Ferro-nakomeling met overbijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:17

Bucephalus schreef:
Als de bloedlijnen zich ergens kruisen dan heb je grote kans dat daar de kneep zit.

Dat bedoelde ik, maar das zoeken dus

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:22

sarabande schreef:
Dat bedoelde ik, maar das zoeken dus

Volgens mij moeten er bij het stamboek wel gegevens over zijn. Ik kan me herinneren eens een artikel gezien te hebben in IDS over paarden met afwijkingen aan het gebit en kaak. Er stond een foto bij van een paard met een varkensbek.. brrr. Toch zullen erfelijke gebreken veelal worden verzwegen en is het moeilijk de oorsprong te achterhalen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:27

nadezda schreef:
Hoe bedoel je als ze het is? de merrie heeft absoluut geen overbijt dus waar zouden ze dat aan gezien kunnen hebben?
Als veulen had de merrie ook geen overbeet dus tot de begin van dit topic wist ik niet eens dat de merrie drager was?

Ik wil dit zeker verder uitzoeken en ben erg benieuwd hoe en wat ???

Nee we hebben het hier over Madorijke, die heeft een overbijt.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 22:27

Ja dat denk ik ook je leest er weinig over en nu we dus zelf zo'n veulen op stal hebben komen mensen ineens los en hoor ik in nog geen week 3 andere paardenvan dezelfde hengst met dit probleem.
Ik heb het idee dat mensen het willen verzwijgen maar zou beter zijn als we er meer over naar buiten treden zodat je met de info maatregelen kan nemen.

Mijn merrieveulen van dit jaar van paddox die ook uit die stam komt kan dit dus ook bij zich dragen?
Ik wil haar op latere leeftijd ook laten dekken maar hoe kan ik nu een passende hengst vinden die dit dan niet bezit?
Of zou ik onderzoek moeten laten doen of ze dit bezit of niet?
Ik heb zelf nu al 3 generaties uit deze merrie gefokt zonder overbijt en allemaal 1e premie veulens en wil dit graag voorzetten maar nu ben ik toch wel een beetje huiverig?
Kan het ook zijn dat mijn merrie dit niet bezit??? of is dit altijd zo en het veulen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:31

nadezda schreef:
Mijn merrieveulen van dit jaar van paddox die ook uit die stam komt kan dit dus ook bij zich dragen?
Ik wil haar op latere leeftijd ook laten dekken maar hoe kan ik nu een passende hengst vinden die dit dan niet bezit?
Of zou ik onderzoek moeten laten doen of ze dit bezit of niet?
Ik heb zelf nu al 3 generaties uit deze merrie gefokt zonder overbijt en allemaal 1e premie veulens en wil dit graag voorzetten maar nu ben ik toch wel een beetje huiverig?
Kan het ook zijn dat mijn merrie dit niet bezit??? of is dit altijd zo en het veulen?

In principe moet je ervan uitgaan dat het gen recessief aanwezig is. De kans bestaat dus dat een overbeet zich vroeg of laat een keertje openbaart, als de 'verkeerde'genen klikken. Je hebt echter ook kans dat dit niet gebeurt. Statistisch bij elke mating waarbij ook het gen recessief aanwezig is 3:1. Als dit niet zo is hoef je niet bang te zijn. De beste manier om ervan af tekomen is een merrie aanhouden uit een dekking waarbij je 100% zeker weet dat de hengst geen drager is. Maar hoe kom je hier achter.....?
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 06-08-04 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:33

Wij hebben op stal een kennedy enter en zij heeft ook een overbeet, het word nu al beter maar als veulen was het ong 1,5 a 2cm, maar nu denk ik nog een halve cm,

Zij lijd er verder niet onder, eet goed en is nu onder hand 1, 62 groot, dus eigenlijk al veel te groot aan het worden. Ik heb misschien wel een foto van haar, je kon het als veulen wel zien, ze had toen haar bovenlip wat apart, ik noemde haar wel eens olifantje,omdat haar bovenlip wat ver uitstak en het leek of ze een minislurfje had..

stom he haha of klink ik nu wat penny achtig!!!

Deze man heeft al veel paarden uit deze lijn gefokt en nog nooit een overbeet gehad..maar ja of dat nu allemaal aan ferro te wijten valt... Verward

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:35

sigrid1182 schreef:
..maar ja of dat nu allemaal aan ferro te wijten valt... Verward

Nee.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 22:40

Nee want dit komt dus schijnbaar uit beide ouderdieren maar het blijkt wel dat met ferro of ferronakomelingen en een merrie die dit met zich meedraagt je dus wel kans maakt op.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:47

het was cynisch bedoeld die opmerking, ik geloof er nl niet in dat sommige afwijkingen waaronder karakter e.d. allen maar te wijten valt aan sommige hengsten.

als je bepaalde mensen moet geloven is dit wel zo......

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:57

sigrid1182 schreef:
het was cynisch bedoeld die opmerking, ik geloof er nl niet in dat sommige afwijkingen waaronder karakter e.d. allen maar te wijten valt aan sommige hengsten.

als je bepaalde mensen moet geloven is dit wel zo......

Zoals een dief wordt niet geboren maar gemaakt. Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:04

Gewoon moeite doen om wat te leren en je niet verstoppen achter een koude steen en niks meer willen weten.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:00

ik heb even een vraagje Lachen
Hoe ziet overbijt eruit bij een paard? En wat is dat eigenlijk? Sorry hoor maar ik heb daar nog nooit iets over gehoord Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:58

Overbijt:
Afbeelding

En onderbijt:
Afbeelding

Je ziet op beide plaatjes bij de gestippelde lijnen dat deze tanden niet volgens het normale patroon zullen afslijten en dus extra zorg nodig hebben.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:00

dank je sugarmiss Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:02

Deze vorm wordt trouwens wel geaccepteerd door het KWPN, wanneer er meer dan ik geloof 1 cm verschil is dan wordt dat gezien als een gebrek waarop stamboekopname niet plaats kan vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:03

Overigens schijnt een kleine overbijt voor te kunnen komen bij veulens die te lang (tot na 5 maanden) bij hun moeder blijven drinken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:04

Meten ze dat na met een cm of hebben de keuringsmensen een 'timmermansoog" Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:05

Ik denk dat het kwpn de beste sportpaarden kan fokken, maar dat er minder kans is om super lijnen te behouden als we alles door elkaar heen gaan mengen.

Waarom doet de Loma stam het zo goed?
Waarom is Nimmerdor beroemd beworden?
Waarom is Lingh opeens hot?
Waarom is Flemmingh in Holstein niet goed genoeg en in Nederland één van de betere hengsten?

Waarom????

Ik vraag niet naar de bekende weg, ik ben aan het afkoelen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:07

Wat heeft bovenstaande met een overbijt te maken ??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:15

Sugarmiss schreef:
Meten ze dat na met een cm of hebben de keuringsmensen een 'timmermansoog" Haha!

De man die meet en de kleur en aftekeningen checkt stopt zijn vingers in de mond Haha!
Ik heb nog niet gehoord dat er functionarissen zonder vingers rondlopen Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:18

Waarom geven we de schuld aan een hengst?

Met dit soort topics (niks mis mee) wekken we de suggestie dat hengsten iets veel doorvererfen.

En Ferro heeft tig merries gedekt, zowel de betere als de mindere.
Die mindere vallen ook op en die worden besproken op bokt.
Dat paard met overbijt heeft zeker wel andere kwaliteiten.

Maar het is gemakkelijk om een stempel te plaatsen en er niet meer af te halen.

Denk aan het karakter verhaal van Jazz, Ferro en Indoctro...
Daar leer je mee omgaan.

Wat ik bedoel is druk geen stempel op een hengst die wel eens een veulen met een foutje heeft.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 18:26

Sorry hoor maar ik vind dat juist vaak de merrie de schuld krijgt, je mag niks over een hengst zeggen omdat er zoveel goede producten van hem rondlopen.
Ik zal een hengst nooit zomaar afkraken maar als ik met een 1e premie merrie dek waarvan in de vorige generaties geen overbijt bekend is , mag ik er toch vanuit gaan dat ik een goed fokproduct krijg?
Nu blijkt dus dat het wel in de merrie zit maar ook in de hengst en samen dus dit fokproduct hebben neergezet.
Ik ben het met je eens als je zegt dat een goede dekhengst ook minder goede merries krijgt aangeboden en dat dit dan besproken wordt maar ik vind dat in mijn geval niet van toepassing.

En ik blijf van mening dat sommige dingen best aan de hengst kan liggen net zo vaak als aan een merrie.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:26

@Adriana, dat Ferro veel goeds heeft gebracht staat buiten kijf. Het is ook een van de beste paarden van het KWPN. Dat neemt niet weg dat het goed is dat ook dit soort zaken naar voren komt. Als fokker moet je dan de juiste conclusie daaruit trekken, zeker als je weet dat je merriemateriaal over een recessief gen beschikt. Dat doet helemaal niets af aan de kwaliteit van de hengst, maar heeft alles te maken met een transparant fokbeleid.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 07-08-04 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:28

Maar als je weet dat Ferro het genetisch bij zich draagt en je weet het ook van je merrie, dan is het toch logisch dat je niet die fokcombi neemt Verward
Buiten dat je gaat voor een goed sportprodukt, wil je toch ook een paard wat normaal kan eten. Of wordt dat ondergeschikt gemaakt ??

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:32

Dit is slechts één voorbeeld. Er zijn nog zoveel meer andere 'defecten'die binnenskamers worden gehouden Er zullen maar weinig hengsteneigenaren zijn die op voorhand zullen zeggen wat er (eventueel) aan mankeert. Het komt op het bordje van de fokker terecht en die zit vervolgens met de gebakken peren: een hoog dekgeld (vergeleken met andere stamboeken) en een veulen dat moeilijk verkoopbaar is.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 07-08-04 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt