Vrijwaringsbewijs????

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:41

De huidige eigenaar bedoel ik dan natuurlijk.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:43

De eer die de fokker toekomt is de goeie comninatie die gemaakt werd: een veulen ter wereld laten komen doet de merrie en onderhoud is toch vanzelfsprekend .
Als later je fokprodukt uit een drachtige merrie die je verkocht de Olymische spelen wint bv zou ik het nogal gek vinden dat de koper als fokker wordt aangeduid.

Fokken is niet het onderhouden van veulens maar de keuze die je maakt.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 28-07-04 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:43

alabastro schreef:
Dat is dan goed voor jou. Het zal beslist niet enkel aan de papieren gelegen hebben!

Klopt ook .Ikheb er zelf een rechtzaak aan verloren .Was tegenover de belastingen .Ze zeiden dat de paarden van m'n vriend waren (is wel een 10tal jaar terug en toch stonden de papieren en paspoorten op mijn naam .voor hun was dit niet voldoende je moet middels kwitanties of facturen kunnen bewijzen dat je hem echt gekocht hebt . Ze hadden zelfs navraag gedaan bij onze ruitersportfederatie (zoals knhs ) om te vragen
welke paarden ik op mijn naam had en de federatie had hun geschreven dat de registratie op naam GEEN bewijs van eigendom is van het paard wel van het papier
Verder wil ik toch effe kwijt het heel normaal is in het internationale circuit dat de eigenaar van het paard niet altijd degene is die op het paspoort staat vermeld .Mijn merrie die met Vd vleuten internationaal heeft gelopen diende ook op zijn naam komen te staan anders kon ze niet voor NL aan de start komen op landenwedstrijden .De merrie die ik nu bezit moest voor 31/12 ook op een Mexicaanse naam komen te staan met uitzicht op de olympische spelen !!!!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:47

Zannekin schreef:
De eer die de fokker toekomt is de goeie comninatie die gemaakt werd: een veulen ter wereld laten komen doet de merrie en onderhoud is toch vanzelfsprekend .
Als later je fokprodukt uit een drachtige merrie die je verkocht de Olymische spelen wint bv zou ik het nogal gek vinden dat de koper als fokker wordt aangeduid.

Fokken is niet het onderhouden van veulens maar de keuze die je maakt.


Dan had je haar niet drachtig moeten verkopen. Pling

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:52

Ik heb nooit anders geweten hoor Beber, het zal wsch enkel in Nederland en België zo zijn dan, pech voor de fokker daar Lachen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:57

libke schreef:
Verder wil ik toch effe kwijt het heel normaal is in het internationale circuit dat de eigenaar van het paard niet altijd degene is die op het paspoort staat vermeld .Mijn merrie die met Vd vleuten internationaal heeft gelopen diende ook op zijn naam komen te staan anders kon ze niet voor NL aan de start komen op landenwedstrijden .De merrie die ik nu bezit moest voor 31/12 ook op een Mexicaanse naam komen te staan met uitzicht op de olympische spelen !!!!


Dan reken je wel op het niet bestaan van Eigentumsurkundes want als die er wel zijn ben je rechtsgeldig eigenaar, tenzij je die dan ook in handen van een buitenlander wil geven maar dat zou ik niet direkt riskeren Lachen
Waar sta je dan als het paard wordt verkocht zonder je medeweten?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:59

Inderdaad! Teveel vertrouwen wordt in deze sport steeds weer misbruikt of afgestraft!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:01

alabastro schreef:
Inderdaad! Teveel vertrouwen wordt in deze sport steeds weer misbruikt of afgestraft!!!


Temeer als het om erg veel geld gaat idd .

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:22

alabastro schreef:
Inderdaad! Teveel vertrouwen wordt in deze sport steeds weer misbruikt of afgestraft!!!

Kan best zijn maar wat zou jij doen als jouw alabastro binnen een x -aantal jaar goed genoeg zou zijn voor de hoge sport en hij kan bijvoorbeeld voor Duitsland uitkomen bij een van je favorieten ruiters zou je dat dan niet doen?? Heb eerst bij vele ruiters in eigen land geweest hoor ook bij de top en ben steeds heel erg teleurgesteld geweest hoe ze je telkens in't zak zetten
daarbij wordt de maandelijfse factuur wel aan de eigenaar gefactureerd dus dat is ook een bewijs dat het paard van jou is.Je gaat namelijk geen kosten doen op een paard dat je niet toe hoort
Ik denk trouwens dat het héél weinig voorkomt in het int. sport dat iemand een paard verkoopt wat niet van hem is , Iedereen kent je namelijk als de eigenaar van ...
en nogmaals bij ons is een stamboekpapier GEEN bewijs van eigendom ,dus als iemand anders je paard zou verkopen en je komt met het papier aanwandelen zal het toch voor de rechter moeten en bij mij was het papier alleen niet voldoende om te bewijzen ie wel van mij was .

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 16:18

Zanekin ik ben het met je eens dat degene die de combinatie bedenkt ook als fokker te boek zou moeten staan. In Nederland is degene waar het veulen eruit rolt de fokker.
Zo zat ik eens naast een handelaar die tot zijn stomme verbazing de fokkersprijs kreeg voor een paard dat een wedstrijd won, hij had de merrie en het veulen een week op stal gehad.

In Nederland heeft een paard een eigendomsbewijs en een paspoort.
Beiden geef je als fokker aan de nieuwe eigenaar (met een biljet van 5 euro erin om het oude geluks tientje te vervangen Knipoog ), maar je hebt geen enkele garantie dat het eigendomsbewijs ook wordt overgeschreven op naam van die nieuwe eigenaar.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:18

Alabastro staat momenteel in Duitsland bij een jonge, maar in onze ogen zeer getallenteerde ruiter. Je hebt gelijk alleen kan je het niet. Je moet er iemand in vertrouwen bij nemen en dat is altijd een risico. Maar wij zijn op dit moment zeer tevreden en hebben veel vertrouwen in Kris.
Hopelijk worden wij zelf niet afgestraft.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:28

libke schreef:
Verder wil ik toch effe kwijt het heel normaal is in het internationale circuit dat de eigenaar van het paard niet altijd degene is die op het paspoort staat vermeld .Mijn merrie die met Vd vleuten internationaal heeft gelopen diende ook op zijn naam komen te staan anders kon ze niet voor NL aan de start komen op landenwedstrijden .


Libke,
Kan je dan niet het paard op jouw naam laten staan maar met een adres erbij in Nederland? Wie controleert al die zaken eigenlijk en waar staat dat allemaal geschreven? Eigenaar moet in Nederland wonen? of Nederlands paspoort hebben???
Als je naam gewoon van het papier is, slaan ze je overal over. Ik denk niet dat ik daar dan nog plezier in zou hebben.

Krackie
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:25

CGJ12 schreef:
De één gaat nu IN de wikkel gelijk naar mijn archief, de ander kan stukgelezen worden........ Haha!

Ja daar heb je gelijk in, Dat doe ik ook Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:34

sarabande schreef:
Dat vroeg ik me dus af, als dat zo is zou een bewijs van overschrijving dus helemaal geen probleem meer moeten zijn.
KWPN stuurt fokker gewoon een berichtje dat paard overgeschreven is.
Klaar OK dan!

Is wel een probleem ivm wet op privacy.....

vwb die auto is het wettelijk geregeld dat de eigenaar verantwoordelijk....en dat hoeft niet de bestuurder te zijn.

Behalve het fjordenstamboek, hebben de overige stamboeken geen eigendomsbewijzen voor de bij hun geregistreerde paarden...

En als je een drachtige merrie verkoopt ben je fokker af, of diegene die op het dekbewijs staat moet al op wilen draaien voor de kosten van oa registratie veulen, DA, etc.... wel de lusten en niet de lasten, ben ik het niet mee eens....

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:55

Zannekin schreef:
Libke,
Kan je dan niet het paard op jouw naam laten staan maar met een adres erbij in Nederland? Wie controleert al die zaken eigenlijk en waar staat dat allemaal geschreven? Eigenaar moet in Nederland wonen? of Nederlands paspoort hebben???
Als je naam gewoon van het papier is, slaan ze je overal over. Ik denk niet dat ik daar dan nog plezier in zou hebben.


zannekin ,
Het paard krijgt de nationaliteit van de eigenaar dus een adres hebben in dat land is niet voldoende ik zou dus ook van nationaliteit moeten veranderen en dat is natuurlijk al veel ingewikkelder .Maar alles draait om vertrouwen ,dat heb je in de eerste plaats al als je je paard daar neerzet.En echt hoor het is eigenlijk maar een formaliteit alleen de rechters bekijken het paspoort dus voor mij maakt datniet zo veel uit ,ik weet dat het paardeje van mij is .Onze merrie stond op de long list voor Mexico en natuurlijk doe je dan die verandering ,zo'n kans krijg je toch niet alle dagen .maar ja het heeft niet mogen baten want onze merrie staat al 2 maanden in NL ter behandeling voor straalkanker.dus buy buy
spelen .het had wel super geweest want we willen later met haar fokken en dan had het toch fijn geweest dat je kan vermelden moeder heeft nog op de olympische spelen gelopen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 09:01

Alane schreef:
Is wel een probleem ivm wet op privacy


Waar staat dat naam en toenaam vermeld moeten worden.
Dat is bij een vrijwaringsbewijs van een auto ook niet het geval, gewoon kenteken en dagstempel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:41

wat heeft het voor een meerwaarde of een fokker weet of zijn/haar veulen overgeschreven is?
Juridisch hangt er niets aan als het paard op naam (ongeacht welke) staat bij een fokvereniging...

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:00

Alane schreef:
wat heeft het voor een meerwaarde of een fokker weet of zijn/haar veulen overgeschreven is?
Juridisch hangt er niets aan als het paard op naam (ongeacht welke) staat bij een fokvereniging...


Emotionele meerwaarde.
Ik vind het ook leuk als ik weet waar mijn fokproductjes rondlopen en hoe het met ze gaat ( ook als ze niet in de sport lopen ).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:22

Beber schreef:
Emotionele meerwaarde.
Ik vind het ook leuk als ik weet waar mijn fokproductjes rondlopen en hoe het met ze gaat ( ook als ze niet in de sport lopen ).


Zekers vind ik het ook leuk te weten waar je fokprodukten blijven enzo...maar Sarabande had het over een vrijwaringsbewijs/overschrijvingsbewijs...
in de trant van: U bent uitgeschreven als eigenaar van paard X met levensnummer: 12345....
Wat daar dan de meerwaarde van is? behalve dat waarschijnlijk de kosten van de contributie omhoog gaan vanwege het verrichten van meer handelingen etc.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:29

Beber schreef:
Emotionele meerwaarde.
Ik vind het ook leuk als ik weet waar mijn fokproductjes rondlopen en hoe het met ze gaat ( ook als ze niet in de sport lopen ).


Klopt daar ben ik het me eens.
Ik ben er een heel stel uit het oog verloren en het zou makkelijker na te gaan zijn als ze niet ergens nog op mijn naam stonden, maar overgeschreven waren

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:42

Geven stamboeken dan de namen en adressen door van de nieuwe/geregistreerde eigenaren als je daar als fokker om vraagt?

Ik bel meestal de fokker zelf als we een paardje gekocht hebben..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:47

Alane schreef:
Ik bel meestal de fokker zelf als we een paardje gekocht hebben..

Als iedereen dat zou doen was dit topic overbodig

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:53

Als ik het paard overzet op naam zou ik het ongehoord vinden dat de fokker daar bericht van krijgt, zonder mijn medeweten.....
Dat ik de fokker bel is omdat ik dat wil/nodig vind....

Met de plannen rond de I&R van paardachtigen worden ze allen op naam gezet.... vraag me af ze dan ook gelijk het papier mee overschrijven...

De KWPN heeft op haar site staan dat het regstreren van de eigenaar alleen kan als je lid bent van de KWPN....Ik vermoed dat het "overschrijven" zonder lidmaatschap is in het kader van de I&R regeling..