Chip niet erkend door Duitsstamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:08

En hoe is het in Frankrijk Peterina? Een franse eigenaar zei dat het in Frankrijk verplicht was. Haar veulentje staat bij ons in België (ook hier geboren) en ze hadden die vrouw gezegd dat het zeker gechipt moest worden...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:13

Dat vindt ik wel raar want het chippen is uit aan het gaan in Frankrijk ... alweer nav jaren protest van fokkers EN wij (RBP) krijgen meer en meer aanvragen om paarden te registreren uit Frankrijk om aan het chippen toestand te ontsnappen.
In elk geval zal ik na vragen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:17

Dankje, ik heb ook gezegd dat ze haar wsch niet kunnen verplichten; ze had die mensen ook gezegd dat ze het liever niet wou.
Het is een veulen met Hannoveraans papier en paspoort, maar misschien heeft dat geen invloed dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:34

Peterina"]
Even een vraag ....
Jullie hebben het allemaal over 'Nederlandse' passport, 'Duitse' passport ???

Bedoelen jullie hiermee de Equine Passport die uitgegeven is door een lidstaat van het EEG ??? of de Stamboek papieren die uitgegeven zijn door een Nationale Stamboek ???
[/quote] is een pot nat... de paspoorten waar wij over praten zijn itgegeven op grond van de eeg-richtlijn 90/426/eeg, 90/427/EEG EN 2000/68 EEG Waarbij de laatste de recentste toevoeging is....

[quote="Peterina schreef:
Als het een EP is dan moet men eerder over een European passport spreken uitgegeven in Nederland, Duitsland of Belgie.

Er mogen geen andere paspoorten worden uitgegeven en eerder uitgegeven pasporten woorden ge-updated (worden toevoegingen in gedaan)

Citaat:
Mijn paarden hebben EU EP's met daarin de Stamboek papieren (center stuk) en geen chip registratie nummer daar het niet in Belgie verplicht is, enz enz enz enz.

Als je paard geregistreerd staat bij een stamboek(vereniging) zal de afstamming in het paspoort vermeld worden.... Een transpondernummer kan alleen vermeld worden indien het betreffende dier gechipt is

Citaat:
Dus er is een levensnummer die GELDING is in geheel EEG en een stamboekregistratie nummer die alleen van toepassing is voor de BWP.

Het levensnummer wordt 1-mailg uitgegeven en is geldig in de gehele EEG... In het hierboven gegeven voorbeeld (kopie van TS, is een sticker geplakt waarop staat lebensnummer, dit schept dus schijnbaar verwarring en had eigenlijk registratienummer moeten heten of iets in die strekking...) Dit paard zal met toevoeging van landsnummer + nummer registrerende instantie in de UELN database terug te vinden moeten zijn...

Citaat:
Men moet zeer goed onthouden:

EP (levensnummer) is NIET gelijk aan Chip nummer is NIET gelijk aan Stamboek reg.nummer !!

Mischien handig om het hele topic eens door te lezen..dt is al eerder vermeld. + stamboekregistratienummer = levensnummer omdat dit ook zo vermeld wordt in het paspoort

Citaat:
Bij het overschrijven naar een andere stamboek in het buitenland (welke land dan ook binnen de EEG) veranderd alleen de stamboek gedeelte en normale wijze niet de EP gedeelte. Dit is wat ons is medegedeeld door het Min.van Landbouw tijdens de laatste vergadering hieromtrent nav precies zo'n vraag ivm verkoop, fokker en competitie in het buitenland.
Er is maar EEN EU Equine Passport per paard en dit dient zijn hele leven bij DIE paard te blijven ... waar ook het zich bevindt (welk land dan ook).

Je praat jezelf tegen in deze laatste quote, als je het paspoort kent dan weet je ook dat het gedeelte van uitgevende instantie niet veranderd kan en mag worden in welk land het paard zich ook bevindt.. Het paspoort blijft nl in eigendom van de paspoortuitgevende instantie ongeacht naar welk stamboek je gaat....
In het paspoort veranderd dan helemaal niets omdat een ministerie of de EEG de stamboeken alleen aangewezen hebben als paspoortuitgevende instanties niets meer en niets minder omdat zij reeds paarden registreren..
Jaren terug is men reeds begonnen met het registreren en identificeren van paardachtigen dmv oa schets + levensnummer.
Er zijn meerder EU ggk paardenpaspoorten die uiterlijk niet op elkaar lijken maar inhoudelijk wel...

vwb de chipverplichting: Als ik een in Duitsland gefokt paard koop en deze in NL wil houden dan moet ik dat dier invoeren... opdat moment moet ik dus ook voldoen aan die chipverplichting... Verblijft dat paard gewoon in Duitsland hoef ik niet te voldoen aan de Nederlandse chipverplichting. Als ik met dat paard mee ga doen aan een wedstrijd in Nederland hoef ik niet aan de chipverplichting te voldoen omdat het gaat om een niet-Nederlands geregistreerd paard die niet in Nederland gehouden wordt cq geimporteerd is/wordt.

Als ik mijn welsh laat registreren in Duitsland moet ik gewoon voldoen aan de NL chipverlichting omdat dat dier in Nederland verblijft/gehouden wordt...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:06

Alane schreef:
vwb de chipverplichting: Als ik een in Duitsland gefokt paard koop en deze in NL wil houden dan moet ik dat dier invoeren... opdat moment moet ik dus ook voldoen aan die chipverplichting...

Waar de chipverplichting voor?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:24

Alane schreef:
Het paspoort blijft nl in eigendom van de paspoortuitgevende instantie ongeacht naar welk stamboek je gaat....
In het paspoort veranderd dan helemaal niets omdat een ministerie of de EEG de stamboeken alleen aangewezen hebben als paspoortuitgevende instanties niets meer en niets minder omdat zij reeds paarden registreren..
Jaren terug is men reeds begonnen met het registreren en identificeren van paardachtigen dmv oa schets + levensnummer.
Er zijn meerder EU ggk paardenpaspoorten die uiterlijk niet op elkaar lijken maar inhoudelijk wel...

vwb de chipverplichting: Als ik een in Duitsland gefokt paard koop en deze in NL wil houden dan moet ik dat dier invoeren... opdat moment moet ik dus ook voldoen aan die chipverplichting... Verblijft dat paard gewoon in Duitsland hoef ik niet te voldoen aan de Nederlandse chipverplichting. Als ik met dat paard mee ga doen aan een wedstrijd in Nederland hoef ik niet aan de chipverplichting te voldoen omdat het gaat om een niet-Nederlands geregistreerd paard die niet in Nederland gehouden wordt cq geimporteerd is/wordt.

Als ik mijn welsh laat registreren in Duitsland moet ik gewoon voldoen aan de NL chipverlichting omdat dat dier in Nederland verblijft/gehouden wordt...

Hier begint dus het verwarring ... PASSPORTen worden niet uitgegeven door de Stamboeken alleen het stamboek gedeelte wordt er aan toegevoegd door de Stamboek. De Passport wordt door het Stamboek aangevraagt aan het Ministerie (nav bijv. de ingediende dekbewijs, of cc van bestaande papieren), die leveren het af bij de Stamboek met levensnummer, die (de Stamboek) dan op hun beurt het stamboek gedeelte (center stuk) toevoegen. Het geheel wordt opgestuurd door de Stamboek aan de fokker/eigenaar.
Dit voor Stamboek geregistreerde paarden.
Voor niet-Stamboek gereg.paarden loopt dit bijv. via je DA !! De formulier wordt ingevuld, opgestuurd door DA, komt terug (of in sommige instanties rechtsstreeks naar fokker/eigenaar) bij DA die het afleverd. Dit is dan zonder toegevoegde centerstuk van het stamboekregistratie.

Dit is allemaal los van het Chip gebeuren die als laatste toegevoegd wordt in/op het EP.

Wat betreft het fokken: een merrie, komend uit buitenland, die bijvoorbeeld 3 maanden in Nederland moet staan voor een dekking kan niet verplicht worden gechipt te worden. Als je zelf een buitenlands merrie koopt en die terug in Nederland brengt, je eigendom dus, dan ben je wel verplicht (in Nederland) om deze te chippen. Een buitenlandse paard die bijvoorbeeld op training in Nederland gezet wordt om daarna uitgebracht te worden is niet verplicht om gechipt te worden. Zo gauw als de eigenaar van die paard Nederlands is, dan is er wel sprake van verplichting.

Wat betreft eigendom van Passport:
Het passport gedeelt is het eigendom van de STAAT, het stamboekgedeelte is het eigendom van het desbetreffende Stamboek.
Als het paard komt te overlijden ('god-forbid') dan dien je BEIDEN instanties op de hoogte te brengen EN (de meeste mensen doen dit niet) BEIDEN gedeeltes terug te sturen naar de juiste instantie.

Helaas verwarren nog altijd mensen het stamboek gebeuren met het Equine Passport gebeuren ... zonder de bijkomende chip verwarring.
De twee hebben, in principe, niets met elkaar te maken.
De Stamboeken verrichten een dienst voor de Staat door de EP te verdelen onder hun leden.

Je kan nog altijd een passport aanvragen via je DA en stamboekregistratie aanvragen via je Stamboek (zonder EP dan te verstaan, dus alleen het A4 gedeelte) en zelf deze samenvoegen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:29

voor de zoveelste keer: en nu goed opletten

om paard en paspoort aan elkaar te koppelen.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:34

JUIST !!!

EN DAARVOOR HEB JE GEEN STAMBOEK VOOR NODIG !!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:19

Peterina schreef:
JUIST !!!

en wie heeft het dan daarover?

en voor het hierboven geschrevene... hebben we het beide over hetzelfde in hetzelfde land?

Voor NL geldt dat de PVE aangewezen is als uitvoerende instantie.
De stamboeken als paspoort uitgevende instantie. De paspoorten moeten voldoen aan de door de EU gestelde eisen....
Een stamboekloos paard kan bij ieder door de PVE aangewezen bevoegde instantie (stamboeken) een paspoort aanvragen...
In NL worden er alleen nog paspoorten uitgegeven icm een transponder of een ontheffing...
Het ministerie geeft geen paspoorten uit en registreerd ook niets in die richting.... doen ze ook niet bij koeien, schapen of weet ik wat voor dieren..

De stamboeken kunnen echter indien er een dekbewijs cq stamboekpapier aanwezig is het gedeelte invullen vwb de afstamming.... en dat wordt niet toegevoegd dat gedeelte is altijd aanwezig maar kan bij vader en moeder als onbekend bevatten....

Mischien eens handig om de site van de PVE te raadplegen voordat je dingen roept die niet waar zijn...
www.pve.nl/paarden
en dan even onder het kopje: paspoort uitgevende instanties

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:31

Citaat:
Wat betreft eigendom van Passport:
Het passport gedeelt is het eigendom van de STAAT, het stamboekgedeelte is het eigendom van het desbetreffende Stamboek.
Als het paard komt te overlijden ('god-forbid') dan dien je BEIDEN instanties op de hoogte te brengen EN (de meeste mensen doen dit niet) BEIDEN gedeeltes terug te sturen naar de juiste instantie.

Als ik jouw was zou ik de toelichting maar eens gaan lezen achter in het paspoort:
Als het paard gestorven, geslacht of overgenomen door de verzekering moet het paspoort worden terug gezonden naar de organisatie diehet paspoort heeft uitgegeven met vermelding reden retourzending....

In the event of the death, slaughter or takeover by insurance of the horse, the passport shall be returned to the organisatiuon that issued it, stating the reasons for this return.

en het zal er ook zo staan in het frans maar weet niet waar Haha! en hetzelfde staat er ook in het duits... als je wilt zal ik het ook nog in duits erop zetten...

vwb eigendoms recht van het betreffende paspoort:
..is eigendom van de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven en vermeld staat op de omslag....

...and will remain the property of the organisation issuing the passport, the details of which are stated on the cover of the passport....

op de omslag van dit paspoort staat:
Het Nederlandse Welsh Pony en Cob Stamboek

en:
NL-paardenpaspoort
NL-Horse Passport
NL-passeport pour chevaux
NL-pferdepass

en das allemaal hetzelfde als equiden paspoort, tenminste er wordt hetzelfde paspoort bedoeld....

maar nu zijn we wel heeeeeel erg off-topic Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:55

Peterina"]
JUIST !!!

[/quote]

[quote="Alane schreef:
voor de zoveelste keer: en nu goed opletten

om paard en paspoort aan elkaar te koppelen.....

En dat maakte ik in Nederland dit jaar anders mee.

Ik wilde een stamboekpapier cq. registeren van een veulen
en dat ging niet omdat zij ook het paspoort wilde uitgeven.

Maar ze zoeken het maar uit.
Heb er niks meer van doen of tot het volgende dreigde kortgeding .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:02

ceasario schreef:
En dat maakte ik in Nederland dit jaar anders mee.

Ik wilde een stamboekpapier cq. registeren van een veulen
en dat ging niet omdat zij ook het paspoort wilde uitgeven.

Waar wil je dan je paspoort vandaan halen?

Als je een veulen wilt laten registreren krijgt het dier een levensnummer, en ook een paspoort.... wat maakt het nu uit welke instantie er voorop de kaft wordt vermeld en de stempels zet?
Dat je niet wilt chippen oke...kun je ontheffing voor aanvragen maar geen paspoort bij je veulen dat vat ik niet Verward

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:05

In Nederland kunnen een EP ook bij sportinstanties (bijv. KNHS) aangevraagt niet alleen bij de Stamboeken.
Trouwens is dit dan allen die kosten of moet je ook 'lidgeld' eerst betalen zoals bij de Stamboeken???

In Belgie kan ik via DA of Stamboek (wel met lidgeld kost maar dan zonder A4 stamboek gedeelte) of sportinstantie een Equine Passport krijgen.
Gelukkig wordt hier (Belgie en trouwens Engeland, Spanje en ik dacht Duitsland) de EP niet gekoppeld aan het stamboek gedeelte.

Even nog een vraag: .... praktisch problematiek ...
Stel ik heb een KWPN-achtig rijpaard merrie zonder stamboek.
Ik vraag een passport aan bij de KWPN (of welke Nederlandse stamboek dan ook).
Na lidgeld enz enz krijg ik voor die merrie een EP (met chip natuurlijk want we hebben het over NL) EN een KWPN stamboekgedeelte (centerstuk) .....
Dus ik heb nu een merrie met KWPN stamboek papieren (centerstuk in EP met officiele KWPN registratienummer !!!!) hetzij een zg "wild" merrie zonder afstamming maar toch een - in het stamboek opgenomen merrie!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:15

Peterina schreef:
In Nederland kunnen een EP ook bij sportinstanties (bijv. KNHS) aangevraagt niet alleen bij de Stamboeken.
Trouwens is dit dan allen die kosten of moet je ook 'lidgeld' eerst betalen zoals bij de Stamboeken???
Voor het aanvragen van een paspoort heof je geen lid te worden van de organisatie waar je de aanvraag doet.

Citaat:
In Belgie kan ik via DA of Stamboek (wel met lidgeld kost maar dan zonder A4 stamboek gedeelte) of sportinstantie een Equine Passport krijgen.
Gelukkig wordt hier (Belgie en trouwens Engeland, Spanje en ik dacht Duitsland) de EP niet gekoppeld aan het stamboek gedeelte.

Bij mijn ex-engelse merrie zat er ook een stamboekgedeelte in wel ingevuld... Voor andere landen weet ik niet... In Nederland heb je naast de vermelding in het paspoort ook nog apart het afstammings cq stamboekbewijs. In NL kan dat ook maar dan dien je de DA-verkalring naar een paspoortuitgevende instantie te sturen...

Citaat:
Even nog een vraag: .... praktisch problematiek ...
Stel ik heb een KWPN-achtig rijpaard merrie zonder stamboek.
Ik vraag een passport aan bij de KWPN (of welke Nederlandse stamboek dan ook).
Na lidgeld enz enz krijg ik voor die merrie een EP (met chip natuurlijk want we hebben het over NL) EN een KWPN stamboekgedeelte (centerstuk) .....
Dus ik heb nu een merrie met KWPN stamboek papieren (centerstuk in EP met officiele KWPN registratienummer !!!!) hetzij een zg "wild" merrie zonder afstamming maar toch een - in het stamboek opgenomen merrie!
Op de pagina's met afstammingsgegevens komt dan te staan:
vader-onbekend
moeder-onbekend
Je paard is dan nit automatisch een KWPN paard bedoelt zoals de reglementen van dat stamboek, maar heeft een paspoort van het KWPN als zijnde paspoort uitgevende instantie. Dus je paard wordt niet gelijk opgenomen in 1 van de registers of als zijnde stamboek- veulenboek paard.
Daarvoor hoef je geen lidmaatschapsgeld te betalen.
Alleen als je je paard wilt laten registreren conform het reglementair gestelde.
En je paard mag zelfs een ezel zijn om via een paspoortuitgevende instantie een paspoort te verkrijgen... alleen is het in NL zo dat eraan het paspoort een vchipverplichting zit gekoppeld, tenzij je een ontheffing aanvraagd hebt...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:17

Alane schreef:
Dat je niet wilt chippen oke...kun je ontheffing voor aanvragen maar geen paspoort bij je veulen dat vat ik niet Verward

Het is ook niet meer relevant.
Maar een veulen registreren en een KNHS paspoort daarna aanvragen gaat niet.(Terwijl je veulen uiteindelijk met 7 maanden een paspoort moet hebben.)
Dus de koppelverkoop blijft van kracht.

Ik heb te veel tegenstrijdige verhalen gehoord afgelopen zomer.
Zelfs tot het paspoort met chipnummer een levensnummer was die straks gemakkeliojk te traceren is voor de paarden die in het buitenland lopen.
Blijkbaar allemaal bull verhalen. Vandaar de kop van deze topic.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:24

ceasario schreef:
Het is ook niet meer relevant.
Maar een veulen registreren en een KNHS paspoort daarna aanvragen gaat niet.(Terwijl je veulen uiteindelijk met 7 maanden een paspoort moet hebben.)
Dus de koppelverkoop blijft van kracht.

Ik heb te veel tegenstrijdige verhalen gehoord afgelopen zomer.
Zelfs tot het paspoort met chipnummer een levensnummer was die straks gemakkeliojk te traceren is voor de paarden die in het buitenland lopen.
Blijkbaar allemaal bull verhalen. Vandaar de kop van deze topic.

Dat met die koppelverkoop vat ik ook niet... omdat ik nu net zoveel betaal (zelfs minder) dan een aantal jaar terug voor papier en paspoort....

De KNHS geeft dezelfde paspoorten uit als de KWPN, NWPCS enz... alleen voorop staat dan de uitgevende instantie...

Ik zie niet hoe een paard met chipnummer in het buitenland gemakkelijker te traceren zou zijn dan een paard zonder chipnummer en met bijv. brandmerk, DNA registratie of tatoo Verward
Er gaat heus nergens een alarmbel rinkelen met een mechanische stem: "Dit paard is gesjipst...."
Mischien met een bepaald type radar en bijbehorende equipment dat het dan lukt om op grote afstand een gechipt paard te traceren... maar dat is identiek aan wat de nasa bijvoorbeeld gebruikt en dat is niet zo heel erg goedkoop Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:29

Ik vindt het ook gevaarlijk dat de Nederlandse Stamboeken hun registratienummer binden aan de Identificatie/Levensnummer van het EP.

Aangezien dat andere EEG landen dit niet gaan doen = zeker niet bij niet-stamboek paarden = ga je weer meervoud Europese registratie systemen creëren van ID/Levensnummers wat de hele opzet te niet maakt.

Dat de "wild" merrie niet automatisch (rechtvaardig) wordt opgenomen snap ik als bestuurslid van een EU-stamboek MAAAR op papier is en blijft zij KWPN geregistreerd en dit is een gevaarlijke situatie (voor de toekomst met mogelijke wets veranderingen) tenzij er een melding is op dat gedeelte dat het niet over een 'ras' paard gaat ???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:50

Peterina schreef:
Ik vindt het ook gevaarlijk dat de Nederlandse Stamboeken hun registratienummer binden aan de Identificatie/Levensnummer van het EP.

Is niets gevaarlijks aan.... en er wordt ook geen 2e of derde nummer gecreeerd door wie dan ook..... ieder land registreerd conform de gestelde EU eisen.... middels UELN is te zien in welk land door welke instantie een paard is gereigistreerd...

Citaat:
Aangezien dat andere EEG landen dit niet gaan doen = zeker niet bij niet-stamboek paarden = ga je weer meervoud Europese registratie systemen creëren van ID/Levensnummers wat de hele opzet te niet maakt.

Mijn "oude" merrie heeft een ander levensnummer dan de veulens.
merrie heeft: M11111 (letter + 4 cijffers)
jaarling heeft: 11.00000 (jaartal en dan 5 cijffers) een stamboek zal geen 99 duizend paarden registreren in 1 jaar en zou dus voor niet stamboekdieren
bijvoorbeeld
kunnen beginnen met 04.90000 (jaartal en dan met een 9 gevolgd door de rest van de cijfers.
Dan worden er land nummers gekoppeld aan het levensnummer + uitgevende/registrerende instantie nummers:
bijv. 528017 04.00000 (dit is dan het UELN Universal Equine Life Number
528 staat voor Nederland
017 staat voor NWPCS simpel toch Haha!

Citaat:
Dat de "wild" merrie niet automatisch (rechtvaardig) wordt opgenomen snap ik als bestuurslid van een EU-stamboek MAAAR op papier is en blijft zij KWPN geregistreerd en dit is een gevaarlijke situatie (voor de toekomst met mogelijke wets veranderingen) tenzij er een melding is op dat gedeelte dat het niet over een 'ras' paard gaat ???

Dan zal ik dit als niet bestuurslid van geen enkel stamboek dat eens uitleggen Haha!
Ze staat nergens KWPN geregistreerd in de zin van raspaard... immers staat bij de afstamming ouders op onbekend.
En zal er een bepaalde vermelding komen op blad 1 van het paspoort, waar voor stamboekdiereen op blad 1:
Naam
Levensnummer
transpondernummer
geslacht
stamboek
type
vader
moeder
dit gedeelte zal geen informatie bevatten omdat die er niet is... dus niets verwarrend enz....
Aspiant kopers die zich willen laten bedonderen laten zich bedonderen, welke nummers er ook in zo'n paspoort staat of niet staan...wie het paspoort uitgeeft of niet uitgeeft...ook al zou je een plakaat aan de staart van een paard hangen dat het geen stamboekdier is dan nog zullen mensen zich blindstaren op de paspoortuitgevende instantie... en zich laten wijsmaken dat het toch een stamboek dier is.... en dan kun je doen of laten wat je wilt....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:04

De opstelling van de stamboek gedeelte is mij goed bekend en het invullen ervan maar daar het op bijvoorbeeld KWPN 'papier' staat geef je aanleiding tot mogelijke bedrog. En, zoals jij zegt, zullen er altijd mensen zijn die zich hierover laten wijsmaken. Maar is dit wel 'goed' voor het aanzien van de Stamboek?

Ook aangezien er meer stamboek-loze paarden zijn dan stamboek paarden zou het niet beter zijn om een centrale registratie instantie te hebben dan deze 'verantwoordelijkheid' op de schoulders van de Stamboeken te zetten ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:06

Peterina schreef:
Ook aangezien er meer stamboek-loze paarden zijn dan stamboek paarden

Nou dat lijkt me niet hoor, althans niet in Nederland

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:11

sarabande schreef:
Nou dat lijkt me niet hoor, althans niet in Nederland

Hoe kun jij dat nu weten?
Men weet niet eens hoeveel paardachtigen er precies rondlopen in Nederland (natte vinger werk en schattingen), laat staan dat er iemand weet hoeveel stamboekloze paarden er zijn...
Zelfs de stamboeken weten niet hoeveel paarden er precies nog leven... omdat niet iedereen meld dat zijn/haar paard is overleden cq verkocht naar het buitenland, overgenomen door de verzekering...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:16

Daar is men nu met de verplichte chip snel achter denk je niet

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:30

Hoe bedoel je, dat blijft toch net hetzelfde? Je meldt een verkoop naar het buitenland toch niet omdat er een chip inzit? Stamboek weet toch ook niet welke paarden geeuthanaseerd worden ed?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:35

Citaat:
Men weet niet eens hoeveel paardachtigen er precies rondlopen in Nederland (natte vinger werk en schattingen), laat staan dat er iemand weet hoeveel stamboekloze paarden er zijn...
Zelfs de stamboeken weten niet hoeveel paarden er precies nog leven... omdat niet iedereen meld dat zijn/haar paard is overleden cq verkocht naar het buitenland, overgenomen door de verzekering...

Mischien wel maar tot die tijd kun jij net zo min als een ander weten of er meer of minder stamboeklozepaarden zijn dan stamboekpaarden....
en dan even lekker krom..... zullen we voor het gemak de veulenboekpaarden, registerpaarden mee tellen als zijnde stamboekpaard?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:38

Zannekin schreef:
Hoe bedoel je, dat blijft toch net hetzelfde? Je meldt een verkoop naar het buitenland toch niet omdat er een chip inzit? Stamboek weet toch ook niet welke paarden geeuthanaseerd worden ed?

Daar zit de clou.
Men denkt dat door de chip de zaak voor de stamboeken volledig onder controle is.
En daar zit de denk cq spraakverwaring.

Bij een Nederlands stamboek dacht men dat ook voor enkele jaren geleden maar het is voor het buitenland middelvinger omhoog.

Paspoort o.k. maar een levensnummer lopend via een duitsstamboek i.p.v. rechtstreeks via de FN komt men weer in dezelfde doolhof als voorheen. Wat betreft de stamboek afstamming.