Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:37

Een paard moet inderdaad kunnen sluiten Greetje, klopt. Maar kunnen de EASP-ers van nu dat dan niet? Kunnen kwpn-ers dat allemaal wel? of nrps-ers?
En heeft een te ruime beweging invloed op het achtergebleven achterbeen?
Deden de oude stempelhengsten dat niet?

Dan blijft nog de vraag of dat achterbeentje op de grond nu werkelijk fout is? En als het wel fout is, hoeveel mensen kunnen dit dan herkennen? De foto's zijn zo'n momentopname, kun je met het blote oog het wel zien?
En mocht een echte kenner het wel zien, dan vraag ik mij af of de gemiddelde jury het in de basissport wel kan zien. Is het dan werkelijk een tactfout?
Ik heb het idee dat het niet eens een echt probleem is, dat zeer veel paarden het hebben.
Moet je al deze paarden dan als slechte bewegers bestempelen?

En wat vinden we van de galop? Dat is ook een heel belangrijke gang.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:49

Dat achterbeen dat het eerst weer op de grond moet staan moet onder de massa geplaatst worden want dan komt het paard in Evenwicht!!!! Dan pas komt een paard in balans en kan het tot dragen komen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:24

Afbeelding

Alleen bij een paard met een excellent evenwichtige bouw (skelet) en een extreem goed functionerend lendemechanisme vertrekt het afzettende achterbeen het laatst!!!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:27

En hoe zit het dan met een paard waarbij het voorbeen het laatste de grond raakt bij de afzet. Heeft die geen LM of minder?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:49

Hangt van de versnelling af.
Volgens mij zijn het net paarden met lendenmechanisme die in een versnelde beweging zich rekken waardoor afwisselend de lendenen meer gestrekt (achterbenen van de grond) en de lendenen zich buigen (achterbeen verder onder het lichaam). Daardoor krijg je als het ware een miniem sprongetje met de achterhand.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:51

Hoe ziet een paard zonder lendenmechanisme eruit Verward

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:53

Zannekin schreef:
Hangt van de versnelling af.
Volgens mij zijn het net paarden met lendenmechanisme die in een versnelde beweging zich rekken waardoor afwisselend de lendenen meer gestrekt (achterbenen van de grond) en de lendenen zich buigen (achterbeen verder onder het lichaam). Daardoor krijg je als het ware een miniem sprongetje met de achterhand.

Soort van extra afzetten bedoel je? (als je hem meer verzameld hebt bent en wegrijdt bv.)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:57

sarabande schreef:
Hoe ziet een paard zonder lendenmechanisme eruit Verward

"What's in a name": komen achteraan minder onder, buigen minder in de lenden, beetje stijf met de achterhand erachteraan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:59

Samsam schreef:
Soort van extra afzetten bedoel je? (als je hem meer verzameld hebt bent en wegrijdt bv.)

Ja, heb in veel filmpjes gezien dat ze dat enkel doen in een zeer gestuwde snelle draf (achterbeen komt eerst neer). Dezelfde paarden lopen 1 sec. later weer netjes met 2 beentjes aan de grond.

fokfanaat

Ik bedoel eigelijk meer die draf waarbij het achterbeen als laatste aan de grond is!

sarabande

Hoe kan een paard buigen in lendendenen als het geen mechanisme heeft Verward

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:04

Samsam schreef:
Ik bedoel eigelijk meer die draf waarbij het achterbeen als laatste aan de grond is!

Oeps, ik dus niet. Die laatste wil graag vooruit maar wordt ingehouden. Vind dat er nogal raar uitzien, en wat dat achterbeen daar voor dragend nut kan hebben?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 07:23

Yootha schreef:
[image]

Alleen bij een paard met een excellent evenwichtige bouw (skelet) en een extreem goed functionerend lendemechanisme vertrekt het afzettende achterbeen het laatst!!!!

Heb je ook een landingsfoto van deze?

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:13

Even wat extreem offtopic reacties gesplit. ONTOPIC s.v.p.!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:13

Even een vraagje tussendoor. Op de keuring zag ik maar weinig paarden die rustig hun rondje lopen, de meesten lopen een beetje te klieren en lopn dus helemaal niet netjes. Die foto's tonen dus absoluut momentopnames aan gezien je helemaal niet weet hoe de context is.
grote kans dat een paard net versnelt of vertraagt op het moment van de foto, hoe kun je dan buiten de foto's om zien hoe het met het LM van een paard zit?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:17

Wel ik denk dat dit topic net daarover gaat, dat je paarden niet op foto's moet beoordelen. Dit werd vroeger wel eens voorgesteld zo.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:38

Yootha schreef:
[image]

Zoals Juiz, de zwarte Lusitano hengst. Haha!

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:50

Afbeelding
Of animo X Julio Mariner XX

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:42

Loolapelooza schreef:

[image]

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:14

Niemand een landingsfoto van een paard met een goed vertrekkend achterbeen met lendenmechanisme?
En hoe herken je lendenmechanisme dan in de galop? Knipoog
Want ook de galop is een belangrijke gang (stap ook natuurlijk). Bij het KWPN wordt de galop ook beoordeeld, en bij andere stamboeken vaak niet. Kunnen de perfecte dravers ook galopperen en springen?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:41

Volgens mij werd de galop wel degelijk gekeurd *LOL* In ieder geval bij de jonge paarden. Mijn merrie moest zaterdag al 's ochtends vroeg haar galop laten zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:59

germie schreef:
Niemand een landingsfoto van een paard met een goed vertrekkend achterbeen met lendenmechanisme

Heb wel een foto van een landende sam (geen idee hoe het met zijn LM zit, maar ik vind het een fijn bewegend paard met een sterk achterbeen)

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:12

Hier van een vertrekkende Arabier.(Rus)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:33

Loolapelooza schreef:

[image]

Leuk hoor, zo bewerkte foto.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 06:49

Hoi, grappig, weer zo'n topic over achterbeengebruik. Maar goed: is dit geen topic over achterbeengebruik bij het EASP? Ik zie hier van alles en nog wat de revue passeren. Verder ook een beetje letten op het taalgebruik aub: als je vindt dat een paard iets niet goed heeft, zeg dat dan ook zo. Een paard dat zijn achterbeen niet gebruikt, zie ik eigenlijk alleen maar bij ons in de kast of anders in een draaimolen.

Oudste probleem ooit trouwens: hoe beoordeel ik een achterbeen. Hoeveel mensen kunnen zien dat er iets fout is met een achterbeen? Ik denk heel erg veel mensen. Keurmeesters roepen dan "bemerking op het achterbeen". Eigenaars van paarden worden dan boos en zeggen: "leg dat eens uit". Probleem is dat velen zien dat er iets niet in de haak is, maar het niet kunnen benoemen. Dat probleem ken ik al zo lang ik naar vergaderingen van fokverenigingen ga.

Overigens denk ik dat qua EASP we redelijk uitgepraat zijn op dit punt. Mijn conclusies:

1) Het achterbeengebruik bij het EASP laat wat te wensen over, althans is nog niet op het niveau waar het fokdoel van het EASP zelf dat stelt.

2) Dit is te wijten aan het feit dat het EASP nog klein is en daarom de mogelijkheid tot selektie ook nog klein is.

3) het EASP hoopt te groeien en daarmee een strengere selektie toe te passen, waardoor de kwaliteit van het achterbeen beter wordt.

Kijkende naar mijn conclusie, heb ik eigenlijk nog een vraag over achterbeengebruik en EASP, maar dat laat ik aan de experts over. Wat zou die vraag kunnen zijn?