De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:54

Nou o.k. dan speciaal voor Sarabande Lachen :

Ik verwacht van een paard:

- 3 functionele gangen en een
- commerciele kleur Bloos
- aansprekend exterieur, mooi koppie

Draf hoeft niet bijzonder te zijn maar stap en galop moet gewoon goed, boven gemiddeld zijn.

Wil ik voor betalen max. 5000 a 6000 voor een 3 jarig onbeleerd paard.

En geloof me ik heb al een hoop paarden bekeken maar je komt ze weing tegen voor dat geld of misschien ben ik dus te kritisch dat kan ook.

En wat voor jou functioneel is hoeft voor mij .... bla bla

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:20

sarabande schreef:
Het probleem is dat de kosten van de fokker tegen de prijs die men wil geven niet in verhouding ligt.

Klopt, en zoals ik al vaker aangegeven heb, zou het al een stuk helpen als er reele dekgelden gevraagd zouden worden. Wat dat betreft konden de (Nederlandse) hengstenhouders wel uit de horeca komen; ze hebben het guldenteken gewoon vervangen door het euroteken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:22

Mij zul je niet horen over kwaliteit hoor, ik ben zelf een veel te matig ruiter om een paard met werkelijk talent op te leiden tot grotere hoogte.

Ik heb dan ook nooit een probleem een geschikt paard voor mijzelf te vinden. Ik heb geen hoogdravende ambitie of een vertekent zelfbeeld. doe mij maar zo'n beestje van de markt, of eentje met een mooi koppie.
ik vind fokken met als doelstelling OS ook maar erg betrekkelijk; fokken voor de slacht is het eerder, eigenlijk...

En zolang er Salinero's worden geboren af en toe, lijkt het me dat er ook nog wel heel goede paarden bestaan.

Wel; het dekgeld is veel te hoog als men fokt voor de landelijke ruiter. Die koopt voor een 4, misschien 5 duizend euro als het een hele mooie is. Denk maar niet dat die veel geld gaat neer tellen voor een veulentje... laat zo'n dier eerst maar eens 3 jaar oud worden.

Veulentjes kopen op een veiling is gokken voor grote mensen. Niet meer, niet minder. En menig zelfbenoemd paardenkenner heeft er een bewijs van leekdom mee gekocht
Laatst bijgewerkt door Dees op 22-09-04 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 11:23

Lovely schreef:
Magique, hoe herken je trouwens talent??

Talent herken je niet, dat moet je ondervinden in de loop der jaren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:27

_Piet schreef:
Klopt, en zoals ik al vaker aangegeven heb, zou het al een stuk helpen als er reele dekgelden gevraagd zouden worden. Wat dat betreft konden de (Nederlandse) hengstenhouders wel uit de horeca komen; ze hebben het guldenteken gewoon vervangen door het euroteken

De Nederlandse Horeca komt er wel achter: ze gaan op de fles. Met de Nederlandse hengstenhouders zien we wel wat er gebeurt Knipoog Veel mensen van de onderkant van de markt zullen afhaken. Als een hengst 100 merries dekt, weet je van te voren uit welke 10 merries de toppers komen. Die 10 toppers krijgen hun dekgeld heel wat sneller terug dan die 90 anderen. Als die 90 anderen naar een goedkopere hengst gaan, houdt hengstenboer x dus niks meer over.

De handige hengstenboer zorgt wel dat die 10 merries naar zijn hengst komen. Zonder die 10 merries zijn de meeste hengsten tot afkeuring gedoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:41

Magique schreef:
Talent herken je niet, dat moet je ondervinden in de loop der jaren.

Gezien je eerdere reactie begrijp ik dat je gangwerk, kleur en smoel beoordeelt?? Denk je dat je daarmee een 'sluitend systeem' hebt???

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:00

Gertje schreef:
Als je beweert dat er maar weinig paarden Z of hoger kunnen lopen heb je gelijk

Elke stomme knol kan een Z proef lopen...Ik heb het hier over dresuur. Je kan beter stellen: er zijn weinig paarden die een Z-waardige proef kunnen lopen... Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:10

joostvangestel schreef:
De Nederlandse Horeca komt er wel achter: ze gaan op de fles. Met de Nederlandse hengstenhouders zien we wel wat er gebeurt Knipoog Veel mensen van de onderkant van de markt zullen afhaken. Als een hengst 100 merries dekt, weet je van te voren uit welke 10 merries de toppers komen. Die 10 toppers krijgen hun dekgeld heel wat sneller terug dan die 90 anderen. Als die 90 anderen naar een goedkopere hengst gaan, houdt hengstenboer x dus niks meer over.

De handige hengstenboer zorgt wel dat die 10 merries naar zijn hengst komen. Zonder die 10 merries zijn de meeste hengsten tot afkeuring gedoemd.

Een gegeven is dat die hengstenhouders telkens de fokkers weer iets nieuws voorschotelen wat een belofte lijkt in te houden. En veel fokker denken dat die hengst het antwoord op al hun afzetzorgen is, dat dat dekgeld zichzelf wel weer terugbetaald wanneer zij met dit geheel nieuwe produkt op de markt komen.

Fokken is niet gokken, fokken is voor velen ook dromen Haha!

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:14

Magique schreef:
Het ging mij er om dat er in Nederland te veel "gewone" paarden rond lopen in relatie tot de toppers.

Niks meer niks minder.

In welk land is dat anders dan ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:39

Desiree83 schreef:
Elke stomme knol kan een Z proef lopen...Knipoog

En hoe zit dat met de ruiters?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:41

dat lopen zal nog wel gaan, maar op een paard ...... Scheve mond

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:13

sarabande schreef:
Dat is het probleem namelijk, niet de kwaliteit is slecht, ga maar eens naar keuringen ik heb op heel wat centrale keuringen genoten van de topkwaliteit.

Een kinderhand is gauw gevuld. Wat je op de centrale keuringen ziet, zijn alweer slechts het handjevol geselecteerde paarden dat uit een gigantisch groot reservoir van zeer matige paarden afkomstig is.
Of hier gesproken kan worden van een topkwaliteit blijkt vaak tegen te vallen als deze paarden o/h zadel moeten laten zien wat ze aan de hand beloofden. Dat valt dan vaak weer zwaar tegen en blijkt de hoogopgegeven kwaliteit slechts mariginaal is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:16

Mijn idee; menig keuringstopper zie je in de sport niet weer terug...
Showpaarden, het zijn vaak nog geen sportpaarden,

Enkelen wel, maar op 10.000 stuks aanwas per jaar, is het veel te weinig. Iets doen we niet goed. Of we willen te veel....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:22

Je kunt niet altijd perfecte veulens fokken, we hebben een paard waarvan de broer internationaal springt, hijzelf heeft moeite met een 1.20.

IMO lopen er in Nederland voldoende goede paarden rond, zeker voor de gemiddelde ruiter.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:23

joostvangestel schreef:
Tja Magique. ik denk toch dat je het niet begrepen hebt. Je kan natuurlijk weer terugvallen in het verschijnsel van "vroeger toen de lucht nog schoon en sex vies was" idee, maar daar heb je niks aan.

Mijn aanname (en ik denk dat die door iedere ervaren en objectieve fokker onderschreven wordt) is dat de meetlat tegenwoordig een stuk hoger ligt dan vroeger.

Vroeger had je inderdaad een stel paarden die heel hoog boven het maaiveld uitstaken, zo hoog dat ze zelfs nu nog mee zouden kunnen doen. Het probleem is niet dat die toppers er niet meer zijn, het maaiveld is hoger geworden. De "grijze massa" is vele malen beter dan vroeger, waardoor het moeilijker is geworden je te onderscheiden van die grijze massa.

Je kan dat "aparte" veulen of paard dus moeilijker vinden. Dat is de "schuld" van de hoge kwaliteit van fokkers. Draai dus alstublieft de wereld niet om. Je betoog klinkt alsof: "Sorry agent, die boom kwam in een keer heel hard voor mijn auto en botste toen met een vaart van 100 km per uur tegen mijn auto aan." Kan zelfs kloppen met de relativiteitstheorie van Einstein, maar daar trapt geen agent in Knipoog

Waar ontleen jij aan dat de meetlat hoger ligt vroeger? En uit welke grote genetische duim en uit welke nog grotere fenotypische duim zuig jij even dat de grijze massa vele malen beter is dan vroeger?
Ook vroeger moest je je onderscheiden van de grijze massa. Op de vroegere OS werden maar liefst 29 hindernissen gesprongen van 1.60m. Nu slechts 15. Op bodems die aanmerkelijk minder paardenvriendelijk waren dan de huidige. Nu klagen we al omdat op een simpele grasmat de OS paarden geblesseerd raken en schrijven de fokleiders onmiddelijk dat de hindernissen moeten worden aangepast.
Jij bent degene die hier probeert de wereld om te draaien.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:27

Magique schreef:
Het ging mij er om dat er in Nederland te veel "gewone" paarden rond lopen in relatie tot de toppers.

Niks meer niks minder.

En over hoeveel toppers spreek je dan?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:43

De paarden wereld zit soms heel vreemd in elkaar, ook voor iemand die niet voor de handel bezig is. Ik heb eens een hele tijd met een paard lopen leuren (ik had vier paarden op dat moment, teveel, te verslaafd aan het fokken geraakt), dit paard heb ik ook nog eens twee maal terug genomen na verkoop. De kopers zagen een probleem in het functioneren (beide malen een heel verschillend probleem), wat dus geen probleem was (misschien waren er hele andere redenen die mee speelden, zal ik nooit achter komen). Ondanks dat het paard beide malen was goedgekeurd en we geen proefperiode hadden afgesproken en men er geen dierenarts bij wilde halen, nam ik het paard direct terug. De tweede keer was het paard de eerste dagen van slag na terug komst, ze hadden hem behoorlijk achter zijn vodden aan gezeten, terwijl hij nog maar net onder het zadel was, want hij was drie. Ik had ze ook gezegd het een beetje rustig aan te doen met hem de eerste dagen en het werd me beloofd dat men dat zou doen. Maar nee, hij wilde niet in de rechter galop aanspringen en dat zijn ze de eerste dag tig keer met hem gaan oefenen, nogal stresserig voor zo’n (jong) dier. Toen de koper het paard bij me terug bracht, kwam ook nog even het verhaal dat als de prijs omlaag zou gaan, er nog wel interesse zou zijn. Toen ik daar niet op in ging, zei deze persoon dat ik wel meer voor het paard kon vragen, want dat deden anderen ook (nou vraag ik je!!!). Het werd me ook duidelijk dat andere mensen deze persoon onzeker hadden gemaakt met onzin verhalen, ga daar maar eens tegen opboksen, heeft geen zin.
Maanden later was ik alles een beetje teboven (het paard werd al die tijd bijna dagelijks gereden) en diende zich iemand aan die net daarvoor een hele toestand had gehad met een gekocht paard dat een grote kat in de zak bleek (het probleem was bij aankoop onmogelijk traceerbaar). Met pijn en moeite heeft de koper dat paard terug kunnen geven aan de verkoper, maar heeft maar de helft van het geld terug gekregen.
Deze koper wilde mijn paard op proef vanwege de slechte ervaringen met de eerdere verkoper. Ik had juist slechte ervaringen met kopers, die zo onberekenbaar waren als wat en een paard gestresst bij je terug brengen. Heb heel lang getwijfeld (want je bent toch bang dat men het paard verpest ofzo en het dan terug geeft) en heb het toen toch maar gedaan. Puntje bij paaltje bleek de koper helemaal wild van het dier, heeft het paard daar een super tehuis en nu een jaar later zijn beide partijen uiterst tevreden met de deal. Dus een dier dat de een als een miskoop ziet, ook al is men niet over een nacht ijs gegaan, en dat men met een vaag verhaal terug doet aan de verkoper/fokker, is een ander dolgelukkig mee. Ik heb het nu over een jong paard, dat (nog?) niet in de sport loopt, maar waar wel serieus mee wordt gelesd. En waar dus ook mee wordt getraind in de bak en buiten ritten mee worden gereden. De eigenaar heeft verder geen wedstrijd aspiraties, dus hoe ver het paard zou kunnen komen, zal ik wel nooit te weten komen. De instructeur denkt wel dat het paard potentie heeft. De afstamming van het paard is niet bijzonder en niet modieus en het is ook heus geen topper, zo realistisch ben ik wel. De ruiter/eigenaar is een gemiddelde ruiter, zoals de meeste ruiters, maar deze beseft het zelf ook en werkt eraan! Paard en ruiter zitten in een opgaande lijn.
Ik heb geen cent verdiend aan dit paard, alleen maar op toegelegd. Je bent als fokker vaak al blij als je een fatsoenlijk tehuis kunt vinden voor een paard. En ik heb het uiteindelijk geweldig getroffen met deze kopers en het paard ook. Af en toe ga ik een kijkje nemen en verder hebben we contact via de telefoon en SMS.
Met paarden is niets zeker, alleen dat alles onzeker is, heb ik wel eens het idee. En heel veel mensen weten zelf niet wat ze willen/aankunnen, hebben eigenlijk het geld niet, laten zich gek maken door praatjes van anderen of willen anderen de ogen uitsteken met iets “spectaculairs”.
Als ik wel een “topper” zou hebben gefokt, had ik er nooit “topper” geld voor gekregen, dat weet ik maar al te goed. Voornamelijk vanwege de onbekende, onmodieuse bloedlijn en omdat de meesten een topper toch niet kunnen herkennen op jonge leeftijd. Als het al valt te herkennen op jonge leeftijd, want IK vind het moeilijk in te schatten. Een goede, modieuse bloedlijn (dus vaak uit een dure merrie en hoog dekgeld) geeft echter lang geen garantie op een topper en ook nog geen garantie op dikke winsten voor de fokker. Misschien gaat daar vaak nog wel meer geld bij dan in mijn geval. En is de frustratie nog wel groter wanneer zo’n paard dan bij een gemiddelde ruiter beland die geen wedstrijden gaat rijden. Want ook al wil je dat sturen en wil je een “goede” prijs vangen, wanneer je in de problemen gaat komen door teveel paarden, moet je toch wat. Fokken/verkopen kan heel frustrerend zijn! Maar ook heel leuk natuurlijk Knipoog. Ik weet ook niet hoe alles gelopen zou zijn of nu zou lopen wanneer ik wel iets heel bijzonders zou hebben gefokt natuurlijk. Ga het ook niet uitproberen, ben tevreden met hoe het nu is Haha! .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:53

Himyar schreef:
Met paarden is niets zeker, alleen dat alles onzeker is, heb ik wel eens het idee. En heel veel mensen weten zelf niet wat ze willen/aankunnen, hebben eigenlijk het geld niet, laten zich gek maken door praatjes van anderen of willen anderen de ogen uitsteken met iets “spectaculairs”. Haha! .

OK dan! OK dan!

http://www.beursgorilla.nl/lening/lening_start.php

Laatste nieuws.::
41 % van de Nederlanders kunnen niet met hun budget rondkomen.

Hoe zal dit voor de paarden zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:30

[quote="ceasarioLaatste nieuws.::
41 % van de Nederlanders kunnen niet met hun budget rondkomen.

[/quote]

waarvan 98% er niet eens zijn best voor doet, lekker makkelijk andermans geld uitgeven...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:44

Anna42 schreef:
Waar ontleen jij aan dat de meetlat hoger ligt vroeger? En uit welke grote genetische duim en uit welke nog grotere fenotypische duim zuig jij even dat de grijze massa vele malen beter is dan vroeger?

We zetten de tijd even terug: 1948. Het militaire paard was al bijna een halve eeuw overbodig, het landbouwpaard was gedoemd. De rijsport stond nog in de kinderschoenen. Welgesteld een dieptepunt voor het wereldwijde rijpaard. Er leek alleen nog maar een toekomst voor renpaarden.

Sinds de tijd zo het wereldwijde niveau niet zijn gestegen? Ik vind dat een grote belediging voor alle fokkers ter wereld! Als de nederlanders nu nog steeds meekunnen met de Duitsers, dan hebben de Duitsers ook stilgestaan....

Was het vroeger moeilijker. Even een parallel trekken:

Schaatsen is een een wereldwijde sport. Vroeger was het allemaal veel zwaarder, ze moesten buiten schaatsen, op slecht ijs en onder allerlei weersomstandigheden. Volgens jou was het niveau toen hoger. Niuks is minder waar. Zelfs op natuurijs zouden er heel veel schaatsers van nu harder schaatsen dan Ard Schenk, omdat de training beter is geworden. Dat omstandigheden gemakkelijker worden maakt niks uit. Dat is voor alle schaatsers gelijk, dus ook voor paarden. Nederlanders presteren het best met langebaanschaatsen. Als ik jou lees, moeten Nederlanders dan ook maar het beste zijn in Ijshockey en in Kunstschaatsen
geloof me: Het niveau gaat omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:48

joostvangestel schreef:

Als de nederlanders nu nog steeds meekunnen met de Duitsers, dan hebben de Duitsers ook stilgestaan....

Maar kunnen de Nederlanders wel meekomen met de Duitsers dan Verward:?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:57

Op de OS lijkt anders van wel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:57

joostvangestel schreef:
geloof me: Het niveau gaat omhoog

mmm.. de ggk hengst Solitair (Voltaire x Libero H) had ook 20 jaar geleden al gefokt kunnen zijn, gezien de leeftijd van zijn voorvaderen. Dat hij nu nog goedkeuringswaardig is lijkt er toch op dat het niveau niet is toegenomen Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:02

Nu wordt hij o.a. goedgekeurd op het hoge niveau van prestatie van beide kanten, dat was 20 jaar geleden nog niet bekend.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:23

ceasario schreef:
En hoe zit dat met de ruiters?

Is dat van belang? We hebben het hier over de kwaliteit van paarden.