welk ras is het ideale dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:23

ik ga voor de duitsers, hannoveranen en trakheners voor de hogere dressuur.
voor mezelf is mijn haf de ideale dresuurpony, maar helaas heeft zij nog niet het IQ van goed gefokt dressuurtype.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:19

arabische volbloeden!!

ze leren snel zijn (meestal) goed voorwaards, maar ik denk dat ieder paard wat gezond is toch wel een heel eindje kan komen met de goede ruiter Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:42

Concorde schreef:

Ik zie zelf graag een mooie rijtypische Fries, maar die zijn ook lang niet ideaal voor dressuur. Lachen

Voor mij wel Haha!
Vandaag ff in het L2 1e met 175 punten geworden van de JAWEL 25 bruine paarden Knipoog Op naar het M1!

Als je je paard (ongeacht het ras) op de juiste manier dressuurmatig rijdt, kom je zéker in de basis sport een heel eind. We hoeven niet allemaal naar de OS toch? Als een WPN'er geen olympische kwaliteiten heeft, dan is dat toch ook geen reden om het dier te laten staan als het verder prima geschikt is voor de basis sport?

Nou zijn er imo ook wat rassen die idd moeilijker dressuurmatig te rijden zijn, maar persoonlijk reken ik een fries daar absoluut niet onder. De grootste fout bij sommige friezenrijders is de mooie zelfhouding van de fries voor lief te nemen zonder te controleren of je paard ook echt voorwaarts neerwaarts wil gaan én dus over de rug. Sommige friezen willen gaan stuwen ipv dragen, en dát moet je dressuurmatig aanpakken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:43

Ik zie het liefst die Duitsers Haha!

Maar als ik mijn instructrice zie met haar Z2 Fries dan denk ik: tja dat heeft ook wel wat.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:46

Ik denk gewoon een kwpn, of een holsteiner? Of een lipizzaner (als ik het goed schrijf?) en idd, friezen hebben ook wel wat, ze zien er altijs zo mooi zwart en trots uit.. Haha! Tong uitsteken

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:51

duitse paarden of kwpn

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:50

ik ga voor de andalusier heheheh ze schowen graag en daardoor krijg je een mooie exsplosieve uitstraling maar het ligt ook aan welk paard bij de ruiter past dressuur is niet alleen het paard de combinatie samen en het werken tussen ruiter en paard maar je moet volgens mij een beetje atletisch gebouwed paard hebben de stappen kan je aan bijna alles leren maar het afwerken en het paard moet willen werken al gaat dat soms gepaard met een strijd alleen vechters komen aan de top want uit die vechtlust onstaat wilskracht dat is ook voor de ruiter ik heb met een draver de l2 doorlopen maar het was nooit perfecht je moest compromis maken het een ging nou eenmaal beter dan het ander

veel plezier OK dan! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:33

Ik ga voor de Mecklenburger!!!! (maar ik geloof dat dit ras niet zoveel fans heeft hier op bokt???

Groetjes Angela

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:47

Ik kies de BWP of KWPN. Lachen Daar kan je fijn mee dressuren maar toch ook een sprongetje maken of lange buitenritten. Lachen

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:24

fries en kwpn vind ik..

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:13

sommige fjorden,tinkers,belgen hebben het moeilijk in de dressuur.
maar welke paarden die nou goed zijn...ik weet het niet hoor.
iedereen vind een ander ras beter,de meestte zeggen het ras van hun paardje,en denken dus dat dat toevallig een goed dressuurpaard is Scheve mond

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:43

de arabische volbloed Lovers
ze hebben gevoelige mondjes en lopen zeer leuk

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:55

Ik vind persoonlijk dat deze vraag niet te beantwoorden is. Een paard kan een ideaal dressuurpaard zijn, maar om met rassen te spreken; niet echt.
Van het ene ras is nu eenmaal meer op de wereld en zijn gericht gefokt, dus daardoor misschien idealer genoemd, maar in weze heeft dit niks met het echte ideale ras te maken.

Als men bijvoorbeeld nu de belg (om maar een te noemen) nu meer wedstrijdgericht gaat fokken zijn die misschien over een xx aantal jaren wel het meest gewild/gezien tijdens de wedstrijden.

Momenteel zie je KWPN het meest, maar er zijn ook meer dan zat kwpners die het niet in zich hebben zitten Knipoog!!

Daarnaast: wat noem je ideaal. Een die met veel moeite hoog komt of een die zichzelf te boven stijgt om hoog te komen. Een die het er zo even uit floept of een die door het vuur gaat om het voorelkaar te krijgen?!