directe nakomeling van Donnerhall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:55

Cute schreef:
Ik neem aan dat als de eigenaar niet accoord gaat met de voorwaarden, dat ze de hengst toch laat keuren. De kosten zijn dan altijd voor haar, ook als hij afgekeurd wordt. In dat laatste geval zal ze de hengst toch niet kopen?
Dat kost je dan geen € 2000,-
Zelf zou ik dat risico overigens niet nemen, want je bent dan toch al weer snel zo'n € 350,- lichter en krijgt daar (misschien) niks voor terug. Dan kun je je geld net zo goed los laten als het een keer hard waait.

Als de eigenaar wel wil betalen als de hengst niet goed is, zou ik het proberen in jouw geval, want het is wel erg goedkoop dan.

Als een eigenaar niet met die voorwaarden akkoord gaat, dan zou het kunnen zijn dat hij verwacht dat het paard niet door die keuring komt en het hèm dan dus geld gaat kosten.
Een eigenaar die zeker weet dat zijn paard in orde is, heeft er geen moeite mee om het 'risico' te nemen.

Dus zou ik geen geld aan die keuring uitgeven omdat de kans vrij reeel is dat het paard niet gezond blijkt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:18

Anoukie schreef:
Desiree, ben je al gaan kijken of weet je het nog niet?

Ben ook benieuwd

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:14

WWWiske schreef:
Donnerhall of geen Donnerhall, het gaat toch om de beweging en het exterieur van het paard? een paard kopen puur op zijn bekende pappa, lijkt mij een grote fout, de massa geilt dan wel op de naam van een bekende dekhengst en tuurlijk zijn er goede paarden van bekende hengsten, maar de score is geen 100%, ik zou zeggen kijk eerst naar het paard ( beweging en exterieur) en dan pas naar de pedigree, heeft het paard een goede beweging en exterieur dan is het mooi meegenomen als er klinkende namen in de pedigree staan, maar ik zou het nooit omdraaien: de bekende vader alleen, zou nooit de reden alleen moeten zijn om het dier te kopen, vaak is het ook nog zo dat hoe meer men een paard aanprijst op zijn geweldige vader hoe meer er op het dier zelf iets aan te merken is, een super bewegend jong paard verkoopt zichzelf op zijn eigen kwaliteieten niet op de kwaliteiten van zijn vader, het kan wel een donnerhall zijn , maar dat lijkt mij geen garantie voor een goed paard, de merrie lijn is misschien nog wel belangrijker, daar zou ik zelf veel meer geiinteresseerd in zijn!!!! Knipoog

hier ben ik het dus ook wel mee eens...

ik kocht mijn paardje omdat ik smoorverliefd werd op het eerste gezicht
pas toen ik de papieren in handen kreeg ben ik eens gaan kijken wat afstamming was....
en tja....ik had nog niet eens van donnerhall en del piero gehoord Verward
achteraf vond ik het wel een leuke bijkomstigheid Haha!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:14

je ziet het op het moment wel vaker dat mensen van hun hengsten af willen, elke maand die een paard langer staat kost hij meer geld, en als hij een beetje op die van mij lijkt is het een enorme slungel, die nog zeker 2 jaar nodig heeft voor je kunt rijden. reken uit wat dat kost!
maar het is idd goedkoop, maar dat zegt niet alles.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:38

Ik ben al wezen kijken ja, dat had ik al verteld. Ik had ook al beschreven wat voor paard het is. Heb hem alleen niet optimaal zien bewegen, alleen aan een kort lijntje. ZE kunnen hem nergens loslaten want dan gaat hij eruit. Ik wil hem dus eerst eens naar een binnenbak ergens brengen waar ik hem ECHT kan zien bewegen. Als hij maar gewoon loopt hoef ik hem niet. donnerhall of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:33

Desiree schreef:
Ik ben al wezen kijken ja, dat had ik al verteld. Ik had ook al beschreven wat voor paard het is. Heb hem alleen niet optimaal zien bewegen, alleen aan een kort lijntje. ZE kunnen hem nergens loslaten want dan gaat hij eruit. Ik wil hem dus eerst eens naar een binnenbak ergens brengen waar ik hem ECHT kan zien bewegen. Als hij maar gewoon loopt hoef ik hem niet. donnerhall of niet.

Verwacht je een aparte beweger voor dat geld dan Verward

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:40

al beweegt ie niet apart, als ie mooi, correct en gezond is zou ik hem aanschaffen.
Maar lijkt me ook stug een aparte beweger voor dat geld, ja apart met een slag in het wiel misschien.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:48

Ik bemoei me nergens mee, ik zat me alleen af te vragen hoe jij dat uitbreken of hoe je het wil noemen op wil lossen?
Ruinen helpt daar niet aan, eenmaal de truuc geleerd, dan krijg je het er amper nog uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:48

Pipo schreef:
Verwacht je een aparte beweger voor dat geld dan Verward

Kennelijk. Het buitenkansje van de eeuw.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:58

Ik bemoei me er toch mee Bloos!
Ik kan me wel voorstellen hoor waarom ze toch geintereseerd is.
In het verhaal komt duidelijk naar voren dat dit paard niet van plan is zich aan zijn toegewezen weide te houden, maar graag op de koffie gaat bij vrienden en kennissen Knipoog
Dat is een minpunt voor zo'n paard.
Daarnaast moet deze eigenaar nu dus zijn paard altijd maar op stal hebben, en er enorm veel tijd in steken om het dier toch zijn beweging te geven. Kan me ergens wel voorstellen dat je dan het paard ziet gaan, naar een ander. Maar hoeveel mensen willen een paard wat ze constant in het oog moeten houden, om ongelukken te voorkomen? Koop jij dat?
De prijs is laag, maar dat is de zaak van de verkoper. Toch als je wel de mogelijkheid hebt om dit paard te houden, zou ik ook gaan kijken, en toch graag een goed bewegend dier willen zien.
Wat ik niet zou doen is dit dier voor de handel kopen en laten ruinen.
1 je kunt een paard wat uitbreekt niet verhandelen, want wie wil dat? Dus je zit er zelf erg lang aanvast en je maakt er dan geen winst meer op.
2 stel dat dit dier dadelijk toch ergens verborgen talent heeft, dan is ruinen zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:02

holly schreef:
Ik bemoei me nergens mee, ik zat me alleen af te vragen hoe jij dat uitbreken of hoe je het wil noemen op wil lossen?
Ruinen helpt daar niet aan, eenmaal de truuc geleerd, dan krijg je het er amper nog uit.

Dat los je wel op hoor Schijnheilig Schijnheilig ~~}>

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:29

Ik denk dat je hem beter niet kan nemen. Je bent er nu een week mee bezig, je hebt hem gezien en nog twijfel je. Zal niet voor niets zijn...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:14

holly"]
Ik bemoei me er toch mee Bloos!
Ik kan me wel voorstellen hoor waarom ze toch geintereseerd is.
In het verhaal komt duidelijk naar voren dat dit paard niet van plan is zich aan zijn toegewezen weide te houden, maar graag op de koffie gaat bij vrienden en kennissen Knipoog
Dat is een minpunt voor zo'n paard.
.
[/quote]
Justum. Hij is gewoon een hengst, heeft al lang bij de merries gestaan maar begon uiteraard te vervelen, werd daarom geisoleerd > daar houden paarden niet van > de omheining daar spring je zo over want hoog is het niet, beest staat zodoende die mensen in de weg.
[quote="holly schreef:
Daarnaast moet deze eigenaar nu dus zijn paard altijd maar op stal hebben, en er enorm veel tijd in steken om het dier toch zijn beweging te geven. Kan me ergens wel voorstellen dat je dan het paard ziet gaan, naar een ander. Maar hoeveel mensen willen een paard wat ze constant in het oog moeten houden, om ongelukken te voorkomen? Koop jij dat?
De prijs is laag, maar dat is de zaak van de verkoper. Toch als je wel de mogelijkheid hebt om dit paard te houden, zou ik ook gaan kijken, en toch graag een goed bewegend dier willen zien.
Wat ik niet zou doen is dit dier voor de handel kopen en laten ruinen.
1 je kunt een paard wat uitbreekt niet verhandelen, want wie wil dat? Dus je zit er zelf erg lang aanvast en je maakt er dan geen winst meer op.
2 stel dat dit dier dadelijk toch ergens verborgen talent heeft, dan is ruinen zonde.

Ik til niet te zwaar aan het uitbreken. Ik denk dat ik hem gerust in onze bak voor het huis kan zetten, waar de omheinig veel hoger is. Ik moet hem echter eerst gelopen zien hebben en zijn papieren ook.

Misschien bedoelde ik met "apart' wel minder apart dan sommige dressuurpersonen hier die zichzelf de sterren van de hemel vinden rijden en die dus hoge eisen aan het paard stellen. Maar ik zie het liefst lossigheid en schwung. Dat hoeft niet altijd een aparte eigenschap te zijn.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:22

Desiree schreef:
Misschien bedoelde ik met "apart' wel minder apart dan sommige dressuurpersonen hier die zichzelf de sterren van de hemel vinden rijden en die dus hoge eisen aan het paard stellen. Maar ik zie het liefst lossigheid en schwung. Dat hoeft niet altijd een aparte eigenschap te zijn.

Dat is precies zo als ik het in iedergeval bedoel OK dan! een voorbeen tot in de hemel zegt mij niks, een verende rug en losgelatenheid veel meer

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:34

Desiree schreef:
Ik til niet te zwaar aan het uitbreken. Ik denk dat ik hem gerust in onze bak voor het huis kan zetten, waar de omheinig veel hoger is. Ik moet hem echter eerst gelopen zien hebben en zijn papieren ook.

Ik denk ook zo hoor. Wat ik koop, koop ik alleen als ik vind dat er een hoger prijskaartje aan had gekunt, of in de toekomst eraan kan.
Nu ben ik niet iemand die vandaag koopt, en morgen al kwijt wil hebben en het is zelfs zo erg dat ik de eerste die ik kocht, niet eens meer wil verkopen Bloos
Het hoeft voor mij ook geen 2de bonfire te zijn hoor, maar zeker wel met leuke gangen. Het oog doet ook wat.

Als jij van mening bent dat jij wel de ruimte aan hem kan bieden, waarom dan niet. Ik kreeg alleen een gevoel erbij dat dit paard altijd en overal uit zou breken, en dan zou ik zeggen, dat is niks voor de handel.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:25

Ik denk dat het er maar net van afhangt hoeveel tijd en geld je over hebt voor een avontuurtje. Kan hartstikke leuk zijn, maar als het worst case scenario zich ontvouwt, wat dan? Heb je daar de (financiële) ruimte voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:02

Dickie schreef:
Ik denk dat het er maar net van afhangt hoeveel tijd en geld je over hebt voor een avontuurtje. Kan hartstikke leuk zijn, maar als het worst case scenario zich ontvouwt, wat dan? Heb je daar de (financiële) ruimte voor?

Het levert in dat geval het volgende dilemma op:

1- verkoop ik het paard aan iemand die het voornamelijk op stal zal houden, of
2- ruim ik hem op?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 08:39

holly"]
Ik denk ook zo hoor. Wat ik koop, koop ik alleen als ik vind dat er een hoger prijskaartje aan had gekunt, of in de toekomst eraan kan..
[/quote]
ja, dat is dus mijn streven ook.

[quote="holly"]
Nu ben ik niet iemand die vandaag koopt, en morgen al kwijt wil hebben en het is zelfs zo erg dat ik de eerste die ik kocht, niet eens meer wil verkopen Bloos
.
[/quote]
Ja, hier nog een, paddy was ook bedoeld als handels paard maar ik heb haar nu alweer 4,5 jaar.... De tijd gaat ook zo snel.
[quote="holly schreef:
Als jij van mening bent dat jij wel de ruimte aan hem kan bieden, waarom dan niet. Ik kreeg alleen een gevoel erbij dat dit paard altijd en overal uit zou breken, en dan zou ik zeggen, dat is niks voor de handel.

Ik denk dat ze daar iets te snel te veel moeite vinden. Ik maakte gewoon zo'n omheining (dat kunnen ze best) dat hij er NIET uit kon. klaar.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:20

Ik had een paar maanden gelee ook een jaarling op het oog met een naar mijn smaak goed papier en ik vond deze ook niet duur.
Bleek ook uit te breken. Gelukkig wel alleen als er even geen stroom op de omheining stond. Dus dat viel gewoon wel mee. Ik had er 1 dag over na gedacht en had willen kopen, maar helaas was mijn dag denktijd net iets te lang, want ze was sochtends verkocht.

Als je maar in je achter hoofd houd, dat een uitbreker die altijd maar weer uitbreekt amper te verkopen valt. Niet iedereen kan daar mee omgaan en voor je het weet staat hij weer bij je op de stoep.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:33

Shet bij plaatsen helpt soms....

Mss heeft ie nog een shet te koop staan ook? Haha!

--------------------------------------------
Wat ik zou doen:

- Maak een afspraak om hem eens naar een manege ofzo te brengen waar je hem los kan laten lopen en z'n bewegingen duidelijk kan zien.

- Als dat goed gaat zeg dan dat de eigenaar hem moet laten keuren en als t'ie goedgekeurd is je hem gelijk meeneemt.

Spreek wel duidelijk af dat de kosten voor hem zijn. ( Eventueel om wat water bij de wijn te doen kan je afspreken dat àls ie goedgekeurd wordt, jij de kosten [voor de helft] betaalt. )

Goeie afspraken, goeie vrienden !

Ga gewoon terug kijken, der geef je nog niets mee uit !

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:20

kattebeest schreef:

Wat ik zou doen:

- Maak een afspraak om hem eens naar een manege ofzo te brengen waar je hem los kan laten lopen en z'n bewegingen duidelijk kan zien.

- Als dat goed gaat zeg dan dat de eigenaar hem moet laten keuren en als t'ie goedgekeurd is je hem gelijk meeneemt.

Spreek wel duidelijk af dat de kosten voor hem zijn. ( Eventueel om wat water bij de wijn te doen kan je afspreken dat àls ie goedgekeurd wordt, jij de kosten [voor de helft] betaalt. )

Ik zou er in dit geval wel voor zorgen dat je zel bij de keuring bent..

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:34

[=quote]Ik zou er in dit geval wel voor zorgen dat je zel bij de keuring bent.. [/quote]

En degene die keurt, kies je zelf natuurlijk. Maar dat spreekt voor zich vind ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:46

kattebeest schreef:

Wat ik zou doen:

Nou, dat is eigenlijk ook precies wat ik van plan ben. En ik wil dan een dierenarts van de praktijk uit Albergen, want daar worden mijn dieren patient. Die schijnen het meeste van paarden af te weten.

Overigens zou ik Japie, mijn shetje bij hem kunnen zetten, maar dan moet hij er wel lief tegen zijn, zo'n grote hengst tegen zo'n kleintje... die kan hem gemakkelijk letsel toebrengen, ook al bedoelt ie het niet gemeen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:48

hmmmmmm als je niet oppast speelt de shet baas over die hengst....

Succes alvast en je laat wel wat weten als je meer weet he?
Ik duim alvast voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:56

Ik kon een tijdje geleden een jaarling hengstje kopen. Een leuk beest om te zien. De afstamming was geweldig.
Ik heb contact opgenomen met de stal waar het dier stond. Het paard mocht weg voo r 500!!!!! euro. Toen ging er al een belletje rinkelen. Ik heb gevraagd of ik ook het papier van het paard kon zien, nee dat kon niet. Die kon ze niet meeleveren.

Ik zou als ik jou was heel goed oppassen hoor!!

Oja de handelaar waar ik het over heb is redelijk louche (geen idee of het goed geschreven is), en de banner van die stal zie ik helaas nog redelijk vaak langshuppelen op Bokt... Boos!