Pipo schreef:[Het is in ieder geval een leuke discussie![]()
Ik denk dat voornamelijk in paardenland nogal word gekeken naar wat de mens lekker vind. Het voer moet er smakelijk uitzien en het moet lekker ruiken. Daar speelt de fabrikant op in. En daarop krijg je dus allerlei melanges, mueslis enz. enz. met een fijn reukstofje erin. Daar worden mensen door overgehaald. De heren producent willen namelijk graag geld verdienen, het zijn net mensen
Mensen hebben een heel ander eetpatroon dan een paard! Paarden zijn van oudsher gewoon grasvreters, en daar doen ze het uitermate goed op. Zie zelf maar hoe een paard eruit gaat zien als deze in het voorjaar weer het land opgaat en weer veel gras krijgt. De appeltjes komen er weer op te staan en ze glimmen als een gek!
Alles wat er in die Melange en Muesli zit, zit ook in brok. Alleen dan verwerkt! Daarnaast met goede kuil of goed hooi. Krijgt het paard precies wat deze nodig heeft.
[/quote]
Sja goed, ben ik wel mee eens.
Maar toch is een drachtigheid of zwangerschap wel een beetje een aanslag op je lichaam en ik denk dat velen dat nogal eens onderschatten. De groei van de vrucht ontneemt de moeder nogal veel, zoals bijvoorbeeld calcium (bottengroei). Ik kan me toch wel licht voorstellen dat een moederdier (mens of paard of whatever) bepaalde stoffen toch wel goed extra kan gebruiken. Ook is aangetoond dat bijvoorbeeld OC(D) kan ontstaan door gebrek aan bepaalde grondstoffen tijdens de dracht of opgroei, zoals koper. En dat schijnt een belangrijk supplement te zijn in veulenvoer en merriebrok. Om maar een voorbeeld te noemen.