welk stamboek voor mijn tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:00

Bonte"]
[quote="draaakje schreef:
sow ik had weer wat bij te lezen!
allemaal heel erg bedankt!!!!

ik denk dat ik een beslising heb gemaakt Tong uitsteken
op basis van niets eigenlijk maar toch, ik laat een paspoort aanmaken door het NTS, want dan hoef ik alleen dat formulier in te vullen.
ik kies dus gewoon voor het lui zijn...

maar is ze dan in dat stamboek opgeschreven?
want ik hoef dan alleen een foto en info. via post te sturen (of zelfs mail ook volgens mij)
en dan maken ze op basis daarvan een paspoort.
voor een toelating tot het stamboek is dan toch een keuring nodig?

Even voor de goede orde. Je bent dan niet ingeschreven bij het stamboek en krijgt een blanco paspoort. Voor opname moet je echt bij een keuring komen.
[/quote]
En wat kost dan een opname keuring met ingevuld paspoort? Was namelijk niet duidelijk op de site..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:13

Mariska_28"]
[quote="Esme_27"][quote="Mariska_28"]
[quote="flettie schreef:
Mijn merrie is ook een registermerrie met volgens het stamboek onbekende ouders alhoewel haar moeder bekend is en ook opgenomen in het registerboek van het NTS.

Vind je dat dan niet raar? Heb je gevraagd waarom ze de bekende ouder(s) niet op het paspoort zetten?
[/quote]

Nee eerlijk gezegd niet. Een eigenaar kan wel van alles op zijn papier laten zetten. Er is een dekbewijs voor nodig om een stamboekpapier te kunnen verkrijgen.
[/quote]
Maar kom op zeg.. Als jij foto`s hebt van het betreffende paard met daarbij zijn moeder (zogend), dan is dat toch bewijs genoeg dat de moeder van die merrie dat paard is.. Als je roept dan 1 van de doelen van je stamboek is inteelt te voorkomen, dan is het toch heel belangrijk om eventueel bekende ouders op het paspoort te vermelden?!
[/quote]

Dat vind ik ook moeilijk te bewijzen aan de hand van foto's. Dan kun je als je wilt ook even een veulen bij een andere merrie neer planten, een foto nemen en roepen dat dat moeder en kind zijn Verward of ben ik nou weer zo doortrapt? Haha!
Ten tijde van de opname (d.w.z. de keuring) van Fayette was zij al 2 jaar oud en al lang niet meer zogend bij haar moeder. Haar moeder werd op dezelfde keuring ook opgenomen in het stamboek. De enige manier waarop een vreemde een familieband zou kunnen vinden tussen die twee is door hun 'achternamen': Fayette van de Veerte en Lowara van de Veerte (en als je ze beter kent door hun overeenkomsten met name in het hoofd en de ogen).
Volgens mij is het theoretisch mogelijk om bij het NTS via DNA onderzoek familiebanden vast te laten stellen. Dit komt echter wel ten koste van je eigen portemonnee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 04:57

mariska, volgens mij heb ik net iets van 45,- overgemaakt voor een chip. paspoort en keuring.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:02

Mariska_28"]
[quote="tinkiebel schreef:
Mariska, ik heb mijn jaarling hengst Rascal gekocht bij een camping in Zeeland. Hij liep toen bij zijn moeder die nergens is opgenomen. Ik heb er een dekbon van King Rocky bij van het ICS waarvan het geboorte bewijs dus nooit is opgestuurd
Volgens jou beschrijving kan ik nu van hem een stamboekveulen maken bij het ICS?? Dat klopt toch ook niet Verward

Ik heb de dekbon in mijn bezit en een pluk manen + foto van de moeder en laat misschien wel dna doen.
Als ik jou was zou ik daarover eens een mailtje naar de ICS sturen.. Vader is zowiezo ICS goedgekeurd. Als je de eigenaar van de merrie zo ver kan krijgen dat ze de merrie ook ICS laten keuren (kan thuis gebeuren en ze moeten wettelijk gezien zowiezo een paspoort bij hun paard hebben) krijg je gewoon vol papier bij jouw paardje.. Bij twijfel kan altijd met het DNA bewezen worden dat King Rocky inderdaad zijn vader is.
[/quote]

Ik heb die mensen al gevraagd maar die vinden het onzin om hun paardje te laten keuren. Ik ben zelf lid van het NST en heb het er naar mijn zin en ben niet van plan om me bij 2 stamboeken aan te melden.
Volgende maand ga ik naar die mensen toe Haha! Toch maar eens vragen of ze hun tinkie gaan laten keuren Ik hoop NST anders heb ik er nog weinig aan Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:08

tinkiebel schreef:
Ik heb die mensen al gevraagd maar die vinden het onzin om hun paardje te laten keuren. Ik ben zelf lid van het NST en heb het er naar mijn zin en ben niet van plan om me bij 2 stamboeken aan te melden.
Volgende maand ga ik naar die mensen toe Haha! Toch maar eens vragen of ze hun tinkie gaan laten keuren Ik hoop NST anders heb ik er nog weinig aan Haha!

Nou, bij het NST heb je er toch niets aan als die mensen alsnog besluiten hun merrie te laten keuren.. NTS zet de ouders toch niet op je paspoort... ICS wel..

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:28

King Rocky is toch ook bij het NTS goedgekeurd. Als de merrie dan word opgenomen kan ik toch dna laten doen??

Hoe weet de ICS of NTS anders dat die merrie de moeder is?? dan moet je toch dna laten verrichten. Ik zit alleen iid met die dekbon. Die hengstenhouder had een dekbon van het NTS af moeten geven. Ics accepteerd de dekbon van het NST wel maar andersom geloof ik niet.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 10:46

ik weet niet precies wat het kost, maar je moet zowiezo naar een keuring toe (is dat dan incl. die 45 euro?)
dus je stuurt een formulier op en dan moet je naar een keuring toe.
en sylke is trouwens al gechipt.