voldoen aan de Nederlandse chipverplichting. Als ik met dat paard mee ga doen aan een wedstrijd in Nederland hoef ik niet aan de chipverplichting te voldoen omdat het gaat om een niet-Nederlands geregistreerd paard die niet in Nederland gehouden wordt cq geimporteerd is/wordt.
Als ik mijn welsh laat registreren in Duitsland moet ik gewoon voldoen aan de NL chipverlichting omdat dat dier in Nederland verblijft/gehouden wordt...
Peterina schreef:JUIST !!!
EN DAARVOOR HEB JE GEEN STAMBOEK VOOR NODIG !!!!
Citaat:Wat betreft eigendom van Passport:
Het passport gedeelt is het eigendom van de STAAT, het stamboekgedeelte is het eigendom van het desbetreffende Stamboek.
Als het paard komt te overlijden ('god-forbid') dan dien je BEIDEN instanties op de hoogte te brengen EN (de meeste mensen doen dit niet) BEIDEN gedeeltes terug te sturen naar de juiste instantie.
en hetzelfde staat er ook in het duits... als je wilt zal ik het ook nog in duits erop zetten...
Peterina"]
JUIST !!!
EN DAARVOOR HEB JE GEEN STAMBOEK VOOR NODIG !!!!
[/quote]
[quote="Alane schreef:voor de zoveelste keer: en nu goed opletten
om paard en paspoort aan elkaar te koppelen.....
ceasario schreef:En dat maakte ik in Nederland dit jaar anders mee.
Ik wilde een stamboekpapier cq. registeren van een veulen
en dat ging niet omdat zij ook het paspoort wilde uitgeven.
Peterina schreef:Voor het aanvragen van een paspoort heof je geen lid te worden van de organisatie waar je de aanvraag doet.In Nederland kunnen een EP ook bij sportinstanties (bijv. KNHS) aangevraagt niet alleen bij de Stamboeken.
Trouwens is dit dan allen die kosten of moet je ook 'lidgeld' eerst betalen zoals bij de Stamboeken???
Citaat:In Belgie kan ik via DA of Stamboek (wel met lidgeld kost maar dan zonder A4 stamboek gedeelte) of sportinstantie een Equine Passport krijgen.
Gelukkig wordt hier (Belgie en trouwens Engeland, Spanje en ik dacht Duitsland) de EP niet gekoppeld aan het stamboek gedeelte.
Op de pagina's met afstammingsgegevens komt dan te staan:Citaat:Even nog een vraag: .... praktisch problematiek ...
Stel ik heb een KWPN-achtig rijpaard merrie zonder stamboek.
Ik vraag een passport aan bij de KWPN (of welke Nederlandse stamboek dan ook).
Na lidgeld enz enz krijg ik voor die merrie een EP (met chip natuurlijk want we hebben het over NL) EN een KWPN stamboekgedeelte (centerstuk) .....
Dus ik heb nu een merrie met KWPN stamboek papieren (centerstuk in EP met officiele KWPN registratienummer !!!!) hetzij een zg "wild" merrie zonder afstamming maar toch een - in het stamboek opgenomen merrie!
Alane schreef:Dat je niet wilt chippen oke...kun je ontheffing voor aanvragen maar geen paspoort bij je veulen dat vat ik niet
ceasario schreef:Het is ook niet meer relevant.
Maar een veulen registreren en een KNHS paspoort daarna aanvragen gaat niet.(Terwijl je veulen uiteindelijk met 7 maanden een paspoort moet hebben.)
Dus de koppelverkoop blijft van kracht.
Ik heb te veel tegenstrijdige verhalen gehoord afgelopen zomer.
Zelfs tot het paspoort met chipnummer een levensnummer was die straks gemakkeliojk te traceren is voor de paarden die in het buitenland lopen.
Blijkbaar allemaal bull verhalen. Vandaar de kop van deze topic.
Peterina schreef:Ik vindt het ook gevaarlijk dat de Nederlandse Stamboeken hun registratienummer binden aan de Identificatie/Levensnummer van het EP.
Citaat:Aangezien dat andere EEG landen dit niet gaan doen = zeker niet bij niet-stamboek paarden = ga je weer meervoud Europese registratie systemen creëren van ID/Levensnummers wat de hele opzet te niet maakt.

Citaat:Dat de "wild" merrie niet automatisch (rechtvaardig) wordt opgenomen snap ik als bestuurslid van een EU-stamboek MAAAR op papier is en blijft zij KWPN geregistreerd en dit is een gevaarlijke situatie (voor de toekomst met mogelijke wets veranderingen) tenzij er een melding is op dat gedeelte dat het niet over een 'ras' paard gaat ???

sarabande schreef:Nou dat lijkt me niet hoor, althans niet in Nederland
Citaat:Men weet niet eens hoeveel paardachtigen er precies rondlopen in Nederland (natte vinger werk en schattingen), laat staan dat er iemand weet hoeveel stamboekloze paarden er zijn...
Zelfs de stamboeken weten niet hoeveel paarden er precies nog leven... omdat niet iedereen meld dat zijn/haar paard is overleden cq verkocht naar het buitenland, overgenomen door de verzekering...
Zannekin schreef:Hoe bedoel je, dat blijft toch net hetzelfde? Je meldt een verkoop naar het buitenland toch niet omdat er een chip inzit? Stamboek weet toch ook niet welke paarden geeuthanaseerd worden ed?