Lenden mechanisme

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:54

Idd Sarabande, de meeste piaffes leken op dansende beren in het circus, die dat hebben geleerd door op een gloeiend hete plaat de voeten van de grond te houden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:58

Sjuimpje schreef:
Weltall:Hoe kan het dat een paard zo enorm kan dragen en veren in de verzamelde gangen, maar in de utigestrekte gangen een volkomen geblokkeerd lendenstuk te hebben Verward

Zo te zien loopt dit paard met een (door de ruiter) enorm teruggetrokken hals. De oprichting oogt niet natuurlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:02

Excuseme schreef:
Idd Sarabande, de meeste piaffes leken op dansende beren in het circus, die dat hebben geleerd door op een gloeiend hete plaat de voeten van de grond te houden.

Maar ligt dat nu aan de africhting of aan het gebrek aan aanleg???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:11

Magique schreef:
Het gaat er dus niet om of het paard kan gaan "zitten" dus gewicht op de achterhand over te nemen wat alleen een paard met LM kan ?

Niet in de dressuurring nee.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:27

Dees schreef:
.....Wat ik mij afvraag nu ik deze fotos zie en me de OS herinner... heeft Barclay van Rothenberger dan wel LM?..

Als je kijkt op hippofoto.be, database, World Cup Final Dressage Düsseldorf 2004 - Grand Prix pagina 47 en 48 zie je foto's van de Piaffe van deze combinatie...

Anky op pagina 72...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:36

sarabande schreef:
Maar ligt dat nu aan de africhting of aan het gebrek aan aanleg???

Ik denk dat de meeste OS-gangers kundig genoeg zijn om een paard dat qua aanleg een piaffe in zich heeft deze naar voren te komen in het rijden. Maar ke je kunt nu eenmaal geen bewegingen van een paard vragen, die het van nature niet in zich heeft.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:38

Magique schreef:
Kan je nu stellen dat succesvolle paarden in de dressuur en of springwereld een goed functionerend lendenmechanisme hebben of is dit te kort door de bocht ?

Zeer terecht merkt Bucephalus in de volgende post al op dat er genoeg paarden zonder een goed functionerend lendenmechanisme hoog werden gescoord op de internationale dressuurwedstrijden.
Dit jaar zagen we gelukkig weer dat de int. FEI juryleden olv van Mariette Withage (voorzitter van de jury) zich veel meer hebben toegespitst op de uitvoering van de dressuuronderdelen zoals binnen de FEI is voorgeschreven. De paarden met aangeleerde trukjes die voor dressuur moesten doorgaan, zijn bijna allemaal door de mand gevallen.
De FEI kijkt weer naar de KLASSIEKE dressuur van harmonie, balans, ballet, schoonheid en ongedwongenheid. Dit stadium is alleen te bereiken met een paard dat zich volledig laat verzamelen. Daarbij is een goed functionerend lendenmechanisme onontbeerlijk.

Maar met een goed functionerend lendemechanisme ALLEEN kom je er ook niet. Het paard dient in de bouw bovendien aan een aantal andere factoren te voldoen en dat zijn de evenwichtige verhoudingen. Met name de Olympische toppers zijn zonder uitzondering paarden die in het evenwichtsmodel staan. Voor de moderne fokkers de meer klassieke paarden. Omdat deze paarden vanwege hun evenwichtige bouw en lendenmechanisme veel beter in de verzameling te rijden zijn en daarbij optimaal in balans kunnen blijven.

Op de OS waren in springpiste microfoons aangebracht. Voor de oplettende observeerders een uitstekend hulpmiddel om de lichaamstechniek van het springpaard te volgen. Een paard houdt net wij wij vlak voor en boven de sprong heel diep zijn adem in. Na de sprong hoor je duidelijk dat de hoeveelheid ingeademde lucht met kracht uit de longen wordt geperst. Dit proces heeft een heel specifieke en vooral functionele reden. Allereerst hoe meer lucht in de ribbenkast aanwezig is des te lichter wordt het gewicht dat omhoog gebracht moet worden. Ten tweede zal een paard net als wij boven de sprong volstrekt in balans moeten zijn. Een continuerende ademhaling boven de sprong verstoort de balans. Bovendien moet het paard met deze ademhalingtechniek voor de sprong voldoende zuurstof opslaan om daar onmiddelijk na de sprong optimaal van te kunnen profiteren.

Als je het ademhalingsproces in de bewegingen volgt, dan kan iedereen constateren dat de moderne theorieen van 'bukken' en met een 'bolle' rug springen van geen kant deugen. Probeer maar eens met een 'bolle' rug zittend of staand de longen optimaal te vullen. Je zult er al heel gauw achter komen dat dit onmogelijk is, omdat in deze lichaamshouding de zwevende ribben niet uitgezet kunnen worden. Voor een paard geldt precies hetzelfde. Een paard kan met een bolle rug nooit optimaal de longen vullen. Dit kan een paard alleen doen als via het lendenmechanisme de rug recht en zelfs enigzins hol kan maken om de longen optimaal te vullen. Op de OS springen 's wereld beste springpaarden met een rechte en NIET met een 'bolle' rug.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:40

Excuseme schreef:
Ik denk dat de meeste OS-gangers kundig genoeg zijn om een paard dat qua aanleg een piaffe in zich heeft deze naar voren te komen in het rijden. Maar ke je kunt nu eenmaal geen bewegingen van een paard vragen, die het van nature niet in zich heeft.

Aan de andere kant kun je je afvragen wat voor invloed de moderne trainingsmethoden hebben op de uitvoering van de zwaarste oefeningen.
De klassieke manier van rijden is niet populair.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:43

Bucephalus schreef:
Het woord 'lendenmechanisme' bestaat op Bokt. Het eigenlijke woord is het Duitse woord 'Hankenbeugung'.

Een beetje kort door de bocht. Het lendenmechanisme is door mij aan de hand van de verschillen tussen het Equus Orientalis en het Equus Robustus op Bokt gebracht. Lendenmechanisme en Hankenbeugung hebben welsiwaar met elkaar te maken maar zijn niet hetzelfde.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:44

Weltall heeft een super lendenmechanisme... veel buiging en beweeglijkheid.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:56

Papa Weltmeyer: duidelijk zeer sterke buiging in de lendenen. Het kruis is geen star gewricht.
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:12

Zakt ie niet eerder door zijn koot inplaats van dat hij gaat zitten???

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:18

sarabande schreef:
Zakt ie niet eerder door zijn koot inplaats van dat hij gaat zitten???

Het lm stelt hem in staat die achtervoet ver onder de massa te zetten, waardoor het lijkt dat hij door zijn koot zakt. Verder is het gras ook hoog.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:24

Even (domme?) vraag tussendoor, maakt een paard tijdens het plassen geen gebruik van het lendenmechanisme? Ik stond vanmorgen in de wei te kijken naar mijn 9-jarige ruin, die tijdens het rijden nog regelmatig vergeet dat hij een lendenmechanisme heeft, terwijl hij stond te plassen.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:25

Bucephalus schreef:
Zo te zien loopt dit paard met een (door de ruiter) enorm teruggetrokken hals. De oprichting oogt niet natuurlijk.

De verkeerde spanning, zal deels met stress van de ruiter te maken hebben, maar ook met de manier van rijden.
Spanning moet zijn maar moet wel gezond blijven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:35

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:47

Anna42 schreef:
Allereerst hoe meer lucht in de ribbenkast aanwezig is des te lichter wordt het gewicht dat omhoog gebracht moet worden.

Het paard wordt er alleen maar zwaarder op hoor. Wel wordt zijn soortelijke massa (dichtheid) kleiner, door het vergrote volume bij een relatief kleine toename van de massa.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:51

sarabande schreef:
Ik krijg iig iets met een goed karakter .

Ik heb hier op Bokt wel eens andere verhalen gelezen over de zoon van Weyden nl. Pardon.

Maar die had zeker een verkeerde moeder.?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:46

Is jouw Pardon zo lastig dan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:50

Anna42 schreef:
De paarden met aangeleerde trukjes die voor dressuur moesten doorgaan, zijn bijna allemaal door de mand gevallen.

Welke waren dat dan volgens jou???

Citaat:
De FEI kijkt weer naar de KLASSIEKE dressuur van harmonie, balans, ballet, schoonheid en ongedwongenheid. Dit stadium is alleen te bereiken met een paard dat zich volledig laat verzamelen. Daarbij is een goed functionerend lendenmechanisme onontbeerlijk.

Dit roept nog niet direct *Athene 2004* in me op.

Citaat:
Met name de Olympische toppers zijn zonder uitzondering paarden die in het evenwichtsmodel staan.

Allemaal??

Citaat:
Voor de moderne fokkers de meer klassieke paarden.

Citaat:
Op de OS waren in springpiste microfoons aangebracht. Voor de oplettende observeerders een uitstekend hulpmiddel om de lichaamstechniek van het springpaard te volgen. Een paard houdt net wij wij vlak voor en boven de sprong heel diep zijn adem in. Na de sprong hoor je duidelijk dat de hoeveelheid ingeademde lucht met kracht uit de longen wordt geperst.

Zo klinkt het misschien. Hoe klonk het bij de hordelopers en hoogspringers in het atletiekstadion??

Citaat:
Dit proces heeft een heel specifieke en vooral functionele reden. Allereerst hoe meer lucht in de ribbenkast aanwezig is des te lichter wordt het gewicht dat omhoog gebracht moet worden.

ROTFLOL

Citaat:
Ten tweede zal een paard net als wij boven de sprong volstrekt in balans moeten zijn. Een continuerende ademhaling boven de sprong verstoort de balans. Bovendien moet het paard met deze ademhalingtechniek voor de sprong voldoende zuurstof opslaan om daar onmiddelijk na de sprong optimaal van te kunnen profiteren.

Sorry, maar dit klinkt niet zo heel erg logisch.

Anna42, kun je eea misschien nog iets meer uitleggen???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:06

sarabande schreef:
Is jouw Pardon zo lastig dan???

Nee.
Maar dat is ook stam inteelt.
Ik heb hem verder 4 maanden niet gezien.

Maar ik had het over een zoon van Weyden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:10

ceasario schreef:
Nee.
Maar dat is ook stam inteelt.
Maar ik had het over een zoon van Weyden.

Bij mij ook
Ik ook

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:10

Pardon is een voldoende eerlijke, enigszins brutale hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich zeer goed bewerken. [...] Op stal gedraagt de hengst zich brutaal.

Afbeelding

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:13

GertJan schreef:
Pardon is een voldoende eerlijke, enigszins brutale hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich zeer goed bewerken. [...] Op stal gedraagt de hengst zich brutaal.

[image]

Pardon?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:14

GertJan schreef:
Het paard wordt er alleen maar zwaarder op hoor. Wel wordt zijn soortelijke massa (dichtheid) kleiner, door het vergrote volume bij een relatief kleine toename van de massa.

Ik zat de tekst van Anna te lezen en dacht.. dat is echt onzin.
GertJan was me voor Haha!
Dat is elementaire natuurkunde Anna
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-09-04 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt