Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:45

Geloof wel dat hij alleen bij Radstake staat daar hebben wij hem althans ook bekeken. Het is trouwens heel nuttig om gewoon wat hengstenstations te bellen en te vragen naar hun folder met dekhengsten weet niet of je dat al hebt gedaan en natuurlijk kun je de meeste van die informatie ook op internet vinden maar toch.. Neem aan dat je volgend jaar wilt gaan dekken want dekseizoen is nu zo ongeveer voorbij. In het voorjaar zijn er tal van hengstenshows zoals je vast wel weet en als je de paarden in het echt ziet kun je er het beste over oordelen. Bovendien zou ik voor die tijd bij een paar hengstenhouders om een fokadvies vragen vaak komen ze toch een beetje met dezelfde of hetzelfde soort paard aan dat bij jou merrie past en dat zijn lang niet altijd de hengsten die ze zelf hebben. Bij ons kwam Radstake bijvoorbeeld met Trento B aan en die staat niet bij hem. Ook Obelisk was volgens hem een aardige keuze en daar kwam Lauw van Vliet onder andere ook mee aan. Het is hoe dan ook moeilijk en uiteindelijk blijft het natuurlijk toch een beetje een gok.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 12:00

Petraaken, dit soort dingen wil ik idd heel graag ook bekijken, maar ben ik zo blont dat ik ze niet via google kan vinden?

Toscana, ik probeer idd zoveel mogelijk sites te bekijken aan wat er allemaal is. Kan ze alleen niet allemaal vinden, heb tenminste het gevoel dat er meer sites moeten zijn dan welke ik nu al gevonden heb.
Mag ik je vragen waarom je niet voor Trento B hebt gekozen?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:15

Via paardenpagina.nl kun je een heleboel links krijgen naar alles wat met paarden te maken heeft. Weet niet of je die pagina al kent.
Er kwamen bij Trento B wat bloedlijnen terug die al in de onze zitten bovendien was mijn vrouw (hehe zij heeft zich hier eigenlijk aangemeld maar ik schrijf er vaker) van de eerder genoemde Obelisk gecharmeerd en ik van Tschaikovsky.. na Don Primaire hebben we Obelisk en wat andere paarden op een hengstenshow bekeken en Tschaikovsky bij dekstation Post in Groningen. Uiteindelijk sprak Tschaikovsky ons het meeste aan. Tot 3 keer toe pakte onze merrie helaas het sperma niet ondanks dat het sperma goed leek en met de merrie alles prima was. Toen hebben we het met Timeless geprobeerd dat is een allrounder die bij het dekstation staat waar we voor de inseminaties naar toe gingen. Dat was dus de eerste keer raak. Misschien in de toekomst toch Tschaikovsky nog eens proberen maar dan bij het dekstation waar hij staat...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 12:29

Oh help, schiet me ineens iets te binnen waar ik nog niet aan gedacht had.
Welke kleur word het veulen Haha!
Als ik aan moederszijde junior, en 2 maal uniform heb, word het wel erg schimmelig.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:33

Op www.dalhoeve.nl kun je o.a. Rolex bekijken trouwens de geboortedatum staat daar trouwens verkeerd want hij is van 1998. Is echt een heel mooi en lief paard. Hebben hem gezien op de show van Lauw van Vliet met de Dalhoeve. Zijn vader Montecristo was daar ook en dat is een machtig paard om te zien en heel lief en zacht karakter volgens Kirsten Beckers. Maar Rolex is wel effe een paar honderd euro goedkoper en heeft dus hetzelfde bloed via Montecristo en eveneens een goede moederlijn Finckenburgh staat goed in de merrie index dressuur en is niet voor niks een keur sport merrie. Hij presteert inmiddels ook al op een hoog niveau. Ik vind hem wel passen als ik zo op foto naar je merrie kijk. Weet alleen niet of hij groot of klein fokt.. is zelf 1.66 of 1.67 geloof ik.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:35

Huh? Schimmel? Ik zie een bruintje op pagina 1 hoor.. Pling

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:48

holly schreef:
Oh help, schiet me ineens iets te binnen waar ik nog niet aan gedacht had.
Welke kleur word het veulen Haha!
Als ik aan moederszijde junior, en 2 maal uniform heb, word het wel erg schimmelig.

Als je geen schimmel wilt en in elk geval niet meer voor een schimmelhengst gaan en proberen uit te vissen of er schimmelbloed in de hengst zit. Hoe minder schimmelgenen erbij komen hoe minder kans op een schimmel. Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:00

Idd wat Petraaken zei (Via PB) wil ik echt niet meer in de lijn duiken die ze van moederskant heeft. Dus niks geen variant, uniform of iets wat dat ergens achter heeft steken. 2 maal is wel genoeg dacht ik zo.

Toscana, mijn merrie is bruin ja Haha! maar op papier is er vrij veel schimmel te vinden.

Petraaken, dat geeft dan toch nog geen 100% zekerheid?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:05

*blont* papier schimmelt meestal door vocht... Bloos!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:06

nee, maar als er geen schimmelgen bijkomt via de hengst zijn voorouders heb je ook minder kans op een schimmel. Weet alleen niet hoeveel procent kans op een schimmel je wel hebt. Ben nooit sterk in rekenen geweest. Clown

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:18

Nou vind ik schimmels helemaal niet lelijk hoor, dus het zou geen verschrikkelijk iets zijn, maar een ander kleurtje is toch iets mooier denk ik.

Mag ik iets heel geks op gooien? Duntroon?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:19

Wie? Wattes?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:23

Alleen als 1 van de ouders schimmel is dan heb je kans op een schimmel. Dus een pion dochter die bruin is gekruist met een andere bruin zal geen schimmel geven, een pion dochter die wel schimmel is en wordt gedekt door vosje `Pietje` geeft wel kans op schimmel. Schimmel x schimmel is altijd schimmel. Haha!

OVerigs moest ik wel enizins lachen dat er gezegd werd, ik denk niet met grib want iedereen heeft al een grib. Haha! Tja zo kan het ook, is een hengst eens popi, willen ze `m niet meer. Maarlas hij ècht bij je merrie past dan zou ik dat idee toch proberen te laten varen.

Rubiquil zou denk ik op deze merrie toch enigzins `oud model` kunnen worden, ìk heb nl. wel rubiquils gezien die echt in het oude model (gelders(incl witte vlek)) stonden, maar ik heb hiervan de moeders niet van gezien. Laten we zeggen: Rubi is een veelzijdig paard Haha! Aangezien het rubiquil veulen van mijn merrie(die toch ook echt in het oude model staat) er wel op leek iets fijner te worden dan de moeder. Het leek erop, helaas is hij niet ouder geworden dan 4 mnd. Dus valt er verder nog weinig te zeggen over de verder ontwikkeling.

Wat vind je van Inspecteur?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-08-04 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:23

Haha!
Duntroon is een Donnerhall x Pik Bube
http://www.gestuet-groenwohldhof.com/

Dees, oud model is niet erg hoor, maar ik wil geen tank.
Daarnaast gaat het mij erom dat we het wat chiquer maken allemaal.
Ik zoek dus niet perse naar een heel slank super chique ding. Maf natuurlijk, maar ook zeker oud model is goed.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:39

holly schreef:
:D
Duntroon is een Donnerhall x Pik Bube
http://www.gestuet-groenwohldhof.com/

Dees, oud model is niet erg hoor, maar ik wil geen tank.
Daarnaast gaat het mij erom dat we het wat chiquer maken allemaal.
Ik zoek dus niet perse naar een heel slank super chique ding. Maf natuurlijk, maar ook zeker oud model is goed.

Tjee staat die nu daar. Vroeger als jonge hengst stond hij ergens anders. Een kennis van mij heeft een Duntroon merrie. Het is niet echt een luxe type. Verder kan ik er niets van zeggen heb haar alleen aan de trailer zien staan als 2 jarige.

Vind Duntroon qua hoofd en hals minder geschikt voor je merrie. Vind dan meer in de hengsten Down Under en Dionysos van datzelfde station.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:43

Haha, het is ook altijd wat he.
Moet eerlijk toegeven dat ik een beetje Donnerhall fan ben.
Ergens kijk ik misschien teveel naar het plaatje?
Qua kleur is het wel heel gaaf, want mijn merrie is koffievos, en waarom dat niet proberen wat sterker te maken Haha!

Hoezo hoofd en hals Petraaken? Ik zie het namelijk niet zo vanaf de foto waarom ik dat beter niet kan doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:52

Ik denk aan dat Uniform bloed. Je merrie hoeft het niet te hebben maar Uniform geeft vaak een zware hals en een groot hoofd door evenals Donnerhall. Duntroon heeft een zware hals en voor zover ik zie geen echt chic hoofd. Die 2 anderen hebben dat voor zover ik zie op die site niet dankzij dat Rubinstein bloed.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:57

Ik zag net een donnerhall x rubinstein iets.
Ben hem kwijt Scheve mond
Was dat niet down under?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:04

dionysos.

Afbeelding

De Niro x Rubinstein x Arratos xx.

Down Under.
Afbeelding
Donnerhall x Rubinstein x Horacio.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:15

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 14:22

Zie het meteen, dat is Donnerball Haha! Kan er alleen niet verder mee komen dan de foto van de pagina zelf Verward

Even vergelijk materiaal
Mijn merrie (onbespierd, en onbeleerd)
Afbeelding
Down Under
Afbeelding

Iemand die meer weet van Down Under?

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:24

Donnerwetter ik heb ook wel wat met de Donner familie.. is gewoon een hele goede lijn. Hoe kun je trouwens vanuit "mijn afbeeldingen" het makelijkste een foto in een bericht krijgen?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:32

Donnerman, ik ben nog steeds verliefd op 1 van zijn nakomelingen Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:39

Als je een Donnerhall nakomeling zoekt zou ik dat toch doen onder zijn bewezen verervende zonen. Verder kan hij lange ruggen geven wat niet echt is wat je zoekt denk ik.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:42

Even een paar foto's van favorieten proberen te plaatsen:
Afbeelding
Montecristo
Afbeelding
Obelisk
Afbeelding
Tschaikovsky
Afbeelding
en natuurlijk Rolex.
Mjam wat een kanjers!