Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

sflj schreef:Ik zou zelfs zeggen: Een Appaloosa is een gestippeld paard (meestal) maar dat wil niet zeggen dat elk gestippeld paard een appaloosa is!
. Het is een gestippeld paard en het vachtpatroon (de stippels) dat jullie bedoelen is leopard. Genaamd naar het gen dat dit patroon veroorzaakt. Ik mag mijn paard toch ook niet zomaar Knabstrupper noemen, alleen omdat 'ie net zo gestippeld is?
)Summertje"]
Waarom een belediging, dit komt over alsof de Nederlandse Appies maar mislukte kruisingen zijn ofzo
[/quote]
Een belediging omdat simpelweg alle gestippelde paarden Appaloosa's genoemd worden. En dat zijn ze gewoon niet (allemaal) Net zomin als alle zwarte paarden Friezen en alle bonte paarden paint horses zijn.
Nederlandse Appies hoeven helemaal geen mislukte kruisingen en kunnen best geweldige paarden zijn maar zijn gewoon geen Appaloosa's. En een belediging omdat Appaloosa wel degelijk een ras is maar hierdoor min of meer gedegradeerd wordt tot slechts een kleur. En ze zijn veel meer dan dat.
en
[quote="stef schreef:Appaloossa is een ras EN een kleur.
Net als dat Palomino in Amerika ook een ras is (of iig een stamboek)
Summertje schreef:Maar ja, dat die naam misschien beter anders gekozen had kunnen zijn, daar kan je als NED. Appaloosa eigenaar niks aan doen, daar moet je bij het stamboek wezen. Maar het is niet anders, het heet nu eenmaal Ned. Appaloosa Stamboek, en daar is vast wel over nagedacht en weet ik het, dus als mensen met Amerikaanse Appies daar niet mee kunnen leven, so be it... Kan er ook niks aan doen, en ga m'n paard niet omdat het een belediging zou zijn Appaloosa te noemen, ineens Gestippeld Paard noemen o.i.d.![]()
Is het ook niet een beetje omdat het stamboek soms een beetje erg afkeurend is over bepaalde Amerikanen die worden aangeboden op de keuringen? Zijn jullie daarom soms zo neerbuigend over ons stamboek?
) verhalen enz. De Nez Perce indianen hebben -bij mijn weten- bijvoorbeeld nooit gestippelde shetlanders gefokt.
Het zal altijd wel zo blijven tussen de Nederlandse en de Amerikanen 
Summertje schreef:Haha ik zie die Indianen al rondskeuren op van die ministippels
Hoeft natuurlijk niet en ik vind het bijzonder spijtig dat het zo is tussen de eigenaren maar ik vrees dat je gelijk hebt want zo lang de bobo's van de NAS niks veranderen zal het inderdaad wel zo blijven.Citaat:Nouja ik snap wat jij bedoelt, en jij snapt ook wel wat wij bedoelenHet zal altijd wel zo blijven tussen de Nederlandse en de Amerikanen
Citaat:Mijn ene merrie is 25% Amerikaans, en heeft ook redelijk de bouw en de loop van een Amerikaan. Ze heeft toch dit jaar op de keuring een 1A premie behaald met een ster.
De mijne heeft inderdaad voorouders die ook bij de NAS ingeschreven staan. Dat is zij zelf ook en vind ik ook niks mis mee. Dat er in Nederland een dergelijk stamboek opgericht wordt met dezelfde naam is ook nog niet eens zo'n probleem, maar waar ik wel mee zit is dat ze dan hun eigen regels gaan maken m.b.t. het (goed)keuren van paarden! Daarmee bedoel ik dus dat "gewoon" alle gestippelde paarden kunnen worden opgenomen, ook die (& waarvan de voorouders) in de verste verte niet/nooit in de buurt van het oorspronkelijke fokgebied zijn geweest, tevens ondertussen claimen dat ,die in hun stamboek, de paarden zijn die ooit door de Nez Perce blabla... enz.! (wat dus in veel gevallen pertinent niet waar is) en tegelijkertijd paarden niet goed genoeg vinden terwijl daarvan wel bewezen kan worden dat ze daarvan afstammen!Citaat:Maar de jouwe is toch ook niet volledig Amerikaan als ik zo naar de pedigree kijk via de link in je profiel? Hoe zit dat nou eigenlijk bij de Appaloosa Horse Club, wanneer kom je in dat stamboek, en wanneer niet?
voor mij is dit dus een mooie appaloosa. je hebt idd ook de mini appies maar dat vind ik gewoon een shetlander. de hele grote appaloosa's vind ik ook niet mooi wanneer die duidelijk de kenmerken van bijv een kwpn paard ofzo dragen. maar goed die mensen zijn er gelukkig mee.
. Verder hebben wij en 7 jarige die 3/4 appaloosa is en een 8 jarige Sonny (appaloosa) maal Thorwald KWPN, met hem rijdt ik Z1 dressuur
en hij is groot, 1.75 mtr. De kleur is bij allemaal panterbont. 
Neonlight schreef:Tadaa!!!!!!
[image]
[image]
Laatste foto met dank aan Serenta!
Dit zijn zo'n beetje de meest recente foto's van de keuring op 4 september. Op mijn website staan meer foto's van haar toen ze nog wat jonger was, nu begint ze een meer volwassen uiterlijk te krijgen.

heeft een kruissing Appaloosa X Arabier (NRPS) (Nicolai Van Dibbits)