Wie heeft er nog meer een Palomino

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:44

Ja een bruin kan de vos gene dragen.
Een bruine paard is eigenlijk genetisch een zwart gekleurd paard met agouti gene. Het is deze gene dat de zwart uitdrijft naar de uiteinden, mn manen, staart en benen.
Zwart is dominant over vos, dus als mama een gene vos meegeeft en papa een gene zwart dan is het veulen zwart van kleur maar draagt ook een vos gene. Doe je de agouti gene hierbij dan is het veulen: bruin van kleur, maar met zwart,vos en agouti gene. Een vos kan de agouti gene dragen zonder het te tonen ... daarom uit een vos+agouti op een zwart paard kan een bruin veulen uit komen.

Het creme gene wordt alleen geerfd in directe lijn dus MOET een van de ouders dit gene dragen. Als een paard de creme gene heeft (draagt) dan "toont" hij het ... vos+creme = palomino, bruin+creme = valk, zwart+creme = smokey black (maar hier is het soms heel moeilijk te zien!!).

Als men 1000% zeker is dat de geregistreerde ouders geen creme genen dragen (via DNA testing .. in Frankrijk te doen en niet duur) en het veulen is palomino dan HELAAS IS ER EEN ANDERE HENGST BIJ GEWEEST !!!

LadySmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:51

Ik heb een palomino paardje ingereden, ze is nu helaas inmiddels verkocht. Echt een duidelijke foto heb ik niet, maar uiteraard is het het paardje links op de foto !!

Afbeelding

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:31

Peterina, hoe en wat laat je zo een test doen? Ik heb dus ook een palomino lopen die wel eens schimmel zou kunnen worden maar ik ben feitelijk te ongeduldig om af te wachten ...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:04

Er is op dit moment geen genetisch test beschikbaar voor het schimmel gene.
Alleen de 'Red' gene (in feit de Extension gene genoemd), 'Agouti' gene en de 'Creme' gene zijn testbaar.

Heel handig als je bijvoorbeeld een dubbelverdunning gekleurde veulen hebt uit een valk x palomino en je wilt weten of je een cremello, perlino of smokey cream veulen hebt. Of bijvoorbeeld in het geval van Chablis waar je niet zeker bent of je een zwartbruin of een zeer donker valk hebt.
De Fransen hebben de creme gene 'ontdekt' en hebben daar het patent op.

Normaal bij schimmel veulens zijn er tekens te lezen of ze wel of niet gaan schimmelen. Enkel haartjes op de voorhoofd, kringen rond de ogen, enz. Een vriendin van mij heeft al 6x de combinatie vos x vosschimmel gedaan en geen een schimmeltje gehad.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:07

Kringen rond de ogen, soms zie ik ze en soms niet ... heb hier wat foto's, kun je pronostiekje doen wat het uiteindelijk wordt volgens jou. Haha!

http://www.xender.be/cirkels/kringen2.jpg
http://www.xender.be/cirkels/foutfoufpout.jpg
http://www.xender.be/cirkels/kringe3.jpg
http://www.xender.be/cirkels/kringen4.jpg

Ik heb ze als link gezet want sommige staan er in heel groot formaat (je moet ze maar eens op ware grootte klikken)
Dacht dan zien jullie het goed. Haha!

Jammere is, eens een kring altijd een schimmel ... ben er 99% van overtuigd dat ik een schimmel heb en ik vind het doodzonde! *LOL*

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:40

Kan niet direct witte kringen zien op de foto's. Op foto 3 is er iets maar de wimpers zijn gekleurd, de haren in de oren zijn gekleurd.
Probleem met palomino's is dat ze veelal licht worden geboren en donkere worden tot in de jaar van hun 4e zomer ... met 4 jaar hebben ze meestal hun 'volwassen' kleur. De wit dat je nu ziet zou de natuurlijke lichte kleuring zijn. Het is zeer moeilijk om van foto's zoiets te bepalen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:47

Heb de foto's op je site ook bekeken en kan daar geen schimmel terug vinden op het palominotje. Van die foto's zou ik bijna durven zeggen dat je geen schimmel hebt !

Verow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:49

Ik verzorgde/reed een palomino, een Quarter. Hij was altijd onwijs lief!
Goldy:
Afbeelding

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:51

Peterina schreef:
Heb de foto's op je site ook bekeken en kan daar geen schimmel terug vinden op het palominotje. Van die foto's zou ik bijna durven zeggen dat je geen schimmel hebt !

Joy, joy, joy! Haha! Hyper!
Na z'n veulenvacht was hij spierwit, nu begint hij weer wat donkerder te kleuren al is z'n wintervacht ook vrij licht, in de zomer is hij iets donkerder.

Wat zijn trouwens de eisen van het Royal Belgian Palomino stamboek? Moeten ze reeds een erkend papier hebben voor opname en hoe zit het als je een hengst wil laten goedkeuren?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:05

We hebben een heel lieve palomino merrie, nu 6 jaar oud.
Afbeelding

we hebben ook nog 3 jonge valk bonte pony's Afbeelding

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:40

Wauw die smokey black hengst Chablis is echt prachtig. Vooral die kleur op de 2de foto!

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 16:07

horselover23 schreef:
We hebben een heel lieve palomino merrie, nu 6 jaar oud.
[image]

we hebben ook nog 3 jonge valk bonte pony's [image]

In jouw profiel staat een gaaf paardje ik bedoel die 4 jarige hengst Tommy. Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:46

skara schreef:
Wauw die smokey black hengst Chablis is echt prachtig. Vooral die kleur op de 2de foto!

Hij is niet smokey black maar buckskin ( valk !). Gwen, zijn fokster, heeft een DNA test laten uitvoeren omdat hij zo'n aparte veulen kleur had en om zeker te zijn van zijn kleuring.

Bij de Royal Belgian Palomino zijn er verschillende boekdelen waaronder een paard ingeschreven kan worden:
Er is een boekdeel voor palomino's die al meer dan 30 jaar geregistreerde afstamming hebben met de RBP ... dit is de fokgedeelte
Er is een boekdeel voor palomino's met ras stamboek papieren, deze worden ingeschreven on de 'Label' boekdelen, behouden alle rechten van hun oorspronkelijke stamboek en verwerven de rechten van de RBP.
Er is een boekdeel voor palomino's zonder papieren, of waarvan maar een ouder bekend is (bijv. de moeder)
In het voorjaar is de eerste hengsten keuring waar hengsten van 3 jaar en ouder mogen gepresenteerd worden. Een jury, aangesteld door het min.van Landbouw en ondersteund door bestuurslid RBP, geeft dan te weten of de hengst wel of niet gekeurd is (voorlopig). Daarna moet hij gepresenteerd worden tijdens de zomer show waar de keuring definitief wordt (of niet). Indien gekeurd, krijgt hij dekking toelating voor het volgende jaar (4e jaar).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:56

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:28

UkkieY schreef:
In jouw profiel staat een gaaf paardje ik bedoel die 4 jarige hengst Tommy. Haha!

Is hij ook Bloos , maar ook een schat van een pony. Hij is trouwens ook nog te koop

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:29

Ik heb een palominomerrie van 1.70 mtr. gehad. Helaas is ze er niet meer . Ze kwam van een palominostoeterij uit Tjechie, echt een grote mooie merrie. Uiteindelijk waren we Z dressuur en heb ik nu ee 4 jarige vosruin van haar, hij is wel 1.80 mtr. Door de merrie te kruisen met een vos, hoopte ik op een palomino, 50% kans, maar het is dus een vos geworden met hier en daar een palominovlekje, wel grappig *LOL*

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:38

Hier in de buurt staan meerdere palomino bonte pony's, die elke keer palomino veulens krijgen. Erg leuk zijn ze.

@Confetti: Jouw merrie was misschien een mooie mach geweest voor Baron, een cremello Tjech hier op bokt.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:08

@ eveline B : Had mss gekunnen, maar persoonlijk vind ik de kleur niet zo mooi met die blauwe ogen. En het was dan 50% kans geweest dat het veulen die kleur zou krijgen. Nu heb ik de 50% kans van de vos genomen en het is dus een vos geworden, hoewel die palominokleurige vlekjes wel grappig zijn Haha!

Verow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:14

Ik ben verliefd op Baron Lovers

Haha! hahaha

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:06

Het is op RP niet toegestaan om A. om foto's te vragen en B. een topic vol te proppen met foto's. Daarvoor hebben we ITP. Foto's van palomino-eigenaren zijn in hun profielen te bewonderen
Graag dus in dit topic geen foto's meer plaatsen...

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:01

ik heb er ook een : KLIK in mijn onderschrift en je ziet hem aan het
werk in het M1 met mij.Hij is 1.68m ,een KWPN hengst ,12 jaar en we rijden nu Z1 dressuur.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:10

Onhandig zo hé dat je moet gaan klikken om foto's te zien ...

Als ik het dus goed begrijp is dit een KWPN'er? (duh, staat er letterlijk Tong uitsteken) ik wist helemaal niet dat deze kleur daabij voorkwam? Standaard is toch bruin, vos of zwart en een enkeling met vlekken (ohja en schimmel)
Is er dan een valk of palo hengst in het KWPN stamboek?

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:24

Yep een KWPN'er van Master (v. Maigraf hann xx) zijn moeder is een valk dus t zal wel een genetisch foutje zijn of zo.Verder geeb palomino's in zijn stamboek.maar een halfbroer van hem is wel weer een valk..

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:11

Dit is mijn palomino kleurige trots Holly (BQ Jodis Lil Athena) een Quartermerrie van 3 1/2jr

Afbeelding

Afbeelding

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:13

kadans16 schreef:
Yep een KWPN'er van Master (v. Maigraf hann xx) zijn moeder is een valk dus t zal wel een genetisch foutje zijn of zo.Verder geeb palomino's in zijn stamboek.maar een halfbroer van hem is wel weer een valk..

Nooit geweten dat het KWPn een goedgekeurde palomino hengst had (of is hij niet ggk?)
Een valk kan trouwens wel het vos-gen dragen, tenminste een bruine kan het dus een verdunde bruine ook lijkt me. Haha!
De vader van de hengst kan trouwens ook vos zijn geweest, dan krijg je palomino door kleur-hengst in verdunning met de merrie.