Anna42 schreef:Laat ik nog eens een ander voorbeeld geven die haaks op de werkelijkheid staat.
13 hengsten werden dit jaar onderworpen aan het afstammelingen onderzoek.
Van deze 13 hengsten luidt bij 10 van de hengsten dat ze een UNIFORME collectie veulens toonden.
Uitgaande van deze waarneming zou dus 77% van alle KWPN paarden als twee druppels water op elkaar moeten lijken!
Alleen al de op de KWPN paardendagen geselecteerde veulens toont een grote verscheidenheid aan type. Van enige uniformiteit bij deze geselecteerde veulens is nagenoeg geen sprake. Om over de moeders nog maar niet te spreken.
Het zal elke fokker duidelijk zijn dat het gebrek aan uniformiteit bij de veulens die de selectie niet haalden nog veel groter is.
Waar is die vermeende uniformiteit dan op gebaseerd?
Misschien ben ik gek maar volgens mij interpreteer jij Uniform een beetje verkeerd.
Zoals jij het stelt zou 77% van de veulens als 2 druppels water op elkaar moeten lijken. Dus volgens jou moet dan ook 77% op de hengst lijken terwijl er hier op Bokt (en niet alleen hier) steeds op het belang van de moederlijn word gewezen.
Naar mijn idee moet je Uniform dan ook niet interpreteren als op elkaar en op de vaderhengst gelijken.
Ik interpreteer Uniform liever als een gelijke kwaliteit veulens waarbij dat niet wil zeggen dat ze op elkaar lijken qua uiterllijk. Dat lijkt mij gezien de inbreng van moederszijde ook nog al moeilijk...