Veulen gechipt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:45

In Belgie is het vanaf dit jaar verplicht dat stamboek veulens gechipt worden ... zo niet dan krijgen de stamboeken hun premies niet voor de aangemelde geboortes ... geldt ook voor de BWP !
In Belgie is een wets voorstel BIJNA af waarin staat dat vanaf 01-01-2007 ALLE paarden en paardachtigen gechipt moeten zijn ... met of zonder stamboom.
In Belgie MAG EEN VEULENCONTROLEUR NIET chippen! Dit is een medische (!) ingreep en mag WETTELIJK (!!) alleen uitgevoerd worden door een dierenarts !!!!!!!!!!!!!!! Waarom : "... omdat het verkeerd geplaatst kan worden en dit kan tot problemen leiden ..." Bloos! Bloos!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:49

Tessebes schreef:
Je moet toch wel erg raar steken, wil je in de buurt van de wervels komen hoor.

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij worden die chips ingebracht in het manenvet. Mijn veulen bleef zo rustig staan, ze merkte het amper dat er wat naar binnen ging.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:51

Peterina schreef:
In Belgie MAG EEN VEULENCONTROLEUR NIET chippen! Dit is een medische (!) ingreep en mag WETTELIJK (!!) alleen uitgevoerd worden door een dierenarts !!!!!!!!!!!!!!! Waarom : "... omdat het verkeerd geplaatst kan worden en dit kan tot problemen leiden ..." Bloos! Bloos!

In Nederland zijn alle schetsers opgeleidt, zodat ze nu wel de chip mogen zetten en niet alleen meer door de dierenarts. Het is wel zo, dat de "oudere"mannen niet meer mogen chippen. Ze zijn hier niet meer voor verzekerd.
Maar in Nederland zijn deze mensen dus opgeleidt hiervoor en steken ze niet zomaar ergens die naald in!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:00

Je moet maar is even goed navragen hoe lang deze 'opleiding' heeft geduurt om bevoegdheid te krijgen om te mogen chippen !!!! En welke achtergrond kennis nodig is voor deze 'opleiding', ivm bouw van het paard!!! Het antwoord zal je echt verbazen !!!!!!!!!!!!!!

En waarom zijn de "oudere" mannen niet meer verzekerd ??
Misschien omdat ze niet meer zo goed kunnen zien en daardoor verkeerd kunnen steken ???!!! Knipoog
Er is een reden voor alles en voor alles een reden.

Jadeooseven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:05

Tessebes schreef:
Ik denk dat ceasario het verhaal een beetje overdreven heeft voor de ontheffingsaanvraag. Je moet toch wel erg raar steken, wil je in de buurt van de wervels komen hoor.

Nou, gelukkig jij schijnt schijnbaar te weten waar het over gaat ! OK dan!
Begrijp ik nou goed dat als er dus niet goed "geprikt" word je dan de wervels kunt raken en dat je daar dan die hals-ataktie van kunt krijgen?
Dus m.a.w. als het allemaal wel netjes en goed gebeurt is je je daar dus geen zorgen over hoeft te maken?
En hopelijk weet je dit dan ook, wat is het nou precies dan die hals-ataktie? Praten we dan over een spier die verlamd raakt ofzo iets dergelijks?

Als het dat is wat ik dan nu denk dat het is denk ik ook dat het zwaar overdreven is allemaal en dat een chipper toch werkelijk wel weet waar de wervels liggen *LOL*

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:18

Peterina schreef:
En waarom zijn de "oudere" mannen niet meer verzekerd ??
Misschien omdat ze niet meer zo goed kunnen zien en daardoor verkeerd kunnen steken ???!!! Knipoog

Nou, deze mannen zijn niet meer verzekerd omdat het toch een bepaald risico met zich mee brengt om een veulen te chippen. De merrie kan raar gaan doen in de box en gaan slaan. Of het veulen kan gaan bokken of steigeren. Als je ouder bent, dan heb je niet meer het snelle vermogen om weg te duiken!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:26

Citaat:
Prepareren van de injectieplaats: linkerzijde hals, halverwege tussen achterhoofd en schou-ders. Bij veulens: 2-3 vingers onder de manenkam. Bij paarden een handbreedte onder de manenkam.

Als er nu een PPC bij je aan de deur komt met een witte stok met rode banden en/of blindengeleide hond is de kans aanwezig dat de transponder niet op de juiste plaats wordt aangebracht. Clown

Citaat:
injectiepen inbrengen tot aan de huid, naald loodrecht in de spieren (tot 2 à 3 cm diepte); intramusculaire en niet subcutaan

ook zou ik injectiepennen weigeren met een lengte van 50 cm of meer...de chip zal er maar aan de andere kant weer uitkomen...moeten ze nog een keer prikken Clown

denk dat dat verzekeren meer te maken heeft met bedrijfsongeval en de wetten die gelden vwb ziekteverzuim en dat soort dingen.....

de veearts bij ons moest speciaal op cursus om te mogen chippen.....

Jadeooseven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:33

hahaha

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:35

trudydejong schreef:
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij worden die chips ingebracht in het manenvet. Mijn veulen bleef zo rustig staan, ze merkte het amper dat er wat naar binnen ging.

Ik bedoel dus ook dat de chip absoluut niet in de buurt komt van de wervels. Ik neem tenminste aan dat hals-ataxie ontstaat door een beschadiging aan de zenuwen bij de wervels?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:43

Tessebes schreef:
Ik denk dat ceasario het verhaal een beetje overdreven heeft voor de ontheffingsaanvraag. Je moet toch wel erg raar steken, wil je in de buurt van de wervels komen hoor.

Ik lees hier dat van chip dit en chip dat.

Wat ik aan de orde gesteld heb is dat chip geen must is .
Dat er ook inmiddels een geaccepteerde alternatief is , DNA.

Daar heb ik voor gekozen.

Maar we vervallen hier weer in pro chip.

Ik wil door niemand behandeld worden als zou ik wils onbekwaam zijn.

En zeker niet door een overheid of stamboek die zegt de "democratie" hoog in het vaandel te hebben staan.

Vandaar mijn toets van werkelijke mogelijkheden.

Verder moet ieder maar zelf beslissen hoe verder te gaan met de identificatie.
Wij hebben voor de andere 3 veulens voor een Duitspaspoort gekozen en de veulens laten schetsen en branden op de daarvoor aangegeven registratieplaatsen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:03

Ik ben helemaal niet pro chip hoor, maar ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat je paard hals ataxie krijgt van zo'n ding.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:34

Als je halverwege de hals gaat chippen heb je wel kans om de wervels te raken. Een chip zit ook in de spier als het goed is. Waarom injecteren we niet halverwege de hals maar een hand achter het schouderblad? omdat de wervels daar nog laag genoeg zitten. Die lopen in een S bocht naar de atlas achter de oren.
Probleem is altijd dat je in een gezond dier een vreemd lichaam brengt dat complicaties kan geven (al is dat misschien maar in 1 % van de gevallen, ken de cijfers niet).
Waarom stopt een stamboek precies met chippen, dat zou me meer interesseren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:38

Zannekin schreef:
Als je halverwege de hals gaat chippen heb je wel kans om de wervels te raken.

Ja, als je die naald er recht insteekt en hard doorduwt misschien. Die wervels liggen toch niet gelijk onder de huid.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:04

Nee, maar we spreken hier ook ook over veulens van 6 weken. Hoe breed is de totale hals daar al maar niet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:01

Tessebes schreef:
Ik ben helemaal niet pro chip hoor, maar ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat je paard hals ataxie krijgt van zo'n ding.

Ik ken je verder niet en weet niet wat voor ervaring je hebt over halzen van dieren.

Maar toen jij nog geboren moest worden stond ik al 's morgens om 5 uur op slachthuizen om mestkalveren te controleren op spuitnekken.
En als je in je leven gezien hebt wat ik gezien heb hoe halzen er uit zien van jonge dieren die behandeld zijn door het injekteren d.m.v. naalden op hun jonge leeftijd,dan sloeg je op dit moment beslist een andere toon aan. Huilen Ach gut

Jadeooseven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:05

ceasario schreef:
Ik ken je verder niet en weet niet wat voor ervaring je hebt over halzen van dieren.

Maar toen jij nog geboren moest worden stond ik al 's morgens om 5 uur op slachthuizen om mestkalveren te controleren op spuitnekken.
En als je in je leven gezien hebt wat ik gezien heb hoe halzen er uit zien van jonge dieren die behandeld zijn door het injekteren d.m.v. naalden op hun jonge leeftijd,dan sloeg je op dit moment beslist een andere toon aan. Huilen Ach gut

Man overdrijf toch niet zo!
We hebben het hier over veulenhalsjes en niet over spuitnekken van mestkalveren die behandeld zijn met naalden!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:11

Ach Ceasario, als je al zo'n enorme hoop levenservaring hebt opgedaan, probeer dan ook de boel eens te relativeren. Met een mestkalf wordt wel iets onvoorzichtiger omgegaan dan met een veulen. Als jij een paard weet waarbij aangetoond kan worden dat hij hals ataxie heeft, wat vooroorzaakt is door een chip, dan hou ik mij van harte aanbevolen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:12

Jadeooseven schreef:
Man overdrijf toch niet zo!
We hebben het hier over veulenhalsjes en niet over spuitnekken van mestkalveren die behandeld zijn met naalden!

Daaruit kan ik concluderen dat je echt niet weet waar het over gaat.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:18

Tessebes schreef:
Ach Ceasario, als je al zo'n enorme hoop levenservaring hebt opgedaan, probeer dan ook de boel eens te relativeren. Met een mestkalf wordt wel iets onvoorzichtiger omgegaan dan met een veulen. Als jij een paard weet waarbij aangetoond kan worden dat hij hals ataxie heeft, wat vooroorzaakt is door een chip, dan hou ik mij van harte aanbevolen.

Ik kan dat niet aantonen.
Maar ik weet wel degelijk wat de verschijnselen kunnen zijn bij beschadigingen in de hals, wanneer het verkeerd uitpakt.
Vandaar dat ik gekozen heb voor de alternatieve methode.

Zeker als je 2 veulens verloren hebt door hals ataktie die ze in Utrecht hebben moeten afmaken.

Kijk maar eens hoeveel paarden een coordinatiestoortenis hebben bij het inbuigen.
Die problemen wijzen allemaal in de richting van de hals.

Dus waarom zou ik dan de uitdaging aangaan om iets op te zoeken wat niet noodzakelijk is.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 01-09-04 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:19

Nou Nou mensen, zo kan die wel weer zeg. Het is niet de bedoeling hier een beetje ruzie te gaan zitten maken over een veulen met een chip!!!
Iedereen heeft hier zijn eigen mening en gelukkig mag in dit land iedereen zijn eigen mening hebben, maar dat houdt nog niet in dat je gelijk iedereen moet gaan lopen uitschelden als je het er niet mee eens bent wat die gene zegt!!
Kom op, hou het gezellig!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:39

ceasario schreef:
Zeker als je 2 veulens verloren hebt door hals ataktie die ze in Utrecht hebben moeten afmaken.

Maar waardoor hadden die hals ataxie opgelopen dan?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:45

Tessebes schreef:
Maar waardoor hadden die hals ataxie opgelopen dan?

De een doordat deze op een opfokbedrijf moesten eten in een lange rij onder een buis door.
waarschijnlijk dat hij van achteren opgestoten werd om plaats te maken voor een andere, er waren er meerdere.

En de andere zat vol ontsteking na enting. Een grote blubberige snotmassa.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:47

ceasario schreef:
De een doordat deze op een opfokbedrijf moesten eten in een lange rij onder een buis door.
waarschijnlijk dat hij van achteren opgestoten werd om plaats te maken voor een andere, er waren er meerdere.

En de andere zat vol ontsteking na enting. Een grote blubberige snotmassa.

Maar dit heeft dan toch helemaal niets met die chip te maken??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:50

trudydejong schreef:
Maar dit heeft dan toch helemaal niets met die chip te maken??

Klopt .de chip wordt altijd met een schone naald in zijn bil geinjecteerd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:04

trudydejong schreef:
Nou, deze mannen zijn niet meer verzekerd omdat het toch een bepaald risico met zich mee brengt om een veulen te chippen. De merrie kan raar gaan doen in de box en gaan slaan. Of het veulen kan gaan bokken of steigeren. Als je ouder bent, dan heb je niet meer het snelle vermogen om weg te duiken!!

dan heb je niet meer het snelle vermogen om weg te duiken

Weer een zaak.
Leeftijd discriminatie. Haha!

Je mag ook jongere met overgewicht niet discrimineren. Huilen