Jazz afstammeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:07

en daarmee bedoel ik niet dat ie op de foto niet loopt hoor, maar gewoon in het algemeen Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:11

obelixje schreef:
Gaaf paard, die jazz x balzflug x uniform! Petje af als je een paard met zo'n bloedlijn goed kan rijden!! ik denk dat als je die aan het lopen hebt, je er een geweldig paard aan hebt!!

Vind nogal een vreemde opmerking. Dus met zo een afstamming heb je sowieso een moeilijk paard Verward of begrijp ik het verkeerd.

Als ik die foto bezie, zie ik een knap goedbewegend paard met zeer veel werklust. Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:13

Toch nog best veel Jazz schimmels, maandag gaat de stalhouder ermee naar de keuring, merrie kan super lopen en heeft een normaal, attent karakter.

Afbeelding

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:19

rockey schreef:
[image]

Het is een heel leuk paard, met zeer goede bewegingen, maar het is gewoon een paard met karakter, de moeilijkste zijn de beste zeggen ze vaak, nou ik denk dat dat met deze wel een beetje klopt.. Paardje doet het wel steeds beter onder het zadel, maar je kan haar bijv ook niet naast iemand op de wei zetten Bloos

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:25

Is ze nou van jou of niet??

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:30

Samsam schreef:
Is ze nou van jou of niet??

nee mijn instructrice rijd haar( Marieke ), ze is van 3 mensen, ook een deel van Marieke...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:46

Samsam schreef:
Toch nog best veel Jazz schimmels, maandag gaat de stalhouder ermee naar de keuring, merrie kan super lopen en heeft een normaal, attent karakter.

[image]

Wij hebben een zwarte merrie staan.... zijn er meer zwarte Jazz kinderen?

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:03

bedoelde het niet vervelend, maar tja, die bloedlijn lijkt me echt niet de gemakkelijkste nee...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:04

obelixje schreef:
bedoelde het niet vervelend, maar tja, die bloedlijn lijkt me echt niet de gemakkelijkste nee...

nee is ook het eerste wat iedereen zei toen die bij ons op stal kwam staan, maarja beestje kan gewoon gruwelijk goed bewegen.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:06

dat zie ik op de foto! Daarom ook mijn complimenten Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:25

obelixje schreef:

Begrijp ik wel Knipoog maar...euh als er niets inzit kan er niets uitkomen ook. Een braaf koel paard is mooi om wandelingetjes te maken. Dit paard is waarschijnlijk pittig, en slim in het karakter. Het is dan kwestie van afstemmen op elkaar, want zo een paarden denken mee in het werk, en soms denken ze het dan beter te weten.

Maar eens er afstemming is OK dan!

Ik wil dit dan niet onmiddellijk bestempelen als zijnde een moeilijk karakter Lachen Knipoog

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:33

tja, ok, zo kun je het ook beschrijven Knipoog ik heb wel ontzag voor mensen die dit soort paarden met veel karakter rijden. en ik ben het ook absoluut met je eens, dat wanneer er een samenwerking is, dat het dan ook geweldige paarden zijn!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:50

obelixje schreef:
tja, ok, zo kun je het ook beschrijven Knipoog ik heb wel ontzag voor mensen die dit soort paarden met veel karakter rijden. en ik ben het ook absoluut met je eens, dat wanneer er een samenwerking is, dat het dan ook geweldige paarden zijn!

Je leert alleen maar paardrijden op 'karakter' paarden. Je bent dan wel extra lang bezig maar kunt dan bijna alle paarden wel aan! Tenminste zo heb ik het zeker ervaren! Syta was zo'n moeilijke en elk paard dat ik nu erbij rijd gaat veel makkelijker! Ik heb nu leren opletten en echt leren rijden!

(Syta is btw een Krack x Havel, met onze Jazz heb ik geen enkel probleem)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:58

LuvdaTossa schreef:
Je leert alleen maar paardrijden op 'karakter' paarden. Je bent dan wel extra lang bezig maar kunt dan bijna alle paarden wel aan! Tenminste zo heb ik het zeker ervaren! Syta was zo'n moeilijke en elk paard dat ik nu erbij rijd gaat veel makkelijker! Ik heb nu leren opletten en echt leren rijden!

(Syta is btw een Krack x Havel, met onze Jazz heb ik geen enkel probleem)

Ja klopt, daar geef ik je helemaal gelijk in, mijn pony die ik eerst had was echt een schaap, ik kon er alles mee, maar ik kon er ook af en toe goed boos op worden, en dt pikte hij gewoon allemaal, dat ben ik nu echt wel afgeleerd, op dit paardje mag je wel boos worden, maar dan moet het wel terecht zijn, je kan haar niet zomaar een lel verkopen zonder dat ze het verdiend want dat pikt ze gewoon niet, daarom kan ik ook niet zomaar iedereen op haar zetten, aan de ene kant moet ik hier gewoon erg veel geduld mee hebben, en moeten we nog samen 1 worden, maar ik denk dat zodra ze me echt voor de volle 100% vertrouwd ze echt voor me door het vuur gaat die van mij is trouwens van Caretino

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:32

Kleintje schreef:
Ze is jong, jolig en kijkerig.
Maar aan de andere kant durft ze alles, want vrachtwagens, tractoren, bladblazers etc. zijn niet eng. Maar een schaap aan de andere kant van de bak of een grassprietje wat net teveel naar links buigt is wel eng. Sja... dan zal het ook aan mij liggen hoe ik haar rij op dat moment!

Mijn Jazz is ook geen vos, maar je kunt ze er inderdaad zo uit. Ze hebben gewoon iets. En wat je schrijft over het jonge en jolige gedrag, dat herken ik wel (natuurlijk, want Vienna is nog maar 2). Ook is ze niet gauw bang, auto's, plastic, ze geeft nergens om. Ik rijdt Z met een Darnels, en die is af en toe kijkeriger!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:18

obelixje schreef:

Ik nodig je uit om een keer op mijn Jazz te komen hobbelen! Ik heb een merrie van bijna 4 jaar.

Ik hoop dat je mening over een "Jazz" dan anders zal zijn.

Masja

PS het is echt een serieuze uitnodiging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:46

LuvdaTossa schreef:
Wij hebben een zwarte merrie staan.... zijn er meer zwarte Jazz kinderen?

Ja zeker! Ik heb ook een zwarte Jazz-merrie Lachen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:12

Het verschilt wel denk ik. Bij ons op stal hebben er twee Jazz-dochters op stal gestaan om zadelmak te maken en ze waren allebei heel erg verschillend.

De eerste was een jaar of vier, ze had eerst een veulen gekregen omdat de eigenaar verwachtte dat het wel een tijdje zou kunnen gaan duren om haar zadelmak te krijgen. Verschillende ruiters waren al met haar beziggeweest en na een aantal weken afgehaakt, waarom weet ik niet precies maar ze schijnt nogal problemen te hebben gegeven. Toen ze bij ons kwam was ze toch binnen de twee maanden heel goed rijdbaar, al duurde het wel allemaal wat langer dan gemiddeld. Maar geen problemen, de eerste weken dat ze bij haar eigenaar terug was heeft de trainer ze nog wel begeleid, maar dat gebeurt eigenlijk standaard.

De tweede is écht een nachtmerrie. Ze is drie jaar en de eigenaar verwacht dat er binnen een maandje wel een superpaard uit moet groeien, "want het is tenslotte een Jazz..." En ze is dóm, zo dom. Ze verzet zich werkelijk tegen ALLES. Nu worden de paarden bij ons nochtans op een zeeeer natuurlijke manier gereden en hebben ze zowel fysiek als mentaal niets te klagen, maar deze merrie reageert gewoon niet als een paard. Ze reageert ook niet als een probleempaard. Ze reageert ronduit belachelijk. Het lijkt wel of ze labiel is ofzo. Misschien zijn er mensen die dat leuk vinden hoor, maar zo'n paard zou ik persoonlijk simpelweg niet kopen. Ik wil heel graag moeite doen voor een paard, maar dan moet het wel de moeite waard zijn.

Ik denk niet dat er iets bestaat als het stereotiepe "Jazz", maar ik denk wel dat je rekening moet houden met het karakter. Niet dat je bevooroordeeld moet zijn, maar je kunt het wel meenemen in je keuzes bij het fokken bijvoorbeeld.
Jazzen zijn nog altijd bij veel mensen erg populair, dus we hoeven niet bang te zijn dat ze uitsterven ofzo Knipoog

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:35

Tja dat tweede paard wat je omschrijft lijkt met inderdaad niet een fijn paard om mee te werken. Toch blijf ik erbij dat er van alle hengsten wel zulke tussen lopen.
En ook denk ik niet dat je op basis van een rijtje van drie hengsten (afstamming van het paard van Rockey geloof ik) al kunt zeggen of een paard moeilijk is of niet. Wat is moeilijk bloed nu eigenlijk? Zelfs als je twee paarden hebt met dezelfde afstamming kunnen ze heel erg verschillend zijn. De afstamming op basis van die drie hengsten bestempelen als moeilijk is een beetje kort door de bocht vind ik. Je kunt je beter daarnaast afvragen wat de moeder en oma voor paard waren (zijn), hoe ze het in de sport gedaan hebben etc. Als je dat allemaal weet kun je een betere inschatting maken.....
En de definitie van een moeilijk paard is ook voor iedereen verschillend. Ikzelf geef er niet zo veel om als ze kijkerig zijn, ik ga met mijn Z paard wel eens expres langs dingen die hij wat eng vindt, dan gaat hij wat extra tonen (wel weer laten afvloeien). Wat rillerig en kijkerig zijn is mijn definitie van moeilijk niet, wel steigeren en stil gaan staan als het wat moeilijker wordt.....

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:23

CCCCorine schreef:
Ja zeker! Ik heb ook een zwarte Jazz-merrie Lachen.

Bij ons op stal stond ook een zwarte Jazz is, begin dit jaar verkocht.

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:58

Mijn Jazz heeft zich niet makkelijk in laten rijden, hij geeft zich niet makkelijk aan mensen. Doet hij dat wel dan gaat hij er 200% voor!

Toch vind ik het ge OH als mensen beweren "oh ja maar wat wil je het is een Jazz" Nou en dat het een Jazz is!!! Er zijn zat paarden met een bloedlijn die normaal gesproken koele paarden voortbrengt die echte draken zijn! Zo is ook het merendeel van de Jazz paarden volkomen normaal De extreme gevallen hoor je altijd sneller dan paarden die gewoon hun werk doen.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:44

er zullen ongetwijfeld brave jazz-paarden zijn! je hoort mij ook niet zeggen dat dat niet zo is. maar door mijn ervaring met ong. 5 jazz-nakomelingen (op stal, niet onder het zadel) gaat mijn voorkeur gewoon niet uit naar een jazz. je moet het echt niet zien als een aanval op Jazzpaarden, want ik vind het geweldige dieren om te zien met ontzettend veel kwaliteit (over het algemeen).

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:04

Obelixje ik bedoelde er ook niet mee jou aan te vallen maar in het algemeen!
Er zijn ook mensen die beweren dat Vincent nakomelingen lastig zijn, wij hebben er ook een aantal op stal gehad. Tuurlijk zat daar ook wel een draakje tussen maar over de meesten niets dan lof!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:05

Ik moet eerlijk zeggen, dat de meeste stakers die ik in de ring heb gehad (als jurylid) Jazzen waren. Ik weet niet of het toeval is, maar het valt mij iig wel op.
Of er dan de juiste ruiters opzitten is natuurlijk de volgende vraag.
(Overigens bedoel ik jou niet, hoor Kleintje. Treasure heeft nog wat veel spanning, zoals je zelf al zegt)

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:28

Fitzroy schreef:
(Overigens bedoel ik jou niet, hoor Kleintje. Treasure heeft nog wat veel spanning, zoals je zelf al zegt)

Niet om mezelf op mijn schouders te kloppen, maar ik denk dat je met die spanning om moet gaan.
Want als je dan toch gaat dwingen, oneerlijk gaat rijden of er niet lachend mee omgaat, dat je dan een staker krijgt. Want tuurlijk baal ik als het thuis en in de losrijring goed gaat en als ze alleen is dat ze het te spannend vind. Maar ik kan wel kwaad worden, maar dat werkt niet. Ik moet juist vertrouwen kweken, laten zien dat er niets aan de hand is. Dan merk ik dat het steeds beter gaat.

Denk dat dit het geval is met veel Jazzen.