Uit welke rassen/stamboeken bestaat het kwpn nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:53

adriana schreef:
Ok. Dan is het fokbeleid van Hannover voor mij ook duidelijker, ook minder bloedspreiding dan bij het KWPN.

Bij Holstein heb je voor zover ik weet vooral de invloed van volbloeden en SF na 1950.
Waarvan de belangrijkste Cottage Son xx, Ladykiller xx, Anblick xx, Marlon xx , Cor de la Bryère en Almé Z zijn.
En via Aloubé nog een Hannoveraanse invloed.
Nu dan ook Quidam de Revel sf.

Dolany is een uitzondering met Oldenburgers bloed via Donnerhall. Wel uit een Holsteiner stam.
Nithard is helemaal vreemd BWP gekeurd Engels Volbloed x Hannover.
In Cheenook zit nog Trakehner bloed na 1950.

Dus op de EV na en de SF, weinig bloedspreiding. Ook weer veel minder dan bij het KWPN en dus ook zuiverder.
Een geheel andere bloed opbouw dan Hannover, waardoor het type ook anders zal zijn.
Hannover gebruikt voor het springpaarden programma Holsteiner hengsten.

Trakehner hengsten vanaf 1950: Herrscher, Helianthus, Malachit, Polarfuerst, Sterndeuter. Waarvan ik alleen Hersscher en Polarfuerst ken van naam.

Verder geen andere invloeden.

Verder geen andere invloeden?

Holstein na 1950 de Anglo Arabische Volbloed RAMZES>> Raimond>>> Ramiro etc. De R lijn is de enige lijn in Duitsland na 1950 die bij ALLE Duitse stamboeken is ingezet en nog steeds een permanente rol speelt.

CHEENOOK Wat is dan de vader mvv Zukunft 1963 SAHIB?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:58

Sahib ox?
Spahi x Miecznik x Opal x Amurath II (v. Amurath)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:01

Anna42 schreef:
Verder geen andere invloeden?

Holstein na 1950 de Anglo Arabische Volbloed RAMZES>> Raimond>>> Ramiro etc. De R lijn is de ENIGE lijn in Duitsland na 1950 die bij ALLE Duitse stamboeken is ingezet en nog steeds een permanente rol speelt.
Verder na 1950:
De Anglo Arabische Volbloeds: Arystocrat, Bouquet en Emytat
De Shagya Araber Bajar die via Bachus zowel in Holstein als in Westfalen via Baldini II een eigen lijn creerde.

CHEENOOK Wat is dan de vader mvv Zukunft 1963 SAHIB?
[/quote]

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:08

GertJan schreef:
Sahib ox?
Spahi x Miecznik x Opal x Amurath II (v. Amurath)

Die verdammter Amurath immer und ueberall taucht er auf. Zufall? Oder was steckt da hinten?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:33

Een aantal keren Amurath 1829...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:34

Heute haben etwa 33% aller Seile Français Vollbluthengste zum Vater, 20% Anglo-Araber, 45% reine Seile Français und 2% Französische Traber.
De Selle Francais is een afsplitsing van de Anglo normandiër en het broertje van de franse draver.

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:13

Zannekin schreef:
Effe nagekeken op de lijst op de KWPN site. Ze stammen eigenlijk allemaal af van Renovo ergens die nogal wat Hackney bloed heeft na 1950.
Ik heb uit die hele lijst eentje gevonden: Nando? die enkel Nederlands is maar de pedigree is niet compleet.

De hengst die de allergrootste invloed op de Tuigpaardenfokkerij in Nederland gehad heeft is de hengst Hoogheid. Deze hengst gaat regelrecht terug naar Oldenburg-Ostfriesch.

De bloedlijnen die Hoogheid voert;

Rubico
Asmar-Adalbert-Freischutz-Freiherr
Bernhard
Agamemnon-Ank
Ruthard-Rheiderland
Elimar-Kolkenstein
Ehrenberg-Wilfried
Colonel
Ebersberg
Reclame
Emigrant

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:30

adriana schreef:
Nithard is helemaal vreemd BWP gekeurd Engels Volbloed x Hannover.

Nee, is niet vreemd, zo werkt het BWP en dat is ook algemeen bekend. Een prestatiestamboek dat voor het springen gaat. Helemaal niks mis mee. Een voorbeeld dat dichtbij staat Florentijn O, een Renville (KWPN halfbloed) x Nimmerdor (Holsteiner x 1/4 volbloed) x Jagermeester Trak x Gomba (volgens allbreed een gelderlander) KWPN gefokt, goedgekeurd bij het BWP en ook annerkannt voor Rheinland, Süddeutsche Zuchtverband en Hessen. De BWP fokkerij is gegrondvest op Duitse bloedlijnen (vooral Hannover en Oldenburg), Groningers en gelderse paarden (die vaak van orgine weer terug gaan op de Ostfriesen en Oud Oldenburgers) en op de SF paarden.
Dan, de (grote) duitse zuchtverbanden hebben hun eigen lijnen waar men op tracht terug te fokken, maar ook dit kan natuurlijk wel eens fout gaan.
Ik zal proberen, in het kort een aantal (hengsten) lijnen en de verscheidene rassen weer te geven:

Altoldenburger/Ostfriese

1. Stävesche-lijn
2. Astronishement-lijn
3. Sportsmann-lijn
4. Duke of Cleveland-lijn
5. Luks-All-lijn
6. Senner-lijn
7. Graf Wedel-lijn
8. Agamemnon-lijn
9. Emigrant-lijn
10. Normann-lijn

Eigenlijk bestaat alleen de Normann-lijn nog.

Bayerisches Warmblut
Belangrijkse verervers o.a.: Rasso en Piaster. Poetin is een Bayerisch Warmblut (v. Sandrohit OLd.)

Hessisches Warmblut

Bij het omturnen naar het sportpaard is hier gebruik gemaakt van Hannoverse, Westfaalse, Trakeehnse en engele volbloed bloedlijnen.

Mecklenburger

Heeft gebruik gemaakt van Hannoverse bloedlijnen (en EV), nl. de lijn van Flingarth, Adeptus xx en Detektiv.

Rheinisches Warmblut

Hier wordt vooral Westfaals bloed gebruikt maar ook de Trakehner Abendregen heeft veel betekent. De Hengst Rheingold die veel heeft gedaan voor Rheinland is hier als het ware een mix van met Romadour II als vader maar ook Abendregen als moedersvader.

Sächsisches Edles Warmblut

Dit was ook een zwaar paard hier bij is tijdens het fokken naar een sportpaard gebruik gemaakt van de Trakehner en het Engels Volbloed.

Trakehner

Heeft 25 hengstlijnen (even de merriestammen daar gelaten), de 4 belangrijkste waren;
- de Dampfross-lijn
- de Fetysz ox-lijn
- de Perfectionist xx- lijn
- de Pasteur xx- lijn

Dit is natuurlijk erg weinig info dus er ontbreken heel veel stukken maar het zou een idee kunnen geven. Dit zijn lang niet alle rassen de Württemberger, Brandenburger, Hannoveraner, Holsteiner, Oldenburger, Sachsen-Anhaltiner Warmblut, Sächsisch-Thüringisches Schweres Warmblut, Thüringer Edles Warmblut en het Westfaals warmbloed missen nog. Maar ik zal kijken wat ik dit weekend nog kan plaatsen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:35

chantal1 schreef:

Altoldenburger/Ostfriese

Eigenlijk bestaat alleen de Normann-lijn nog.

Agamemnon vindt je nog genoeg terug in de klassieke Tuigpaarden hoor.

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:55

De laatste manlijke nakomeling die invloed gehad heeft in Oldenburg uit der stavesche lijn die het langst ter dekking heeft gestaan was Mohikaner 1042 (1892)

Graaf Wedel heeft zich doorgezet via Freiherr 1511. Euphrat 3313. Eichhorn 2155

De hengstenlijnen van Duke of Clevelandxx liepen vast bij Friedrich 1495 en Manteufel 2237

Agamemnon-Gebhard 1520 en diens zoon Ganges 2234 en via Junior 1575

Van Emigrant de doorgaande lijn van Elsdorf 3466 en Blanko 3357-en Meistersanger 3420

Dit waren de premiehengsten van bovenstaande lijnen die totaal overlopen zijn door de Normann lijn. Hieruit ontstonden de R-lijn de E-lijn de S-lijn die later vanaf 1930 totaal onder de voet werden gelopen door de Normann zoon Wittelsbacher die eigenlijk de stamvader was van de G-lijn van Girello tot Gambo (Ned). Hieruit is de hengst Gograf de stichter van de F-lijn in Polen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:08

GertJan schreef:
Een aantal keren Amurath 1829...

Amurath 1829>>Tajar 1851>>Tajar II 1862>>Amurath 1881

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:42

Yootha schreef:
Agamemnon vindt je nog genoeg terug in de klassieke Tuigpaarden hoor.

Als het goed is vind je al die paarden nog terug in de paarden van nu. Maar ik heb ook in mijn bericht gezegd dat het zeer geringe info is. Daar komt ook bij dat ik absoluut niks van tuigpaarden weet Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:33

chantal1 schreef:
Nee, is niet vreemd, zo werkt het BWP en dat is ook algemeen bekend.

Zo bedoelde ik het niet,het is helemaal vreemd bloed voor Holstein Haha!

Ik ben benieuwd naar jou informatie, vooral eerst over Westfalen en Oldenburg Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:41

adriana schreef:
Hier ben ik wel benieuwd naar.

Er is schijnbaar veel onduidelijkheid over wat voor bloed de stamboeken gebruiken.
Ik vind het zelf ook wel eens onduidelijk.

Off-topic.
Helemaal niet. kijk maar naar het Nederlands elftal.
Of het elftal van Tjechien. Knipoog

Woorden Cruyf.
Nederland, daarbij is de opbouw van achteren uit dramatisch.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 19-06-04 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:48

Off topic; Het Nederland elftal is zeker geen uniform team, allemaal zeer uit eenlopende genen die niet klikken, waardoor het vaak ook geen team is.
De fokker haalt een passend gen uit en gelijk valt de formule uit elkaar.

Maar zo groot de diversiteit bij het Nederlands elftal is, zo groot vind ik die diversiteit niet bij Holstein, Trakehner en de Hannoveranen.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:04

Aangezien het Nederlandse elftal weer net zo beroerd was als de bondscoach, nu even een stukje Duits:

(Nee dat zijn geen typfouten (uitzonderingen daargelaten), ik was gewoon te lui om umlauts te gebruiken, en de tekst te vertalen. De vertaling van de vertaalmachine was overigens redelijk grappig.)

Fuer Nordrhein-westfalen gilt: Eingetragen sind nur die im Hengstverteilungsplan aufgefuehrten Hengste mit Eintragung im Hengstbuch I des Rheinischen oder Westfaelischen Pferdestammbuchs. Auf die jeweiligen Bestimmungen beider Verbaende wird hingewiesen. Darueber hinaus koennen Abstammungsnachweise fuer Fohlen ausgestellt werden, deren Vaeter folgende Bedingungen erfuellen:
- Standort des Hengstes Ausserhalb Nordrhein-Westfalens
- Eintragung im Hengstbuch I einer staatlich anerkannten Zuechtervereinigung
- bei der Leistungspruefung mindestens 100 Punkte im Gesamtindex oder 120 Punkte in einem Teilindex bzw. Turniersportpruefung nach den Satzungsbestimmungen oder bei der Zuchtwertschaetzung auf der Grundlage von Turniersportleistungen der Nachkommen mindestens 100 Punkte als Gesamtzuchtwert oder mindestens 120 Punkte im Zuchtwert Dressur oder Springen. Der Zuechter hat den Nachweis zu fuehren, dass diese Bedingungen erfuellt sind. Fuer die Abstammungsnachweise wird eine erhoehte Gebuehr erhoben, die bei den Verbaenden erfragt werden kann. Wechselt ein Hengst, der bisher ausserhalb Nordrhein-Westfalens stationiert war und von dem in dieser Zeit bereits Fohlen durch das Rheinische oder Westfaelische Pferdestammbuch registriert und gebrannt wurden, in die Zuchtgebiete Rheinland oder Westfalen, so ist die Vorstellung bei einer Koer- bzw. Anerkennungsveranstaltung erforderlich.

(wat is Hengstbuch I?)

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:28

adriana schreef:
Zo bedoelde ik het niet,het is helemaal vreemd bloed voor Holstein Haha!

Ik ben benieuwd naar jou informatie, vooral eerst over Westfalen en Oldenburg Lachen

Weet ik, maar ik wilde het graag verder toe lichten Tong uitsteken . BWP, is een stamboek op zich. Als het ware zonder eigen paarden die het beste er uit weten te pikken zodat ze toch hoog in de ranglijsten komen te staan. Daar heb ik respect voor. Het is een klein land met toch grootse paarden, iig paarden die de schijnwerpers op zich laten richten.
Ik ga kijken wat ik kan doen dit weekend, aangezien dat ik over een paar uur weer in Limburg zit zal het moeilijk worden maar ik doe mijn best om de info hier te plaatsen. Lachen

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:23

Schweres Warmblut (OL/OF)

Kennzeichen:

Ausgeglichenes schweres Warmblut. Braun, dunkelbraun oder schwarz mit geringen Abzeichen. Stockmaß 157 - 165 cm bei einem Gewicht von 550 - 650 kg

Verbreitung:

Nur noch wenige Tiere im Oldenburger Raum. Etwas weitere Verbreitung in den traditionellen Nachzuchtgebieten in Polen und der ehemaligen DDR.

Herkunft:

Durch Anpaarung von Friesischen Stuten mit andalusischen und orientalischen Hengsten entstanden. Das „elegante Oldenburger K u tschpferd" war eine der ältesten und am meisten durchgezüchteten Warmblutrassen. Mit der Umstellung auf das Reitpferd in den 60er/70er Jahren und massiven Einsatz von Vollblut- und hannoverschen Hengsten ist der ursprüngliche Typ verdrängt worden.

Eigenschaften/Leistung:

Ausgesprochene Eignung für den Fahrsport und die Fahrtouristik. Sehr gute Eignung als Wagenpferd für mittelschweren Zug. Energische, effektvolle Trabbewegungen. Ruhiges Temperament.

Besonderheiten:

Die Warmblutzucht in den Niederlanden und Dänemark sowie die Zucht schwerer Warmblüter geht wesentlich auf Oldenburger Blut zurück.

Bestand:

In Moritzburg bei Dresden stehen noch hervorragende Hengste. Von dort kamen schon in den 80er Jahren vorzügliche Einzeltiere nach Norddeutschland.

Gesellschaft zur Erhaltung alter und gefährdeter Haustierrassen e.V. (GEH)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 20:37

@ Greetje; Zijn dit dan oude Oldenburgse lijnen, waaruit dit ras/stamboek bestaat?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:49

Jazeker Adriana

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:08

Wat houdt dat Hengstbuch I precies in?

GertJan haalt dat aan en op Google vond ik een klein stukje van Pferdezuchtverband Berlin-Brandenburg.

Citaat:
Hengstbuch I für Vollbluthengste anderer Zuchtgebiete offen - 24.04.2003

Der Pferdezuchtverband Berlin-Brandenburg e.V. öffnet jetzt sein Hengstbuch I für alle in einem europäischen Hengstbuch I eingetragenen Vollbluthengst. Dies bedeutet, dass Pferdezüchter in Berlin-Brandenburg gekörte Vollbluthengste aus anderen Zuchtgebieten ohne extra anfallende Kosten bei der Ausstellung des Fohlenscheins und ohne spezielle Anerkennung in Berlin-Brandenburg nutzen können.

Vergelijkbaar met bij het kwpn veulenboek, A en B register?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:18

Ein Nachkomme von Zuchtpferden ist "Mecklenburger", wenn
- beide Eltern im Jahr der Geburt des Nachkommen im Zuchtbuch "Mecklenburger“ des
Verbandes der
Pferdezüchter Mecklenburg-Vorpommern e.V. eingetragen sind oder eingetragen werden
können und
- mindestens ein Vorfahr der ersten fünf Generationen seiner Abstammung der Rasse
"Mecklenburger“
und/oder der Rasse "Hannoveraner“ angehört oder einen Rasseanteil Mecklenburger und/oder
Hannoveraner von mindestens 3,125 % nachweisen kann.

Geht aus den Abstammungspapieren ein Rasseanteil von mindestens 3,125 % Mecklenburger und/oder Hannoveraner nicht eindeutig hervor, so ist der Antragsteller in der amtlich bestätigten Nachweispflicht.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 14:21

Wat mij opvalt is dat er weinig mensen reageren, terwijl het kwpn toch veel uit de buitenlandse rassen bestaat.
Is het dan niet interessant om daar meer van te willen weten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:45

Welsh...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 17:02

In dit geval bedoel ik meer de rassen waar het kwpn uit bestaat.
De 14 stamboeken die door GertJan werden genoemd.

Ik vind zelf dat als we met een Gribaldi, San Remo, Biotop, Corland, Indoctro, Voltaire en Florencio gaan dekken, dat we daar net zoveel van willen weten als bijvoorbeeld van een Nimmerdor?
Of vergis ik mij hier nou heel erg in?