Welke hengst voor mijn allround merrie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:24

Niet van zomaar 8 merries, wel van alle merries die tot nu toe in 2003 en 2004 voor de keuring zijn geweest!

Bovendien zeg ik ook niet dat hij verkleinend fokt,ik heb alleen mijn vraagtekens bij de opmerking dat hij maat vererft!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:25

Pipo schreef:
Hoe wil jij in godsnaam op basis van 8 merries zeggen of een hengst vergrotend of verkleinend fokt ?


Hier een hengstveulen op foto 3 maanden van Opan x Gladstone (grosso Z)

Het is toch de moederlijnen die ook meespelen.


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:31

Samsam schreef:
Niet van zomaar 8 merries, wel van alle merries die tot nu toe in 2003 en 2004 voor de keuring zijn geweest!

Bovendien zeg ik ook niet dat hij verkleinend fokt,ik heb alleen mijn vraagtekens bij de opmerking dat hij maat vererft!

Je hebt geen enkele kennis van de moederlijnen die bij die merries gebruikt zijn, dus je weet absoluut niet of hij vergrotend of verkleinend fokt. Op basis van 8 merries ( al is dat het hele bestand) kan je niet beoordelen of hij verkleinend fokt. Daarnaast zou ik ook kijken hoe oude de nakomelingen zijn ( vroeg of laat) want een laat veulen die op driejarige leeftijd 1.64 is, krijgt zat maat.

Er zullen misschien geen reuzen uitkomen maar ik zou niet op basis van 8 merries uitspraken doen hoe een hengst fokt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:36

Afbeelding

Hier de moeder met een darlington veulen .
Deze merrie vererft al rijke halzen zeker als je er een hengst ook op selekteerd.