Een kouwe is geen springpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 02:44

Gail schreef:
Een goed spring- en dressuurpaard moet koel zijn?? Mmm, daar heb ik sterke twijfels over. Mijn paard is ook geen held maar met springen dus supersafe en gretig. En ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van hete flikkers die succesvol topsport beoefenen!

het belangrijkste lijkt me toch de wil om te werken en techniek, vermogen blabla..anders kom je al snel in de problemen...het enige verband wat ik zie is dat een heet paard misschien meer wil heeft om te werken..een koel paard kan net zo goed over een goede techniek enz beschikken als een heet paard.. en trouwens mijn eigen huis tuin en keuken hobbelknol is zo koel als wat..kun je een kanon naast afschieten..en is idd misschien wat lui aangelegd..maar nooit zal ie stoppen voor een hindernis..helaas heeft ie zijn techniek en vermogen niet mee.. maar verder zie ik geen verband tussen koelbloedigheid/heethoofdigheid en topprestaties

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 06:30

Anna42 schreef:
Veel zinvoller lijkt mij dat de professor zich bezig gaat met hoe het mogelijk is geweest dat de KWPN leiding met de horizontale hals- parabool- bukken- terugspring- en lappen-in-de-lucht-springers zolang compleet op het verkeerde spoor heeft gezeten. En daarmee jarenlang een verkeerde selectie heeft gevolgd, waar de fokkers nu de wrange vruchten van plukken.

Daar hebben ze zich mee bezig gehouden de laatste jaren.

vandaar deze conclusie:

Citaat:
Van Barneveld:
De beoordeling van een springpaard is niet zo moeilijk.
Een goedvoorbeen dwz. Z'n onderarm omhoog brengt dankzij een goed buigende elleboog,z'n achterhand naar achteren en een beetje omhoog brengt en daarnaast economisch over het hout gaat ( dus geen energie verspilt aan te hoge sprongen), dan heb je al een goed springpaard.

Zeker als het paard een goed leervermogen heeft en een tikkeltje vluchtgevoelig is .

Citaat:
IDS:
De projektgroep,onder voorzitterschap van Barneveld formuleerde twee hoofdvragen:

1) Is het mogelijk latere springprestaties al bij jonge veulens te voorspellen op basis van een bewegingspatroon,samenstelling van de spiervezels en/of karaktereigenschappen?
2) Is het zinvol paarden al vanaf zeer jonge leeftijd springtraining te geven?

"Het antwoord op de eerste vraag luidt,kort gezegd: ja," aldus van Barneveld.

" vraag 2 moeten we met 'nee' beantwoorden.

Over het antwoord op de eerste vraag moeten we tevreden zijn.
Voor een stamboek en voor individuele fokkers en eigenaren is het belangrijk om te weten dat de manier van springen niet echt verandert over de jaren en dat je dus al op jonge leeftijd een betrouwbare inschatting kunt maken". Aldus IDS>

Kortom ,personen die er anders over denken zijn hiermee definitief de mond gesnoerd.

Afbeelding

Citaat:
.van Barneveld:

"En toen Jumpex net was bedacht,zeiden Gert van der Veen en ik tegen elkaar:hierna moeten we ook zo'n onderzoek doen met dressuurpaarden.
In hoeverre is de aanleg als piaffe,passage en pirouette al aan jonge paarden te zien ? Daar is onderzoek naar te doen."

Afbeelding

Citaat KWPN-IDS enkele maanden geleden. Haha!

.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:41

NarcosII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:48

Als je een paard hebt met "bloed" en die naar de sprong wilt ben je toch altijd al een stap voor...dat is mijn menig he..met alle respect voor iemand anders zijn mening

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:49

GertJan schreef:
Ik denk dat het gaat om de reflexen, niet om hoe bang het paard is.

Toch denk ik dat een en ander vaak wel hand in hand samengaat. Op de een of andere manier zie ik vaak dat hetere paarden snellere reflexen hebben en flegmatiekere paarden tragere reflexen. Zouden aanleg en karakter verband hebben met elkaar?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 10:02

Desiree schreef:
Toch denk ik dat een en ander vaak wel hand in hand samengaat. Op de een of andere manier zie ik vaak dat hetere paarden snellere reflexen hebben en flegmatiekere paarden tragere reflexen. Zouden aanleg en karakter verband hebben met elkaar?

De opfok,training en beoordeling van jonge springpaarden vormt het eerste van een antal regionaal te organiseren KWPN-symposia.

Op de bijeenkomsten,die naar verwachting in oktober/november worden gehouden,komen het JUMPEX-onderzoek en zijn resultaten uitgebreid aan de orde.

Je kunt ook het onderzoekverslag bestellen. € 15,-

fax 0320-241584.
www.asg.wur.nl/po

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:17

Er zijn paarden die meer zijn dan schijnen en geven pas alles als men dat van hen vraagt. Dit type maakt zich niet druk maar is klaarwakker als het erop aankomt. Het verbruikt niet meer energie dan voor het ten doel gestelde nodig is en laat zich na elke inspanning weer prettig bewerken.
Dan zijn er paarden die er altijd op bedacht zijn dat er wel eens een 'wolf' om de hoek staat. Klaar om weg te schieten let en reageert het op elk geluidje, springt voortdurend om van draf naar galop en heeft vaak zijn kruit al verschoten voordat het erop aan komt.
De echte luiaards die niet vooruit te branden zijn zijn ook een drama voor degene die erop zit.
Temperament is slechts ten dele te beïnvloeden door de (goede) ruiter. Veel is aangeboren.
Wat naast een stabiel temperament belangrijk is is 'nerv'. Een paard moet innerlijk de zenuwen in bedwang kunnen houden en steeds in een soort evenwicht zijn. Vaak merk je bij paarden die onder een bepaalde druk staan of toenemend worden belast, het werk op een bepaald moment niet aan kunnen. Dit kan jaren duren voordat men erachter komt.
Ik weet niet wat er met 'de Sjiem' op het CHIO Rotterdam aan de hand was, maar dit schiet me nu als eerste te binnen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 10:37

Bucephalus schreef:
.
Ik weet niet wat er met 'de Sjiem' op het CHIO Rotterdam aan de hand was, maar dit schiet me nu als eerste te binnen.

Had het toch voorheen in zijn rug !

Als je in de WAO zit (rug)
Mag je nog maar licht werk doen en dan halve dagen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:38

Waarom is een paard met bloed gelijk een schijterd? Dat slaat werkelijk nergens op, de aanduiding van " bloed" geeft meer aan dat het dier vlug is in de reflexen, maar niet dat het een schijtbok is. Wat een onzin zeg.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:26

Je moet niet generaliseren, maar de gemiddelde volbloed is schijteriger dan de gemiddelde koudbloed...En Geldersen zijn over het algemeen ook koeler dan bloedpaarden...

Maar los daarvan moet je inderdaad elk paard als individu beoordelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 15:15

Pipo schreef:
Waarom is een paard met bloed gelijk een schijterd? Dat slaat werkelijk nergens op, de aanduiding van " bloed" geeft meer aan dat het dier vlug is in de reflexen, maar niet dat het een schijtbok is. Wat een onzin zeg.

Er is blijkbaar nog steeds een grote verwaring tussen het woord "volbloed" en een bloedpaard.

de aanduiding van " bloed" geeft meer aan dat het dier vlug is in de reflexen-Pipo

En o.a. attent-opmerkzaam.( Wat ook weer anders is dan een schijthaas)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:26

ceasario schreef:
Er is blijkbaar nog steeds een grote verwaring tussen het woord "volbloed" en een bloedpaard.

de aanduiding van " bloed" geeft meer aan dat het dier vlug is in de reflexen-Pipo

En o.a. attent-opmerkzaam.( Wat ook weer anders is dan een schijthaas)

Ja maar dat maakt het niet gelijk een schijterd. Scheve mond

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:17

Pipo schreef:

Nee ok maar de paarden die onder het zadel het rillerigst en gevoeligst zijn, zijn ook degenen die het snelste vluchtten voor iets. Iig sneller dan zo<n dooie trapperd, die schrikken bijna nergens van.
Het gaat wel vaak samen hoor, het hoeft natuurlijk niet maar de sensibele paarden in het werk zijn vaak wel schichtiger als de luiere.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:18

Pipo schreef:

Dan kom je bij veel ruiters terecht. Knipoog

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:21

Suzanne F. schreef:
Nee ok maar de paarden die onder het zadel het rillerigst en gevoeligst zijn, zijn ook degenen die het snelste vluchtten voor iets. Iig sneller dan zo<n dooie trapperd, die schrikken bijna nergens van.
Het gaat wel vaak samen hoor, het hoeft natuurlijk niet maar de sensibele paarden in het werk zijn vaak wel schichtiger als de luiere.

Maar zo een die bang voor de hindernis is, daar kun je op schoppen wat je wil, hij gaat er niet over. (Misschien uiteindelijk wel een keer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:21

Trouwens Suzanne: Ik hoor jou vaak over dooie trapperd, maar is er volgens jou een tussenweg?

Ik ken zat paarden die heel fijngevoelig en vlug zijn om te rijden maar absoluut niet kijkerig!

Luiere paarden zijn minder makkelijk aan het been te rijden, daardoor minder naar de hand toe te rijden en daardoor moeilijk met het neusje eruit te krijgen waardoor je ze heel moeilijk voor kunt zijn als ze wat zien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:22

Bundeschampionate 2004: Folgende Celler Landebeschäler haben sich für die Bundeschampionate in Warendorf (1. - 5. September 2004) qualifiziert:
DON CRUSADOR v. Don Bosco (sechsjährige Dressurpferde)

SATISFACTION v. Stakkato (fünfjährige Springpferde)
STOLZENBERG v. Stakkato (fünfjährige Springpferde

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:25

Zeg die Stakkato is die nu 11?
Want dan heb ik die afgelopen weekend op tv zien springen, dat kan zelf behoorlijk springen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:39

Pipo schreef:
Luiere paarden zijn minder makkelijk aan het been te rijden, daardoor minder naar de hand toe te rijden en daardoor moeilijk met het neusje eruit te krijgen waardoor je ze heel moeilijk voor kunt zijn als ze wat zien.

Ja daarom heb ik daar een hekel aan.
Er zijn wel tussenwegpaardjes maar die ken ik maar weinig hoor. Ik heb bijna alleen OF fijngevoelige vlugge diertjes gehad OF trage rotbokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:43

adriana schreef:
Zeg die Stakkato is die nu 11?
Afbeelding
Want dan heb ik die afgelopen weekend op tv zien springen, dat kan zelf behoorlijk springen.

Citaat:
Pool-Position“ keine Veränderung zu 2001 und 2002: Es führt der Bundeschampion von 1998, der Hannoveraner Spartan-Sohn Stakkato. Für ihn wurde mit einer Genauigkeit von 89 Prozent ein Zuchtwert von 168 geschätzt.

Servusbloed net als de vader van Salinero,Salieri bij mv.

Blijkt achter af nu zeer welkom als bloedspreiding.
Zo ook daar Now or Never.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:58

Ik verkies toch een kouwe boven een hete. Maar belangrijker is denk ik of een paard werkwillig is tijdens het rijden. Denk maar eens aan een heet paard dat niet voor je wil werken, das toch ook geen pretje. Gedribbel, gesnuif, gedram; dat is allemaal verspilde energie die het beter voor het echte werk zou gebruiken. Een werkwillige kouwe zal waarschijnlijk zijn energie beter inzetten.
Verder geloof ik niet dat een kouwe automatisch traag is. Onder "koud" versta ik dat een paard zich niet opfokt, en dat zich ontspannen, beheerst en geconcentreerd gedraagt. Bij hete paarden daarentegen heb ik vaak het gevoel dat ze zich niet concentreren. Voordeel van een heet paard is wel dat ze zich volledig geven, totdat ze erbij neervallen. Misschien is dat hetgene wat ze in de topsport helpt.
Nog iets: een traag paard betekent niet dat hij lui is. Een lui paard wil niet lopen, en ik moet zeggen dat ik nog geen enkel paard heb gezien dat van nature niet wil lopen, tenzij hij iets mankeert natuurlijk. Dit ontstaat eigenlijk altijd tijdens de africhting: een paard wat altijd maar "braaf" moet zijn wordt op den duur een dooie en daarbij vaak lui.
En over de paraplu-test: een doorgereden paard wat als een kip zonder kop wegrent voor een openklappende paraplu als ik erop zit noem ik geen hete, maar een neuroot. Ik zie het liefst dat een paard ernaar kijkt als hij de paraplu nadert, zich groot maakt, afwacht op mijn reactie en vervolgens bliksemsnel reageert als ik aangeef dat hij moet vluchten. Is dat dan een hete of een kouwe?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:48

Dat is een goeie. Die denkt mee en reageert als erom gevraagd wordt. Teamwork.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:05

een heet paard is veel moelijker koud te krijgen, dan om een koud paard heet te krijgen...
doe mij maar een koud paard, werkt veel fijner!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:11

Citaat:
doe mij maar een koud paard, werkt veel fijner!

Doe mij die hete dan maar, hoef ik niet zoveel te werken Knipoog Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 22:17

annegti schreef:
Doe mij die hete dan maar, hoef ik niet zoveel te werken Knipoog Haha!

Maar bij een kouwe ken je er in de stoel bij gaan zitten. Haha!