Mariska_28"]
[quote="Esme_27"][quote="Mariska_28"]
[quote="flettie schreef:Mijn merrie is ook een registermerrie met volgens het stamboek onbekende ouders alhoewel haar moeder bekend is en ook opgenomen in het registerboek van het NTS.
Vind je dat dan niet raar? Heb je gevraagd waarom ze de bekende ouder(s) niet op het paspoort zetten?
[/quote]
Nee eerlijk gezegd niet. Een eigenaar kan wel van alles op zijn papier laten zetten. Er is een dekbewijs voor nodig om een stamboekpapier te kunnen verkrijgen.
[/quote]
Maar kom op zeg.. Als jij foto`s hebt van het betreffende paard met daarbij zijn moeder (zogend), dan is dat toch bewijs genoeg dat de moeder van die merrie dat paard is.. Als je roept dan 1 van de doelen van je stamboek is inteelt te voorkomen, dan is het toch heel belangrijk om eventueel bekende ouders op het paspoort te vermelden?!
[/quote]
Dat vind ik ook moeilijk te bewijzen aan de hand van foto's. Dan kun je als je wilt ook even een veulen bij een andere merrie neer planten, een foto nemen en roepen dat dat moeder en kind zijn
of ben ik nou weer zo doortrapt? 
Ten tijde van de opname (d.w.z. de keuring) van Fayette was zij al 2 jaar oud en al lang niet meer zogend bij haar moeder. Haar moeder werd op dezelfde keuring ook opgenomen in het stamboek. De enige manier waarop een vreemde een familieband zou kunnen vinden tussen die twee is door hun 'achternamen': Fayette van de Veerte en Lowara van de Veerte (en als je ze beter kent door hun overeenkomsten met name in het hoofd en de ogen).
Volgens mij is het theoretisch mogelijk om bij het NTS via DNA onderzoek familiebanden vast te laten stellen. Dit komt echter wel ten koste van je eigen portemonnee.