Wie is de fokker???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:51

KWPN-fokkers...
Of denk je dat er zo weinig fokkers zijn Haha!

Het onderwerp is op zich wel leuk...
Je laat je merrie dekken, en voor de bevalling verkoop je haar (reden doet er niet toe) dan zou je als fokker op papier moeten komen omdat je bedenker bent van die combi...
En dan de tapperijen...daar worden tig merries gedekt en als ze ver genoeg zijn in de dracht weer verkocht....dan zou dus de eigenaar van die tapperij ook de fokker zijn (heeft immers de combi's bedacht) of is het dan een vermeerderaar? of brouwer? Clown
en de handelaar/hengstenhouder die drachtige merries verkoopt?
Ik denk dat je dan veel als, mits en tenzij regels krijgt.... wat voor een stamboek niet haalbaar is....

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:53

Misschien op papier de BEDENKER erbij zetten.
Mijn tante of een verre neef met een leuk ideetje? Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:59

Alane schreef:
Of denk je dat Ik denk dat je dan veel als, mits en tenzij regels krijgt.... wat voor een stamboek niet haalbaar is....

Er zijn veel stamboeken die het wel zo doen.

Wat in hemelsnaam zijn de steeds genoemde tapperijen en wat heeft dat met een FOKKER te maken Verward

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:09

wordt bloed getapt van drachtige merries.. Sommigen kopen merries en laten die dekken door een willekeurige hengst, anderen "gebruiken" merries van derden.... als ze een aantal maanden drachtig zijn worden ze verkocht cq terug gedaan naar de eigenaar...
Dus de eigenaar van zo'n tapperij bedenkt de combi's (hier in de buurt noemen ze het zo) en zou volgens jouw redenatie dus de fokker zijn...
Mijn welsh K komt ook uit de tapperij...hier is dus in november November geboren vader blijkt een new forrest te zijn die niet door de 1e of 2e bezichtiging is gekomen en nu dienst doet als wedstrijdpony (volgens de eigenaar van het veulen)

Daar hangt dan een prijskaartje aan als een "bedenker" als fokker geregistreerd zal worden.....met bovenstaand heb je waarschijnlijk al een mits regel, immers is de tapperij niet uit op een "perfect" fokprodukt..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 23:15

Heeft dus niks met fokken te maken, is vermeerderen voor een ander doel dan een fokker nastreeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:24

vermeerderen is het groter laten worden van het aantal..en dat is niet het doel van een tapperij...Tong uitsteken
fokken: het laten voortplanten...met welk doel? de tapperij heeft een duidelijk doel...immers bloed van een drachtige merrie ivm hormoon

maar dan heb je dus al de eerste mits tenzij regel...dan zouden er al boeken/database bijgehouden moeten worden wie een taperij heeft of de merrie naar een tapperij brengt...maar dan blijf je nog met de vraag zitten wat er op papier zou moeten komen te staan..
fokker: tapperij/vermeerderaar of de eigenaar van de merrie ten tijde van de bevalling?

en wie bepaalt dan wanneer iemand een fokker is? of vermeerderaar?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:21

Ik ben van mening dat degene die op het moment van geboorte,( en daarna zorg draagt voor het veulen), eigenaar van de merrie , is ook fokker van het veulen is.

Ik heb gamora in sept 2000 gekocht en zij kreeg eind mei 2001 een veulen, dit paard is dit jaar op de keuring geweest en ik ben speciaal wezen kijken, ik ben dan volgens sommige hier niet de fokker van dit veulen( bij het KWPN wel)

Ik heb een band met dat veulen omdat het bij mij geboren is, en je veel tidj met ze doorbrengt, de 1e 6 maand van hun leven..je draagt er dan als fokker vind ik ook zorg voor...

Dus alleen degene die de combinatie "bedenkt" ,hengst keer merrie maakt voor mij nog geen fokker....Het is het hele plaatje, het goed zorgen voor je merrie als ze drachtig is, en dan de geboorte en het half jaar daarna. waar je een veulen heel veel kan leren, waar het paard en eigenaren er de rest van hun leven plezier van kunnen hebben.

en ik vind dat als je als fokker je merrie drachtig verkoopt, je ook niet meeer fokker bent van het veulen wat daarna geboren word.

Beauty kocht ik en hoogdrachtig, heb haar begin juli gekocht en 30 juli is haar werpdatum, als deze man zonodig als fokker te boek zou willen staan dan denk ik verkoop je paard dan als het veulen er is. die 3/4 weken kun je dan ook nog wel wachten als je een echte fokker bent, en begaan bent met je dieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:39

sarabande schreef:
Heeft dus niks met fokken te maken, is vermeerderen voor een ander doel dan een fokker nastreeft.

Als je daar al moeilijk over gaat doen kan je beter het hele forum opdoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 08:56

Pipo schreef:
Als je daar al moeilijk over gaat doen kan je beter het hele forum opdoeken.

Als over het verschil tussen een fokker en een vermeerderaar niet meer gediscusieerd kan worden, is een F&A forum idd overbodig.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:00

Alane schreef:
Ik denk dat je dan veel als, mits en tenzij regels krijgt.... wat voor een stamboek niet haalbaar is....

Er zijn meer stamboeken die het wel toepassen dan niet. Dus stellen dat het een probleem zou zijn is niet aan de orde.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:04

fokkerij: bedrijf instelling die zich bezig houd met het laten voortplanten van dieren.....
fokker: persoon die zich bezig houdt met het laten voortplanten van dieren...
vermeerderaar: iemand die zich bezig houd met groter laten worden van aantallen...
Dat een fokker een nobeler doel voorgehouden wordt, maar eigenlijk doen ze allebei hetzelfde...
En hoe heet een hengstenhouder/handelaar dan die merrie drachtig verkoopt?
En wie zou dan bepalen wanneer er fokker op papier staat of vermeerderaar?

Ik stel helemaal geen probleem...
Er wordt hier gezegd dat de "bedenker" de fokker is....wetende dat men velen afstempeld als vermeerderaars....zou je dan dus als, mits en tenzij regels krijgen.....hierboven werd immers al gezegd dat een tapperij een vermeerderaar is...

Welke stamboeken hanteren dan bedenker is fokker?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:25

Zeker: Hannover, trakehner, Oldenburg en aangezien de rest van de Duitsers gelijkaardig werkt veronderstel ik ook de rest van de Duitse stamboeken. Frankrijk weet ik niet zeker: wel heb ik een drachtige merrie aan een Fransman verkocht en die vond het heel logisch dat ik als fokker op het papier kwam Lachen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:17

Dus in duitsland ben je fokker omdat je de merrie hebt laten dekken... en hierzo ben je fokker als je merrie een veulen heeft (gekregen) en jij dat veulen laat registreren bij een stamboek...
Hier staat ook de dekgeldbetaler op het dekbewijs...

mischien wel leuk voor op het stamboekpapier: het op dit papier geregistreerde paard is bedacht door: Clown

@Zannekin: in dat andere topic over vrijwaringsbewijs schreef je dat je bij een duits stamboek een paard zo kon laten overschrijven/als nieuwe eigenaar laten registreren...maar zowel het westfaalse stamboek (alleen leden kunnen als eigenaar geregistreerd worden) en Hannoveraanse stamboek (je wordt lid door een merrie te laten registreren op jouw naam) kon bij die laatste niet zo de tarieven vinden...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:54

Alane schreef:

mischien wel leuk voor op het stamboekpapier: het op dit papier geregistreerde paard is bedacht door: Clown

En als jij dan de merrie hebt gekocht en dezelfde hengst wil gebruiken, pleeg je dan plagiaat? Haha! .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:08

Nou dat zat ik me dus af te vragen....bij niet drachtig krijg je of korting of een (her)dekking...wie is dan de fokker? als je dan dezelfde hengst kiest...of moet dan de vorige eigenaar de gehele (her)dekking vergoeden?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:04

Alane schreef:
@Zannekin: in dat andere topic over vrijwaringsbewijs schreef je dat je bij een duits stamboek een paard zo kon laten overschrijven/als nieuwe eigenaar laten registreren...maar zowel het westfaalse stamboek (alleen leden kunnen als eigenaar geregistreerd worden) en Hannoveraanse stamboek (je wordt lid door een merrie te laten registreren op jouw naam) kon bij die laatste niet zo de tarieven vinden...

Ze wilden je dus niet te woord staan Knipoog
Om gewoon een paard te laten overschrijven op je naam moet je geen lid worden. (om een merrie te laten registreren voor de fok, lees dekbewijzen te ontvangen, moet je uiteraard lid worden).
Dus: jij koopt een Hannoveraan (jong paard, om te rijden of voor de sport), jij stuurt het paspoort op en ze zetten hem netjes op je naam, moet je geen lid voor zijn. Je kan trouwens geen volledig fokkend Hanno lid worden als je niet een adres in Niedersachsen hebt.

Wij hebben geen Westfalers, moet je aan Ceasario vragen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:08

Alane schreef:
Nou dat zat ik me dus af te vragen....bij niet drachtig krijg je of korting of een (her)dekking...wie is dan de fokker? als je dan dezelfde hengst kiest...of moet dan de vorige eigenaar de gehele (her)dekking vergoeden?

Bij niet drachtig krijgt de fokker, dus oorspronkelijke eigenaar de halve dekking gratis.
Niet-drachtige merries moeten al voor september van het dekjaar gemeld worden.
Als je koopt, koop je een drachtige merrie: laten scannen om zeker te zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:12

Citaat:
Je kan trouwens geen volledig fokkend Hanno lid worden als je niet een adres in Niedersachsen hebt.

Wij hebben geen Westfalers, moet je aan Ceasario vragen.

In Westfalen/Rheinland (NRW-gebied) ben je gewoon lid ook wanneer je buiten deze Deelstaat woont.

Wil je gebruik maken van de goedkopere dekkingen bij het Landesgestüt.
Dan is dit alleen weggelegd voor de inwoners van de Deelstaat.
Want zij betalen uiteindelijk de belasting.

Ook hier valt een postadres er onder( dus ingeschreven op dat adres)., Valsheid in geschrifte is voor de fiscus een doodzonde.
En andere geintjes,w.o. tijdelijk overschrijven, worden bestraft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:22

Zannekin schreef:
Je kan trouwens geen volledig fokkend Hanno lid worden als je niet een adres in Niedersachsen hebt.

.

Dat is in het NRW -gebied wel.
Je loopt volwaardig eventuele keuringen mee.

Zou ik toch een ander stamboek nemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:52

Zannekin schreef:
Ze wilden je dus niet te woord staan Knipoog.

kreeg inderdaad geen zinnig woord uit de websites van de betreffende stamboeken....

westfalen stamboek:
Citaat:
Die Mitgliedschaft ist Voraussetzung für die Registrierung von Zuchtpferden und Fohlen, Ausstellen von Zuchtbescheinigungen, Teilnahme an Verkaufsveranstaltungen u.a.

Hannoveraner:
Citaat:
Sie erwerben eine Stute, die bereits in Hannover beurteilt und in eine Abteilung des hannoverschen Zuchtbuches aufgenommen wurde. In diesem Fall werden Sie mit der Umschreibung der Stute auf Ihren Namen aktives Mitglied.

Citaat:
Bei der aktiven Mitgliedschaft wird im Eintrittsjahr die einmalige Eintrittsgebühr von 100,- Euro, eine Umschreibegebühr für die Stute von 40,- Euro und eine Gebühr für unsere Satzung in Höhe von 10,- Euro erhoben. Im Eintrittsjahr mit einer Stute werden also Gebühren in Höhe von 150,- Euro erhoben. Der jährliche Beitrag setzt sich aus 35,- Euro Mitgliedsbeitrag, 25,- Euro Stutenbeitrag (pro Stute) und der Gebühr für den Pferdezuchtverein zusammen, dem Sie für die aktive Mitgliedschaft ebenfalls beitreten müssen. Als aktives Mitglied erhalten Sie automatisch jeden Monat unsere Verbandszeitschrift "Der Hannoveraner".
dan wrdt je dus verplicht automatisch lid maar dan moet je binnen het gebied wonen....dus alleen voorbehouden aan bepaalde groep personen... (is dat niet discriminatie?)
Citaat:
Die aktive Mitgliedschaft kann nur erlangen, wer seinen Wohn- bzw. Zweitwohnsitz innerhalb unseres Zuchtgebietes hat (Niedersachsen, Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen) und Besitzer mindestens einer aktiv eingetragenen Zuchtstute in einer Abteilung des Hannoverschen Zuchtbuches ist.

bij de KWPN hoef je geen lid te worden...maar alleen leden kunnen paarden laten registreren..lijkt me dan toch normaal voor een vereniging.

Maar dan ben ik dus verplicht om terug te dekken via de vorige eigenaar?
Dat is dan helemaal een kromme constructie. Betaal een x-bedrag extra omdat de merrie drachtig gekocht wordt en als ze niet drachtig blijkt dan ben je dus een hoop extra geld kwijt...
heb immers de merrie drachtig gekocht.... kan de merrie ook met 3 maand drachtig kopen en dat ze terug hengst 2 maand later... (kan je scannen tot je een ons weegt, + de risico's die scannen met zich meebrengt)

maar nu heb jij een merrie verkocht aan een fransman (dus ver buiten het gebied van de hannoveraner) en dan? Hij kan geen lid worden en dus merrie en veulen niet laten registreren bij het hannoveranerstamboek..hobbelt naar een frans-stamboek en die zetten dan ook jouw op papier alszijnde fokker?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:54

Alane schreef:
maar nu heb jij een merrie verkocht aan een fransman (dus ver buiten het gebied van de hannoveraner) en dan? Hij kan geen lid worden en dus merrie en veulen niet laten registreren bij het hannoveranerstamboek..hobbelt naar een frans-stamboek en die zetten dan ook jouw op papier alszijnde fokker?

Dat is wat ik al de hele tijd zeg: hij kan gewoon het Hannoveraans papier op zijn naam laten zetten zonder lid te worden. Papier blijft hetzelfde, dus ik blijf fokker uiteraard. Hij wil niet Hannoveraans gaan fokken met de merrie. Om te fokken moet je uiteraard lid zijn van het stamboek waarvoor je wil gaan fokken. Dat is overal zo.
Hij zal ze ook niet laten overzetten naar het Frans stamboek maar dat zou geen probleem zijn.
De merrie staat trouwens nog bij ons op pension tot volgend jaar dus stel je voor dat hij plots fokker werd... zou wel heel krom zijn.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:43

Wat zijn de risico's van scannen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:12

dode merrie: dat is het risico van het scannen

@Zannekn: of de website van de hannoveraner is daar onduidelijk in of spontaan is mijn duitse begrijpend lezen achteruit gegaan maar die site zegt dat je lid kunt worden door....een merrie op naam te zetten als je binnen het gebied woont, je vertelt zelf een postadres nodig te hebben dus...hoe doet de fransman dat?
of heeft hij Ja-geknikt en komt merrie en veulen in een fransstamboek?

hoe kan je dan als niet lid zijnde je naam laten registreren bij een vereniging? zonder kosten? likt me dat ook een fokvereniging niets gratis doet

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:59

ik vind dat de fokker degene is die het allemaal betaald Clown
Of denk ik nu weer eens te makkelijk?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:06

@machie: wie wat betaald? en wat of wie is het?
Laatst bijgewerkt door Alane op 31-07-04 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt