Fokkerskeuze op basis van gezondheid??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:19

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
De realiteit is ,dat een deel van de 2 jarige hengsten in Nederland de komende weken op de foto gaan en wanneer er iets qua OCD niet in orde is, dat voor 600 Euro verholpen wordt.
Dit d.m.v. een simpele kijkoperatie.

Dat is geen realiteit dat is l*lkoek en al diverse keren tegengesproken door degenen die daarover gaan..

Kan misschien wel voor verkoop voor de sport, maar 99% niet voor goedkeuring.
[/quote]

Natuurlijk spreekt men dat tegen.
Anders pleegt men valsheid in geschriften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:20

Zannekin"]
[quote="Pipo"][quote="sarabande schreef:
Ik beticht helemaal niks en doe ook niet onrustig, ik benoem alleen de realiteit.

Daar wil ik dan wel wat meer van weten. Welke hengsten en welke stamboeken vererven dan vaak OCD?
[/quote]

Haha, KWPN volgens mij Schijnheilig . Eender welk antwoord hierop komt, denk je det het gecontroleerd en betrouwbaar is?
[/quote]

Nee Haha! Maar als je deze uitspraken doet, moet je ook met namen enz. komen. Dan wil ik weleens weten waarop het gebasseerd is. Want nu zie ik het nog gewoon als laster Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:53

Pipo schreef:
Nee Haha! Maar als je deze uitspraken doet, moet je ook met namen enz. komen. Dan wil ik weleens weten waarop het gebasseerd is. Want nu zie ik het nog gewoon als laster Haha!

Voordat je dit soort uitspraken doet kan je je er misschien beter eerst in verdiepen Knipoog (zie art 262 Sr.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:57

Kayla schreef:

Voordat je dit soort uitspraken doet kan je je er misschien beter eerst in verdiepen Knipoog (zie art 262 Sr.)

Mensen lezen mee, en sommige nemen deze onzin over. Vind niet dat je zomaar mag zeggen dat hengsten van bep. stamboeken beenproblemen meer doorgeven dan andere hengsten. Tenzij je hard bewijs hebt Knipoog

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:59

Ik snap je punt, maar het is GEEN laster Haha! .

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:33

Ik heb dat ook wel gehoord, dat als een chipje zichtbaar is bij een hengst op 1 jarige leeftijd, ze dit zo netjes kunnen weghalen, dat het op 3 jarige leeftijd niet meer is te zien.Eigenlijk zouden dierenartsen verplicht moeten worden dit soort operaties te melden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:12

sarabande schreef:
Gewoon ieder jaar het groene boekje kopen daar staan de hengsten met de foto-cijfertjes in.

Om in de toekomst zo veel mogelijk de (meest buitenlandse) OCD verervers tegen te gaan wordt nu dat onderzoek op afstammelingen gestart.
Slechte foto cijfertjes is nog niet gelijk OCD vererving, is er een factor bekent, iets als de mate van erfelijkheid?

Alleen al uit de voorgaande discussie is het voor mij wel duidelijk dat de vererving van problemen niet duidelijk is.

Flemmingh wordt vaak aangehaald als er sprake is van OCD vererving, zijn foto cijfers zijn (2003):
    straalbeen R..............1-2
    straalbeen L..............1-2
    Sesambn lateraal R...1
    Sesambn lateraal L...2-3
    Sesambn mediaal R..2
    Sesambn mediaal L...2-3
    Kogel/ artrose R........1
    Kogel/ artrose L........1
    Sprong/ Spat R..........1
    Sprong/ Spat L..........1
Op zich zijn er een behoorlijk aantal hengsten met slechtere cijfers (ook van paarden met een Z achter de naam). Een ander voorbeeld is Emilion, hoe staat het met zijn nakomelingen?:
    straalbeen R..............2-3
    straalbeen L..............2-3
    Sesambn lateraal R...2-3
    Sesambn lateraal L...2-3
    Sesambn mediaal R..2-3
    Sesambn mediaal L...2-3
    Kogel/ artrose R........1-2
    Kogel/ artrose L........1-2
of van Karthago:
    straalbeen R..............3
    straalbeen L..............3
    Sesambn lateraal R...3
    Sesambn lateraal L...3
    Sesambn mediaal R..3
    Sesambn mediaal L...3
    Kogel/ artrose R........1
    Kogel/ artrose L........2
    Sprong/ Spat R..........2
Naar de laatste heb ik wel even moeten zoeken, want de meeste met vergelijkbare foto's zijn of al overleden of afgevoerd. Deze is geexporteerd Clown

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:17

Emilion is keur en Flemmingh pref.
Ik zal zaterdag eens vragen hoe Emilion fokt.

Bij Zangersheide geven ze ook aan dat een hengst wel of niet ocd heeft, dan ligt het aan de fokker wat die wil doen.

Wat zijn de cijfers van Ferro bijvoorbeeld gezien zijn sport verleden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:21

OCD staat helemaal niet aangegeven, want dan staan ze niet meer in die lijst.
Het voorbeeld van Flemmingh is heel recent door mij elders al gegeven.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:26

O ja? Hoe kan jij bewijzen dat Flemmingh dat vererft?
Toevallig hebben we 2 Flemmingh merrie's prok ggk 1 uit een Nimmerdor en 1 uit een Tin Rocco.
Dit is al door meerdere klinieken tegen gesproken, omdat de eigenaar van mijn verzorgpaarden erg vatbaar is voor roddels en dit heeft nagevraagd.

En ik heb toch echt hengstenboekjes van Zangersheide waarbij op de hengstenfoto OCD staat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:35

Ik heb nimmer gezegd dat Flemmingh iets anders vererft dan meerdere top dressuurpaarden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:37

adriana schreef:
Wat zijn de cijfers van Ferro bijvoorbeeld gezien zijn sport verleden?
Best goed eigenlijk:
    straalbeen R..............1-2
    straalbeen L..............1
    Sesambn lateraal R...1-2
    Sesambn lateraal L...1-2
    Sesambn mediaal R..1-2
    Sesambn mediaal L...1-2
    Kogel/ artrose R........1-2
    Kogel/ artrose L........1-2
Ik weet niet op welke leeftijd de foto beoordeling plaatsvind. ook na de goedkeuring nog?
Ik kan me voorstellen dat een Engels volbloed welke eerst op de baan heeft gelopen slechte cijfers heeft, maar is dat dan een goede vergelijking met een 3 jarige zonder arbeidsverleden?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:38

Wat nu ook écht interessant is. Ik kreeg vandaag het Hannoveraner tijdschrift in de bus...... en een hele serie over OCD.
Er is daar net een studie beëindigd die over 3 jaar liep. 83 bedrijven namen deel, met in totaal 700 veulens en moeders. Ze werden gemeten, gewogen, gefilmd, bloed genomen, voer werd geanalyseerd. Tot slot werden moeder en veulen geröntgend.
Enkele zaken die vermeld zijn:
Aantal OCD is hoger bij de veulens dan bij de 2 jarigen, vooral in knie en kogel, in de sprong blijft het relatief stabiel.
Veulens met weinig beweging hebben opvallend meer OCD in de kogel dan veulens met veel beweging. Grote boxen en vooral groepshuisvesting scoorden beter.

Gemiddeld 30% van de onderzochte paarden hadden OCD letsels, meestal in kogel, dan in sprong, en minst in de knie.
Bij merrieveulens zag je meer afwijkingen in de kogel, bij hengstveulens in de sprong.
Lichtere veulens hadden vanaf 4 maanden meer OCD in de kogel.
Grotere veulens hadden meer letsels in de sprong dan kleinere.
Vroeg geboren veulens hadden door de mindere beweging meer OCD in de kogel dan later geboren veulens.
Hoe erfelijk:
in de kogel: slechts 10-20%, laag dus, voor OCD in de sprong is het dubbel zo hoog.
Vaak komt het of in de kogel, of in de sprong voor, minder samen, dus is de vraag of we het ook apart moeten gaan bekijken, als apart probleem dus.
Een genetisch samenhang tussen de aanleg voor OCD en dressuur of springaanleg, maar zelfs tov exterieur, bestaat niet.

Er is vooruitgang in genetische testen voor OCD.

Merries met OCD hadden 28% nakomelingen met OCD.
Merries zonder OCD hadden 11,7 % nakomelingen met OCD.
(totaal 591 merries)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:40

adriana schreef:
En ik heb toch echt hengstenboekjes van Zangersheide waarbij op de hengstenfoto OCD staat.

Ik ook, is dat niet bij die hengst die ook KWPN gekeurd is, dat heeft hier al eens op bokt gestaan...
edit: ANDIAMO Z, not OCD free
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 29-03-04 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:40

sarabande schreef:
Het voorbeeld van Flemmingh is heel recent door mij elders al gegeven.

En wat wil je hier dan mee zeggen Sarabande?
Klinkt namelijk niet positief? Ik kan het verkeerd hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:42

Zou je eerst niet gewoon die uitspraak in een totaal andere context opzoeken inplaats van er vanuit gaan dat ik negatieve dingen zeg.
Ik neem Flemming, had ook een ander hengst kunnen zijn, als voorbeeld voor een stelling.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:45

Zannekin schreef:
(totaal 591 merries)
Is er ook een vermelding of bij de merries zonder OCD de vader mogelijk iets had?? Ik weet niet of er bij de vaders naar is gekeken. Dat wordt namelijk nog wel eens gesuggereerd (over "buitenlandse hengsten")

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:45

Ik vind trouwens dat onderzoek wel erg interessant Zannekin heb je daar een link van

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:49

Ik vind Sarabandes uitgangspunt van de "buitenlandse hengsten" anders zeer negatief overkomen en dat vind ik behoorlijk jammer.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 29-03-04 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:53

Nee, staat in het tijdschrift, volgende maand staan de resultaten ivm de voederanalyse erin. Het zijn 10 blz dus wat lang om te scannen.
Een van de bedrijven was trouwens van een Nederlander in Duitsland: Arend Kamphorst. In zijn bedrijf waren alle paarden goed op de foto.
Heb ook nog niet alles doorgelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:54

Zannekin schreef:
Nee, staat in het tijdschrift, volgende maand staan de resultaten ivm de voederanalyse erin. Het zijn 10 blz dus wat lang om te scannen.
Een van de bedrijven was trouwens van een Nederlander in Duitsland: Arend Kamphorst. In zijn bedrijf waren alle paarden goed op de foto.

Wel heel interessant om eens te onderzoeken hoe het komt dat al zijn paarden goed op de foto waren! Misschien valt daar wat te leren.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:56

Zannekin schreef:
keep us informed OK dan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:57

ART_UMA"]
[quote="Zannekin schreef:
(totaal 591 merries)
Is er ook een vermelding of bij de merries zonder OCD de vader mogelijk iets had?? Ik weet niet of er bij de vaders naar is gekeken. Dat wordt namelijk nog wel eens gesuggereerd (over "buitenlandse hengsten")
[/quote]

Er staat vermeld dat ook naar de vaders werd gekeken. Maar je kan de cijfers van de merries ook als gemiddelde van de populatie nemen. Bij de hengsten zal het zowieso lager liggen.
Ik veronderstel dat ze nogal wat medewerking van grote fokkers kregen en dat die het niet zo leuk zouden vinden als er effe enkele hengsten door het slijk werden gehaald Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:02

ART_UMA schreef:
Dat wordt namelijk nog wel eens gesuggereerd (over "buitenlandse hengsten")

Discrimineren schijnt tegenwoordig in dit land heel normaal te zijn. Kijk maar eens naar de topics over buitenlanders, daar word je flauw van. Volgens velen ligt het altijd aan de buitenlanders.

En die gedachte word gewoon doorgetrokken naar de hengsten Scheve mond

Het wachten is alleen nog op de Pim Fortuijn die opstaat in het stamboekwezen. Voelt iemand zich misschien geroepen Knipoog

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:08

We moeten niet Roomser zijn dan de Paus. Bij andere stamboeken om ons heen wordt de lat zeker niet lager gelegt dan bij ons KWPN. Het is dus niet logisch om te stellen dat per definitie een buitenlander slechter is. Waar zou het KWPN zijn zonder importhengsten?

Het nakomelingenonderzoek vindt ik een goede stap voorwaarts echter er wordt nu naar draagvlak gezocht. Hoe wil je in draagvlak creeren als op dit moment amper 8% van de driejarige merries geprokt wordt veel en veel te laag voor fatsoenlijk draagvlak zou ik zeggen.

Ik ben voor een gezond paard dus PROK gekeurd. (laat zelf alles PROKKEN). Niemand heeft iets aan een bodemloze put waar het geld in verdwijnt, maar goed dat is ieder zijn keuze.

Is dit wellicht de reden waarom op het onlangs gehouden symposium niet uit de verf kwam waarom een fokker geen eigenaar wenst te blijven i.h.k.v. risicoreductie?

Ik zou graag de volgende toevoeging willen doen aan het nakomelingen onderzoek om snellere selectie mogelijk te maken n.l. dat we alleen nakomelingen gaan onderzoeken uit PROK gekeurde merries.

Dit zorgt er n.l. voor dat de hengstenhouders gaan stimuleren bij de fokkers om hun merries te gaan PROKKEN. Zij zijn het naar mijn idee die een merriehouder kunnen stimuleren en in beweging kunnen krijgen. Zeker als het afkeuren van van hun hengst op het spel staat.

Vindt overigens wel dat we het moment waarop goed moeten bekijken, vindt dit zelf best lastig. Zou zeggen met 2 jaar is een mooi moment echter iedere voor heeft zijn tegen. Foto's maken voordat ze een jaar oud zijn zegt mij in obv de info op dit moment niet zoveel.