Kleine Friezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Kleine Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:29

ik heb er 1 van 1,40 en 1 van 1,58

die van 1,40 is nog maar 5 maanden dus ik denk dat ik een aardig hoog trappetje kaan gaan gebruiken bij opstappehn en die andere is 11 jaar dus ik vind het wel een mini geval

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:35

1.58cm hoor je op zich wel vaker. Waar ik rijd, hebben ze verschillende Friezen van rond de 1.55cm. Ik vind dat vaak wel de meest complete paarden, als ze wat groter zijn, zijn ze vaak heel slap van achteren. (uitzonderingen daargelaten!)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:48

Super_Girlie schreef:
merens, lijk ook op een fries

Ik vind een Merens eigenlijk niet echt op een Fries lijken, alleen dat een Merens ook wat zwaarder, is en zwart zonder aftekeningen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:51

Idd, de Merens is wat langgerekter. De Fellpony lijkt er meer op, die heeft meer die oprichting in zijn bouw zitten. Maar die is dan ook mede door Fries bloed ontstaan. Weet niet hoe dat met de Merens zit??

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:54

maessie schreef:
Marissa was een echte Fries. Haar ouders waren beide volle stamboekfriezen. Ze is als lilliputter geboren, dus als veulentje was ze al ontzettend klein. ze is waarschijnlijk ook met de fles grootgebracht, omdat ze niet bij het uier kon. Het is door een vorm van inteelt gekomen. De meeste veulens worden gelijk afgevoerd, omdat het een schande is voor de fokkers. Marissa heeft dus geluk gehad, en een superleventje. Het was idd een lieverd, echt supervriendelijk en vond alles best. Als ze wat sterker was geweest was het de ideale beginnerspony geweest!

Het straalt echt van d'r koppie af dat ze lief is, haha.
Dat was ook eigenlijk het eerste waar ik aan dacht, het lijkt wel een lilliputter paard. Ik wist niet dat dat ook voorkwam.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:56

maessie schreef:
Idd, de Merens is wat langgerekter. De Fellpony lijkt er meer op, die heeft meer die oprichting in zijn bouw zitten. Maar die is dan ook mede door Fries bloed ontstaan. Weet niet hoe dat met de Merens zit??

Een Dales pony heeft ook wel wat weg van een Fries, een Dales lijkt veel op een Fell.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:59

idd die zijn op ongeveer dezelfde wijze onstaan als de Fellpony.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:04

Wij hebben en Fries gehad van 1.58 en hebben nu eentje van ongeveer 1.50. Helemaal Fries , maar wel al 21 jaar oud. We hebben ook een Merens en als je ze naast elkaar ziet dan zijn er erg veel verschillen. Onze Merens is toch meer pony dan paard, vergelijkbaar met de Haflinger. Voor foto's moet je op onze website kijken. www.haboshof.nl

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:10

Kleine Fries, Mérens, Fell, Dales, zwarte Welsh Cob, voor mensen die er geen verstand van hebben is dat één pot nat hoor.
Effe ter verduidelijking: hiermee bedoel ik zeker jullie niet, en ook niet dat die rassen effectief één pot nat zijn! Ik weet zelf ook wel dat het tegendeel waar is, maar voor, ik zeg maar wat, mensen die uitsluitend met grote warmbloedpaarden bezig zijn, is het waarschijnlijk moeilijk om verschil te zien tussen die rassen. (al vinden liefhebbers dat dat dikke zever is natuurlijk )

ik zou graag van alle 5 een exemplaar hebben, dan zet ik ze naast elkaar en mag iedereen de verschillen opsommen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:12

Ik zie toch duideijk het verschil wel tussen een merens en een fries! Zelf heb ik ook een fries (V. OltmanxReitse) en ze is aardig groot (1.68 m)
Een veulen van haar is ook niet groot geworden (1.44 m) maar toch een erg mooi beestje om te zien!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:20

maessie schreef:
1.58cm hoor je op zich wel vaker. Waar ik rijd, hebben ze verschillende Friezen van rond de 1.55cm. Ik vind dat vaak wel de meest complete paarden, als ze wat groter zijn, zijn ze vaak heel slap van achteren. (uitzonderingen daargelaten!)

jah idd mijne heeft heele andere verhoudingen dan 1 van 1,60 of hooger iedereen bij ons op stal vind friezen niet geweildig maar die van mij vinden ze wel mooi ik vind het zonde dat die van 5 maanden miss te groot wordt
ik heb wel een foto van ze een topic

viewtopic.php?f=53&t=460972&hilit=

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:21

De eigenaar van mijn verzorg fries had eens een heel raar paardje gezien. Het waas gewoon een Fries, alleen dan met de beentjes van een Shetlander eronder zegmaar. Heel raar, net een soort tackelpaardje dus!

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:47

hoi

ik heb 2 Friezen verzorgd van 1.55, ik vond het trouwens een mooie maat voor een Fries, anders wordne ze zo groot,ze oogden ook groter

groetjes Marjolein

Afbeelding

mijn tinkie is 1.48 en Fries 1.55

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:28

jokari schreef:
Kleine Fries, Mérens, Fell, Dales, zwarte Welsh Cob, voor mensen die er geen verstand van hebben is dat één pot nat hoor.

En je vergeet de zwarte tinkers, waar mijn mérens al regelmatig voor is uitgemaakt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:17

zwarte tinkers ? allee vooruit, nog kandidaten ?

SeSch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:33

Klopt wat hierboven al 2x is gezegd. De Fell-pony's...het zijn net friezen in het klein en verschikkelijk mooie dieren!!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:48

Ik heb 3 friezen en een ervan is ook maar 1.55m. De moeder is wel 1.65m en de vader is ook rond die maat. Heel vreemd dat er dan maar zo'n klein veulen uitkomt. Als je erop zit dan merk je trouwens niet dat het een kleintje is omdat ze zich mooi opricht en redelijk breed is. Maar toch vind ik het jammer dat ze niet wat groter geworden is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:04

het friesje op stal bij mijn bijrijdpaardje is maar 1m54. 't Is een mooi beestje, maar ik vind het toch jammer dat ze niet wat groter is. Gelukkig is ze wel volledig in proportie.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:18

ik heb een vriese haflinger verzorgt
haha was een pony maar hij zag der uit als een vries haha echt lief

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:23

Ja, ik heb een een verzorgfries, en zij is ong. 1.55
maar dat maakt helemaal niks uit !!
want ze is nog even lief !! wa vind jij ??
hetzelfde hoop ik !!

groetjes, Kirsty

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:32

Dus alles wat zwart is lijkt op een Fries? De enige overeenkomst die een Merens en Fries hebben is dat ze beiden zwart (horen) te zijn. Het Merens stamboek accepteert ook aftekeningen bij de Merens.
Een Fries van 1.28m? Het is dat er foto´s hier op de site staan (geen truckage?) anders geloofde ik het niet! Wat een grappig ding!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:46

Het is idd bijna niet te geloven, maar het is toch echt waar! Jammer dat ik er nooit filmpjes van heb gemaakt, als ze draafde leek echt prachtig! (dan kon je ook duidelijk die friese gang zien zeg maar)

Poppetjes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:36

Kel2004 schreef:
Toen ik bij dierenkliniek paard in Utrecht stage liep stond er een mini fries. Maar die wil je niet hoor. Hij was wel heel stoer om te zien maar een minifries heeft een genetische afwijking waardoor hij niet de hoogte in groeit. Verder groeit wel alls door. Kan je je er al iets bij voorstellen? Een fries van 1.35 met een normaal formaat hoofd? haha
(hij stond er om afgemaakt te worden trouwens *snik*)

aaaaaaaach.. weet je waarom hij afgemaakt moes worden ??

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:48

er is een pony dat een copy van de fries is maar dan kleiner : de Fellpony.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:50

Hij is waarschijnlijk afgemaakt om onderzoek te doen. Ze zijn daar met een groot onderzoek bezig, om te kijken waardoor de dwerggroei precies ontstaat. Ze hadden ook interesse voor onze merrie, maar omdat wij de afstamming niet precies weten was ze niet interessant genoeg... Ik had dr ook nooit laten afmaken trouwens!