Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dees schreef:.....Wat ik mij afvraag nu ik deze fotos zie en me de OS herinner... heeft Barclay van Rothenberger dan wel LM?..
sarabande schreef:Maar ligt dat nu aan de africhting of aan het gebrek aan aanleg???
Magique schreef:Kan je nu stellen dat succesvolle paarden in de dressuur en of springwereld een goed functionerend lendenmechanisme hebben of is dit te kort door de bocht ?
Excuseme schreef:Ik denk dat de meeste OS-gangers kundig genoeg zijn om een paard dat qua aanleg een piaffe in zich heeft deze naar voren te komen in het rijden. Maar ke je kunt nu eenmaal geen bewegingen van een paard vragen, die het van nature niet in zich heeft.
Bucephalus schreef:Het woord 'lendenmechanisme' bestaat op Bokt. Het eigenlijke woord is het Duitse woord 'Hankenbeugung'.
Anna42 schreef:Allereerst hoe meer lucht in de ribbenkast aanwezig is des te lichter wordt het gewicht dat omhoog gebracht moet worden.
Anna42 schreef:De paarden met aangeleerde trukjes die voor dressuur moesten doorgaan, zijn bijna allemaal door de mand gevallen.
Citaat:De FEI kijkt weer naar de KLASSIEKE dressuur van harmonie, balans, ballet, schoonheid en ongedwongenheid. Dit stadium is alleen te bereiken met een paard dat zich volledig laat verzamelen. Daarbij is een goed functionerend lendenmechanisme onontbeerlijk.
Citaat:Met name de Olympische toppers zijn zonder uitzondering paarden die in het evenwichtsmodel staan.
Citaat:Voor de moderne fokkers de meer klassieke paarden.
Citaat:Op de OS waren in springpiste microfoons aangebracht. Voor de oplettende observeerders een uitstekend hulpmiddel om de lichaamstechniek van het springpaard te volgen. Een paard houdt net wij wij vlak voor en boven de sprong heel diep zijn adem in. Na de sprong hoor je duidelijk dat de hoeveelheid ingeademde lucht met kracht uit de longen wordt geperst.
Citaat:Dit proces heeft een heel specifieke en vooral functionele reden. Allereerst hoe meer lucht in de ribbenkast aanwezig is des te lichter wordt het gewicht dat omhoog gebracht moet worden.
Citaat:Ten tweede zal een paard net als wij boven de sprong volstrekt in balans moeten zijn. Een continuerende ademhaling boven de sprong verstoort de balans. Bovendien moet het paard met deze ademhalingtechniek voor de sprong voldoende zuurstof opslaan om daar onmiddelijk na de sprong optimaal van te kunnen profiteren.
GertJan schreef:Het paard wordt er alleen maar zwaarder op hoor. Wel wordt zijn soortelijke massa (dichtheid) kleiner, door het vergrote volume bij een relatief kleine toename van de massa.