appaloosa kruising

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:51

Sorry SFLJ, Volgens nederlandse termen heb je "gewoon" de amerikaanse appaloosa en de Nederlandse of Europeese Appaloosa.
Naar mijn weten is appaloosa ook gewoon een kleur, die bij diverse andere rassen voor kan komen (bijv Knabstruber). Wellicht wel door invloed van de Amerikaan, dat weet ik niet

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 08:18

mijn ap is een nas appaloosa met nrps rijbloed. echter is ze wel 75% appaloosa.
ze heeft geen gestreepte hoeven maar witte hoeven. ze heeft wel de gestippelde geslachtsdelen en een roze neus met her en der wat zwarte stipjes het typische mensen oog. en de varnish roan kleur (marmerbont) haar moeder is een volbloed appaloosa en haar vader is de kruising appaloosax nrps maar ook hij draagt de appaloosa kenmerken.

hier pics van mijn app en haar ouders.

Afbeelding

Afbeelding

en haar moeder
Afbeelding
een erg lelijke foto maar ik heb ingescand helaas geen betere en momenteel geen nieuwe digitale er meer op staan.

en een wat oudere pic van haar paps.
Afbeelding

ook mijn app heeft het typische karakter wat appie-rulez omschrijft en iedere andere nas appaloosa waar ik mee gewerkt heb ben ik dit bij tegengekomen. ik denk dus niet dat het perse te maken heeft met het amerikaans zijn of niet maar dat het wel gewoon een ras eigenschap is. mijn huidige trainer vertelde het ook al in de eerste les dat ze mij en mn paard bezig zag. wat zijn het toch aparte dieren met zo'n sterk eigen karakter.

of de amerikaanse appaloosa de enige is die zich echt mag noemen weet ik ook niet vaak zijn daar invloeden in te vinden van de quarter. maar maakt het uit wat wel of niet echt is? we houden toch van onze paardjes om hun karakter en niet omdat ze al dan wel al dan niet volbloed zijn Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 08:47

Ja, maar de Appaloosakleur heeft ook verschillende benamingen, net als bij de Knabstrupper. En vergeet niet dat de Amerikaanse Appaloosa's ook "maar" afstammen van de paarden uit Spanje, die zijn overgekomen tijdens verkenningstochten naar Amerika. Vroeger waren sommige Lippizaners ook gevlekt, net als een Appaloosa. Dus hoe Amerikaans zijn ze nou eingelijk denk ik dan soms bij mezelf? De Nederlandse Appaloosa is gewoon nog een jonger type en moet denk ik nog de tijd krijgen om zich zelf nog meer te ontwikkelen. Maar dat hebben de Amerikanen ook ooit moeten doen, beetje ras van hier, zo'n paardje van daar. Enz. Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:22

sflj schreef:
Ik zou zelfs zeggen: Een Appaloosa is een gestippeld paard (meestal) maar dat wil niet zeggen dat elk gestippeld paard een appaloosa is! Knipoog

Partout heeft dus stippen, mensenogen en 4 gestreepte hoeven. Lijkt mij toch redelijk appaloosa Knipoog
De moeder moet dan toch wel wat kenmerken hebben die we niet gezien hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:50

Sorry allemaal, maar ik blijf erbij; een (bijvoorbeeld) Knabstrupper is geen appaloosa . Het is een gestippeld paard en het vachtpatroon (de stippels) dat jullie bedoelen is leopard. Genaamd naar het gen dat dit patroon veroorzaakt. Ik mag mijn paard toch ook niet zomaar Knabstrupper noemen, alleen omdat 'ie net zo gestippeld is?

Een appaloosa is een paard dat oorspronkelijk gefokt is door de Nez-Perce indianen, die weliswaar hiervoor uit Europa afkomstige paarden gebruikten, maar toch echt wel degelijk een behoorlijke invloed hebben gehad op de ontwikkeling van dit ras. 1 kenmerk van deze "Palouse horses" is dat ze meestal het leopard gen dragen. Dat wil dus niet zeggen dat ieder paard met dat gen een appaloosa is! Niet ieder zwart paard met lange manen en prachtige sokken is een Fries!(Als dat zo was, hadden wij er hier ook eentje, van 1 meter hoog! mini-Fries? Haha! )
Verder maakt het mij niet uit waar het paard gefokt is, maar ik vind alleen de naam van het Nederlandse Appaloosa Stamboek verkeerd en ongelukkig gekozen en min of meer een belediging van het oorspronkelijke ras! Je kunt toch ook niet alle bonte paarden ineens paint horses gaan noemen, of wel soms? Appaloosa is dus een ras en geen kleur! En leopard is het gen en een vachtpatroon.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:11

Waarom een belediging, dit komt over alsof de Nederlandse Appies maar mislukte kruisingen zijn ofzo Lips are sealed

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:29

Moet toch altijd wel lachen, mensen met Amerikaanse Appaloosa's hebben het altijd over hele andere kleurbenamingen als wij. Valk is daar buckskin, en wij noemen leopard gewoon panterbont.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:42

Appaloossa is een ras EN een kleur.
Net als dat Palomino in Amerika ook een ras is (of iig een stamboek)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:12

Summertje"]
Waarom een belediging, dit komt over alsof de Nederlandse Appies maar mislukte kruisingen zijn ofzo Lips are sealed
[/quote]

Een belediging omdat simpelweg alle gestippelde paarden Appaloosa's genoemd worden. En dat zijn ze gewoon niet (allemaal) Net zomin als alle zwarte paarden Friezen en alle bonte paarden paint horses zijn.
Nederlandse Appies hoeven helemaal geen mislukte kruisingen en kunnen best geweldige paarden zijn maar zijn gewoon geen Appaloosa's. En een belediging omdat Appaloosa wel degelijk een ras is maar hierdoor min of meer gedegradeerd wordt tot slechts een kleur. En ze zijn veel meer dan dat.
en

[quote="stef schreef:
Appaloossa is een ras EN een kleur.
Net als dat Palomino in Amerika ook een ras is (of iig een stamboek)

Niet mee eens. Palomino is wel alleen een kleur en in dat stamboek dat jij noemt kunnen "gewoon" alle palomino's geregistreerd worden. Is dus eigenlijk precies andersom! De kleur palomino was er eerder en later heeft iemand bedacht dat het wel leuk zou zijn alle paarden met die kleur te registreren in 1 stamboek. Bij de Appaloosa is dat dus anders, dat ras bestond al (in Amerika) en toen vond iemand hier het grappig om alle gestippelde paarden zo te noemen. Fout dus! Een stamboek is dus volgens mij niet het zelfde als een ras. Ter voorbeeld: KWPN en NRPS zijn stamboeken (waarin verschillende rassen ) en geen rassen. Maar daar zijn wel andere/nieuwe namen voor bedacht. En dat had in mijn ogen in het geval van de Appaloosa ook gemoeten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:21

een paard met stippels wordt appaloosa genoemd, simpel as that.
Geld voor de kleurbeschrijving van de knap. van het NAS, in amrika heb je zelfs de AraAppaloosa, en the pony of the americas is ook vaak appie...

Waar je al niet een probleem van kan maken...
het NAS is ook een stamboek, maar wel het Nederlands Appaloosa Stamboek.
En als ik ooit appaloosa friezen wil fokken, noem ik het wellicht het FAS (fries appaloosa stamboek).
Het is gewoon ingeburgerd.
Die appies van de Nez Perz indianen moeten toch ook ergens vandaan gekomen zijn?
Ik meen me nl te herinneren dat er voor de tijd van de Nez Perz als rotsschilderingen zijn gevonden (ik dacht in frankrijk) maar daarop appaloosa kleurige paarden

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:33

Mijn zus heeft een kruising welsh cob x appaloosa Lachen foto's in mijn profiel Haha!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:10

Wij krijgen volgend jaar als alles goed gaat een kruising appa me fries op de manege.
Ben heel erg benieuwd wat dat gaat worden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 08:25

Maar ja, dat die naam misschien beter anders gekozen had kunnen zijn, daar kan je als NED. Appaloosa eigenaar niks aan doen, daar moet je bij het stamboek wezen. Maar het is niet anders, het heet nu eenmaal Ned. Appaloosa Stamboek, en daar is vast wel over nagedacht en weet ik het, dus als mensen met Amerikaanse Appies daar niet mee kunnen leven, so be it... Kan er ook niks aan doen, en ga m'n paard niet omdat het een belediging zou zijn Appaloosa te noemen, ineens Gestippeld Paard noemen o.i.d. Ach gut

Is het ook niet een beetje omdat het stamboek soms een beetje erg afkeurend is over bepaalde Amerikanen die worden aangeboden op de keuringen? Zijn jullie daarom soms zo neerbuigend over ons stamboek?
Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:55

Summertje schreef:
Maar ja, dat die naam misschien beter anders gekozen had kunnen zijn, daar kan je als NED. Appaloosa eigenaar niks aan doen, daar moet je bij het stamboek wezen. Maar het is niet anders, het heet nu eenmaal Ned. Appaloosa Stamboek, en daar is vast wel over nagedacht en weet ik het, dus als mensen met Amerikaanse Appies daar niet mee kunnen leven, so be it... Kan er ook niks aan doen, en ga m'n paard niet omdat het een belediging zou zijn Appaloosa te noemen, ineens Gestippeld Paard noemen o.i.d. Ach gut

Is het ook niet een beetje omdat het stamboek soms een beetje erg afkeurend is over bepaalde Amerikanen die worden aangeboden op de keuringen? Zijn jullie daarom soms zo neerbuigend over ons stamboek?
Lachen

Het maakt mij niet uit hoe iemand zijn paard noemt en ik vind heel veel andere rassen erg mooi. Ik hou gewoon van paarden. Ik kan er verder ook wel mee leven maar als iemand iets beweert wat gewoon niet waar is reageer ik daarop. Daar is dit forum toch voor? Als iemand beweert dat een Fries paard groen is met paarse vlekken dan zal ik dat ook tegenspreken.

En wat jouw 2e alinea betreft; ja dat is het wel een beetje alleen zie ik het andersom. Het NAS doet neerbuigend over paarden waar ze wel de naam van hebben "geleend" maar vervolgens hun eigen eisen en voorwaarden aan gaan stellen. Vind het niet erg als ze gestippelde paarden gaan registreren en keuren etc. maar ga dan niet op je borst slaan en roepen dat het Appaloosa's zijn met de bijbehorende romantische (indianen- Haha! ) verhalen enz. De Nez Perce indianen hebben -bij mijn weten- bijvoorbeeld nooit gestippelde shetlanders gefokt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:14

Haha ik zie die Indianen al rondskeuren op van die ministippels *LOL*

Nouja ik snap wat jij bedoelt, en jij snapt ook wel wat wij bedoelen Lachen Het zal altijd wel zo blijven tussen de Nederlandse en de Amerikanen Lachen

Mijn ene merrie is 25% Amerikaans, en heeft ook redelijk de bouw en de loop van een Amerikaan. Ze heeft toch dit jaar op de keuring een 1A premie behaald met een ster.

Maar de jouwe is toch ook niet volledig Amerikaan als ik zo naar de pedigree kijk via de link in je profiel? Hoe zit dat nou eigenlijk bij de Appaloosa Horse Club, wanneer kom je in dat stamboek, en wanneer niet?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:20

Summertje schreef:
Haha ik zie die Indianen al rondskeuren op van die ministippels *LOL*
Haha!

Citaat:
Nouja ik snap wat jij bedoelt, en jij snapt ook wel wat wij bedoelen Lachen Het zal altijd wel zo blijven tussen de Nederlandse en de Amerikanen Lachen
Hoeft natuurlijk niet en ik vind het bijzonder spijtig dat het zo is tussen de eigenaren maar ik vrees dat je gelijk hebt want zo lang de bobo's van de NAS niks veranderen zal het inderdaad wel zo blijven.

Citaat:
Mijn ene merrie is 25% Amerikaans, en heeft ook redelijk de bouw en de loop van een Amerikaan. Ze heeft toch dit jaar op de keuring een 1A premie behaald met een ster.
OK dan! Kijk dat vind ik nou een Echte! Van 2 kanten dus!

Citaat:
Maar de jouwe is toch ook niet volledig Amerikaan als ik zo naar de pedigree kijk via de link in je profiel? Hoe zit dat nou eigenlijk bij de Appaloosa Horse Club, wanneer kom je in dat stamboek, en wanneer niet?
De mijne heeft inderdaad voorouders die ook bij de NAS ingeschreven staan. Dat is zij zelf ook en vind ik ook niks mis mee. Dat er in Nederland een dergelijk stamboek opgericht wordt met dezelfde naam is ook nog niet eens zo'n probleem, maar waar ik wel mee zit is dat ze dan hun eigen regels gaan maken m.b.t. het (goed)keuren van paarden! Daarmee bedoel ik dus dat "gewoon" alle gestippelde paarden kunnen worden opgenomen, ook die (& waarvan de voorouders) in de verste verte niet/nooit in de buurt van het oorspronkelijke fokgebied zijn geweest, tevens ondertussen claimen dat ,die in hun stamboek, de paarden zijn die ooit door de Nez Perce blabla... enz.! (wat dus in veel gevallen pertinent niet waar is) en tegelijkertijd paarden niet goed genoeg vinden terwijl daarvan wel bewezen kan worden dat ze daarvan afstammen!
Dat slaat toch eigenlijk nergens op?! Ik kan toch ook niet ,bijvoorbeeld in Zuid Afrika, ik noem maar wat, een "Afrikaans Friese paarden Stamboek" oprichten en vervolgens de regel bedenken dat alle zwarte paarden daarin opgenomen mogen worden en tegelijkertijd het handjevol echte Friezen eigenaren (die er misschien wel zijn in Z.A.) teleurstellen omdat hun paarden te lange manen hebben en teveel behang aan de benen. Afgekeurd dus, want de Friezen die ik in mijn Friezenstamboek wil zien mogen dat niet hebben. Haha!
Zo zie ik het een beetje. Dus nogmaals, ik vind Nederlandse "Appaloosa's" niks minder dan Amerikaanse, (ik vind ze soms zelfs gewoon mooier!) dus niks neerbuigends daarover, maar ik zie dus andersom wel heel duidelijk dat de "echte Appaloosa's" gewoon worden afgekeurd door een stel mensen die eigenlijk gewoon een naam hebben gejat!

Wat de eisen van de APhC zijn m.b.t. het mogen registreren heb ik zo gauw niet kunnen vinden, maar het staat ongetwijfeld in het regelboek

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 07:12

hej hej allemaal
nou na me een tijdje weer afzijdig gehouden te hebben moet ik ook zeggen sflj dat ik je prima begrijp en het wat dat betreft ergens met je eens ben. mijn paardje zelf is van de kleine maat mensen weten op het eerste gezicht niet eens dat mijn paardje voornamelijke nas is ze heeft ook amerikaans bloed maar maar heel weinig. en ver achterin dr stamboom. ze heeft daarbij ook nog eens een gedeelte nrps bloed erin zitten. maar ze heeft wel de typische bouw van een appaloosa in mijn ogen dan. en draagt alle raskenmerken met zich mee. ook al heeft ze weinig tot geen stippen Knipoog voor mij is dit dus een mooie appaloosa. je hebt idd ook de mini appies maar dat vind ik gewoon een shetlander. de hele grote appaloosa's vind ik ook niet mooi wanneer die duidelijk de kenmerken van bijv een kwpn paard ofzo dragen. maar goed die mensen zijn er gelukkig mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:48

emsie schreef:
Mijn zus heeft een kruising welsh cob x appaloosa Lachen foto's in mijn profiel Haha!

Leuke kruising! Weet je iets van de afstamming? Weet namelijk iemand die een welsh cob merrie met een appaloosa hengst wil kruisen en de hengstenkeuze nog niet weet.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:29

Wij hebben 3 appies, 1 kleine maat en dat is een kruising van een Wels x appaloosa, werd afgelopen keuring jeugdkampioen Haha! . Verder hebben wij en 7 jarige die 3/4 appaloosa is en een 8 jarige Sonny (appaloosa) maal Thorwald KWPN, met hem rijdt ik Z1 dressuur *LOL* en hij is groot, 1.75 mtr. De kleur is bij allemaal panterbont.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:25

Neonlight schreef:
Tadaa!!!!!!

[image]
[image]
Laatste foto met dank aan Serenta!

Dit zijn zo'n beetje de meest recente foto's van de keuring op 4 september. Op mijn website staan meer foto's van haar toen ze nog wat jonger was, nu begint ze een meer volwassen uiterlijk te krijgen. Haha!

He,dat paardje heb ik laatst bij de keuring gezien!!!! ik was mee met paardje van vriendin OK dan! jou paardje liep wel mooi joh!!!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:29

Zie mijn profiel voo foto,maar uhm mijn vriendin (dochter van eigenaaresse van mijn huurpony) een hele mond vol Tong uitsteken Haha! heeft een kruissing Appaloosa X Arabier (NRPS) (Nicolai Van Dibbits)
Ixis,(het paard dus) heeft hele mooi appaloosa aftekeningen (leopard kleur) en ze is kampioen van de keuring geworden dit jaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:23

Ja, Ixis (dacht trouwens dat het Ixus was, maar dan zal ik er wel langs zitten)ken ik wel, die zag er ook heel goed uit. Die had ik al gezien bij de stamboekopname, nu zag die er een heel stuk mooier uit. Zij was al eerder een keer jeugdkampioen toch?
Leuk dat je mijn paardje mooi vond lopen. Persoonlijk vond ik dat ze niet al te best liep, beetje rommelig, en dat vond de jury ook. Maar er was in ieder geval wel te zien wat ze in haar mars had. Dat ze zo rommelig liep kwam omdat ze erg kreupel is geweest, en 2 weken amper gelopen had. Pas de dag voor de keuring liep ze weer rad, om de dag na de keuring weer kreupel te lopen aan haar andere been.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:26

ik heb een NAS Appie, met 75% amerikaans appy 25 % KWPN
Afbeelding

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:55

Sorro schreef:
ik heb een NAS Appie, met 75% amerikaans appy 25 % KWPN
[image]

ik krijg gewoon kriebels als ik dat plaatje van jou zie!!!dat beestje lijkt zo veel op dat veulen die mijn merrie vroig jaar heeft gekregen!!!niet normaal Haha!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:19

Ze komt toch echt bij Woldhoeve appaloosa`s vandaan.
Het is een Zips Jewel uit een Joker L Machine Merrie.
Misschien zelfde bloedlijnen??