Kruisingen vs raszuiver fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:51

Volgens mij is een papier wel een meerwaarde voor een paard, maar geen echte must voor een goed leven.
(Ja ik snap dat een kruising wat anders is dan een papierloos paard, maar van allebij is later niet meer te bewijzen dat het een zuiver ras is)

Als het dier gezond is, een goed karakter heeft en goed gebouwd is valt er altijd (des noods met geduld en een idioot lage prijs) altijd wel wat voor het paardje te vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:52

een kruising en een papierloos paard zjin voor mij het zelfde.
Ik heb een haf zonder papieren, wie zegt dat beide ouders 100% haf zijn?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:41

Papierloos fokken voor de handel ben ik opzich niet voor. Papierloos fokken voor eigen gebruik vind ik prima.
Ik heb zelf ook een kruising waar ik wel papieren voor kan krijgen, als de vader gekeurd wordt. Het maakt mij niet uit of ze die papieren nou krijgt of niet, als ze maar geschikt is voor mijn gebruiksdoel.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:06

Tessebes schreef:
Papierloos fokken voor de handel ben ik opzich niet voor. Papierloos fokken voor eigen gebruik vind ik prima.
Ik heb zelf ook een kruising waar ik wel papieren voor kan krijgen, als de vader gekeurd wordt. Het maakt mij niet uit of ze die papieren nou krijgt of niet, als ze maar geschikt is voor mijn gebruiksdoel.

En dan komt er een tijd dat je haar verkoopt.
Maken die papieren dan nog weer wat uit als ze aan een bepaald gebruiksdoel voldoet ? Waarschijnlijk vind je dan ook wel een baasje voor dit paard omdat ze geschikt is voor een bepaald doel.
Want daar gaat het uiteindelijk toch iedereen om die een paard koopt ? Dat het paard geschikt is voor het gebruik wat diegene als doel heeft ?

Misschien ligt haar geldwaarde wat lager maar dat is dan jammer voor jou als verkoper maar maakt voor het paardje waarschijnlijk weinig uit.

Wat mij persoonlijk betreft ligt de meerwaarde van papieren in een stukje verwachting en duidelijkheid :
* de afkomst is duidelijk wat handig kan zijn omdat bepaalde raseigenschappen dan met redelijkheid verwacht kunnen worden.
* soms zijn paarden gekeurd voor een stamboekopname wat een beeld kan geven van de kwaliteit van een paard.
* als men wil gaan fokken weet men met welk 'materiaal' men gaat fokken (raseigenschappen en keuringsuitslagen)

Dus vooral wat volwassen paarden betreft die al bewezen geschikt zijn voor een bepaald doel als bijv. springen, dressuur, manegewerk, endurance, aangespannen en noem het maar op......hebben papieren misschien niet eens zoveel meerwaarde (als ze voor dat gebruik verkocht worden) behalve dat mensen er veel waarde aan hechten dat ze kunnen zeggen dat het dier een stamboekpapier heeft Knipoog.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:39

Gaitkeeper schreef:
Maken die papieren dan nog weer wat uit als ze aan een bepaald gebruiksdoel voldoet ? Waarschijnlijk vind je dan ook wel een baasje voor dit paard omdat ze geschikt is voor een bepaald doel.
Want daar gaat het uiteindelijk toch iedereen om die een paard koopt ? Dat het paard geschikt is voor het gebruik wat diegene als doel heeft ?

Ik doelde meer op het fokken van een papierloos veulen voor de handel. Van zo'n veulen weet je niet of hij wel of niet geschikt is voor het gebruiksdoel en daarom eigenlijk bijna niets waard.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:06

Tessebes"]
[quote="Gaitkeeper schreef:

Ik doelde meer op het fokken van een papierloos veulen voor de handel. Van zo'n veulen weet je niet of hij wel of niet geschikt is voor het gebruiksdoel en daarom eigenlijk bijna niets waard.
[/quote]

(*zit gewoon wat hardop te denken over dit onderwerp*)
Soms denk ik ook wel eens dat men dan te weinig vertrouwen in zijn eigen oordeel heeft. Denk je niet ? Als je een veulen koopt van een bepaald ras en bepaalde afstamming denk je te weten hoe die later ongeveer zal worden maar als de afstamming onbekend is zal iemand af moeten gaan op zijn eigen oordeel als je zo'n veulen koopt.

Misschien is dat lastig als je echt een specifiek zwaar gebruiksdoel hebt voor dat paard (bijv. op hoog niveau springen o.i.d. ?) maar over het algemeen kan je toch ook wel iets zien aan een veulen ?
Misschien kijkt iemand dan wel kritischer naar zo'n veulen en staart zich niet blind op een papier ? Die 'papieren' verwachting komt n.l. ook vaak genoeg niet uit.

Maar goed.....papier heeft duidelijk meerwaarde voor veel mensen en voor een veulen dat de handel ingaat geloof ik ook wel dat het gunstiger is als hij papieren heeft.
(Tenzij het paard bont is en sokken heeft want dan wordt het plots gewoon tinker genoemd en maakt papier (nu nog) niets uit Knipoog .)

Maar dan nog weer : wat is de handel ? Als iemand een leuk kruisingetje fokt bij zijn haflinger en er een baasje voor zoekt als veulen maakt dat dan dat het 'de handel' in gaat ?
Liever zou ik geloof ik zeggen dat hopenlijk geen enkele particulier een veulentje fokt wat perse weg moet zijn voordat ie een half jaar oud is. Of het nou papieren heeft of niet. Als je geen plek/tijd/geld hebt om het evt. aan te houden begin er dan niet aan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:54

Het probleem is dat voor een kruising (papierloos) veulen moeilijker een baasje te vinden valt dan voor een veulen met papieren (en goede afstammingen). Stel dat hij dan bij een handelaar terecht komt (voor een appel en een ei, het kost meer dan dat het oplevert). Handelaar weet ook dat het veulen moeilijk verkoopbaar is. Hij gaat ermee naar de markt, waar al ontelbare andere veulens staan, die misschien wel papieren hebben of raszuiver gefokt zijn. Dat kruisingveulen moet wel heel erg veel geluk hebben, wil hij een baasje krijgen. Gevolg: aan het eind van de markt komt de slager langs en pikt de goedkope veulens eruit voor de slacht.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:43

Boos! Er is helemaal niks mis met kruissingen!!!!
Het kunnen nog steeds keileuke beestjes worden!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:56

El_vis schreef:
:( Er is helemaal niks mis met kruissingen!!!!
Het kunnen nog steeds keileuke beestjes worden!!!

Tuurlijk is er niets mis met een kruising, maar als je wilt fokken voor de handel, dan kun je beter voor raszuiver met papieren kiezen.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:00

veel mensen kopen tegenwoordig kruisingen, bijna net zoveel als menesen die ''zuivere'' paarden kopen.
Toch ben ik vóór kruisingen, anders hadden we de paardenrassen van vandaag nooit gehad.
bijna elk ras dankt nu zijn vorm door kruisingen..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:06

draumpje schreef:
zoals al eerder is gezegd,
als er niet gekruisd zou worden zou onder andere het kwpn, het nrps, de haf in huidige vorm, etc etc niet bestaan

Wil je misschien even uileggen wat de haf in "huidige vorm" met kruisen te maken heeft?

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:10

haflinger is vroeger gekruisd met een arabier, en met nog een paar rassen volgens mij.
dus als dat nooit was gebeurt had de haf er nu niet zo uitgezien zoals ze er nu uit zien..

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:12

Het lastige is dat er meerdere dingen samenkomen.

'vermeerderen' - een veulen fokken zonder goed nagedacht hebben over fokdoel, exterieur, is de merrie eigenlijk wel geschikt, voegt de hengst wat toe aan de merrie en andersom, wat ga ik doen met het veulen, etc. 'Het is zo leuk, een veulen in de wei' is een veelgehoorde vermeerder-kreet. Niet nadenken over de kansen van het veulen in de wereld, gewoon laten dekken die merrie!

En dan heb je 'kruisen'

Het probleem is dat veel mensen die kruisen, ook vermeerderen. Met als gevolg dat er wat tamelijk onooglijke kruisingen rondlopen omdat er gewoon niet over de merrie/hengst combinatie is nagedacht. Te lange of te korte nekken en ruggen, veel te grote hoofden... ik zie er heel wat met verhoudingen die nergens op lijken. Dat zijn meestal de meer extreme kruisingen. De FjordxFries die ik kende leek echt nergens op, sorry dat ik het zeg.

Kruisingen kunnen prima terechtkomen, maar dan moet je ze wel doordacht fokken, en houden tot ze 4 en ingereden zijn. Voor die tijd weet niemand hoe 'ie uit gaat vallen, en als je een twenter gaat kopen dan koopt 90% van de mensen er liever eentje waarvan ze enig idee hebben hoe hij worden gaat.

Ik ben er niet radicaal op tegen, maar laat mensen in godsnaam kritisch naar hun gekozen merrie en hengst kijken en nadenken over met wat voor soort kansen ze een nieuw leven op de wereld zetten. Dat geld voor al het fokken, maar dubbel voor kruisen.

Een bezoekje aan een veemarkt (tegen het eind van de middag) kan ontnuchterend werken. Er zijn al zoveel kansloze jonkies op de wereld, waarom fok je er eigenlijk uberhaupt eentje bij?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:13

Ik denk dat ze bedoelt dat tegenwoordig bijna geen enkel ras echt raszuiver is. En daarom heb ik persoonlijk ook niks tegen op kruisingen. Want wat is of welk ras is nog echt raszuiver?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:16

Ik ga dus als Ewalda te oud is om nog voldoende te werken een Fries erop zetten. Om zelf op te voeden en plezier van te hebben.

Imo is er niks mis met kruisen. Wel vind ik dat je

a)moet blijven zoeken naar een goede combinatie, en dus moet weten wat je merrie door geeft en wat de hengst doorgeeft. Dus niet: ik wil een haflingerxfries en dan de eerste de beste fries erop
smijten.
b) je moet weten wat er ongeveer uit komt, dus raadzaam om eerst wat anderen van die kruising op te zoeken. Als 6 van de 10 niks is, hoef je er imo niet nog 1 bij te schoppen.
c)Beslissen of je het veulen zelf houd of niet, zo niet: of niet doen of zorgen dat het dier een eerlijke kans krijgt, dus goed opvoeden en inrijden/aanspannen.

Dat ook veel paarden met papieren in de worst komen, kan volgens mij ook te maken hebben met het feit dat er veel te vaak voor de zelfde hengsten gekozen wordt.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 27-04-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:20

NB: 'We kiezen voor deze kruising omdat we benieuwd zijn wat het word' is IMO de foutste reden om te kruisen. Het is een levend wezen, geen experiment...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:22

DANIenVLIEG schreef:
haflinger is vroeger gekruisd met een arabier, en met nog een paar rassen volgens mij.
dus als dat nooit was gebeurt had de haf er nu niet zo uitgezien zoals ze er nu uit zien..

Het oostenrijkse bergpaard is gekruist met een Anglo arabier. Haha! Dat was de haflinger. Maar volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt. Aangezien er "huidige vorm" staat. Ben dus erg nieuwsgierig wat de "vorige vorm" was. Haha!

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:23

sflj schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat tegenwoordig bijna geen enkel ras echt raszuiver is. En daarom heb ik persoonlijk ook niks tegen op kruisingen. Want wat is of welk ras is nog echt raszuiver?

ja daar zat ik ook over te denken..

ik weet er 2..

1. het prezwalskipaard(schrijf ik het goed Haha! )
2. de arabier, maar dan bedoel ik de zuivere egyptische en niet van die doorgefokte Haha!

Kan iemand er nog één opnoemen??
Een zuiver paard??

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:24

IJslander?

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:24

Mystica"]
[quote="DANIenVLIEG schreef:

Het oostenrijkse bergpaard is gekruist met een Anglo arabier. Haha! Dat was de haflinger. Maar volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt. Aangezien er "huidige vorm" staat. Ben dus erg nieuwsgierig wat de "vorige vorm" was. Haha!
[/quote]

een heel eng groen monster natuurlijk.. Haha!

en sorry, maar dan is de haf toch voortgekomen uit een kruising dus is ie niet zuiver Haha! Tong uitsteken

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:25

Tessebes schreef:
IJslander?

ja stom, hoe kon ik die vergeten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:27

DANIenVLIEG"]
[quote="Mystica"][quote="DANIenVLIEG schreef:

[/quote]

een heel eng groen monster natuurlijk.. Haha!

[/quote]
Die vond ik wel goed. Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:27

Volgens mij is een Fries geen kruising?
Een gelders en een Groninger ook niet toch?

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:39

Ik ga ook een kruising fokken Bloos! Maakt dat me een slecht persoon? Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:25

heeeeeeel slecht Peeky.... Je fokt voor de slager! Ik snap jou echt niet, dat veulen heeft geen toekomst!!!! Knipoog