Interessante discussie over Gribaldi (split)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:41

Dat is net als de rare "vergrotings" cijfers, een hengst vergroot of verkleint zoveel.... onzin, die cijfers worden op gemaakt naar de hand van de stb keuringen, en we weten allemaal dat beestjes onder 1.60 niet aangeboden worden op de keuring Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:52

Wouter24 schreef:
Dat is net als de rare "vergrotings" cijfers, een hengst vergroot of verkleint zoveel.... onzin, die cijfers worden op gemaakt naar de hand van de stb keuringen, en we weten allemaal dat beestjes onder 1.60 niet aangeboden worden op de keuring Knipoog

Ja dat klopt Wouter en dat kan je mensen ook moeilijk wijs maken
Ik heb weinig met al dat gecijfer.

Als je het als fokker echt goed wilt doen zou je vaker naar wedstrijden moeten gaan i.p.v. naar een hengstenshow, dat is wel onnuchterend Tong uitsteken
Alleen wanneer je jonge hengsten wilt gebruiken zal je meer de achtergrond van de hengst moeten onderzoeken.
Ik denk dat als voorbeeld even bij Gribaldi blijvend, 95% van de mensen die met Gribaldi gefokt hebben nog nooit zelfs een foto van zijn moeder of grootmoeder gezien hebben, laat staan dat zij gegevens van de familie kennen.
Buiten dat zijn vader zo lief op de grond ging liggen Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:06

GribaldiFAN schreef:
Ik heb denk ik het voorrecht gehad andere gribaldi's onder ogen te mogen zien dan jullie en overigens ook gribalid zelf. Ik vindt het knap dat hier op bokt mensen zitten die meer verstand hebben van dressuur dan de top van dressuurruiters / amazones / trainers en juryleden. Ik neem aan dat als een paard niet wil of kan verzamelen of dragen of wat dan ook niet in staat kan is om bij zijn grand prix debuut 73% te halen. Verder zal ik verstandig mijn mond maar gaan houden.
Het commentaar van de presentator die zei "In Duitsland zijn ze er ziek van dat ie hier staat" is alles om vattend. In duitsland weten ze Gribaldi gelukkig wel op waarde te schatten en te waarderen als zowel dresuur als vader paard. Hier wordt ie op beide vlakken met de grond gelijk gemaakt. Zegt meer over de mentaliteit hier als over deze hengst.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het probleem van de nog geen ggk zonen bij het kwpn ligt en niet bij de hengst als bij zijn nakomelingen. En die ggk zonen komen er nog wel daar ben ik echt niet bang voor. Of misschien juist wel want waar kunnen we dadelijk nog uit kiezen?? Een gribaldi ferro of jazz zoon???

Zet Gribaldi op een klassieke evenwichtsmerrie met een uniforme bloedlijn en met dragende bewegingen en de kans is bijna zeker dat je zowel een goed bewegend als een goed springend paard krijgt.
Des te meer (VOL)bloed de merrie voert en het zgn lange rechhoekstype des te kleiner worden de kansen om van een hengst met deze bloedvoering, type en bewegingsmechanisme een evenwichtig gebouwd sportpaard te verkrijgen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:14

Ik heb een super Gribaldi veulen op de keuring in Duitsland gezien uit een afzichtelijk gebouwde pure volbloedmerrie. Mensen kwamen vragen naar Grib owv zijn absoluut vermogen om te verbeteren Lachen.
Vandaar denk ik dat hij teveel als veredelaar wordt gebruikt in Nederland.
De meeste ggk nakomelingen komen uit merries met bloed, ook de niet trakehners Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:44

Aimee schreef:
Jammer CGJ, ben je erop teruggekomen, vind je toch maar niet dat Gribaldi gelijk bij het EASP moet worden erkend?

Nee.
Adriana vond die zin (weer) niet kunnen en heeft het verwijderd.
Daarmee is de kern van het betoog weggehaald aangezien het EASP juist het warmbloedstamboek bij uitstek is waar evenwichtspaarden worden gepropageerd en waar je een groot aantal evenwichtsmerries zou verwachten.
De theorie van anna42 volgende zou de hengst juist ingezet moeten worden bij het EASP en niet bij het KWPN omdat het gemiddelde KWPN verder van het evenwichtsmodel af staat.

Blijkbaar mogen de letters EASP niet worden gebruikt.
Zelfs niet met goede bedoelingen.
Pure censuur dus...........

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:44

Het EASP heeft hier niks mee te maken, de discussie gaat over Gribaldi.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:53

Des al niettemin heeft CGJ best gelijk als hij constateert dat hij prima bij het EASP zou passen en ingezet zou worden, zoals eerder aangegeven.
Overigens worden de kinderen van Gribaldi volledig in het veulenboek bij het EASP geregistreerd.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:56

Ok. Natuurlijk mogen er verschillende stamboeken worden genoemd. Omdat Gribaldi ook voor verschillende stamboeken is ggk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:03

Beetje onduidelijk nu hoor. Sommige discussies ontwikkelen zich een bepaalde richting op, dat is niet altijd hetzelfde als offtopic ofzo.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:08

Lovely schreef:
Beetje onduidelijk nu hoor. Sommige discussies ontwikkelen zich een bepaalde richting op, dat is niet altijd hetzelfde als offtopic ofzo.

Sommige mods lijden blijkbaar aan een "tunnelvisie" en zien overal spoken, zelfs als er een positieve insteek is.

Oproep aan alle mods:
"tel eerst even tot 10" voor je reageert met verwijderingen / edits / bans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:11

Dat ben ik wel met je eens C.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:47

Anna, waarom zien jullie Gribaldi als een hengst die een evenwichtspaard kan vererven?

Eerder heb ik in dit topic een reactie geplaatst, met een vraag overigens, niemand is er helaas echt inhoudelijk op ingegaan. Maar het komt er op neer dat ik in die reactie betwijfel of Gribaldi een evenwichtig model heeft. Véél front voor de duidelijkheid. Zou je misschien jou visie wat betreft Gribaldi hierover willen uiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:43

Is Gribaldi trouwens wel zo overdreven bergop gebouwd??

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:47

CGJ12 schreef:

Oproep aan alle mods:

"tel eerst even tot 10" voor je reageert met verwijderingen / edits / bans.

Haha! Da's een goeie!!

Ik heb ook al een UN ontvangen over iets waarvan ik me echt van geen kwaad bewust was!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:49

Lovely schreef:
Is Gribaldi trouwens wel zo overdreven bergop gebouwd??

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:52

Dank je Wouter. Elleboogje en knietje zitten toch aardig op gelijke hoogte dacht ik zo?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:55

Overigens de vader van Gribaldi:

Kostolany:
Afbeelding

Camelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:06

Ik vind dit allemaal zo'n onzin Gribaldi is een supergoede hengst heeft goede nakomelingen.

Camelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:08

Ik vind dit allemaal zo'n onzin Gribaldi is een supergoede hengst en heeft ook veel goed presterende nakomelingen. Ik hoor wel veel dat de meeste een wat lastig karakter hebben, misschien ligt dat dan wel aan mij maar dat hoor ik wel veel.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:10

Camelotje schreef:
Ik vind dit allemaal zo'n onzin Gribaldi is een supergoede hengst en heeft ook veel goed presterende nakomelingen.

Daar gaat het hier ook niet om Knipoog

Waarom denk jij dat er nog geen ggk Gribaldi nakomeling is bij het KWPN?

Camelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:11

Citaat:
Dit klopt hoor. Hij was aangewezen en is op het laatste moment in Ermelo eruit gegooid omdat hij zich niet goed liet bewerken (zacht uitgedrukt) en dit ook niet verbeterde. Dit was echt een ongelooflijke *piep*bok!! Maar volgens Joop kwam dat absoluut van de moeder af want dat scheen ook een vreselijk monster te zijn.

Volgens mij weet je meer dan ik over mn eigen paard!hahaha

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:01

Op de foto zie ik bij Gribaldi inderdaad niet dat extreem bergop-gebouwde, zoals bijvoorbeeld wel Terlia. Maar ik zie wel een erg zwaar front.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:08

Aimee schreef:
Anna, waarom zien jullie Gribaldi als een hengst di een evenwichtspaard kan vererven?

Eerder heb ik in dit topic een reactie geplaatst, met een vraag overigens, niemand is er helaas echt inhoudelijk op ingegaan. Maar het komt er op neer dat ik in die reactie betwijfel of Gribaldi een evenwichtig model heeft. Véél front voor de duidelijkheid. Zou je misschien jou visie wat betreft Gribaldi hierover willen uiten?

Als je strikt fenotypisch kijkt dan mist Gribaldi het werkelijke evenwichtstype. Iets te veel op de voorhand gebouwd, iets te sterk bergopwaarts, aan de bovenkant iets te lang en zijn pijpen zijn bijna evenlang als het bovenbeen. Ondanks een sterk achterbeengebruik spelen deze tekorten hem parten in de verzameling en bij het springen.
Desondanks bestaat zijn pedigree genetisch wel uit evenwichtspaarden.
Via Flaneur terup Fetysz ox. Via Lateran op Fetyzs ox en Nana Sahib x en via Totilas en Komet 2 keer terug op Nana Sahib x. Via Ocean vind je die ook weer terug bij Grannus.
Via Kaprice de Shagya Harun al Rachid en via Impuls op Amurath ox.
Dan via de lijnen Pythagoras, Damfross, Venerato, Vorwaerts, Optimus en Tempelhueter terug op de Ostpruisen met Bagadly ox, Koylan ox en Turcmanatti ox.

Selecteer je nu vervolgens, zoals op de oude Ostpruisen dat deden, op dit type dan wordt dat type genetisch bevestigd zoals Tempelhueter, Venerato, Pythagoras, Impluls etc.

Kruis je nu vervolgens Gribaldi weer met een zgn klassieke merrie, een Arabische Volbloedmerrie of een Shagya merrie die zowel fenetisch als genetisch in het evenwichtsmodel staan dan overheersen die genen. Gelijke genen klikken en vinden aansluiting in het type. Produkten uit een dergelijke combinatie staan dan weer in het evenwichtstype. Zo fok je uit een Gribaldi een paard dat zowel kan springen als dressuren.

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:16

Zou het niet zo kunnen zijn dat trakheners over het algemeen gewoon wat later rijp zijn en dat ze daardoor de boot missen in het verrichtingsonderzoek?Hij heeft al bewezen dat hij hele fijne sportpaarden kan leveren.Ik weet uit ervaring dat ze wat tijd nodig hebben, maar dat ze zeker de wil hebben en de mogelijkheden om te presteren.En dan heb ik het niet over 1 Gribaldi.

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:20

Laten we over moeilijkheden bij verzameling niet hebben, de Gribs die ik ken en Grib zelf spelen juist met de verzameling.Het is juist het hete en rillerige wat ze in hun jonge jaren lastig maakt, maar sluiten kunnen ze als de beste.